Jak przygotować jednoślad do jesieni?
Sprawdź hamulce i jedź wolniej!
Nawet jeśli nie padał deszcz i na ulicach i chodnikach nie ma stojących kałuż, nie znaczy to, że przyczepność do nawierzchni jezdnej jest taka sama jak latem. Opadłe i gnijące liście również mogą być bardzo śliskie. Dodatkowo pod liśćmi leżą niewidoczne kasztany, żołędzie i orzechy – jeśli wjedziesz na nie ze znaczną prędkością rowerem lub hulajnogą, możesz łatwo stracić równowagę! Z tego powodu niezbędne jest sprawdzenie hamulców i zadbanie o ich sprawność! Pamiętaj też, że na mokrej nawierzchni droga hamowania jest znacznie dłuższa, niż na suchej, więc jesienią należy jeździć wyjątkowo ostrożnie i znacznie wolniej niż latem.
Oświetlaj sobie drogę
W okresie jesienno-zimowym znaczniej częściej będziesz jeździć po zmroku, dlatego oświetlenie twojego jednośladu nie może budzić zastrzeżeń. Możesz używać lampek na stałe związanych z pojazdem lub dodatkowych, działających na akumulatory. Pamiętaj, że lampka ma nie tylko oświetlać drogę przed tobą, ale również sygnalizować twoje położenie innym użytkownikom ruchu drogowego – warto więc dodatkowo wyposażyć się w odblaski, np. w postaci opasek, klipsów i naklejek.
Częściej sprawdzaj łańcuch
Gdy na drodze pojawią się kałuże, błoto i sól, szczególną uwagą trzeba otoczyć łańcuchy w rowerach i motocyklach. O tej porze roku należy je częściej sprawdzać, a w razie potrzeby czyścić i smarować. Jeśli zauważysz ślady zniszczenia lub rdzy, warto wymienić cały łańcuch. Pamiętaj, że od tej części twojego pojazdu zależy bezpieczeństwo nie tylko twoje, ale i pozostałych użytkowników drogi lub ścieżki rowerowej.
Dobierz odpowiednią odzież i kask
Motocyklistom tego punktu nie trzeba objaśniać – wiedzą, że kask i odpowiedni, chroniący przed skutkami upadku i zimnem strój to podstawa. Ale w przypadku rowerzystów i użytkowników hulajnóg dobór odpowiedniego stroju może nie być taki oczywisty. Jesienią każdy z nas zakłada kurtkę lub płaszcz. Jednak jadąc jednośladem, masz do czynienia z pędem zimnego powietrza. Pamiętasz, jak latem jazda na rowerze przyjemnie cię chłodziła? Jesienią dzieje się podobnie, z tą różnicą, że teraz nie jest to już przyjemnie doświadczenie. Dlatego zadbaj o to, żeby było ci naprawdę ciepło, zwłaszcza w głowę, szyję, dłonie i nogi. Załóż czapkę, szalik, rękawiczki i wyższe skarpety! W tym okresie warto również zainteresować się bielizną termiczną. Kurtka też powinna być dostosowana do warunków pogodowych, ale nie powinieneś się w niej pocić. Dobrym rozwiązaniem będą kurtki dla cyklistów, które chronią przed wiatrem i deszczem, ale jednocześnie nie blokują odprowadzania wilgoci z powierzchni ciała.
Jeśli jeszcze nie zaopatrzyłeś się w kask rowerowy, jesień jest dobrą porą, by wreszcie to zrobić! Na śliskiej nawierzchni nie trudno o poślizg i upadek, więc ważne jest, żeby przede wszystkim chronić głowę! Dodatkowo, warto też zaopatrzyć się w kamizelkę odblaskową, dzięki której na ciemnej drodze już z daleka będziesz dobrze widoczny.
Dodatkowe wyposażenie
Jeśli pomimo spadającej temperatury nadal zamierzasz pokonywać dystanse na jednośladzie, możesz dodatkowo zadbać o swoje bezpieczeństwo na drodze. Warto doposażyć swój motocykl, rower lub hulajnogę w kamerę, która zarejestruje całą drogą oraz zabezpieczy nagranie z ewentualnej kolizji drogowej. To pozwoli ci udowodnić swoją niewinność i na policji i przed sądem.
Dla wszystkim jednośladów dobrym rozwiązaniem będzie kamera Mio MiVue M700. Urządzenie to jest dedykowane rowerom, hulajnogom, a także motocyklom, skuterom i quadom.
Mio MiVue M700 nagrywa w rozdzielczości 2K 1440 p. Jej gęstość zapisu wynosi 60 kl./s, co pozwala uzyskać wyraźny obraz nawet podczas dynamicznej jazdy. Kamera posiada szeroki, rzeczywisty kąt widzenia 140 stopni. Dodatkowo jest wyposażona w autorską technologię Mio Night Vision. Dzięki temu zapewnia doskonałe doświetlenie nagrania nawet w najtrudniejszych warunkach oświetleniowych. Model M700 posiada metalową obudowę, utwardzone szkła oraz standard wodoodporności IP67, dzięki czemu kamery można używać nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych. Wideorejestrator posiada także moduł WiFi, dzięki czemu możliwe jest tworzenie kopii zapasowych nagrań i przesyłanie ich na telefon, a oprogramowanie można zaktualizować bez konieczności podłączenia do komputera. Mio MiVue M700 kosztuje ok. 549 zł.
Kamerę Mio MiVue M700 można doposażyć w tylną kamerę: Mio MiVue M40. Ta kamerka jest nieduża (60 x 60 x 22 mm) i waży 52 gramy. Dzięki temu można ją zainstalować w bezpiecznej i nieutrudniającej korzystanie z pojazdu lokalizacji z tyłu jednośladu przy pomocy dołączonej dedykowanej taśmy dwustronnej 3M. Matryca umożliwia zapis wideo w rozdzielczości Full HD 1080p przy 30 kl./, dzięki czemu możliwe jest uwiecznienie bardzo szczegółowego obrazu, zawierającego dobrze widoczne tablice rejestracyjne. Bardzo dobrą widoczność zapewni przetwornik marki Sony STRAVIS wsparty szklanym obiektywem z rzeczywistym kątem widzenia wynoszącym 130o oraz jasnością f1/6. Mio MiVue M40 również posiada technologię Mio Night Vision. Można ją kupić za ok. 549 zł.
Motocykliści mogą natomiast doposażyć swój jednoślad w dedykowany wideorejestrator Mio MiVue M760D z tylną kamerą. Zestaw ten nagrywa w jakości Full HD, posiada też super jasny obiektyw o przesłonie F1.6 oraz rzeczywisty kąt widzenia 130°. Wbudowany moduł GPS pozwala na precyzyjną lokalizację czasu i miejsca zdarzenia. Dzięki autorskiej technologii Mio Night Vision Pro, kamery nagrywają obrazy wyraźne i jasne obrazy nawet przy słabych warunkach oświetleniowych. Dodatkowo wbudowane Wi-Fi pozwoli na szybkie wykonanie kopii zapasowej filmów na smartfonie oraz ich udostępnianie w mediach społecznościowych. Za Mio MiVue M760D zapłacisz 1539 zł.
Ja długo można jeździć jednośladem w okresie jesienno-zimowym? Tak długo, jak długo drogi będą dla nas przejezdne i będziemy mieć frajdę z jazdy. Trzymajcie się więc ciepło i bezpiecznie!
![Klienci Toyota Leasing mogą zarządzać umowami leasingu i KINTO ze smartfonów Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_687698614,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Klienci Toyota Leasing mogą zarządzać umowami leasingu i KINTO ze smartfonów
![Goodyear z najwyższą oceną środowiskową od FIA](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1969075435,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Goodyear z najwyższą oceną środowiskową od FIA
![Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1917879136,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/jakub-zerdzicki-ip7gfn5jqx8-unsplash,w_274,_small.jpg)
Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
![](https://www.newseria.pl/files/11111/rolnictwo-transformacja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Transport
Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
![](https://www.newseria.pl/files/11111/furgalski-inwestycje-srodki-foto,w_133,r_png,_small.png)
W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.