Komunikaty PR

Masz 39 lat, pełne zniżki i „elektryka” – zobacz, ile możesz płacić za polisę

2023-05-30  |  08:00
Biuro prasowe

E-pojazdy i ubezpieczenie – ile kosztuje i na co zwrócić uwagę?

  • Posiadacze Tesli Y i pełnych zniżek zapłacą za ubezpieczenie w pakiecie serwisowym od 6,8 tys. zł. Właścicielom popularnego na rynku wtórnym Nissana Leaf przyda się wariant kosztorysowy- tu cena rozpoczyna się od 1,9 tys. zł rocznie.
  • E-pojazdy powinny posiadać AC, gdyż np. w przypadku pożaru są bardziej narażone na szkodę całkowitą. Gdy spali się też sąsiednie mienie, odszkodowanie zostanie wypłacone z polisy OC.
  • Kupując assistance, warto zwrócić uwagę na limity dotyczące holowania oraz pomocy związanej z rozładowaniem baterii na trasie.
  • Niewystarczająca liczba ogólnodostępnych stacji ładowania powoduje zainteresowanie przydomowymi instalacjami typu wall box. Te można ubezpieczyć razem z polisą nieruchomości.

 

Blisko 70 tys. posiadaczy elektryków nie może się mylić

Wg PZPM (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego) w okresie od stycznia do kwietnia tego roku zarejestrowano blisko 137 tys. nowych samochodów osobowych. Typu BEV i PHEV wydano łącznie 9,5 tys. sztuk, co daje im blisko 6 proc. udział w strukturze rejestracji. Na przestrzeni roku e-pojazdy mogą pochwalić się rekordowymi wzrostami- w pełni elektrycznych było o 75 proc., a hybryd typu plug-in o 23 proc. więcej w porównaniu do pierwszych czterech miesięcy ub. roku. W efekcie wg Licznika Elektromobilności po polskich drogach jeździ już ponad 67 tys. elektryków. Jak kształtują się wydatki na ochronę tego typu aut?

- Cena OC samochodu elektrycznego zasadniczo nie odbiega od stawek płaconych dla aut z napędem tradycyjnym. Będzie to więc wartość zbliżona do średniej dla kraju, która w maju wyniosła 541 zł. Większe różnice widać przy ubezpieczeniu AC. Z uwagi na fakt, że e-pojazdy są droższe i bardziej skomplikowane w ewentualnej naprawie, ich właściciele płacą za ochronę więcej – mówi Natalia Sobecka z CUK Ubezpieczenia.

Polisy droższe, ale są wyjątki

W czołówce nowych pojazdów z napędem elektrycznym dominują modele Tesli - 3 oraz Y. Poszukiwane są też np. Ford Mustang Mach E, czy Skoda Enyaq i4. Na rynku wtórnym dużym zainteresowaniem cieszy się Nissan Leaf.

Przeanalizowaliśmy, ile za polisę popularnego e-samochodu zapłaci 39-letni kierowca, który posiada pełne zniżki za bezszkodową jazdę. Wyliczenia oparto na założeniu, że pojazd jest garażowany i przeznaczony do użytku własnego na terenie kraju.

- Pakiet OC/AC czteroletniego Nissana Leaf w wariancie kosztorysowym wyniesie średnio 1,9 tys. zł. rocznie. W przypadku niewiele starszej Toyoty Corolli o napędzie tradycyjnym będzie to ok. 640 zł więcej. Z tą opcją miejską Dacię Spring ubezpieczymy za 1280 zł. Jeżeli właściciel Nissana zdecyduje się pozostać przy samym OC, zapłaci średnio 430 zł. To ok. 90 zł więcej niż obowiązkowa polisa dla Corolli. Dla elektrycznej Dacii wyniesie natomiast 369 zł – zauważa Natalia Sobecka z CUK Ubezpieczenia.

Różnice w pakietach, już na korzyść napędu tradycyjnego są widoczne przy porównaniu stawek pojazdów nowszych tj. KIA Sportage i Skoda Enyaq i4 z rocznika 2021. Tutaj przydatny okaże się wariant serwisowy, dzięki któremu samochód będzie można naprawić bezgotówkowo.

- W tej opcji ochrona KIA Sportage oznacza wydatek rzędu 2,4 tys. zł, a elektrycznej Skody ok. 4 tys. zł rocznie. Na większe wydatki muszą przygotować się właściciele Tesli Y – pakiet serwisowy wyniesie ich min. 6800 zł. To kwota jak dla Forda Mustanga Mach E – kontynuuje Natalia Sobecka z CUK Ubezpieczenia.

Pożar to pewna szkoda całkowita. Uwaga na kradzieże podzespołów

Rolą AC jest nie tylko ochrona przed negatywnymi zdarzeniami losowymi, czy zniszczeniem, ale i nasilającymi się kradzieżami, w tym przywłaszczeniem podzespołów. Wśród aut elektrycznych coraz częściej nagłaśniane są zdarzenia zawiązane z pożarami, które powodują konieczność skomplikowanych akcji gaśniczych. Z uwagi na specyfikę pożaru ogniw, ryzyko całkowitego spalenia jest więcej niż prawdopodobne. Poza tym zagrożone jest mienie znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie. Jak wówczas wygląda kwestia odszkodowania?

- W przypadku samochodów elektrycznych zdecydowanie częściej mamy do czynienia ze szkodami całkowitymi. Dzieje się tak, ponieważ ich podzespoły są drogie i trudno dostępne, co powoduje, że naprawa staje się nieopłacalna. W efekcie pożaru górną granicą odpowiedzialności towarzystwa będzie suma w polisie AC. Jeżeli równocześnie spali się sąsiedni pojazd lub garaż będące własnością osoby trzeciej, odszkodowanie zostanie wypłacone z OC. W tym wypadku istotne okaże się ustalenie faktycznej przyczyny zdarzenia przez przedstawicieli straży pożarnej – stwierdza Natalia Sobecka z CUK Ubezpieczenia.

Masz elektryka – kup dobre assistance

Ryzyko pożaru to nie jedyne zdarzenie, na które szczególnie narażeni są właściciele samochodów elektrycznych. Kolejnym jest z pozoru prozaiczne rozładowanie baterii na trasie. Tutaj przydatna okaże się pomoc assistance. Ekspertka CUK podpowiada, jakie usługi pomocowe trzeba posiadać, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji na drodze.

- Posiadacze assistance powinni zwrócić uwagę na liczbę przysługujących im interwencji pomocowych wskutek rozładowania baterii. Opłaca się ponadto pamiętać, że naprawa większości awarii nie będzie możliwa na miejscu. Stąd konieczny jest solidny limit kilometrów związany z holowaniem do specjalistycznego warsztatu – podkreśla Natalia Sobecka z CUK Ubezpieczenia.

Wall box ubezpieczysz tylko w ramach polisy dla nieruchomości

Wciąż niewystarczająca liczba ogólnodostępnych stacji ładowania powoduje, że posiadacze elektryków instalują prywatne punkty ładowania np. w obrębie własnych nieruchomości. Jednocześnie „tankowanie" e-pojazdu wciąż jest tańsze niż spalinowego. Wg. firmy SPIE Building Solutions ładowanie prądem przemiennym za pomocą stacji typu wallbox zgodnie z taryfą G11, przy założeniu średniego zużycia energii na poziomie 18 kWh/100 km to wydatek rzędu 18 zł/100 km. Porównując kwotę do cen benzyny na poziomie 6,65 zł/l i zużycia 7 litrów paliwa na 100 km, koszt jazdy samochodem elektrycznym wyniesie ok. 3 razy mniej niż z napędem tradycyjnym (ładowanie e-pojazdu w domu może spowodować wzrost kosztów energii po przekroczeniu limitu 2000 kWh rocznie, z drugiej strony wielu posiadaczy elektryków korzysta z fotowoltaiki, co jeszcze poprawia opłacalność w porównaniu z autami z napędem konwencjonalnym). Również taka instalacja ładowania powinna być skutecznie chroniona.

- Ubezpieczenie naściennej ładowarki zapewni jej ochronę od zdarzeń losowych, przepięć oraz kradzieży. Wall boxa nie ubezpieczymy jednak samodzielnie, ale w ramach polisy nieruchomości. Towarzystwa traktują bowiem tego typu urządzenie jako instalację techniczną przynależną do budynku. Tym samym wchodzi ona w skład sumy gwarancyjnej dla domu lub samodzielnego stojącego garażu – podsumowuje Natalia Sobecka z CUK Ubezpieczenia.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać? Biuro prasowe
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Infrastruktura

Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

Polityka

Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.