Kosmiczne opony - jak NASA, Goodyear i Lockheed Martin rozwijają mobilność
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Od 125 lat innowacje Goodyeara na nowo definiują osiągi opon i napędzają postęp w dziedzinie mobilności. Pionierski duch marki wykracza poza zdolność przemieszczania się na Ziemi. Od pierwszych opon na Księżycu po rozwój technologii lotniczej i kosmicznej, Goodyear jest zaangażowany w przekraczanie granic.
W 1969 r. Goodyear został partnerem NASA i tym samym podjął kosmiczne wyzwanie. Producent dostarczył niezbędne elementy dla statku kosmicznego Apollo 11, który odbył pierwszy załogowy lot na Księżyc. Ponadto wyprodukowane przez Goodyeara hamulce pomogły rakietom przemieścić się na miejsce na platformie startowej, a po powrocie na Ziemię kapsuła była utrzymywana w pozycji pionowej dzięki wyprodukowanym przez markę workom flotacyjnym.
Kosmiczna odyseja Goodyeara na tym się nie skończyła. Na potrzeby misji Apollo 14, która odbyła się w 1971 r., uruchomiono projekt opon księżycowych, a jego owocem były dwa niepneumatyczne modele XLT (Experimental Lunar Tires), które zapisały się w historii jako pierwsze, które pozostawiły ślady na Księżycu, wyznaczając tym samym kierunek przyszłej eksploracji kosmosu i mobilności, bez użycia powietrza.
Pięćdziesiąt lat po pierwszej podróży na Księżyc, kontynuując ambicję rozwoju innowacji i wydajności opon, Goodyear przetestował nowe komponenty opon na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) w lipcu 2019 r. W ramach umowy z ISS U.S. National Laboratory, które współpracuje z NASA, astronauci w imieniu Goodyeara badali powstawanie cząstek krzemionki w środowisku mikrograwitacji ISS. Ich celem było ustalenie, czy unikalne formy wytrąconej krzemionki można zastosować w oponach dla zwiększenia ich wydajności.
W 2009 r. opracowano bezpowietrzną oponę „Spring Tire”, zaprojektowaną pod kątem przewożenia ciężkich pojazdów na duże odległości, co miało umożliwić szeroką eksplorację i potencjalny rozwój przyszłych placówek na Księżycu. W jej konstrukcji wykorzystano prostą sieć przeplatających się 800 sprężyn nośnych, dzięki czemu miała ona zdolność poruszania się zarówno w najtrudniejszych warunkach na Księżycu, jak i eksploracji miejsc na Ziemi, do których obecne opony nie byłyby w stanie dotrzeć. Joe Lettieri, główny inżynier Goodyeara w tym projekcie, określił ten model jako „niezwykle trwały i bardzo energooszczędny”.
Goodyear kontynuuje misję rozwoju opon do pojazdów księżycowych. W 2022 r. marka nawiązała współpracę z Lockheed Martin. Łącząc swoje siły, zespoły obu firm zamierzają jako pierwsze uruchomić na Księżycu pojazd użytkowy o przedłużonym okresie eksploatacji. Goodyear wnosi ogromne doświadczenie w dziedzinie opon, które mają kluczowe znaczenie dla misji pokonywania powierzchni Księżyca.
Koncentrując się na programie FACES - obejmuje on floty, pojazdy autonomiczne, połączone, elektryczne i zrównoważony rozwój - Goodyear pozostaje pionierem przyszłości mobilności, opracowującym i wprowadzającym na rynek najnowocześniejsze opony.

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.