Komunikaty PR

Masz 39 lat, pełne zniżki i „elektryka” – zobacz, ile możesz płacić za polisę

2023-05-30  |  08:00
Biuro prasowe

E-pojazdy i ubezpieczenie – ile kosztuje i na co zwrócić uwagę?

  • Posiadacze Tesli Y i pełnych zniżek zapłacą za ubezpieczenie w pakiecie serwisowym od 6,8 tys. zł. Właścicielom popularnego na rynku wtórnym Nissana Leaf przyda się wariant kosztorysowy- tu cena rozpoczyna się od 1,9 tys. zł rocznie.
  • E-pojazdy powinny posiadać AC, gdyż np. w przypadku pożaru są bardziej narażone na szkodę całkowitą. Gdy spali się też sąsiednie mienie, odszkodowanie zostanie wypłacone z polisy OC.
  • Kupując assistance, warto zwrócić uwagę na limity dotyczące holowania oraz pomocy związanej z rozładowaniem baterii na trasie.
  • Niewystarczająca liczba ogólnodostępnych stacji ładowania powoduje zainteresowanie przydomowymi instalacjami typu wall box. Te można ubezpieczyć razem z polisą nieruchomości.

 

Blisko 70 tys. posiadaczy elektryków nie może się mylić

Wg PZPM (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego) w okresie od stycznia do kwietnia tego roku zarejestrowano blisko 137 tys. nowych samochodów osobowych. Typu BEV i PHEV wydano łącznie 9,5 tys. sztuk, co daje im blisko 6 proc. udział w strukturze rejestracji. Na przestrzeni roku e-pojazdy mogą pochwalić się rekordowymi wzrostami- w pełni elektrycznych było o 75 proc., a hybryd typu plug-in o 23 proc. więcej w porównaniu do pierwszych czterech miesięcy ub. roku. W efekcie wg Licznika Elektromobilności po polskich drogach jeździ już ponad 67 tys. elektryków. Jak kształtują się wydatki na ochronę tego typu aut?

- Cena OC samochodu elektrycznego zasadniczo nie odbiega od stawek płaconych dla aut z napędem tradycyjnym. Będzie to więc wartość zbliżona do średniej dla kraju, która w maju wyniosła 541 zł. Większe różnice widać przy ubezpieczeniu AC. Z uwagi na fakt, że e-pojazdy są droższe i bardziej skomplikowane w ewentualnej naprawie, ich właściciele płacą za ochronę więcej – mówi Natalia Sobecka z CUK Ubezpieczenia.

Polisy droższe, ale są wyjątki

W czołówce nowych pojazdów z napędem elektrycznym dominują modele Tesli - 3 oraz Y. Poszukiwane są też np. Ford Mustang Mach E, czy Skoda Enyaq i4. Na rynku wtórnym dużym zainteresowaniem cieszy się Nissan Leaf.

Przeanalizowaliśmy, ile za polisę popularnego e-samochodu zapłaci 39-letni kierowca, który posiada pełne zniżki za bezszkodową jazdę. Wyliczenia oparto na założeniu, że pojazd jest garażowany i przeznaczony do użytku własnego na terenie kraju.

- Pakiet OC/AC czteroletniego Nissana Leaf w wariancie kosztorysowym wyniesie średnio 1,9 tys. zł. rocznie. W przypadku niewiele starszej Toyoty Corolli o napędzie tradycyjnym będzie to ok. 640 zł więcej. Z tą opcją miejską Dacię Spring ubezpieczymy za 1280 zł. Jeżeli właściciel Nissana zdecyduje się pozostać przy samym OC, zapłaci średnio 430 zł. To ok. 90 zł więcej niż obowiązkowa polisa dla Corolli. Dla elektrycznej Dacii wyniesie natomiast 369 zł – zauważa Natalia Sobecka z CUK Ubezpieczenia.

Różnice w pakietach, już na korzyść napędu tradycyjnego są widoczne przy porównaniu stawek pojazdów nowszych tj. KIA Sportage i Skoda Enyaq i4 z rocznika 2021. Tutaj przydatny okaże się wariant serwisowy, dzięki któremu samochód będzie można naprawić bezgotówkowo.

- W tej opcji ochrona KIA Sportage oznacza wydatek rzędu 2,4 tys. zł, a elektrycznej Skody ok. 4 tys. zł rocznie. Na większe wydatki muszą przygotować się właściciele Tesli Y – pakiet serwisowy wyniesie ich min. 6800 zł. To kwota jak dla Forda Mustanga Mach E – kontynuuje Natalia Sobecka z CUK Ubezpieczenia.

Pożar to pewna szkoda całkowita. Uwaga na kradzieże podzespołów

Rolą AC jest nie tylko ochrona przed negatywnymi zdarzeniami losowymi, czy zniszczeniem, ale i nasilającymi się kradzieżami, w tym przywłaszczeniem podzespołów. Wśród aut elektrycznych coraz częściej nagłaśniane są zdarzenia zawiązane z pożarami, które powodują konieczność skomplikowanych akcji gaśniczych. Z uwagi na specyfikę pożaru ogniw, ryzyko całkowitego spalenia jest więcej niż prawdopodobne. Poza tym zagrożone jest mienie znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie. Jak wówczas wygląda kwestia odszkodowania?

- W przypadku samochodów elektrycznych zdecydowanie częściej mamy do czynienia ze szkodami całkowitymi. Dzieje się tak, ponieważ ich podzespoły są drogie i trudno dostępne, co powoduje, że naprawa staje się nieopłacalna. W efekcie pożaru górną granicą odpowiedzialności towarzystwa będzie suma w polisie AC. Jeżeli równocześnie spali się sąsiedni pojazd lub garaż będące własnością osoby trzeciej, odszkodowanie zostanie wypłacone z OC. W tym wypadku istotne okaże się ustalenie faktycznej przyczyny zdarzenia przez przedstawicieli straży pożarnej – stwierdza Natalia Sobecka z CUK Ubezpieczenia.

Masz elektryka – kup dobre assistance

Ryzyko pożaru to nie jedyne zdarzenie, na które szczególnie narażeni są właściciele samochodów elektrycznych. Kolejnym jest z pozoru prozaiczne rozładowanie baterii na trasie. Tutaj przydatna okaże się pomoc assistance. Ekspertka CUK podpowiada, jakie usługi pomocowe trzeba posiadać, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji na drodze.

- Posiadacze assistance powinni zwrócić uwagę na liczbę przysługujących im interwencji pomocowych wskutek rozładowania baterii. Opłaca się ponadto pamiętać, że naprawa większości awarii nie będzie możliwa na miejscu. Stąd konieczny jest solidny limit kilometrów związany z holowaniem do specjalistycznego warsztatu – podkreśla Natalia Sobecka z CUK Ubezpieczenia.

Wall box ubezpieczysz tylko w ramach polisy dla nieruchomości

Wciąż niewystarczająca liczba ogólnodostępnych stacji ładowania powoduje, że posiadacze elektryków instalują prywatne punkty ładowania np. w obrębie własnych nieruchomości. Jednocześnie „tankowanie" e-pojazdu wciąż jest tańsze niż spalinowego. Wg. firmy SPIE Building Solutions ładowanie prądem przemiennym za pomocą stacji typu wallbox zgodnie z taryfą G11, przy założeniu średniego zużycia energii na poziomie 18 kWh/100 km to wydatek rzędu 18 zł/100 km. Porównując kwotę do cen benzyny na poziomie 6,65 zł/l i zużycia 7 litrów paliwa na 100 km, koszt jazdy samochodem elektrycznym wyniesie ok. 3 razy mniej niż z napędem tradycyjnym (ładowanie e-pojazdu w domu może spowodować wzrost kosztów energii po przekroczeniu limitu 2000 kWh rocznie, z drugiej strony wielu posiadaczy elektryków korzysta z fotowoltaiki, co jeszcze poprawia opłacalność w porównaniu z autami z napędem konwencjonalnym). Również taka instalacja ładowania powinna być skutecznie chroniona.

- Ubezpieczenie naściennej ładowarki zapewni jej ochronę od zdarzeń losowych, przepięć oraz kradzieży. Wall boxa nie ubezpieczymy jednak samodzielnie, ale w ramach polisy nieruchomości. Towarzystwa traktują bowiem tego typu urządzenie jako instalację techniczną przynależną do budynku. Tym samym wchodzi ona w skład sumy gwarancyjnej dla domu lub samodzielnego stojącego garażu – podsumowuje Natalia Sobecka z CUK Ubezpieczenia.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja The novelties from OMODA. Premiere of OMODA 7 at the Beijing Motor Show Biuro prasowe
2024-04-30 | 01:00

The novelties from OMODA. Premiere of OMODA 7 at the Beijing Motor Show

After releasing OMODA 5 ICE and the fully electric OMODA 5E variant, the manufacturer is not slowing down. OMODA is preparing to introduce the eagerly awaited OMODA 7 model to the global market.
Motoryzacja Pierwsze samochody marki OMODA&JAECOO już w Polsce
2024-04-30 | 01:00

Pierwsze samochody marki OMODA&JAECOO już w Polsce

W ubiegłym tygodniu do Polski dotarły pierwsze samochody pokazowe marki  OMODA&JAECOO. Chiński producent samochodów przygotowuje się do wejścia na polski rynek ze swoimi
Motoryzacja The first OMODA&JAECOO cars are already in Poland
2024-04-30 | 01:00

The first OMODA&JAECOO cars are already in Poland

Last week, the first OMODA&JAECOO show cars arrived in Poland. The Chinese car manufacturer is preparing to enter the Polish market with its flagship OMODA 5 model, which may happen as early

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.