Naszpikowane elektroniką centrum dowodzenia. Tak wygląda przyszłość aut
Zaawansowane technologicznie systemy sprawiają, że auta są nie tylko bardziej intuicyjne, ale też przyjazne i bezpieczne dla użytkownika, czyniąc jazdę niezwykłym doświadczeniem. Producenci kładą coraz większy nacisk na rozwój systemów infotainment. Dzięki nim pojazdy to nowoczesna, a przy tym bezpieczna przestrzeń rozrywki.
Infotainment – jak to działa?
Systemy infotainment mogą stanowić źródło wielu użytecznych informacji dla kierowcy. Zapewniają także rozrywkę, dzięki której podróż jest bardziej komfortowa dla pasażerów. Pozwalają łatwiej zarządzać komunikacją w aucie i utrzymywać nad nim kontrolę. W połączeniu z usługami integrującymi urządzenia mobilne bardzo ułatwiają dostęp do poczty elektronicznej i wiadomości tekstowych, a także wykonywania połączeń telefonicznych. Wszystko bez użycia rąk.
Kierowcy mogą również sparować swoje urządzenia, aby uzyskać dostęp do ulubionych list odtwarzania muzyki i innych bibliotek cyfrowych. W niektórych samochodach infotainment może nawet obejmować monitory na środkowych lub tylnych siedzeniach dla pasażerów – dzięki nim pasażerowie mogą grać w gry wideo lub oglądać filmy.
– Dzięki tej technologii w pojeździe każdy pasażer może czerpać przyjemność z jazdy. Może też łatwiej, w bardziej komfortowy sposób korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń bezdotykowych – dodaje Jagyan Mishra, Global Head of Delivery na Europę i Izrael w firmie L&T Technology Services (LTTS), która w tym roku otworzyła centrum badawczo-rozwojowe w Krakowie - LTTS Kraków ze specjalizacją w zakresie sektora motoryzacyjnego oraz mobility.
Jak dodaje, obecnie stosowane w autach technologie stały się o wiele bardziej inteligentne. Zamiast mnóstwa przełączników i kontrolek rozmieszczonych na desce rozdzielczej wiele samochodów wyposażonych jest w jeden ekran, który służy zarówno jako wyświetlacz, jak i centrum sterowania.
Wystarczy muśnięcie palcem
Co to oznacza w praktyce? Jeśli kierowca będzie chciał ogrzać kabinę, wystarczy przesunięcie palcem po ekranie. Ten sam ekran może służyć do sprawdzania średniego zużycia paliwa lub planowania podróży za pomocą nawigacji satelitarnej. Co więcej, ekran może być również wyświetlaczem kamery cofania, interfejsem, za pomocą którego można uzyskać dostęp do Internetu, i miejscem, w którym można zmienić ustawienia samochodu. Wszystkie te rozwiązania wpływają na poprawę bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo odgrywa szczególną rolę w integracji pokładowych systemów infotainment. Z tego względu producenci aut stale walczą o to, jak zapewnić kierowcy komfort podróży oraz poczucie, że będzie mógł spokojnie dotrzeć do celu.
Nowoczesne systemy infotainment muszą być zaprojektowane tak, aby w jak najmniejszym stopniu angażować uwagę kierowcy. Mogą one na przykład integrować komendy głosowe, które – jak wykazały badania – ograniczają odwracanie wzroku od drogi. Tak zaprojektowane systemy powinny odbierać naturalną mowę i nie powinny wymagać wielu czynności, np. potwierdzenia na ekranie.
Pokładowe systemy infotainment wykorzystują interfejsy audio/wideo (A/V), ekrany dotykowe, klawiatury i inne rodzaje urządzeń w celu zapewnienia rozrywki i dostarczenia informacji kierowcom i pasażerom. Zaawansowane systemy informacyjno-rozrywkowe umożliwiają łączność Bluetooth, Wi-Fi, interaktywne usługi rozpoznawania głosu, strumieniowe przesyłanie multimediów na żywo oraz inteligentne technologie umożliwiające integrację z urządzeniami mobilnymi.
W Krakowie powstają nowatorskie rozwiązania
– Jako przedsiębiorstwo dbające o bezpieczeństwo pojazdu i komfort kierowcy dostarczamy rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz usługi projektowania i walidacji HMI, obejmujące rygorystyczne procesy efektywności testów spełniających normy. Dodatkowo rozwiązania LTTS w zakresie mobilności i integracji z chmurą oraz usługi infotainment oparte na systemie Android zapewniają łączność pojazdu z informacjami w czasie rzeczywistym i aktualizują kompatybilność w różnych systemach operacyjnych – podkreśla Jagyan Mishra z LTTS.
W 2015 roku 35 procent nowych samochodów było podłączonych do Internetu. Pięć lat później aż 98 procent sprzedanych nowych aut dawało możliwość korzystania z sieci. Według prognoz do 2025 roku wszystkie nowe samochody będą połączone z Internetem.
Nic dziwnego więc, że większość marek samochodowych planuje wprowadzić do swoich samochodów coraz więcej usług cyfrowych i łączności. Można się zatem spodziewać, że systemy informacyjno-rozrywkowe będą oferować coraz więcej możliwości.
Coraz częściej będzie można zsynchronizować system informacyjno-rozrywkowy samochodu z innymi urządzeniami i kontami cyfrowymi. Na przykład niektóre modele aut przechodzą na system operacyjny obsługiwany przez Google, zapewniając kierowcy bezproblemowe przejście między usługami w trakcie jazdy.
W 2018 roku wielkość rynku infotainment w branży motoryzacyjnej wynosiła niemal 12 miliardów dolarów. Przewiduje się, że do 2026 roku jego wartość osiągnie pułap 20 miliardów dolarów. Mowa więc o imponującym, wynoszącym 6,8 procenta rok do roku, tempie wzrostu rynku.
Źródło: LTTS

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.