Komunikaty PR

Nowoczesny pojazd, czyli centrum danych na kołach

2022-08-10  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt
Artur Kosior
ITBC Communication

Al. Księcia Poniatowskiego 1
03-901 Warszawa
artur_kosior|itbc.pl| |artur_kosior|itbc.pl
+48504327897
www.itbcgroup.pl

Nowoczesny pojazd, czyli centrum danych na kołach

Sterowane oprogramowaniem, autonomiczne i podłączone do sieci – tak wygląda auto przyszłości. Transformacja w kierunku pojazdu zdefiniowanego przez kierujące nim oprogramowanie dawno już się rozpoczęła. Harald Ruckriegel, główny technolog i szef działu Strategic Business Development Automotive w Red Hat, naświetla najważniejsze trendy, szanse i wyzwania, które będą miały największy i długofalowy wpływ na branżę, prowadząc do jej przemiany:

Przy projektowaniu pojazdów nie zwraca się dziś już tak bardzo uwagi na takie czynniki jak moc silnika czy wystrój wnętrza. W branży samochodowej obserwujemy obecnie lata przełomu. Dominują takie kwestie jak jazda autonomiczna, systemy łączności, napędy elektryczne i elastyczne użytkowanie – tu słowem kluczowym jest car sharing.

Tym wyzwaniom producenci typu OEM mogą stawić czoła tylko za pomocą kompleksowej digitalizacji oraz dzięki wprowadzaniu nowych koncepcji architektonicznych i technologicznych. Szczególnego znaczenia nabierają przy tym przede wszystkim takie pojęcia jak software-defined („programowalny”), Edge Computing czy Open Source.

1. Software-defined

Trendu ku pojazdom programowalnym nie da się już zatrzymać. Ale co to tak naprawdę znaczy? Oznacza to, że funkcje, które normalnie były na stałe zakodowane na przykład w firmware albo ROM, zostają przeniesione do takiej warstwy oprogramowania, która działa na standardowym sprzęcie. Oderwanie oprogramowania od sprzętu pozwala nie tylko na uniezależnienie się od tego ostatniego, ale także zwiększenie poziomu standaryzacji oraz przynosi korzyści, takie jak większa skalowalność i elastyczność, uproszczone zarządzanie, a wreszcie także mniejsze koszty. Dzięki oddzieleniu sofware’u od hardware’u możliwe jest także szybkie udostępnianie funkcji.

Niesie to znaczącą zmianę paradygmatu w sektorze motoryzacyjnym. Przecież w przeszłości pojazd był zdefiniowany przez osprzęt, na który oprogramowanie było zdane – teraz punkt ciężkości przenosi się na drugą stronę.

Konkretnym przykładem rosnącego znaczenia oprogramowania jest następująca zmiana: w pojazdach aktualnych generacji może znajdować się nawet ponad 150 urządzeń sterujących, tzw. ECU (Electronic Control Units), a wszystkie stworzone są z myślą o konkretnym zastosowaniu, dajmy na to – hamowaniu przy wykorzystaniu systemu ABS. Obecny trend w branży idzie w kierunku mniejszej liczby, ale za to efektywniejszych ECU, które mogą wykonywać dużą liczbę różnych funkcji, a jednocześnie spełniać wszystkie wymogi bezpieczeństwa. I tak na przykład zmiana pozycji siedzenia nie może mieć wpływu na sterowanie silnikiem. Rozwój tego rodzaju zintegrowanych, kompleksowych funkcjonalnie urządzeń sterujących jest napędzany głównie przez poszukiwanie rozwiązań typu software-defined.

2. Edge Computing

Pojazdy przyszłości nieuchronnie zmierzają ku temu, by stać się prawdziwymi centrami obliczeniowymi na kółkach. W końcu przecież inteligentne, usieciowione auto musi być w stanie analizować dane w czasie rzeczywistym i podejmować decyzje, zwłaszcza w zakresie jazdy autonomicznej. Oznacza to, że technologie IT muszą zostać umieszczone w miejscu ich zastosowania – to znaczy w samochodzie. Tu do gry wchodzi Edge Computing w formie Vehicle Edge. Przetwarzanie danych zostaje przy tym przeniesione ze scentralizowanych centrów obliczeniowych bezpośrednio do samochodu. Vehicle Edge oznacza więc, że w pojeździe znajduje się jednostka obliczeniowa, która pracuje albo niezależnie, albo w połączeniu ze znajdującym się w pobliżu pojazdu, na przykład na poboczu, Edge Gateway. To jedyny sposób na to, aby spełnić podstawowe wymagania w zakresie przetwarzania danych w czasie rzeczywistym, zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony. Ponadto Vehicle Edge stanowi bazę dla pojazdu programowalnego, w którym poszczególne funkcje mogą być ściągane i uruchamiane w sposób dynamiczny.

Strategie Edge Computing i pojazdy programowalne określają zatem przyszłość branży motoryzacyjnej. Jednak nie chodzi tu bynajmniej wyłącznie o komponenty w samym pojeździe, liczy się też usieciowienie i chmura, które wspierają to, co dzieje się w aucie. Oznacza to, że wzrastające usieciowienie i digitalizacja branży wymuszają też korzystanie z hybrydowej infrastruktury sieciowej czy też infrastruktury typu multi cloud. To jedyny sposób na to, aby aplikacje były udostępniane w dynamicznie skalowalnym otoczeniu w krótkich cyklach rozwojowych. Im więcej różnych funkcji oferuje dany pojazd, tym większe są w ostatecznym rozrachunku wyzwania, zwłaszcza w odniesieniu do ciągłych aktualizacji tych funkcji i zwiększania bezpieczeństwa. Edge oznacza więc także duże wymagania integracyjne, a w istocie mamy tu do czynienia ze scenariuszem chmury hybrydowej.

3. Open Source

Co do zasady pojazdy programowalne będą wzmacniały trend ku standaryzacji oraz zwiększały popyt na szybko integrujące się komponenty oprogramowania. Na znaczeniu będą zyskiwały przede wszystkim, ogólnie ujmując, nowoczesne koncepcje architektoniczne, takie jak wizualizacja, kontenery, Linux i Open Source. Wszystkie pochodzą z obszaru offboard, jednak w coraz większym stopniu będą stawać się częściami składowymi samych pojazdów. Kluczowe znaczenie dla rozwoju będą miały przy tym platformy samochodowe z systemem operacyjnym opartym na Linuksie, na którym będą działały aplikacje i usługi. Konieczne jest przy tym zapewnienie wysokiego stopnia bezpieczeństwa. Oznacza to także, że niezbędne będą certyfikacje, np. wg normy ISO 26262, określającej bezpieczeństwo działania systemów z komponentami elektrycznymi i elektronicznymi w pojazdach mechanicznych.

Wokół Linuksa jako systemu operacyjnego w pojeździe powstaje ponadto otwarty ekosystem, który aktywnie wspiera dalsze prace rozwojowe w segmencie motoryzacyjnym. Mówimy tu o pracy producentów pojazdów, ale także dostawców usług integracyjnych, aplikacji i rozwiązań Open Source, czy wreszcie o całej społeczności Open Source.

Inicjatywy w zakresie transformacji cyfrowej pojawiają się obecnie w bardzo wielu przedsiębiorstwach, nie omijają więc także motoryzacji. A przy tym taka transformacja cyfrowa odbywa się także w samym produkcie, czyli w pojeździe. Tradycyjny samochód zmienia się w inteligentny, usieciowiony i programowalny pojazd, pełniący funkcję inteligentnego węzła i stanowiący część szerokiego ekosystemu. I wreszcie – będzie on stanowił wsparcie dla innowacyjnych koncepcji mobilności, takich jak Car-as-a-Service, Mobility-as-a-Service czy Smart City. Dla nabywcy samochodów przyszłości oznacza to, że będzie on otrzymywał pojazd zapewniający łączność, personalizację i bezpieczeństwo.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: ITBC Communication
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych Biuro prasowe
2024-07-16 | 12:00

VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

Udział w rynku leasingu i CFM na poziomie 18,7 proc., ponad 215 tys. finansowanych samochodów oraz 83 proc. zadowolonych klientów. Volkswagen Financial Services to nr
Motoryzacja Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
2024-07-15 | 14:48

Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO

Projekt PZO II ponownie został w pełni skomercjalizowany. Nowy najemca – Grupa Cichy-Zasada – wynajął blisko 1000 mkw. powierzchni na parterze budynku. We współpracy
Motoryzacja Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu
2024-07-09 | 10:00

Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu

1 lipca br. rozpoczęła się kolejna edycja konkursu „Ambasador Bezpiecznej Jazdy Arval” – wiodącego programu CSR-owego dla kierowców flotowych korzystających z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.