Kolejna rekordowa dynamika finansowania eko-pojazdów
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Z początkiem sierpnia zgodnie z decyzją Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej została dwukrotnie zwiększona kwota na leasing samochodów z napędem elektrycznym w programie Mój Elektryk. Łączna pula dostępnych środków wynosi obecnie 200 mln zł. Wynika to z coraz większego zainteresowania programem. Jak wskazuje ostatnia analiza Santander Leasing do końca lipca dynamika finansowania pojazdów z kategorii BEV wyniosła aż 135 proc. r/r.
Trend wzrostowy potwierdza również ostatni zapis z „Licznika Elektromobilności” PZPM i PSPA, który według danych z końca lipca 2022 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 52 881 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze siedem miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 14 098 sztuk, tj. o 44 proc. r/r. Równolegle do floty pojazdów, rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec lipca br. w Polsce funkcjonowały 2 293 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (4 431 punktów). 29 proc.
z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W lipcu uruchomiono 61 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (104 punkty).
- Powyższe dane potwierdzają tylko prognozy z początku br. roku w ramach naszego badania „Leasing Index”. Wśród firm, które rozważają zakup samochodu elektrycznego lub hybrydowego, leasing wydaje się oczywistym rozwiązaniem. Aż dla 83 proc. firm planujących zakup eko-pojazdu leasing wydawał się najbardziej prawdopodobną formą finansowania – podkreśla Daniel Mrozek, dyrektor partnerstwa strategicznego i produktów komplementarnych w Santander Leasing. – Impuls w postaci programu Mój Elektryk jest zatem jednoznaczny. Przedsiębiorcy zachęcani dodatkowym dofinansowaniem chętniej realizują inwestycje w eko-pojazdy. W naszym przypadku tylko w segmencie aut elektrycznych ta dynamika osiągnęła poziom 3-cyfrowy r/r. Łącznie z uwzględnieniem hybryd i elektryków ten przyrost zgodnie z danymi na koniec lipca wyniósł 16 proc. – dodaje.
Mimo zarejestrowanej dynamiki wzrostowej r/r pod względem liczby rejestracji pojazdów o alternatywnym napędzie nasz kraj nadal znajduje się daleko od europejskich liderów elektromobilności. Jak wskazuje przygotowany pod koniec lutego 2022 roku przez EY oraz Eurelectric raport „Can utilities turn EVs into a grid asset?” w ubiegłym 2021 roku jeden na pięć sprzedanych w Europie pojazdów miał napęd elektryczny. Zdaniem ekspertów to jednak dopiero zalążek elektromobilnej rewolucji. W ich opinii do 2030 roku liczba zeroemisyjnych pojazdów zwiększy się z 5 do 65 milionów, aby w przeciągu kolejnych pięciu lat się podwoić - do 130 mln aut. Stwarza to bezprecedensowe wyzwanie dla sieci elektroenergetycznej, gdyż do 2035 roku konieczne będzie stworzenie aż 65 milionów stacji ładowania.
- Dalszy trend wzrostowy w polskiej elektromobilności z pewnością utrzyma się, nie tylko ze względu na światowy trend w zakresie poszukiwania alternatywnych i ekologicznych rozwiązań w obszarze mobilności i transformacji energetycznej, ale również chociażby z perspektywy ekonomicznej. Opracowany przez Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych i Cambridge Econometrics raport „Napędzamy Polską Przyszłość” wskazuje, że polska gospodarka rocznie wydaje na paliwa do poruszających się po polskich drogach samochodów, około 12 miliardów euro. Zamiana paliw na napęd elektryczny spowodowałyby oszczędności dla polskiej gospodarki rzędu 8 mld euro każdego roku – wskazuje Daniel Mrozek.
Powiększony budżet w ramach programu
Od sierpnia Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy 100 mln zł więcej na realizację programu Mój Elektryk. Początkowo w ramach ścieżki leasingowej w miało być przekazane do dyspozycji 20 mln zł, w marcu tego roku Fundusz podjął decyzję o zwiększeniu puli o 80 mln zł. Natomiast obecnie przeznacza na tę część programu 100 mln zł. Zatem sumaryczna pula środków aktualnie dostępnych w ramach ścieżki leasingowej wynosi obecnie aż 200 mln zł.
W przygotowanej przez Santander Leasing ofercie leasingu dofinansowaniem są objęte nowe samochody osobowe oraz pojazdy elektryczne kategorii M1 (samochody osobowe do przewozu max. 8 osób) o maksymalnej wartości 225 000 zł. Dla osobowych elektryków firmowych przewidziano dotację nawet 27 000 zł, jeśli deklarowany roczny przebieg pojazdu wyniesie co najmniej 15 tys. km. W przypadku samochodów dostawczych (kategoria N1) poziom dofinansowania wygląda jeszcze korzystniej, bo przy rocznym przebiegu powyżej 20 tys. km może wynieść aż 70 000 zł.
Klienci Toyota Leasing mogą zarządzać umowami leasingu i KINTO ze smartfonów
Goodyear z najwyższą oceną środowiskową od FIA
Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Transport
Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.