Opony całoroczne niezawodne na śniegu jak zimowe – jak to się robi w Goodyear
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Innowacyjne technologie mieszanek, zimowe laboratorium i wirtualny cykl rozwojowy - tak Goodyear opracowuje swoje opony całoroczne o bardzo niskich oporach toczenia i pewnym prowadzeniu na mokrej nawierzchni, które właściwościami dorównują oponom zimowym.
Przyczepność na śniegu i lodzie a niskie opory toczenia
Czy da się stworzyć oponę całoroczną, która zapewniałaby przyczepność na śniegu i lodzie, a jednocześnie miałaby bardzo niskie opory toczenia? Zazwyczaj te dwa elementy są ze sobą sprzeczne, ale dzięki zastosowaniu najnowszych technologii zaczerpniętych z badań i bogatych doświadczeń Goodyeara, jest to możliwe do osiągnięcia, czego przykładem jest opona Vector 4Seasons Gen-3.
Goodyear jest pierwszym producentem opon, który wprowadził na rynek model całoroczny oznaczony symbolem trzech szczytów górskich (3PMSF), o niskich oporach toczenia klasy ‘A’ i kwalifikacji jako wyposażenie fabryczne. Te parametry są uznawane w całej Europie jako wskaźniki osiągów i niezawodności opony w każdym obszarze. Symbol 3PMSF potwierdza, że opona spełnia rygorystyczne normy testowe niezawodności i bezpieczeństwa na śniegu, i jest zwykle stosowany w przypadku opon zimowych. Jako opona całoroczna, Vector 4Seasons Gen-3 musi sprawdzać się nie tylko w zimowych warunkach, ale także podczas letnich podróży, gdzie opory toczenia odgrywają większą rolę w wymaganiach kierowców.
Z klasą energetyczną ‘A’, produkt Goodyeara należy do najbardziej paliwooszczędnych opon na rynku, co pozwala zaoszczędzić pieniądze na stacji benzynowej i zmniejszyć wpływ na środowisko [1]. Dla przypomnienia: unijna etykieta opony obejmuje pięć klas efektywności paliwowej, mierzących opory toczenia od A do E. Pomiędzy klasami zużycie paliwa wzrasta o około 0,1 litra na 100 km.
Jak to się robi?
Opracowanie produktu łączącego tak skrajne właściwości wymaga ścisłego współdziałania zespołów i połączenia wielu informacji. W Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu (GIC*L) specjaliści ds. badań i rozwoju często korzystają z danych i doświadczeń z różnych dziedzin, czy to z wygranych wyścigów, takich jak 24-godzinny wyścig Le Mans, czy też z wymagających zastosowań w pojazdach terenowych. Dzięki temu udało im się opracować innowacyjną mieszankę do opon Vector 4Seasons Gen-3, która spełniła wszystkie kryteria.
„W przypadku Vector 4Seasons Gen-3 kluczowe znaczenie miało dla nas uzyskanie zrównoważonej opony, która będzie w stanie sprostać zadaniom, zarówno podczas hamowania na suchej nawierzchni, jak i w trakcie jazdy po śniegu,” wyjaśnił Claude Jacoby, pracownik GIC*L działu badań i rozwoju w zespole ds. technologii mieszanek. „Aby to osiągnąć zastosowaliśmy technologię opierającą się na mieszance polimerów o niskim współczynniku Tg, która zapewnia lepszą elastyczność gumy w niskich temperaturach, a tym samym doskonałe osiągi w niskich temperaturach. Ma ona również wpływ na dobre parametry zużycia bieżnika. Z drugiej strony, wysoki poziom krzemionki i żywicy zwiększającej trakcję na mokrej nawierzchni podnosi właściwości Vector 4Seasons Gen-3 na mokrej nawierzchni”.
Sztuczny śnieg, prawdziwe badania
„Zimowe laboratorium” w Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu (GIC*L) umożliwia dokładne i powtarzalne testy - coraz więcej czynności można symulować w warunkach laboratoryjnych, eliminując potrzebę wyjazdów i badania produktów w zimowym terenie. To nie tylko zmniejsza koszty, ale także zwiększa dokładność pomiarów.
Frank Schmitz, główny inżynier ds. metrologii fizycznej w GIC*L, jest odpowiedzialny za laboratoria fizyczne wykorzystywane do testowania części nowej opony. Jako przykład złożoności procesu testowania opon podaje fakt, że „wymagania stawiane mieszankom w ścianie bocznej, która nie ma bezpośredniego kontaktu z nawierzchnią drogi, i w bieżniku, który styka się z drogą, są bardzo różne”.
Posiadanie własnego centrum badań, które pozwala odtworzyć określone warunki pogodowe i wyprodukować sztuczny śnieg, czyni ten proces dla Goodyeara znacznie łatwiejszym, tańszym i bardziej przyjaznym dla środowiska. „Dzięki własnemu laboratorium zimna mamy pełną kontrolę nad warunkami. Niezależność i elastyczność są kluczowe dla możliwości testowania i odtwarzania warunków w takim stopniu, w jakim jest to konieczne,” dodał Schmitz.
Zaawansowane technologie w służbie zrównoważonego rozwoju
Będąc liderem w branży wirtualnego rozwoju produktów, Goodyear rozszerzył swoją działalność o symulację pojazdów. Obejmuje to instalację
kompaktowych, jak i w pełni dynamicznych symulatorów jazdy, co jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w branży. Zapewnia to zaawansowany poziom symulacji, który pozwala Goodyearowi na dokonywanie przełomowych odkryć w tworzeniu przyszłych opon.
Wirtualna symulacja pomoże też zmniejszyć liczbę fizycznych testów, a to ma znaczenie dla zrównoważonej przyszłości testowania. Goodyear chce ograniczyć liczbę fizycznych testów do jednego na jednostkę magazynową do 2024 r. Nowa droga symulacji wpisuje się w ogólny trend przemysłu motoryzacyjnego do przechodzenia na wirtualny cykl rozwojowy i pozwala Goodyearowi na lepszą współpracę z producentami samochodów w zakresie wyposażenia fabrycznego.
Śmiałe cele w zakresie zrównoważonego rozwoju
Wysiłki Goodyeara na rzecz zrównoważonej przyszłości stanowią istotną część etosu firmy, która stawia sobie za cel osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 r. i pełne wykorzystanie energii odnawialnej we wszystkich swoich zakładach do 2040 r. W ubiegłym roku Goodyear opracował demonstracyjną oponę w 70% wykonaną z materiałów odnawialnych w ramach realizacji celu, jakim jest wyprodukowanie do końca dekady opony w 100% wykonanej z materiałów zrównoważonych.
[1] Więcej informacji na temat unijnego oznakowania opon można znaleźć na stronie https://www.goodyear.eu/en_gb/consumer/learn/eu-tire-label-explained.html

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.