Komunikaty PR

Nieoczywiste dodatki do OC i AC. Sprawdź, czy je znasz!

2021-06-01  |  11:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.02 MB )
  • W zeszłym roku zawarto w Polsce ok. 36,5 mln ubezpieczeń komunikacyjnych – wynika z danych Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
  • Podstawowy pakiet tego rodzaju ubezpieczeń składa się z obowiązkowego OC i dobrowolnego autocasco (AC), ale ochronę można rozbudować.
  • Wśród dostępnych opcji znajduje się zarówno bardzo popularne assistance, jak i o wiele mniej oczywiste rozszerzenia (np. wsparcie w powrocie do zdrowia po wypadku).

 

Prawie 29 mln obowiązkowych ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i niemal 7,5 mln ubezpieczeń AC – tyle polis komunikacyjnych zawarliśmy w Polsce w 2020 roku. Dzięki OC ubezpieczyciel przejmuje na siebie finansowe konsekwencje wypadku spowodowanego przez swojego klienta. Inaczej mówiąc: wypłaca poszkodowanym w kolizji lub wypadku osobom pieniądze za zniszczone mienie i uszczerbek na zdrowiu. Z kolei AC umożliwia właścicielowi uzyskanie odszkodowania po kradzieży pojazdu i w przypadku zniszczeń, które w swoim aucie spowoduje sam lub na które nie miał wpływu (np. powstałych wskutek wandalizmu lub złej pogody – gradobicia czy wichury).

 

- Każdy właściciel samochodu musi mieć ubezpieczenie OC. Z analizy zachowań naszych klientów  wynika jednak, że tylko 25% kierowców poprzestaje na obowiązkowej polisie. Reszta dokupuje przynajmniej jedno rozszerzenie lub kupuje OC razem z AC. Warto dodać, że oba te ubezpieczenia można rozbudowywać. Najpopularniejsze dodatki to powszechnie znane kierowcom NNW oraz assistance, czyli kolejno: odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu lub śmierć w wypadku drogowym oraz natychmiastowa pomoc w razie nieprzewidzianych problemów związanych z posiadaniem i użytkowaniem auta – mówi Damian Andruszkiewicz, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Indywidualnego w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

 

OC i AC można rozszerzać także na inne sposoby. O części z nich wielu kierowców nie wie lub nie pamięta – pięć przykładów poniżej.

 

  • Ochrona zniżki

Ubezpieczyciele przyznają kierowcom zniżki za bezszkodową jazdę. Jeśli właściciel pojazdu zgłosi szkodę z AC lub spowoduje wypadek, a poszkodowany uruchomi proces likwidacji szkód z OC, negatywnie wpłynie to na wysokość składki przy odnowieniu polisy. Chyba że kierowca korzysta z ochrony zniżki – dzięki niej przy wznowieniu polisy w tej samej firmie ubezpieczyciel obliczy kolejną składkę nie uwzględniając szkody w historii jazdy.

 

O tym dodatku powinny przede wszystkim pomyśleć osoby, które udostępniają samochód innym, np. dzieciom. Przy zakupie ochrony należy zwrócić uwagę, czy ubezpieczyciel odrębnie traktuje zdarzenia w OC i AC – szkoda w jednym ubezpieczeniu nie powinna wpływać na historię drugiego.

 

  • Ubezpieczenie zdrowotne przydatne po wypadku

Tego rodzaju ubezpieczenie zapewnia kierującemu pojazdem (nawet jeśli jest sprawcą zdarzenia) i jego pasażerom pomoc medyczną po wypadku drogowym. Ochrona polega m.in. na dostępie do konsultacji lekarskich bez skierowania (internista/pediatra oraz lekarze specjaliści), terapii psychologicznej, różnego rodzaju zabiegów (np. ortopedycznych czy okulistycznych) oraz niezbędnych w procesie dochodzenia do zdrowia badań (USG, RTG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa itd.). Oprócz tego w ramach polisy można pokryć koszty rehabilitacji oraz korzystać z assistance medycznego (m.in. wizyt domowych pielęgniarki czy wypożyczenia sprzętu rehabilitacyjnego).

 

- Ubezpieczenie zdrowotne nie kojarzy się z polisami komunikacyjnymi. Tymczasem ta ochrona ma oczywiste zastosowanie po wypadku i warto zastanowić się na dodaniem jej do OC i AC. W Compensie to rozszerzenie jest dostępne po wyborze komunikacyjnego NNW – tłumaczy Damian Andruszkiewicz.

 

  • Ochrona prawna

OC i AC można także rozszerzyć o pomoc prawną, związaną z posiadaniem i użytkowaniem samochodu. Ubezpieczenie przydaje się np. po wypadku, zatrzymaniu prawa jazdy czy wykroczeniu drogowym. Kierowca może liczyć m.in. na telefoniczne porady prawne, przygotowanie pisemnych opinii, pokrycie kosztów wynagrodzenia adwokata za reprezentację w sprawie, a także dostęp do wzorów dokumentów (np. umów, pism procesowych czy pełnomocnictw).

 

  • Ubezpieczenie szyb i opon

Dodatkowe ubezpieczenia dotyczą także szyb i opon. Pierwsze z nich zapewnia zakup i wymianę lub naprawę zniszczonej szyby (czołowej, tylnej lub bocznej). Drugie natomiast przydaje się w razie uszkodzenia kół, opon czy dętek w samochodzie. To rodzaj ubezpieczenia assistance, polegającego na organizacji i pokryciu kosztów natychmiastowej pomocy (np. po złapaniu „gumy”).

 

  • Ubezpieczenie oklejenia pojazdu

Ubezpieczyciel pokrywa koszty wytworzenia i montażu na pojeździe materiałów reklamowych, jeśli oklejenie ulegnie zniszczeniu. To rozszerzenie dostępne z polisą AC, z którego mogą skorzystać kierowcy samochodów osobowych oraz ciężarowych.

 

- Tych kilka przykładów pokazuje, że zakres ubezpieczeń komunikacyjnych można elastycznie kształtować. Wymienione powyżej dodatki nie zamykają katalogu dostępnych na rynku rozszerzeń. OC i AC można także rozbudować o ubezpieczenie bagażu lub przewożonego sprzętu. Spośród innych możliwości można też wymienić zabezpieczenie straty finansowej, która powstaje na skutek utraty wartości pojazdu w czasie, a także bezpośrednią likwidację szkód (tzw. BLS), czyli możliwość zgłoszenia szkody z OC sprawcy wypadku u swojego ubezpieczyciela – dodaje Damian Andruszkiewicz z Compensy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada Biuro prasowe
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.