Nieoczywiste dodatki do OC i AC. Sprawdź, czy je znasz!
- W zeszłym roku zawarto w Polsce ok. 36,5 mln ubezpieczeń komunikacyjnych – wynika z danych Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
- Podstawowy pakiet tego rodzaju ubezpieczeń składa się z obowiązkowego OC i dobrowolnego autocasco (AC), ale ochronę można rozbudować.
- Wśród dostępnych opcji znajduje się zarówno bardzo popularne assistance, jak i o wiele mniej oczywiste rozszerzenia (np. wsparcie w powrocie do zdrowia po wypadku).
Prawie 29 mln obowiązkowych ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i niemal 7,5 mln ubezpieczeń AC – tyle polis komunikacyjnych zawarliśmy w Polsce w 2020 roku. Dzięki OC ubezpieczyciel przejmuje na siebie finansowe konsekwencje wypadku spowodowanego przez swojego klienta. Inaczej mówiąc: wypłaca poszkodowanym w kolizji lub wypadku osobom pieniądze za zniszczone mienie i uszczerbek na zdrowiu. Z kolei AC umożliwia właścicielowi uzyskanie odszkodowania po kradzieży pojazdu i w przypadku zniszczeń, które w swoim aucie spowoduje sam lub na które nie miał wpływu (np. powstałych wskutek wandalizmu lub złej pogody – gradobicia czy wichury).
- Każdy właściciel samochodu musi mieć ubezpieczenie OC. Z analizy zachowań naszych klientów wynika jednak, że tylko 25% kierowców poprzestaje na obowiązkowej polisie. Reszta dokupuje przynajmniej jedno rozszerzenie lub kupuje OC razem z AC. Warto dodać, że oba te ubezpieczenia można rozbudowywać. Najpopularniejsze dodatki to powszechnie znane kierowcom NNW oraz assistance, czyli kolejno: odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu lub śmierć w wypadku drogowym oraz natychmiastowa pomoc w razie nieprzewidzianych problemów związanych z posiadaniem i użytkowaniem auta – mówi Damian Andruszkiewicz, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Indywidualnego w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
OC i AC można rozszerzać także na inne sposoby. O części z nich wielu kierowców nie wie lub nie pamięta – pięć przykładów poniżej.
- Ochrona zniżki
Ubezpieczyciele przyznają kierowcom zniżki za bezszkodową jazdę. Jeśli właściciel pojazdu zgłosi szkodę z AC lub spowoduje wypadek, a poszkodowany uruchomi proces likwidacji szkód z OC, negatywnie wpłynie to na wysokość składki przy odnowieniu polisy. Chyba że kierowca korzysta z ochrony zniżki – dzięki niej przy wznowieniu polisy w tej samej firmie ubezpieczyciel obliczy kolejną składkę nie uwzględniając szkody w historii jazdy.
O tym dodatku powinny przede wszystkim pomyśleć osoby, które udostępniają samochód innym, np. dzieciom. Przy zakupie ochrony należy zwrócić uwagę, czy ubezpieczyciel odrębnie traktuje zdarzenia w OC i AC – szkoda w jednym ubezpieczeniu nie powinna wpływać na historię drugiego.
- Ubezpieczenie zdrowotne przydatne po wypadku
Tego rodzaju ubezpieczenie zapewnia kierującemu pojazdem (nawet jeśli jest sprawcą zdarzenia) i jego pasażerom pomoc medyczną po wypadku drogowym. Ochrona polega m.in. na dostępie do konsultacji lekarskich bez skierowania (internista/pediatra oraz lekarze specjaliści), terapii psychologicznej, różnego rodzaju zabiegów (np. ortopedycznych czy okulistycznych) oraz niezbędnych w procesie dochodzenia do zdrowia badań (USG, RTG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa itd.). Oprócz tego w ramach polisy można pokryć koszty rehabilitacji oraz korzystać z assistance medycznego (m.in. wizyt domowych pielęgniarki czy wypożyczenia sprzętu rehabilitacyjnego).
- Ubezpieczenie zdrowotne nie kojarzy się z polisami komunikacyjnymi. Tymczasem ta ochrona ma oczywiste zastosowanie po wypadku i warto zastanowić się na dodaniem jej do OC i AC. W Compensie to rozszerzenie jest dostępne po wyborze komunikacyjnego NNW – tłumaczy Damian Andruszkiewicz.
- Ochrona prawna
OC i AC można także rozszerzyć o pomoc prawną, związaną z posiadaniem i użytkowaniem samochodu. Ubezpieczenie przydaje się np. po wypadku, zatrzymaniu prawa jazdy czy wykroczeniu drogowym. Kierowca może liczyć m.in. na telefoniczne porady prawne, przygotowanie pisemnych opinii, pokrycie kosztów wynagrodzenia adwokata za reprezentację w sprawie, a także dostęp do wzorów dokumentów (np. umów, pism procesowych czy pełnomocnictw).
- Ubezpieczenie szyb i opon
Dodatkowe ubezpieczenia dotyczą także szyb i opon. Pierwsze z nich zapewnia zakup i wymianę lub naprawę zniszczonej szyby (czołowej, tylnej lub bocznej). Drugie natomiast przydaje się w razie uszkodzenia kół, opon czy dętek w samochodzie. To rodzaj ubezpieczenia assistance, polegającego na organizacji i pokryciu kosztów natychmiastowej pomocy (np. po złapaniu „gumy”).
- Ubezpieczenie oklejenia pojazdu
Ubezpieczyciel pokrywa koszty wytworzenia i montażu na pojeździe materiałów reklamowych, jeśli oklejenie ulegnie zniszczeniu. To rozszerzenie dostępne z polisą AC, z którego mogą skorzystać kierowcy samochodów osobowych oraz ciężarowych.
- Tych kilka przykładów pokazuje, że zakres ubezpieczeń komunikacyjnych można elastycznie kształtować. Wymienione powyżej dodatki nie zamykają katalogu dostępnych na rynku rozszerzeń. OC i AC można także rozbudować o ubezpieczenie bagażu lub przewożonego sprzętu. Spośród innych możliwości można też wymienić zabezpieczenie straty finansowej, która powstaje na skutek utraty wartości pojazdu w czasie, a także bezpośrednią likwidację szkód (tzw. BLS), czyli możliwość zgłoszenia szkody z OC sprawcy wypadku u swojego ubezpieczyciela – dodaje Damian Andruszkiewicz z Compensy.
Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.