Komunikaty PR

Mieć czy wypożyczyć – oto jest pytanie?

2021-07-14  |  08:00

Posiadanie samochodu to duży komfort i wygoda, jednak łączy się również ze sporymi kosztami utrzymania. Nic więc dziwnego, że na popularności zyskują usługi takie jak krótkoterminowy wynajem auta (Rent a Car). Z badania Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP)[1] wynika, że zdecydowana większość polskich kierowców posiada własny samochód, jednak aż 69 proc. Polaków skorzystało z usługi krótkoterminowego wynajmu pojazdu więcej niż jeden raz. Jakie są preferencje Polaków i które rozwiązania najbardziej się opłacają?

 

Jak jest na świecie?

Według najnowszego badania KPMG's Global Automotive Executive Survey[2] aż 43 proc. badanych z całego świata uważa trend ,,Mobilność jako usługa’’ (Mobility-as-service) za niezwykle ważną, rozwijającą się tendencję w dziedzinie motoryzacji. Konsumenci coraz częściej postrzegają korzystanie z samochodu jako usługę, a nie towar. Co za tym idzie więcej decyzji motoryzacyjnych jest podejmowanych na podstawie całkowitego kosztu posiadania auta, tj. uwzględniającego nie tylko zakup pojazdu, ale i jego szeroko pojęte utrzymanie jak np. serwisowanie, ubezpieczenie, utrata wartości etc. Natomiast badanie Grupy Credit Agricole[3] pokazuje, że pokolenie X ma już zupełnie inne podejście do posiadania samochodu. Rezygnują z jego zakupu na rzecz wynajmu – jeśli zajdzie taka potrzeba. Coraz popularniejsze stają się również aplikacje miejskie, które umożliwiają krótkoterminowy wynajem samochodu na minuty (tzw. car sharing). To wyraźny znak, że pojazd przestaje być kojarzony z aktywem, a wynajem zamiast kupna staje się szczególnie korzystnym wyborem dla potencjalnych konsumentów.

 

Polacy i wynajem krótkoterminowy (Rent a Car)

Na naszym rodzimym rynku wynajem krótkoterminowy (Rent a Car, wynajem auta z wypożyczalni) staje się coraz bardziej popularny. Według badania SW Research zrealizowanego na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) aż 69 proc. Polaków skorzystało z wynajmu krótkoterminowego więcej niż jeden raz. Niemal co czwarty badany przyznaje się do skorzystania z takiej usługi jeden raz, z powodu ciekawości. Z kolei 6 proc. respondentów wynajmuje pojazdy często, traktując to jako wygodną alternatywę dla posiadania własnego samochodu. Polacy testują nowe rozwiązania i coraz bardziej przekonują się do wynajmu krótkoterminowego samochodów. Jako zalety takiego rozwiązania najczęściej wskazują proste formalności (38 proc.), możliwość wynajmu dokładnie takiego auta, jakiego potrzebują na daną okoliczność (37 proc.), oraz jasne zasady wynajmu (37 proc.). Dla kierowców liczy się również szybkość realizacji usługi (34 proc.), samochód można bowiem odebrać już następnego dnia. Polacy zwracają też uwagę na takie czynniki jak atrakcyjna oferta cenowa (32 proc.), oraz pełen pakiet usług dodatkowych (32 proc.). Trzech na dziesięciu badanych zwróciło szczególną uwagę na bezpieczeństwo, a 28 proc. wśród najważniejszych zalet wymieniło sprawdzony, niezawodny, regularnie serwisowany samochód. Co piąty badany twierdzi, że ważna jest dla niego pewność, że auto odebrane z renomowanej wypożyczalni, np. firmy Rent a Car zrzeszonej w PZWLP, jest odpowiednio przygotowane do jazdy, również w kwestiach związanych z dezynfekcją.

 

,,Widzimy, że Polacy coraz chętniej korzystają z wynajmu aut z wypożyczalni, do różnych celów np. wyjazdów wakacyjnych, weekendowych, czy też w przypadku przeprowadzki – mówi Paweł Piórkowski, Członek Zarządu PZWLP, Prezes Hertz (Motorent Sp. z o.o.).  Doceniają nie tylko przejrzyste zasady wynajmu samochodu i  szybkość realizacji usług ale także wygodę takiego rozwiązania. Pojazd może być gotowy do odebrania już kolejnego dnia. Użytkownicy zawsze mają pewność, że korzystają ze sprawdzonych aut, sprawnych pod każdym względem, zazwyczaj nowych lub wieku ok. 1 roku, z małymi przebiegami, nowoczesnych i bezpiecznych. W przypadku awarii mogą też liczyć na wsparcie w zakresie udostępnienia auta zastępczego oraz pomocy assistance. Dodatkowo, samochody z firm Rent a Car zrzeszonych w PZWLP zawsze są odpowiednio zdezynfekowane, co w dzisiejszych czasach jest niezwykle ważne.

 

Kupuję vs. wypożyczam, czyli ile to kosztuje?

Decydując się na kupno własnego samochodu, kierowcy, oprócz ceny samego pojazdu, muszą ponieść również szereg opłat związanych z jego użytkowaniem. Podatek od zakupu (PCC), ubezpieczenie OC, oraz jeśli kierowca chce mieć większą ochronę – także AC, przegląd techniczny. Dodatkowo przy zakupie auta używanego – koszty przerejestrowania i ewentualnych napraw. Według badania portalu dobrymechanik.pl średni roczny koszt napraw auta to 1360 zł. Razem z wyżej wymienionymi usługami koszty te mogą wynieść nawet ok. 5000 zł rocznie.

 

Z kolei wynajmując auto na krótki okres, możemy korzystać ze wszystkich zalet posiadania samochodu, ale w tym przypadku ponosimy jedynie koszt wynajmu oraz zwrotną kaucję. Nie trzeba pamiętać o regularnych przeglądach, naprawach, wymianie opon czy ubezpieczeniu, ponieważ te kwestie spoczywają na firmach oferujących samochody w wynajmie krótkoterminowym (Rent a Car, wypożyczalnie samochodów), które przygotowują samochód do jazdy. Koszty wynajmu aut z wypożyczalni w Polsce, podobnie jak na całym świecie, są uzależnione od wielu czynników m.in. czasu na jaki chcemy wynająć pojazd, okresu w którym zamierzamy wypożyczyć auto (np. długi weekend, święta, okres wakacyjny), klasy auta i jego wyposażenia, a także aktualnych ofert promocyjnych w danej firmie. Ceny za wynajem mniejszego auta na 1 dzień mogą się zaczynać już od nawet stu kilkudziesięciu złotych, a na weekend od ok. 300 zł.

 

Wynajem krótkoterminowy jest niezwykle wygodny – nie musimy się martwić o formalności, kwestie ubezpieczenia i bezpieczeństwa pojazdu, ale pozwala także na indywidualne dopasowanie w zależności od tego, jaki jest cel, do którego potrzebujemy auta. Przykładowo do miejskiej jazdy doskonale sprawdzi się auto z segmentu B[4], natomiast w przypadku planowania rodzinnego wyjazdu dobrym wyborem będzie przestronny samochód z dużym bagażnikiem z segmentu D[5].

 

,,Wynajem krótkoterminowy to atrakcyjna forma użytkowania auta, pozwalająca na szybki i łatwy dostęp do takiego samochodu, jaki jest nam potrzebny w danym momencie, niezależnie od tego czy wybieramy się z rodziną na wakacje, czy też planujemy remont lub przeprowadzkę   mówi Maciej Tórz, Członek Zarządu PZWLP, Prezes Rentis SA. - Klient otrzymuje całodobowe wsparcie informacyjne i techniczne oraz możliwość wyboru pojazdu z całej gamy marek i modeli samochodów tak, by idealnie dopasować je do swoich potrzeb oraz możliwości finansowych. W ofercie znajdują się różnych klas auta osobowe, SUV-y, limuzyny, a także samochody typowo użytkowe, dostawcze. Wszelkie koszty związane z eksploatacją i przygotowaniem pojazdu do użytkowania, za wyjątkiem paliwa, ponosi wypożyczalnia samochodów. Użytkownik płaci tylko za wynajem, a w zamian otrzymuje bezpieczne, nowoczesne i często nowe lub niemalże fabrycznie nowe auto.

 

Wynajem krótkoterminowy może być idealnym rozwiązaniem dla osób planujących zagraniczny, krajowy czy weekendowy wyjazd, ale nie posiadających własnego auta lub samochodu odpowiedniego do realizacji swoich planów. Wynajem auta z wypożyczalni (Rent a Car) pozwala również na uniknięcie wielu formalności i kosztów eksploatacyjnych. Wyraźny światowy trend użytkowania zamiast posiadania pokazuje, że coraz więcej osób otwiera się na nowe rozwiązania i zauważa zalety wynajmu samochodu, zamiast jego posiadania.

 


[1] Badanie zrealizowane przez SW Research w dniach 18-24 maja, na reprezentacyjnej grupie Polaków posiadających prawo jazdy.

[2] https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/be/pdf/2020/07/global_automotive_executive_survey_2020.pdf

[3] https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/artykuly/samochody-i-pokolenia

[4] Klasa B - Klasa samochodów osobowych, do której zaliczane są samochody małowymiarowe i miejskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Autosegment_B

[5] Klasa D - Do klasy tej zaliczane są klasyczne samochody osobowe charakteryzujące się wymiarami większymi od kompaktowych, zapewniającymi w miarę wygodną jazdę dla pięciu osób na dłuższych trasach. https://pl.wikipedia.org/wiki/Autosegment_D

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Publicis
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada Biuro prasowe
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.