Komunikaty PR

Oczekiwania przedsiębiorców względem finansowania samochodu służbowego

2023-02-28  |  11:30
Biuro prasowe
Kontakt

Rok 2023 może okazać się znacznie bardziej wymagający dla mikro, małych i jednoosobowych firm pod względem finansowym, niż ostatnie lata. Dla mniejszych przedsiębiorców decyzje Rady Polityki Pieniężnej dotyczące zmian stóp procentowych mogą być krytyczne dla dalszego prowadzenia działalności. Wzrost kosztów operacyjnych, inflacja oraz wysokie opłaty za energię będą znaczącymi czynnikami dla najmniejszych firm. Dlatego stabilność będzie najbardziej pożądanym stanem przez najmniejszych przedsiębiorców, a decyzje dotyczące floty samochodów służbowych czy zintensyfikowanego rozwoju firmy będą mocno od niej uzależnione.

Prowadzenie działalności gospodarczej w 2023 roku będzie jeszcze trudniejsze niż w minionych latach. Wyższa stawka ZUS, wzrost kosztów utrzymania pracowników, w tym zapewnienie im odpowiedniego sprzętu do pracy, ale także wyższe stawki za prąd czy gaz, to tylko kilka wyzwań, z którymi będą musieli zmierzyć się mniejsi przedsiębiorcy. Według danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii od stycznia do października 2022 roku do rejestru CEIDG wpłynęło o 31,1% więcej zgłoszeń o zawieszenie jednoosobowych działalności gospodarczych w porównaniu do 2021 roku (ponad 278 tysięcy wniosków). To pokazuje, jak istotne dla najmniejszych przedsiębiorstw są decyzje co do zmian podatkowych, a tym samym kosztów utrzymania działalności. Wielu przedstawicieli małych, mikro i jednoosobowych firm musi jeszcze uważniej liczyć przychody i wydatki oraz przewidywać potencjalne zmiany ustawodawcze.

Dla większości małych, mikro i jednoosobowych firm samochód służbowy stanowi główny czynnik umożliwiający uzyskanie dochodu. Aby więc nadal prowadzić biznes i generować dochód, właściciele firm powinni uważniej podejść między innymi do kwestii finansowania samochodu służbowego. Jak wynika z badania IBRiS, wśród przedsiębiorstw, które rozważają w ciągu najbliższych 12 miesięcy pozyskanie samochodów, blisko co czwarta firma jest potencjalnie zainteresowana wynajmem długoterminowym[1]. Te dane świadczą o wzroście zainteresowania tą formą ze względu na jej główne korzyści, które są odpowiedzią na zmiany trendów konsumenckich oraz stanowią interesującą alternatywę dla klasycznych rozwiązań takich jak kredyt, zakup za gotówkę czy leasing.

Z wyników badania „Formy finansowania samochodów w firmach” przeprowadzonego przez IBRiS wynika, że najmniejsi przedsiębiorcy przede wszystkim zwracają uwagę na miesięczne koszty związane z samochodem. Tym samym oczekują formy finansowania, która nie tylko zapewni im możliwość zaplanowania wszystkich kosztów związanych z utrzymaniem auta, ale także ustabilizuje ich budżet. Takie możliwości daje im wynajem długoterminowy, który dzięki niezmiennej, stałej racie, niezależnej od stóp procentowych, uwzględniającej zryczałtowane koszty eksploatacji samochodu takie jak np. serwis, naprawy, opony,  pozwala precyzyjnie zaplanować wszystkie wydatki związane z pojazdem służbowym. Ten czynnik został wskazany przez 55%[2] respondentów badania. Widzimy, że wynajem długoterminowy staje się coraz bardziej popularny właśnie ze względu na zapewnienie stabilności finansowej i przewidywalności kosztów. Z danych PZWLP wynika, że w 2022 roku po wynajem długoterminowy sięgało już blisko 3 na 10 przedsiębiorców w Polsce, nabywających w tym czasie nowe auta – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Wynajem długoterminowy odpowiedzią na oczekiwania przedsiębiorców w trudnych czasach

Dla wielu przedsiębiorców prowadzenie firmy jest wyzwaniem, gdyż od początku swojej działalności muszą wykazać się wiedzą oraz doświadczeniem w wielu obszarach, zarówno tych dotyczących sprzedaży czy client service, jak i finansów, prawa czy podatków. Kwestie związane z zaplanowaniem budżetu, określeniem nieprzewidzianych wydatków czy inwestowanie w długofalowe rozwiązania będą niezwykle istotne dla małych, mikro i jednoosobowych przedsiębiorstw. Wybranie najkorzystniejszej formy finansowania samochodu może mieć wpływ na kondycję finansową firmy, dlatego przedsiębiorcy powinni przeanalizować wszystkie dostępne możliwości. Decyzja o zawarciu umowy leasingowej, czy kredytowej niekiedy może okazać się ryzykowna, ze względu na nieprzewidywalność decyzji Rady Polityki Pieniężnej, kryzys gospodarczy czy zmiany trendów konsumenckich. Jak wynika z badania IBRiS, zasady wynajmu długoterminowego jako formy finansowania samochodu służbowego są znane 46%[3] badanych najmniejszych przedsiębiorców w Polsce, a 84%[4] deklaruje, że o nich słyszało. Respondenci wskazali również, że stała, niska rata (41%)[5] oraz jej niezależność od stóp procentowych (55%)[6] są największymi benefitami wynajmu długoterminowego aut. Dodając do tego pełną obsługę, ubezpieczenie, serwis, opony i przeglądy wliczone w sposób zryczałtowany w miesięczną ratę, przedsiębiorca otrzymuje ofertę, która jest dobrze dostosowana do jego aktualnych potrzeb.

Współcześni polscy przedsiębiorcy znacznie różnią się od tych sprzed 10 czy nawet 5 lat. Posiadanie samochodu nie jest już żadnym wyznacznikiem statusu działalności, dlatego alternatywne formy dla zakupu za gotówkę czy kredytu, stają się coraz popularniejsze. Aktualnie właściciele małych, mikro i jednoosobowych firm stawiają przede wszystkim na wygodę oraz stabilność kosztów w tak zmiennych ze względu na sytuację gospodarczą czasach. Oczekiwania mniejszych przedsiębiorców względem samochodów służbowych skupiają się obecnie głównie wokół kwestii finansowych. Liczy się przede wszystkim relatywnie niski, przewidywalny i stabilny koszt. To właśnie umożliwia wynajem długoterminowy, gdyż pozwala w pełni przewidzieć koszty związane z finansowaniem oraz utrzymaniem i eksploatacją samochodu służbowego – komentuje Rogier Klop, Członek Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Decyzje dotyczące rozbudowy parku pojazdów czy wymiany samochodów służbowych są uzależnione od wielu czynników, jednak kluczowe znaczenie mają oczekiwania przedsiębiorców względem warunków finansowania aut. Dla większości małych, mikro i jednoosobowych firm samochód służbowy stanowi główny czynnik umożliwiający uzyskanie dochodu. To czego przede wszystkim oczekują przedsiębiorcy zarówno od samego pojazdu, jak i formy jego finansowania, to przewidywalność wszystkich kosztów, które muszą ponieść.

 


[1] Badanie „Formy finansowania samochodów w firmach”, IBRiS, listopad 2022. Wskazane dane dotyczą pytania wielokrotnego wyboru

[2] Ibidem

[3] Ibidem

[4] Ibidem

[5] Ibidem

[6] Ibidem

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: .
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada Biuro prasowe
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.