Komunikaty PR

Nieoczywiste dodatki do OC i AC. Sprawdź, czy je znasz!

2021-06-01  |  11:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.02 MB )
  • W zeszłym roku zawarto w Polsce ok. 36,5 mln ubezpieczeń komunikacyjnych – wynika z danych Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
  • Podstawowy pakiet tego rodzaju ubezpieczeń składa się z obowiązkowego OC i dobrowolnego autocasco (AC), ale ochronę można rozbudować.
  • Wśród dostępnych opcji znajduje się zarówno bardzo popularne assistance, jak i o wiele mniej oczywiste rozszerzenia (np. wsparcie w powrocie do zdrowia po wypadku).

 

Prawie 29 mln obowiązkowych ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i niemal 7,5 mln ubezpieczeń AC – tyle polis komunikacyjnych zawarliśmy w Polsce w 2020 roku. Dzięki OC ubezpieczyciel przejmuje na siebie finansowe konsekwencje wypadku spowodowanego przez swojego klienta. Inaczej mówiąc: wypłaca poszkodowanym w kolizji lub wypadku osobom pieniądze za zniszczone mienie i uszczerbek na zdrowiu. Z kolei AC umożliwia właścicielowi uzyskanie odszkodowania po kradzieży pojazdu i w przypadku zniszczeń, które w swoim aucie spowoduje sam lub na które nie miał wpływu (np. powstałych wskutek wandalizmu lub złej pogody – gradobicia czy wichury).

 

- Każdy właściciel samochodu musi mieć ubezpieczenie OC. Z analizy zachowań naszych klientów  wynika jednak, że tylko 25% kierowców poprzestaje na obowiązkowej polisie. Reszta dokupuje przynajmniej jedno rozszerzenie lub kupuje OC razem z AC. Warto dodać, że oba te ubezpieczenia można rozbudowywać. Najpopularniejsze dodatki to powszechnie znane kierowcom NNW oraz assistance, czyli kolejno: odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu lub śmierć w wypadku drogowym oraz natychmiastowa pomoc w razie nieprzewidzianych problemów związanych z posiadaniem i użytkowaniem auta – mówi Damian Andruszkiewicz, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Indywidualnego w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

 

OC i AC można rozszerzać także na inne sposoby. O części z nich wielu kierowców nie wie lub nie pamięta – pięć przykładów poniżej.

 

  • Ochrona zniżki

Ubezpieczyciele przyznają kierowcom zniżki za bezszkodową jazdę. Jeśli właściciel pojazdu zgłosi szkodę z AC lub spowoduje wypadek, a poszkodowany uruchomi proces likwidacji szkód z OC, negatywnie wpłynie to na wysokość składki przy odnowieniu polisy. Chyba że kierowca korzysta z ochrony zniżki – dzięki niej przy wznowieniu polisy w tej samej firmie ubezpieczyciel obliczy kolejną składkę nie uwzględniając szkody w historii jazdy.

 

O tym dodatku powinny przede wszystkim pomyśleć osoby, które udostępniają samochód innym, np. dzieciom. Przy zakupie ochrony należy zwrócić uwagę, czy ubezpieczyciel odrębnie traktuje zdarzenia w OC i AC – szkoda w jednym ubezpieczeniu nie powinna wpływać na historię drugiego.

 

  • Ubezpieczenie zdrowotne przydatne po wypadku

Tego rodzaju ubezpieczenie zapewnia kierującemu pojazdem (nawet jeśli jest sprawcą zdarzenia) i jego pasażerom pomoc medyczną po wypadku drogowym. Ochrona polega m.in. na dostępie do konsultacji lekarskich bez skierowania (internista/pediatra oraz lekarze specjaliści), terapii psychologicznej, różnego rodzaju zabiegów (np. ortopedycznych czy okulistycznych) oraz niezbędnych w procesie dochodzenia do zdrowia badań (USG, RTG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa itd.). Oprócz tego w ramach polisy można pokryć koszty rehabilitacji oraz korzystać z assistance medycznego (m.in. wizyt domowych pielęgniarki czy wypożyczenia sprzętu rehabilitacyjnego).

 

- Ubezpieczenie zdrowotne nie kojarzy się z polisami komunikacyjnymi. Tymczasem ta ochrona ma oczywiste zastosowanie po wypadku i warto zastanowić się na dodaniem jej do OC i AC. W Compensie to rozszerzenie jest dostępne po wyborze komunikacyjnego NNW – tłumaczy Damian Andruszkiewicz.

 

  • Ochrona prawna

OC i AC można także rozszerzyć o pomoc prawną, związaną z posiadaniem i użytkowaniem samochodu. Ubezpieczenie przydaje się np. po wypadku, zatrzymaniu prawa jazdy czy wykroczeniu drogowym. Kierowca może liczyć m.in. na telefoniczne porady prawne, przygotowanie pisemnych opinii, pokrycie kosztów wynagrodzenia adwokata za reprezentację w sprawie, a także dostęp do wzorów dokumentów (np. umów, pism procesowych czy pełnomocnictw).

 

  • Ubezpieczenie szyb i opon

Dodatkowe ubezpieczenia dotyczą także szyb i opon. Pierwsze z nich zapewnia zakup i wymianę lub naprawę zniszczonej szyby (czołowej, tylnej lub bocznej). Drugie natomiast przydaje się w razie uszkodzenia kół, opon czy dętek w samochodzie. To rodzaj ubezpieczenia assistance, polegającego na organizacji i pokryciu kosztów natychmiastowej pomocy (np. po złapaniu „gumy”).

 

  • Ubezpieczenie oklejenia pojazdu

Ubezpieczyciel pokrywa koszty wytworzenia i montażu na pojeździe materiałów reklamowych, jeśli oklejenie ulegnie zniszczeniu. To rozszerzenie dostępne z polisą AC, z którego mogą skorzystać kierowcy samochodów osobowych oraz ciężarowych.

 

- Tych kilka przykładów pokazuje, że zakres ubezpieczeń komunikacyjnych można elastycznie kształtować. Wymienione powyżej dodatki nie zamykają katalogu dostępnych na rynku rozszerzeń. OC i AC można także rozbudować o ubezpieczenie bagażu lub przewożonego sprzętu. Spośród innych możliwości można też wymienić zabezpieczenie straty finansowej, która powstaje na skutek utraty wartości pojazdu w czasie, a także bezpośrednią likwidację szkód (tzw. BLS), czyli możliwość zgłoszenia szkody z OC sprawcy wypadku u swojego ubezpieczyciela – dodaje Damian Andruszkiewicz z Compensy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności Biuro prasowe
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica
Motoryzacja Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
2024-12-13 | 09:35

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku

W sezonach 2025-2027 Goodyear pozostanie sponsorem tytularnym oraz wyłącznym dostawcą opon do najwyższej klasy wyścigów pojazdów ciężarowych, European Truck Racing

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju

Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.

Robotyka i SI

Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.

Sport

Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.