Jaki jest wpływ auta służbowego na wizerunek firmy?
Samochód służbowy jest często nieodłącznym elementem prowadzonej działalności. Instytut badawczy IBRiS przeprowadził wśród przedstawicieli jednoosobowych, mikro i małych firm badanie dotyczące ich zdania na temat zależności między wyglądem i klasą samochodu a wizerunkiem przedsiębiorstwa.
67% przedstawicieli najmniejszych przedsiębiorców w Polsce uważa, że samochód stanowi wizytówkę firmy[1] - wynika z badania przeprowadzonego przez IBRiS, na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów z lipca br., wśród przedstawicieli firm jednoosobowych, mikro i małych przedsiębiorstw. Taka opinia podzielana jest głównie w małych firmach (80%), a najmniej przekonani są do tego mikro przedsiębiorcy (62%). Zgadzają się z tym najczęściej przedstawiciele branż związanych z naprawami, produkcją i transportem (78%), a także branżą szkoleniową, finansową i nieruchomościową (73%). Najniższy odsetek wskazań odnotowano wśród przedstawicieli sektora beauty – jedynie 52% respondentów zgodziło się z tą opinią.
Co więcej, co drugi respondent (53%) uważa, że klienci zwracają uwagę na ich samochód firmowy1. Taka opinia podzielana jest głównie w małych firmach (67%). Największy odsetek badanych, który zgadza się z taką tezą to przedsiębiorcy reprezentujący wolne zawody oraz informatycy (60%). Na kolejnych miejscach znaleźli się przedstawiciele branży transportowej oraz reprezentujący sektor serwis i naprawa (53%) oraz usługi remontowo-budowlane w tym także stolarskie (51%)1. W sektorze związanym z usługami finansowymi, obsługą nieruchomości i szkoleniami oraz w branży beauty, badani częściej zaprzeczają temu, iż klienci zwracają uwagę na to, jakim samochodem jeździ przedsiębiorca czy przedstawiciel firmy.
Auto służbowe wpływa na wizerunek, ale jego wybór to nie tylko kwestia marki, klasy czy rozmiaru, lecz także modelu finansowania.
Kwestia właściwego doboru sposobu finansowania samochodu jest niezwykle ważna zwłaszcza z perspektywy najmniejszych firm. Wynajem długoterminowy staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem wśród przedstawicieli małych, mikro i jednoosobowych działalności gospodarczych1,[2], co oznacza, że dostrzegają oni, że jest to elastyczna i wygodna forma finansowania samochodu służbowego, którą można dostosować do potrzeb i specyfiki konkretnej branży, nie angażując przy tym jednorazowo znacznych środków finansowych swojej firmy – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Wielu przedsiębiorców zgodziło się także z opinią, że samochód odzwierciedla charakter jego użytkownika – 29% badanych odpowiedziało na to pytanie „zdecydowanie tak”, a 32% „raczej tak”1. Najwięcej badanych popierających taką tezę to przedstawiciele branż związanych ze szkoleniami, finansami i nieruchomościami (71%) oraz przedstawiciele branży beauty (71%)1.
Z opinii polskich najmniejszych przedsiębiorców wynika, że samochód firmowy często postrzegany jest jako element budujący wizerunek marki, z drugiej strony jednak przy wyborze auta firmowego badani częściej kierowaliby się aspektami praktycznymi i ekonomią, niż estetyką, prestiżem czy nowoczesnością – do najczęściej branych pod uwagę czynników należą bowiem cena samochodu (44%) ekonomia spalania, czy koszty eksploatacji auta (37%)1.
[1] Badanie IBRiS „Oczekiwania i potrzeby przedsiębiorców wobec samochodów służbowych”, lipiec 2023
[2] Badanie IBRiS „Formy finansowania samochodów w firmach”, listopad 2022
VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online
Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.