Kosmiczne opony - jak NASA, Goodyear i Lockheed Martin rozwijają mobilność
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Od 125 lat innowacje Goodyeara na nowo definiują osiągi opon i napędzają postęp w dziedzinie mobilności. Pionierski duch marki wykracza poza zdolność przemieszczania się na Ziemi. Od pierwszych opon na Księżycu po rozwój technologii lotniczej i kosmicznej, Goodyear jest zaangażowany w przekraczanie granic.
W 1969 r. Goodyear został partnerem NASA i tym samym podjął kosmiczne wyzwanie. Producent dostarczył niezbędne elementy dla statku kosmicznego Apollo 11, który odbył pierwszy załogowy lot na Księżyc. Ponadto wyprodukowane przez Goodyeara hamulce pomogły rakietom przemieścić się na miejsce na platformie startowej, a po powrocie na Ziemię kapsuła była utrzymywana w pozycji pionowej dzięki wyprodukowanym przez markę workom flotacyjnym.
Kosmiczna odyseja Goodyeara na tym się nie skończyła. Na potrzeby misji Apollo 14, która odbyła się w 1971 r., uruchomiono projekt opon księżycowych, a jego owocem były dwa niepneumatyczne modele XLT (Experimental Lunar Tires), które zapisały się w historii jako pierwsze, które pozostawiły ślady na Księżycu, wyznaczając tym samym kierunek przyszłej eksploracji kosmosu i mobilności, bez użycia powietrza.
Pięćdziesiąt lat po pierwszej podróży na Księżyc, kontynuując ambicję rozwoju innowacji i wydajności opon, Goodyear przetestował nowe komponenty opon na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) w lipcu 2019 r. W ramach umowy z ISS U.S. National Laboratory, które współpracuje z NASA, astronauci w imieniu Goodyeara badali powstawanie cząstek krzemionki w środowisku mikrograwitacji ISS. Ich celem było ustalenie, czy unikalne formy wytrąconej krzemionki można zastosować w oponach dla zwiększenia ich wydajności.
W 2009 r. opracowano bezpowietrzną oponę „Spring Tire”, zaprojektowaną pod kątem przewożenia ciężkich pojazdów na duże odległości, co miało umożliwić szeroką eksplorację i potencjalny rozwój przyszłych placówek na Księżycu. W jej konstrukcji wykorzystano prostą sieć przeplatających się 800 sprężyn nośnych, dzięki czemu miała ona zdolność poruszania się zarówno w najtrudniejszych warunkach na Księżycu, jak i eksploracji miejsc na Ziemi, do których obecne opony nie byłyby w stanie dotrzeć. Joe Lettieri, główny inżynier Goodyeara w tym projekcie, określił ten model jako „niezwykle trwały i bardzo energooszczędny”.
Goodyear kontynuuje misję rozwoju opon do pojazdów księżycowych. W 2022 r. marka nawiązała współpracę z Lockheed Martin. Łącząc swoje siły, zespoły obu firm zamierzają jako pierwsze uruchomić na Księżycu pojazd użytkowy o przedłużonym okresie eksploatacji. Goodyear wnosi ogromne doświadczenie w dziedzinie opon, które mają kluczowe znaczenie dla misji pokonywania powierzchni Księżyca.
Koncentrując się na programie FACES - obejmuje on floty, pojazdy autonomiczne, połączone, elektryczne i zrównoważony rozwój - Goodyear pozostaje pionierem przyszłości mobilności, opracowującym i wprowadzającym na rynek najnowocześniejsze opony.
VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych
Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Problemy społeczne
Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki
Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie, a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.
Ochrona środowiska
Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy
Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.