Nieoczywiste dodatki do OC i AC. Sprawdź, czy je znasz!
- W zeszłym roku zawarto w Polsce ok. 36,5 mln ubezpieczeń komunikacyjnych – wynika z danych Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
- Podstawowy pakiet tego rodzaju ubezpieczeń składa się z obowiązkowego OC i dobrowolnego autocasco (AC), ale ochronę można rozbudować.
- Wśród dostępnych opcji znajduje się zarówno bardzo popularne assistance, jak i o wiele mniej oczywiste rozszerzenia (np. wsparcie w powrocie do zdrowia po wypadku).
Prawie 29 mln obowiązkowych ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i niemal 7,5 mln ubezpieczeń AC – tyle polis komunikacyjnych zawarliśmy w Polsce w 2020 roku. Dzięki OC ubezpieczyciel przejmuje na siebie finansowe konsekwencje wypadku spowodowanego przez swojego klienta. Inaczej mówiąc: wypłaca poszkodowanym w kolizji lub wypadku osobom pieniądze za zniszczone mienie i uszczerbek na zdrowiu. Z kolei AC umożliwia właścicielowi uzyskanie odszkodowania po kradzieży pojazdu i w przypadku zniszczeń, które w swoim aucie spowoduje sam lub na które nie miał wpływu (np. powstałych wskutek wandalizmu lub złej pogody – gradobicia czy wichury).
- Każdy właściciel samochodu musi mieć ubezpieczenie OC. Z analizy zachowań naszych klientów wynika jednak, że tylko 25% kierowców poprzestaje na obowiązkowej polisie. Reszta dokupuje przynajmniej jedno rozszerzenie lub kupuje OC razem z AC. Warto dodać, że oba te ubezpieczenia można rozbudowywać. Najpopularniejsze dodatki to powszechnie znane kierowcom NNW oraz assistance, czyli kolejno: odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu lub śmierć w wypadku drogowym oraz natychmiastowa pomoc w razie nieprzewidzianych problemów związanych z posiadaniem i użytkowaniem auta – mówi Damian Andruszkiewicz, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Indywidualnego w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
OC i AC można rozszerzać także na inne sposoby. O części z nich wielu kierowców nie wie lub nie pamięta – pięć przykładów poniżej.
- Ochrona zniżki
Ubezpieczyciele przyznają kierowcom zniżki za bezszkodową jazdę. Jeśli właściciel pojazdu zgłosi szkodę z AC lub spowoduje wypadek, a poszkodowany uruchomi proces likwidacji szkód z OC, negatywnie wpłynie to na wysokość składki przy odnowieniu polisy. Chyba że kierowca korzysta z ochrony zniżki – dzięki niej przy wznowieniu polisy w tej samej firmie ubezpieczyciel obliczy kolejną składkę nie uwzględniając szkody w historii jazdy.
O tym dodatku powinny przede wszystkim pomyśleć osoby, które udostępniają samochód innym, np. dzieciom. Przy zakupie ochrony należy zwrócić uwagę, czy ubezpieczyciel odrębnie traktuje zdarzenia w OC i AC – szkoda w jednym ubezpieczeniu nie powinna wpływać na historię drugiego.
- Ubezpieczenie zdrowotne przydatne po wypadku
Tego rodzaju ubezpieczenie zapewnia kierującemu pojazdem (nawet jeśli jest sprawcą zdarzenia) i jego pasażerom pomoc medyczną po wypadku drogowym. Ochrona polega m.in. na dostępie do konsultacji lekarskich bez skierowania (internista/pediatra oraz lekarze specjaliści), terapii psychologicznej, różnego rodzaju zabiegów (np. ortopedycznych czy okulistycznych) oraz niezbędnych w procesie dochodzenia do zdrowia badań (USG, RTG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa itd.). Oprócz tego w ramach polisy można pokryć koszty rehabilitacji oraz korzystać z assistance medycznego (m.in. wizyt domowych pielęgniarki czy wypożyczenia sprzętu rehabilitacyjnego).
- Ubezpieczenie zdrowotne nie kojarzy się z polisami komunikacyjnymi. Tymczasem ta ochrona ma oczywiste zastosowanie po wypadku i warto zastanowić się na dodaniem jej do OC i AC. W Compensie to rozszerzenie jest dostępne po wyborze komunikacyjnego NNW – tłumaczy Damian Andruszkiewicz.
- Ochrona prawna
OC i AC można także rozszerzyć o pomoc prawną, związaną z posiadaniem i użytkowaniem samochodu. Ubezpieczenie przydaje się np. po wypadku, zatrzymaniu prawa jazdy czy wykroczeniu drogowym. Kierowca może liczyć m.in. na telefoniczne porady prawne, przygotowanie pisemnych opinii, pokrycie kosztów wynagrodzenia adwokata za reprezentację w sprawie, a także dostęp do wzorów dokumentów (np. umów, pism procesowych czy pełnomocnictw).
- Ubezpieczenie szyb i opon
Dodatkowe ubezpieczenia dotyczą także szyb i opon. Pierwsze z nich zapewnia zakup i wymianę lub naprawę zniszczonej szyby (czołowej, tylnej lub bocznej). Drugie natomiast przydaje się w razie uszkodzenia kół, opon czy dętek w samochodzie. To rodzaj ubezpieczenia assistance, polegającego na organizacji i pokryciu kosztów natychmiastowej pomocy (np. po złapaniu „gumy”).
- Ubezpieczenie oklejenia pojazdu
Ubezpieczyciel pokrywa koszty wytworzenia i montażu na pojeździe materiałów reklamowych, jeśli oklejenie ulegnie zniszczeniu. To rozszerzenie dostępne z polisą AC, z którego mogą skorzystać kierowcy samochodów osobowych oraz ciężarowych.
- Tych kilka przykładów pokazuje, że zakres ubezpieczeń komunikacyjnych można elastycznie kształtować. Wymienione powyżej dodatki nie zamykają katalogu dostępnych na rynku rozszerzeń. OC i AC można także rozbudować o ubezpieczenie bagażu lub przewożonego sprzętu. Spośród innych możliwości można też wymienić zabezpieczenie straty finansowej, która powstaje na skutek utraty wartości pojazdu w czasie, a także bezpośrednią likwidację szkód (tzw. BLS), czyli możliwość zgłoszenia szkody z OC sprawcy wypadku u swojego ubezpieczyciela – dodaje Damian Andruszkiewicz z Compensy.
VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online
Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.