Jak wygląda aktualna sytuacja na rynku samochodów używanych?

Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut
ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl
Początek roku w aspekcie gospodarczym był dla Polski wyjątkowo wymagający – również na rynku samochodów używanych. Jak mówi Jacek Fijołek, prezes zarządu JCK S.A. i założyciel platformy CarForFriend, zmiany podatkowe przyczyniły się do wielu problemów związanych z rozliczeniami w małych firmach, których decyzje zakupowe stanowią 30-40% przychodu świdnickiej platformy sprzedażowej:
- Na początku 2022 roku wielu naszych klientów wstrzymało się z decyzjami zakupowymi do momentu, aż sytuacja podatkowa w naszym kraju ustabilizuje się. W tamtym okresie mało kto decydował się na zakup auta, nie znając sposobu rozliczeń podatkowych na kolejny okres. Później pojawił się temat rosyjskiej napaści na Ukrainę, stąd ludzie skupili uwagę na innych tematach, ponownie odchodząc od decyzji zakupowych. Aktualnie, zakup aut używanych w większej mierze wiąże się z nagłymi potrzebami, niż z ochotą lub wolnym czasem na tego typu inwestycje – choć i takie się także zdarzają.
Chętni do zakupu
A kto aktualnie kupuje auta przez Internet? Z platformy CarForFriend korzysta wiele krajów europejskich, w tym użytkownicy z Czech, Niemiec i Słowacji, a wkrótce również i z Hiszpanii oraz Skandynawii. Co ciekawe, strona działa również w języku ukraińskim i pomimo wojny pojawiają się zapytania o samochody z tamtego obszaru.
Jacek Fijołek wyjaśnia, że osobami najczęściej decydującymi się na nabycie online używanego samochodu są konsumenci przyzwyczajeni do robienia systematycznych zakupów w Internecie - głównie mężczyźni w przedziale wiekowym 35-45 lat, będący przedstawicielami klasy średniej. Są oni mieszkańcami średnich i dużych miast, którzy posiadają średnie lub wyższe dochody na stanowiskach takich jak menedżerowie i pracownicy administracji, lekarze lub osoby pałające się wolnymi zawodami:
- Na zakup auta przez platformy takie jak CarForFriend.pl decydują się przede wszystkim osoby posiadające wcześniejsze doświadczenie w różnego rodzaju zakupach w sieci, które przywykły do tego typu transakcji. Są to osoby, które nabywały drogą elektroniczną telefony komórkowe, telewizory czy luksusową odzież, a teraz po prostu podwyższają średnią wartość dokonywanych przez siebie zakupów. Takie osoby doceniają nie tylko wachlarz możliwości wyboru samochodów, rzetelnego i łatwego do weryfikacji sprzedającego i łatwość przeprowadzenia całego procesu zakupowego, ale również możliwość dostarczania samochodów „pod dom” czy zniwelowanie stresu związanego z procesem zakupowym używanego auta.
Sprzedaż poza granicami
Wpływ na popularność internetowej formy nabywania używanych pojazdów ma w pierwszym rzędzie siła nabywcza oraz poziom zapotrzebowania na samochody, które można kupić taniej i taniej eksploatować, a także na podejście do legalności transakcji:
- W Polsce za cenę legalności transakcji próbuje się tak manewrować i lawirować, by zaoszczędzić nawet najmniejszą sumę pieniędzy. Poza wschodem Europy nie ma takiego myślenia. W zachodniej części naszego kontynentu, na bardziej dojrzałych rynkach, ważniejszy jest stan pojazdu, niż jego cena, a kupujący odczuwają większy stres, jeśli przyszłoby ten samochód naprawiać. Jest tam także większa świadomość tego, że istnieje pewien stosunek wartości do ceny, którą po prostu trzeba zapłacić.
W przypadku średniej wartości nabywanych samochodów, nasz kraj zdecydowanie wyprzedzają Czesi. Zdaniem twórcy CarForFriend, jest to pokłosie mniejszych utrudnień biurokratycznych oraz obciążeń podatkowych: W porównaniu do nas, Czesi są w stanie wydać duże sumy na samochód. Polacy starają się trochę „kombinować”, bo i tak duże sumy wydajemy na podatki. Widać to po cenach - średnia cena aut sprzedawanych przez CarForFriend w Polsce wynosi 12 tysięcy EUR, a w Czechach 18 tysięcy EUR. W Niemczech z kolei średnia cena używanego samochodu wynosi od 20 do 21 tysięcy EUR. A im bardziej na wschód, tym taniej - mieszkańcy Rumunii kupują u nas auta o wartości 7-8 tysięcy EUR.
Stan rynku motoryzacyjnego, w tym rynku samochodów używanych, odzwierciedla sytuację w państwie. Stąd samochody są najwyżej w tabeli konsumpcji, a rynek samochodowy rośnie w miejscach, w których nie tylko dobrze się dzieje, ale także zarobki są godziwe, a życie - na odpowiednim poziomie.

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.