Komunikaty PR

Nowa koncepcja opon Goodyear dla multimodalnej przyszłości

2022-06-21  |  08:15
Biuro prasowe
Kontakt
Marlena Garucka-Kubajek
Biuro Prasowe Goodyear Polska

Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Do pobrania Goodyear ( 0.25 MB )

Krajobraz mobilności zmienia się, a my wkraczamy w nową erę motoryzacji i transportu. Dzięki systemom współdzielenia aut, pojazdom autonomicznym i paliwom alternatywnym, które zapewniają rozwiązania w wielu różnych scenariuszach, w nadchodzących latach czeka nas wiele zmian.

Goodyear reaguje na te zmiany, aby zapoczątkować nową erę w sposobie przemieszczania się. Skoro transport zmienia swoje oblicze, czas, aby podobnie zmienić oblicze opon. Dlatego Goodyear tworzy opony bezpowietrzne, które w przyszłości będą wspierać transport multimodalny, jednocześnie stawiając na zrównoważony rozwój.

Chociaż opony pneumatyczne zawsze będą miały swoje miejsce, to w różnych zastosowaniach potrzebna jest mieszanka rozwiązań. Na przykład pojazdy autonomiczne mogą korzystać z walorów bezobsługowych opon bez powietrza, podczas gdy kierowcy aut mogą nadal preferować tradycyjne opony.

Czym są opony bezpowietrzne?

Mówiąc najprościej, opona bezpowietrzna to każda opona, w której nie jest używane powietrze. Często nazywa się je również oponami niepneumatycznymi. Opony niepneumatyczne Goodyeara składają się z trzech elementów: opasania (w tym bieżnika), łącznika i koła. Najważniejszy jest łącznik, ponieważ to właśnie ta struktura w połączeniu z opasaniem usztywnia ciężar pojazdu i sprawia, że opona jest elastyczna.

Michael Rachita, starszy kierownik programu Goodyear ds. opon niepneumatycznych, wyjaśnia: „Opona niepneumatyczna jest w tym przypadku konstrukcją inżynieryjną - nie jest to konstrukcja ściśle zdefiniowana, chociaż każda opona bez powietrza jest uważana za niepneumatyczną. Wyobraźmy sobie koło w pociągu - jest stalowe i ciężkie, to właśnie jest opona niepneumatyczna. Można też wyobrazić sobie gumowy walec napędzający drewniane koło wozu - to kolejny rodzaj opony niepneumatycznej. Jednak to, co nam udało się opracować, to specjalnie zaprojektowana konstrukcja, która umożliwia napinanie i zawieszanie ciężaru pojazdu od góry. Jest to konieczne, aby uzyskać przyjemnie miękkie, elastyczne uczucie, jak w oponie wypełnionej powietrzem".

Zalety opon bezdętkowych

Opony bezdętkowe mają kilka zalet, między innymi:

  • Nie wymagają konserwacji
  • Oferują większy komfort przy dużych obciążeniach
  • Są niezawodne

W świecie, w którym pojazdy autonomiczne stają się coraz powszechniejsze, a wiele miast oferuje strategie transportu jako usługi (TaaS), posiadanie opony bezobsługowej jest niezwykle ważne. W oponach bez powietrza nie ma potrzeby sprawdzania ciśnienia, co eliminuje konieczność ich regularnego monitorowania. Ponadto konstrukcja opony niepneumatycznej Goodyeara sprawia, że pojazd może kontynuować jazdę nawet wtedy, gdy coś pójdzie nie tak.

„Ważnym aspektem jest nadmiarowość" - mówi Rachita. „Na przykład autonomiczne pojazdy wahadłowe są wyposażone w LiDAR i GPS, a gdyby któryś z nich zawiódł, można oprzeć się na kamerach optycznych. Oznacza to, że istnieje wiele systemów wspomagających, które zapewniają dobre działanie pojazdu. Gdy opona działa w oparciu o ciśnienie powietrza, nie ma żadnych systemów rezerwowych. Jeśli dojdzie do gwałtownej utraty powietrza lub problemu z integralnością opony, pojazd zatrzyma się i nie będzie mógł kontynuować pracy.

Opona niepneumatyczna ma jednak takie zabezpieczenia. Dzięki strukturze wstęgi łączącej, opona może nadal normalnie funkcjonować, nawet jeśli ulegnie uszkodzeniu. Rachita wyjaśnia: „Bezpowietrzna konstrukcja oznacza, że nawet po utracie kilku elementów łączących, opona może wciąż przejechać bez problemu wiele kilometrów".

Ważny jest również komfort pasażera i choć niektórzy mogliby przypuszczać, że opona bezpowietrzna oznacza twardszą jazdę, to w rzeczywistości tak nie jest. „Jednym z obszarów, w którym opony bezpowietrzne mają przewagę, jest komfort jazdy" - mówi Rachita – „W rzeczywistości mogą przenosić większy ładunek, zapewniając lepszy komfort niż opona pneumatyczna.”

Co jest motorem tej innowacji?

Siłą napędową tych innowacji jest wizja Goodyeara dotycząca zrównoważonej przyszłości, która charakteryzuje się multimodalnymi formami transportu, gdzie różne pojazdy współistnieją ze sobą. Chociaż opony pneumatyczne nie odejdą w najbliższym czasie do lamusa, to model NPT stwarza szereg nowych możliwości. Ponieważ transport szybko się zmienia, innowacje technologiczne muszą dotyczyć także innych elementów pojazdu, w tym opon.

Przy tradycyjnym posiadaniu samochodu, współdzielonych usługach mobilności i pojazdach autonomicznych, które potencjalnie korzystają z tych samych dróg, opony bezpowietrzne mogą wydłużyć czas pracy, zwiększyć osiągi i komfort. Podobnie jak autonomiczne pociągi kursujące na niewielkim, określonym obszarze - na przykład w centrum miasta - Goodyear zaprojektował swoje opony bezpowietrzne tak, aby spełniały konkretne potrzeby.

„Zwiększenie wydajności w obszarze mobilności zwiększa czas pracy, co oznacza, że floty są w ciągłym ruchu” - mówi Rachita.

Choć czas sprawności jest ważny, to niejedyna dziedzina, która jest motorem działań Goodyeara w zakresie opon niepneumatycznych. „Jest też aspekt zrównoważonego rozwoju" - kontynuuje Rachita. „Nie chodzi tylko o osiągi. Niestety, wiele konwencjonalnych opon jest wycofywanych z użytku na wczesnym etapie eksploatacji z powodu przebicia lub problemów, którym można było zapobiec - na przykład niedopompowaniu, gdyby ciśnienie powietrza było odpowiednio kontrolowane”.

Opony niepneumatyczne nie muszą być wycofywane z użytku z powodu tych problemów, co ogranicza strumień odpadów związanych z oponami.

Proces rozwoju

Celem Goodyeara jest uzyskanie homologacji DOT dla tej technologii, ale to jeszcze kilka lat, ponieważ firma pracuje nad kolejnymi technicznymi wersjami swoich opon bez powietrza. Testy opon w pojazdach autonomicznych i robotach dostarczających towary na odcinku „ostatniej mili” dają Goodyearowi możliwość ciągłego wprowadzania innowacji w zakresie konstrukcji, materiałów i procesów produkcyjnych. Wraz z rozwojem e-mobilności i upowszechnianiem się różnych rodzajów transportu multimodalnego pojawia się szansa na przetestowanie opon w zupełnie nowych warunkach.

„Wysiłki Goodyeara w dziedzinie rozwoju opon niepneumatycznych są podporządkowane śmiałemu celowi technologicznemu, jakim jest wyprodukowanie do 2030 r. pierwszej na rynku bezobsługowej opony wykonanej w 100% z materiałów odnawialnych” - wyjaśnia Rachita.

Chociaż opony pneumatyczne nadal będą odgrywać istotną rolę w przyszłości, projektowanie nowych opon do konkretnych zastosowań w mobilności jest kolejnym etapem rozwoju przemysłu motoryzacyjnego. Opony bezpowietrzne Goodyeara będą stanowić trwałe rozwiązanie, które pomoże kształtować sposób, w jaki będziemy się poruszać w przyszłości.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Biuro Prasowe Goodyear Polska
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności Biuro prasowe
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica
Motoryzacja Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
2024-12-13 | 09:35

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku

W sezonach 2025-2027 Goodyear pozostanie sponsorem tytularnym oraz wyłącznym dostawcą opon do najwyższej klasy wyścigów pojazdów ciężarowych, European Truck Racing

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.