Komunikaty PR

Jak wygląda aktualna sytuacja na rynku samochodów używanych?

2022-04-29  |  14:00
Biuro prasowe
Kontakt

Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut

ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl

Początek roku w aspekcie gospodarczym był dla Polski wyjątkowo wymagający – również na rynku samochodów używanych. Jak mówi Jacek Fijołek, prezes zarządu JCK S.A. i założyciel platformy CarForFriend, zmiany podatkowe przyczyniły się do wielu problemów związanych z rozliczeniami w małych firmach, których decyzje zakupowe stanowią 30-40% przychodu świdnickiej platformy sprzedażowej:

- Na początku 2022 roku wielu naszych klientów wstrzymało się z decyzjami zakupowymi do momentu, aż sytuacja podatkowa w naszym kraju ustabilizuje się. W tamtym okresie mało kto decydował się na zakup auta, nie znając sposobu rozliczeń podatkowych na kolejny okres. Później pojawił się temat rosyjskiej napaści na Ukrainę, stąd ludzie skupili uwagę na innych tematach, ponownie odchodząc od decyzji zakupowych. Aktualnie, zakup aut używanych w większej mierze wiąże się z nagłymi potrzebami, niż z ochotą lub wolnym czasem na tego typu inwestycje – choć i takie się także zdarzają.

Chętni do zakupu

A kto aktualnie kupuje auta przez Internet? Z platformy CarForFriend korzysta wiele krajów europejskich, w tym użytkownicy z Czech, Niemiec i Słowacji, a wkrótce również i z Hiszpanii oraz Skandynawii. Co ciekawe, strona działa również w języku ukraińskim i pomimo wojny pojawiają się zapytania o samochody z tamtego obszaru.

Jacek Fijołek wyjaśnia, że osobami najczęściej decydującymi się na nabycie online używanego samochodu są konsumenci przyzwyczajeni do robienia systematycznych zakupów w Internecie - głównie mężczyźni w przedziale wiekowym 35-45 lat, będący przedstawicielami klasy średniej. Są oni mieszkańcami średnich i dużych miast, którzy posiadają średnie lub wyższe dochody na stanowiskach takich jak menedżerowie i pracownicy administracji, lekarze lub osoby pałające się wolnymi zawodami:

- Na zakup auta przez platformy takie jak CarForFriend.pl decydują się przede wszystkim osoby posiadające wcześniejsze doświadczenie w różnego rodzaju zakupach w sieci, które przywykły do tego typu transakcji. Są to osoby, które nabywały drogą elektroniczną telefony komórkowe, telewizory czy luksusową odzież, a teraz po prostu podwyższają średnią wartość dokonywanych przez siebie zakupów. Takie osoby doceniają nie tylko wachlarz możliwości wyboru samochodów, rzetelnego i łatwego do weryfikacji sprzedającego i łatwość przeprowadzenia całego procesu zakupowego, ale również możliwość dostarczania samochodów „pod dom” czy zniwelowanie stresu związanego z procesem zakupowym używanego auta.

Sprzedaż poza granicami

Wpływ na popularność internetowej formy nabywania używanych pojazdów ma w pierwszym rzędzie siła nabywcza oraz poziom zapotrzebowania na samochody, które można kupić taniej i taniej eksploatować, a także na podejście do legalności transakcji:

- W Polsce za cenę legalności transakcji próbuje się tak manewrować i lawirować, by zaoszczędzić nawet najmniejszą sumę pieniędzy. Poza wschodem Europy nie ma takiego myślenia. W zachodniej części naszego kontynentu, na bardziej dojrzałych rynkach, ważniejszy jest stan pojazdu, niż jego cena, a kupujący odczuwają większy stres, jeśli przyszłoby ten samochód naprawiać. Jest tam także większa świadomość tego, że istnieje pewien stosunek wartości do ceny, którą po prostu trzeba zapłacić.

W przypadku średniej wartości nabywanych samochodów, nasz kraj zdecydowanie wyprzedzają Czesi. Zdaniem twórcy CarForFriend, jest to pokłosie mniejszych utrudnień biurokratycznych oraz obciążeń podatkowych: W porównaniu do nas, Czesi są w stanie wydać duże sumy na samochód. Polacy starają się trochę „kombinować”, bo i tak duże sumy wydajemy na podatki. Widać to po cenach - średnia cena aut sprzedawanych przez CarForFriend w Polsce wynosi 12 tysięcy EUR, a w Czechach 18 tysięcy EUR. W Niemczech z kolei średnia cena używanego samochodu wynosi od 20 do 21 tysięcy EUR. A im bardziej na wschód, tym taniej - mieszkańcy Rumunii kupują u nas auta o wartości 7-8 tysięcy EUR.

Stan rynku motoryzacyjnego, w tym rynku samochodów używanych, odzwierciedla sytuację w państwie. Stąd samochody są najwyżej w tabeli konsumpcji, a rynek samochodowy rośnie w miejscach, w których nie tylko dobrze się dzieje, ale także zarobki są godziwe, a życie - na odpowiednim poziomie.  

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: GutPR Hanna Gehrke - Gut
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności Biuro prasowe
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica
Motoryzacja Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
2024-12-13 | 09:35

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku

W sezonach 2025-2027 Goodyear pozostanie sponsorem tytularnym oraz wyłącznym dostawcą opon do najwyższej klasy wyścigów pojazdów ciężarowych, European Truck Racing

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.