Oczekiwania przedsiębiorców względem finansowania samochodu służbowego
Rok 2023 może okazać się znacznie bardziej wymagający dla mikro, małych i jednoosobowych firm pod względem finansowym, niż ostatnie lata. Dla mniejszych przedsiębiorców decyzje Rady Polityki Pieniężnej dotyczące zmian stóp procentowych mogą być krytyczne dla dalszego prowadzenia działalności. Wzrost kosztów operacyjnych, inflacja oraz wysokie opłaty za energię będą znaczącymi czynnikami dla najmniejszych firm. Dlatego stabilność będzie najbardziej pożądanym stanem przez najmniejszych przedsiębiorców, a decyzje dotyczące floty samochodów służbowych czy zintensyfikowanego rozwoju firmy będą mocno od niej uzależnione.
Prowadzenie działalności gospodarczej w 2023 roku będzie jeszcze trudniejsze niż w minionych latach. Wyższa stawka ZUS, wzrost kosztów utrzymania pracowników, w tym zapewnienie im odpowiedniego sprzętu do pracy, ale także wyższe stawki za prąd czy gaz, to tylko kilka wyzwań, z którymi będą musieli zmierzyć się mniejsi przedsiębiorcy. Według danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii od stycznia do października 2022 roku do rejestru CEIDG wpłynęło o 31,1% więcej zgłoszeń o zawieszenie jednoosobowych działalności gospodarczych w porównaniu do 2021 roku (ponad 278 tysięcy wniosków). To pokazuje, jak istotne dla najmniejszych przedsiębiorstw są decyzje co do zmian podatkowych, a tym samym kosztów utrzymania działalności. Wielu przedstawicieli małych, mikro i jednoosobowych firm musi jeszcze uważniej liczyć przychody i wydatki oraz przewidywać potencjalne zmiany ustawodawcze.
Dla większości małych, mikro i jednoosobowych firm samochód służbowy stanowi główny czynnik umożliwiający uzyskanie dochodu. Aby więc nadal prowadzić biznes i generować dochód, właściciele firm powinni uważniej podejść między innymi do kwestii finansowania samochodu służbowego. Jak wynika z badania IBRiS, wśród przedsiębiorstw, które rozważają w ciągu najbliższych 12 miesięcy pozyskanie samochodów, blisko co czwarta firma jest potencjalnie zainteresowana wynajmem długoterminowym[1]. Te dane świadczą o wzroście zainteresowania tą formą ze względu na jej główne korzyści, które są odpowiedzią na zmiany trendów konsumenckich oraz stanowią interesującą alternatywę dla klasycznych rozwiązań takich jak kredyt, zakup za gotówkę czy leasing.
Z wyników badania „Formy finansowania samochodów w firmach” przeprowadzonego przez IBRiS wynika, że najmniejsi przedsiębiorcy przede wszystkim zwracają uwagę na miesięczne koszty związane z samochodem. Tym samym oczekują formy finansowania, która nie tylko zapewni im możliwość zaplanowania wszystkich kosztów związanych z utrzymaniem auta, ale także ustabilizuje ich budżet. Takie możliwości daje im wynajem długoterminowy, który dzięki niezmiennej, stałej racie, niezależnej od stóp procentowych, uwzględniającej zryczałtowane koszty eksploatacji samochodu takie jak np. serwis, naprawy, opony, pozwala precyzyjnie zaplanować wszystkie wydatki związane z pojazdem służbowym. Ten czynnik został wskazany przez 55%[2] respondentów badania. Widzimy, że wynajem długoterminowy staje się coraz bardziej popularny właśnie ze względu na zapewnienie stabilności finansowej i przewidywalności kosztów. Z danych PZWLP wynika, że w 2022 roku po wynajem długoterminowy sięgało już blisko 3 na 10 przedsiębiorców w Polsce, nabywających w tym czasie nowe auta – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Wynajem długoterminowy odpowiedzią na oczekiwania przedsiębiorców w trudnych czasach
Dla wielu przedsiębiorców prowadzenie firmy jest wyzwaniem, gdyż od początku swojej działalności muszą wykazać się wiedzą oraz doświadczeniem w wielu obszarach, zarówno tych dotyczących sprzedaży czy client service, jak i finansów, prawa czy podatków. Kwestie związane z zaplanowaniem budżetu, określeniem nieprzewidzianych wydatków czy inwestowanie w długofalowe rozwiązania będą niezwykle istotne dla małych, mikro i jednoosobowych przedsiębiorstw. Wybranie najkorzystniejszej formy finansowania samochodu może mieć wpływ na kondycję finansową firmy, dlatego przedsiębiorcy powinni przeanalizować wszystkie dostępne możliwości. Decyzja o zawarciu umowy leasingowej, czy kredytowej niekiedy może okazać się ryzykowna, ze względu na nieprzewidywalność decyzji Rady Polityki Pieniężnej, kryzys gospodarczy czy zmiany trendów konsumenckich. Jak wynika z badania IBRiS, zasady wynajmu długoterminowego jako formy finansowania samochodu służbowego są znane 46%[3] badanych najmniejszych przedsiębiorców w Polsce, a 84%[4] deklaruje, że o nich słyszało. Respondenci wskazali również, że stała, niska rata (41%)[5] oraz jej niezależność od stóp procentowych (55%)[6] są największymi benefitami wynajmu długoterminowego aut. Dodając do tego pełną obsługę, ubezpieczenie, serwis, opony i przeglądy wliczone w sposób zryczałtowany w miesięczną ratę, przedsiębiorca otrzymuje ofertę, która jest dobrze dostosowana do jego aktualnych potrzeb.
Współcześni polscy przedsiębiorcy znacznie różnią się od tych sprzed 10 czy nawet 5 lat. Posiadanie samochodu nie jest już żadnym wyznacznikiem statusu działalności, dlatego alternatywne formy dla zakupu za gotówkę czy kredytu, stają się coraz popularniejsze. Aktualnie właściciele małych, mikro i jednoosobowych firm stawiają przede wszystkim na wygodę oraz stabilność kosztów w tak zmiennych ze względu na sytuację gospodarczą czasach. Oczekiwania mniejszych przedsiębiorców względem samochodów służbowych skupiają się obecnie głównie wokół kwestii finansowych. Liczy się przede wszystkim relatywnie niski, przewidywalny i stabilny koszt. To właśnie umożliwia wynajem długoterminowy, gdyż pozwala w pełni przewidzieć koszty związane z finansowaniem oraz utrzymaniem i eksploatacją samochodu służbowego – komentuje Rogier Klop, Członek Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Decyzje dotyczące rozbudowy parku pojazdów czy wymiany samochodów służbowych są uzależnione od wielu czynników, jednak kluczowe znaczenie mają oczekiwania przedsiębiorców względem warunków finansowania aut. Dla większości małych, mikro i jednoosobowych firm samochód służbowy stanowi główny czynnik umożliwiający uzyskanie dochodu. To czego przede wszystkim oczekują przedsiębiorcy zarówno od samego pojazdu, jak i formy jego finansowania, to przewidywalność wszystkich kosztów, które muszą ponieść.
[1] Badanie „Formy finansowania samochodów w firmach”, IBRiS, listopad 2022. Wskazane dane dotyczą pytania wielokrotnego wyboru
[2] Ibidem
[3] Ibidem
[4] Ibidem
[5] Ibidem
[6] Ibidem
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.