Jak najlepiej sfinansować kupno samochodu używanego?
Liczba samochodów używanych na rynku stabilizuje się. W II kwartale 2022 r. ofert pojazdów z drugiej ręki było tylko o 3% więcej niż w I kwartale – wynika z danych autobaza.pl. Jednak rosnąca inflacja, brak nowych aut na rynku czy zerwane łańcuchy dostaw sprawiają, że ceny nieustannie rosną. W jaki sposób najlepiej sfinansować więc zakup auta z drugiej ręki, biorąc pod uwagę obecną sytuację gospodarczą? Najpopularniejszym wyborem wśród Polaków niezmiennie pozostaje kredyt, jednak na znaczeniu zyskuje także leasing konsumencki. Prostym wyborem pozostaje płatność gotówką, lecz na polski rynek coraz śmielej wchodzi też usługa najmu długoterminowego.
Najtańsza gotówka, najdroższy kredyt
Najtańszym i z pozoru najkorzystniejszym rozwiązaniem zrealizowania zakupu samochodu używanego jest płatność gotówką. Tylko w tym przypadku zapłacimy za auto cenę, która widnieje w ogłoszeniu. Jednak, według danych autobaza.pl, blisko co trzeci pojazd z drugiej ręki jest z przedziału cenowego 50-100 tys. złotych. Taka kwota, zapłacona jednorazowo, znajduje się poza zasięgiem przeciętnego Polaka, który w gotówce najczęściej posiada od 1000 do 4999 zł oszczędności – wynika z badania „Barometr Oszczędności” Krajowego Rejestru Długów.
Inną możliwością jest wzięcie kredytu na samochód z rynku wtórnego. Najczęściej to najdroższa opcja finansowania. Z wyliczeń autobaza.pl wynika, że przykładowy kredyt samochodowy na kwotę 50 tys. zł (rozłożony na 5 lat, o oprocentowaniu 8,5% oraz RRSO 9,04%) to całkowity koszt do spłacenia ponad 61 tys. zł. W dobie bardzo wysokich stóp procentowych oraz obecnym trendzie ich podwyższania, finalna wartość kredytu z czasem może jeszcze wzrosnąć.
Przy płatności gotówką za samochód wszystkie zalety i wady są bardzo proste do zweryfikowania. Przy kredycie nie jest to tak przejrzyste. Pod uwagę warto wziąć obecną inflację, a także możliwe zmiany stóp procentowych. Musimy pamiętać, że w tej formie finansowania właścicielem samochodu jest bank, co może utrudnić jego ewentualną sprzedaż – mówi Piotr Korab, ekspert autobaza.pl. Zanim zdecydujemy się na kredyt, koniecznie sprawdźmy w raportach VIN przeszłość interesującego nas auta, a także zweryfikujmy rejestr zastawów sądowych. Gdyby okazało się, że kupimy auto, które jest zabezpieczeniem czyjegoś kredytu, możemy je utracić. Obydwie usługi – raport VIN oraz rejestr zastawów – są dostępne na naszym portalu – dodaje.
Coraz popularniejszy leasing konsumencki i najem długoterminowy
Wbrew powszechnemu przekonaniu, z leasingu korzystać mogą także osoby prywatne. Tak zwany leasing konsumencki coraz bardziej zyskuje na popularności wśród konsumentów indywidualnych w Polsce. Mimo iż średnia rata w tym modelu finansowania jest osiągalna dla wielu polskich gospodarstw domowych, przeszkodą może okazać się wpłata wstępna, sięgająca nawet 20 proc. wartości auta.
W przypadku leasingu również nie jesteśmy właścicielami samochodu. Co więcej, rosnąć nam mogą raty wraz ze stopami procentowymi – z naszych wyliczeń wynika, że od października 2021 r. taka rata jest większa nawet o ponad 350 zł. Jeżeli chcemy uchronić się przed „ruchomym” oprocentowaniem, warto pomyśleć o skorzystaniu z najmu długoterminowego auta. W tym modelu finansowania najczęściej rata, którą musimy zapłacić, jest stała – wyjaśnia Piotr Korab, ekspert autobaza.pl
Najem długoterminowy to usługa, w której wypożyczamy samochód na dany okres – najczęściej 2-3 lata. Po ustaniu umowy konieczne jest zdanie samochodu do dealera. Od razu możemy jednak podpisać nową umowę w pakiecie z innym autem. Jednak w tym przypadku cena raty jest dużo wyższa niż np. przy kredycie czy leasingu.
Obecnie rynek proponuje nam bardzo szeroki wachlarz sposobów finansowania samochodu używanego. Finalny wybór zależy od tego, jakimi środkami na kupno dysponujemy lub jakich wpływów pieniężnych oczekujemy w ciągu najbliższych lat. Musimy pamiętać, że stoimy u drzwi kryzysu gospodarczego, więc lepiej planować wydatki z większą rezerwą. Co ciekawe, obecnie samochody używane drożeją w takim tempie, że ich zakup można nazwać nawet inwestycją – podsumowuje Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.