O rynku premium wypożyczalni samochodów w Polsce
Rynek wynajmu samochodów w Polsce wzrasta co roku średnio o 15%. Dotyczy to co prawda głównie najmu długoterminowego, ale auta wypożyczamy także na najróżniejsze okoliczności - od ślubów przez eventy oraz - co stało się bardzo popularne - ekskluzywne modele na weekendy. Zgadza się Pan z tym założeniem?
Rafał Grzebin: Tak, rynek wynajmu rozwija się sukcesywnie od kilku lat. Dotyczy to zarówno biznesu, jak i osób indywidualnych. Dla przykładu, jeszcze kilka lat temu, spółki miały dla pracowników samochody pozyskiwane głównie poprzez leasing. Musiały tym samym dodatkowo zajmować się ubezpieczeniami swojej floty, a także naprawą, wymianą opon i rzecz jasna rozliczaniem kilometrów. A wiadomo, nie każdy użytkownik będzie dbał o samochód w tym samym stopniu. Auta przechodząc z rąk do rąk były w najróżniejszym stanie - jeśli nie technicznym - to z pewnością wizualnym. W tej chwili, podpisując umowę z wypożyczalnią nie tylko spada ogrom obowiązków związanych z eksploatacją firmowej floty, ale także można dowolnie wymieniać modele w dowolnym momencie.
Dlaczego wynajem samochodów zyskuje na popularności?
Rafał Grzebin: Wynajęty samochód to przede wszystkim komfort z jazdy. Oczywistym jest, że klient wybierze taki model, którego wyposażenie będzie dostosowane do jego potrzeb. Niemniej, ważne jest to, że nie musi martwić się o przeglądy, ubezpieczenia lub gdy coś się zepsuje. Można powiedzieć, że spadają z niego obowiązki związane z użytkowaniem samochodu. Zwyczajnie, wsiada i jedzie - dotyczy to zarówno osób indywidualnych, biznesu, jak i wynajmu premium.
Czym dziś wyróżnia się rynek premium?
Rafał Grzebin: Wiadomo, że to wyższej klasy modele, takie jak chociażby amerykański Cadillac Escalade, super szybki Ford Mustang Bullitt, sportowe Infiniti, a także w pełni elektryczny VAN Nissan. Wypożyczane są one do ślubu, na wieczór kawalerski lub panieński, studniówkę, imprezy okolicznościowe, spotkania biznesowe czy inne. Jednak dziś, równie ważny jest szereg dodatkowych usług, takich jak telefon z polską kartą, modem z internetem i inne dedykowane klientowi usługi, w zależności od jego potrzeb.
To tylko nowinki związane z wyposażeniem samochodu?
Rafał Grzebin: Oczywiście, że nie. Auto można wynająć także z kierowcą. Dla nas samych miejsce takiej usługi nie ma znaczenia, klient może zażyczyć sobie kierowcę zarówno na terenie Polski, jaki dowolnego kraju UE we wskazanym przez niego czasie. Oczekiwania rynku premium są naprawdę różnorodne, trzeba być bardzo elastycznym i przygotowanym na najróżniejsze ewentualności. Staramy się spełniać najbardziej wygórowane życzenia naszych klientów, to dziś wręcz podstawa.
A czy widać sezonowość wyborów danych modeli?
Rafał Grzebin: Tak. Największy ruch jest rzecz jasna w okresie letnim, to głównie z uwagi na sezon ślubny. Częściej też wysokiej klasy modele wypożyczane są na na same weekendy oraz coraz częściej, wakacje. Nie brakuje jednak zainteresowania poza tym sezonem, bowiem rynek premium to głównie osoby z zamiłowaniem do luksusu, które są stałymi klientami.
Zatem, czy pandemia miała jakiś wpływ na branżę?
Rafał Grzebin: Uważam, że dziś chyba nie ma branży, na jaką by tego wpływu nie miała. Co prawda, mając ofertę dedykowaną klientom luksusowym nie jest to tak silnie odczuwalne. Niemniej, widzimy wyraźny spadek jeśli chodzi o zainteresowanie standardowymi modelami. Przed nami długo wyczekiwany przez wszystkich sezon letni. Trzeba być dobrej myśli, wszystkim nam jest to teraz potrzebne.
Rafał Grzebin, pomysłodawca i Prezes firmy Mestenza, świadczącej kompleksowe usługi wynajmu samochodów luksusowych.

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.