O rynku premium wypożyczalni samochodów w Polsce
Rynek wynajmu samochodów w Polsce wzrasta co roku średnio o 15%. Dotyczy to co prawda głównie najmu długoterminowego, ale auta wypożyczamy także na najróżniejsze okoliczności - od ślubów przez eventy oraz - co stało się bardzo popularne - ekskluzywne modele na weekendy. Zgadza się Pan z tym założeniem?
Rafał Grzebin: Tak, rynek wynajmu rozwija się sukcesywnie od kilku lat. Dotyczy to zarówno biznesu, jak i osób indywidualnych. Dla przykładu, jeszcze kilka lat temu, spółki miały dla pracowników samochody pozyskiwane głównie poprzez leasing. Musiały tym samym dodatkowo zajmować się ubezpieczeniami swojej floty, a także naprawą, wymianą opon i rzecz jasna rozliczaniem kilometrów. A wiadomo, nie każdy użytkownik będzie dbał o samochód w tym samym stopniu. Auta przechodząc z rąk do rąk były w najróżniejszym stanie - jeśli nie technicznym - to z pewnością wizualnym. W tej chwili, podpisując umowę z wypożyczalnią nie tylko spada ogrom obowiązków związanych z eksploatacją firmowej floty, ale także można dowolnie wymieniać modele w dowolnym momencie.
Dlaczego wynajem samochodów zyskuje na popularności?
Rafał Grzebin: Wynajęty samochód to przede wszystkim komfort z jazdy. Oczywistym jest, że klient wybierze taki model, którego wyposażenie będzie dostosowane do jego potrzeb. Niemniej, ważne jest to, że nie musi martwić się o przeglądy, ubezpieczenia lub gdy coś się zepsuje. Można powiedzieć, że spadają z niego obowiązki związane z użytkowaniem samochodu. Zwyczajnie, wsiada i jedzie - dotyczy to zarówno osób indywidualnych, biznesu, jak i wynajmu premium.
Czym dziś wyróżnia się rynek premium?
Rafał Grzebin: Wiadomo, że to wyższej klasy modele, takie jak chociażby amerykański Cadillac Escalade, super szybki Ford Mustang Bullitt, sportowe Infiniti, a także w pełni elektryczny VAN Nissan. Wypożyczane są one do ślubu, na wieczór kawalerski lub panieński, studniówkę, imprezy okolicznościowe, spotkania biznesowe czy inne. Jednak dziś, równie ważny jest szereg dodatkowych usług, takich jak telefon z polską kartą, modem z internetem i inne dedykowane klientowi usługi, w zależności od jego potrzeb.
To tylko nowinki związane z wyposażeniem samochodu?
Rafał Grzebin: Oczywiście, że nie. Auto można wynająć także z kierowcą. Dla nas samych miejsce takiej usługi nie ma znaczenia, klient może zażyczyć sobie kierowcę zarówno na terenie Polski, jaki dowolnego kraju UE we wskazanym przez niego czasie. Oczekiwania rynku premium są naprawdę różnorodne, trzeba być bardzo elastycznym i przygotowanym na najróżniejsze ewentualności. Staramy się spełniać najbardziej wygórowane życzenia naszych klientów, to dziś wręcz podstawa.
A czy widać sezonowość wyborów danych modeli?
Rafał Grzebin: Tak. Największy ruch jest rzecz jasna w okresie letnim, to głównie z uwagi na sezon ślubny. Częściej też wysokiej klasy modele wypożyczane są na na same weekendy oraz coraz częściej, wakacje. Nie brakuje jednak zainteresowania poza tym sezonem, bowiem rynek premium to głównie osoby z zamiłowaniem do luksusu, które są stałymi klientami.
Zatem, czy pandemia miała jakiś wpływ na branżę?
Rafał Grzebin: Uważam, że dziś chyba nie ma branży, na jaką by tego wpływu nie miała. Co prawda, mając ofertę dedykowaną klientom luksusowym nie jest to tak silnie odczuwalne. Niemniej, widzimy wyraźny spadek jeśli chodzi o zainteresowanie standardowymi modelami. Przed nami długo wyczekiwany przez wszystkich sezon letni. Trzeba być dobrej myśli, wszystkim nam jest to teraz potrzebne.
Rafał Grzebin, pomysłodawca i Prezes firmy Mestenza, świadczącej kompleksowe usługi wynajmu samochodów luksusowych.
Firma Oponiarska Dębica rekrutuje. Chce zatrudnić około 200 osób
85 lat produkcji opon w Dębicy. Od Stomilu do największej fabryki opon Goodyear
Europejska premiera Mazdy CX-80
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.