Kosmiczne opony - jak NASA, Goodyear i Lockheed Martin rozwijają mobilność
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Od 125 lat innowacje Goodyeara na nowo definiują osiągi opon i napędzają postęp w dziedzinie mobilności. Pionierski duch marki wykracza poza zdolność przemieszczania się na Ziemi. Od pierwszych opon na Księżycu po rozwój technologii lotniczej i kosmicznej, Goodyear jest zaangażowany w przekraczanie granic.
W 1969 r. Goodyear został partnerem NASA i tym samym podjął kosmiczne wyzwanie. Producent dostarczył niezbędne elementy dla statku kosmicznego Apollo 11, który odbył pierwszy załogowy lot na Księżyc. Ponadto wyprodukowane przez Goodyeara hamulce pomogły rakietom przemieścić się na miejsce na platformie startowej, a po powrocie na Ziemię kapsuła była utrzymywana w pozycji pionowej dzięki wyprodukowanym przez markę workom flotacyjnym.
Kosmiczna odyseja Goodyeara na tym się nie skończyła. Na potrzeby misji Apollo 14, która odbyła się w 1971 r., uruchomiono projekt opon księżycowych, a jego owocem były dwa niepneumatyczne modele XLT (Experimental Lunar Tires), które zapisały się w historii jako pierwsze, które pozostawiły ślady na Księżycu, wyznaczając tym samym kierunek przyszłej eksploracji kosmosu i mobilności, bez użycia powietrza.
Pięćdziesiąt lat po pierwszej podróży na Księżyc, kontynuując ambicję rozwoju innowacji i wydajności opon, Goodyear przetestował nowe komponenty opon na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) w lipcu 2019 r. W ramach umowy z ISS U.S. National Laboratory, które współpracuje z NASA, astronauci w imieniu Goodyeara badali powstawanie cząstek krzemionki w środowisku mikrograwitacji ISS. Ich celem było ustalenie, czy unikalne formy wytrąconej krzemionki można zastosować w oponach dla zwiększenia ich wydajności.
W 2009 r. opracowano bezpowietrzną oponę „Spring Tire”, zaprojektowaną pod kątem przewożenia ciężkich pojazdów na duże odległości, co miało umożliwić szeroką eksplorację i potencjalny rozwój przyszłych placówek na Księżycu. W jej konstrukcji wykorzystano prostą sieć przeplatających się 800 sprężyn nośnych, dzięki czemu miała ona zdolność poruszania się zarówno w najtrudniejszych warunkach na Księżycu, jak i eksploracji miejsc na Ziemi, do których obecne opony nie byłyby w stanie dotrzeć. Joe Lettieri, główny inżynier Goodyeara w tym projekcie, określił ten model jako „niezwykle trwały i bardzo energooszczędny”.
Goodyear kontynuuje misję rozwoju opon do pojazdów księżycowych. W 2022 r. marka nawiązała współpracę z Lockheed Martin. Łącząc swoje siły, zespoły obu firm zamierzają jako pierwsze uruchomić na Księżycu pojazd użytkowy o przedłużonym okresie eksploatacji. Goodyear wnosi ogromne doświadczenie w dziedzinie opon, które mają kluczowe znaczenie dla misji pokonywania powierzchni Księżyca.
Koncentrując się na programie FACES - obejmuje on floty, pojazdy autonomiczne, połączone, elektryczne i zrównoważony rozwój - Goodyear pozostaje pionierem przyszłości mobilności, opracowującym i wprowadzającym na rynek najnowocześniejsze opony.

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.