Opony całoroczne niezawodne na śniegu jak zimowe – jak to się robi w Goodyear
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Innowacyjne technologie mieszanek, zimowe laboratorium i wirtualny cykl rozwojowy - tak Goodyear opracowuje swoje opony całoroczne o bardzo niskich oporach toczenia i pewnym prowadzeniu na mokrej nawierzchni, które właściwościami dorównują oponom zimowym.
Przyczepność na śniegu i lodzie a niskie opory toczenia
Czy da się stworzyć oponę całoroczną, która zapewniałaby przyczepność na śniegu i lodzie, a jednocześnie miałaby bardzo niskie opory toczenia? Zazwyczaj te dwa elementy są ze sobą sprzeczne, ale dzięki zastosowaniu najnowszych technologii zaczerpniętych z badań i bogatych doświadczeń Goodyeara, jest to możliwe do osiągnięcia, czego przykładem jest opona Vector 4Seasons Gen-3.
Goodyear jest pierwszym producentem opon, który wprowadził na rynek model całoroczny oznaczony symbolem trzech szczytów górskich (3PMSF), o niskich oporach toczenia klasy ‘A’ i kwalifikacji jako wyposażenie fabryczne. Te parametry są uznawane w całej Europie jako wskaźniki osiągów i niezawodności opony w każdym obszarze. Symbol 3PMSF potwierdza, że opona spełnia rygorystyczne normy testowe niezawodności i bezpieczeństwa na śniegu, i jest zwykle stosowany w przypadku opon zimowych. Jako opona całoroczna, Vector 4Seasons Gen-3 musi sprawdzać się nie tylko w zimowych warunkach, ale także podczas letnich podróży, gdzie opory toczenia odgrywają większą rolę w wymaganiach kierowców.
Z klasą energetyczną ‘A’, produkt Goodyeara należy do najbardziej paliwooszczędnych opon na rynku, co pozwala zaoszczędzić pieniądze na stacji benzynowej i zmniejszyć wpływ na środowisko [1]. Dla przypomnienia: unijna etykieta opony obejmuje pięć klas efektywności paliwowej, mierzących opory toczenia od A do E. Pomiędzy klasami zużycie paliwa wzrasta o około 0,1 litra na 100 km.
Jak to się robi?
Opracowanie produktu łączącego tak skrajne właściwości wymaga ścisłego współdziałania zespołów i połączenia wielu informacji. W Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu (GIC*L) specjaliści ds. badań i rozwoju często korzystają z danych i doświadczeń z różnych dziedzin, czy to z wygranych wyścigów, takich jak 24-godzinny wyścig Le Mans, czy też z wymagających zastosowań w pojazdach terenowych. Dzięki temu udało im się opracować innowacyjną mieszankę do opon Vector 4Seasons Gen-3, która spełniła wszystkie kryteria.
„W przypadku Vector 4Seasons Gen-3 kluczowe znaczenie miało dla nas uzyskanie zrównoważonej opony, która będzie w stanie sprostać zadaniom, zarówno podczas hamowania na suchej nawierzchni, jak i w trakcie jazdy po śniegu,” wyjaśnił Claude Jacoby, pracownik GIC*L działu badań i rozwoju w zespole ds. technologii mieszanek. „Aby to osiągnąć zastosowaliśmy technologię opierającą się na mieszance polimerów o niskim współczynniku Tg, która zapewnia lepszą elastyczność gumy w niskich temperaturach, a tym samym doskonałe osiągi w niskich temperaturach. Ma ona również wpływ na dobre parametry zużycia bieżnika. Z drugiej strony, wysoki poziom krzemionki i żywicy zwiększającej trakcję na mokrej nawierzchni podnosi właściwości Vector 4Seasons Gen-3 na mokrej nawierzchni”.
Sztuczny śnieg, prawdziwe badania
„Zimowe laboratorium” w Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu (GIC*L) umożliwia dokładne i powtarzalne testy - coraz więcej czynności można symulować w warunkach laboratoryjnych, eliminując potrzebę wyjazdów i badania produktów w zimowym terenie. To nie tylko zmniejsza koszty, ale także zwiększa dokładność pomiarów.
Frank Schmitz, główny inżynier ds. metrologii fizycznej w GIC*L, jest odpowiedzialny za laboratoria fizyczne wykorzystywane do testowania części nowej opony. Jako przykład złożoności procesu testowania opon podaje fakt, że „wymagania stawiane mieszankom w ścianie bocznej, która nie ma bezpośredniego kontaktu z nawierzchnią drogi, i w bieżniku, który styka się z drogą, są bardzo różne”.
Posiadanie własnego centrum badań, które pozwala odtworzyć określone warunki pogodowe i wyprodukować sztuczny śnieg, czyni ten proces dla Goodyeara znacznie łatwiejszym, tańszym i bardziej przyjaznym dla środowiska. „Dzięki własnemu laboratorium zimna mamy pełną kontrolę nad warunkami. Niezależność i elastyczność są kluczowe dla możliwości testowania i odtwarzania warunków w takim stopniu, w jakim jest to konieczne,” dodał Schmitz.
Zaawansowane technologie w służbie zrównoważonego rozwoju
Będąc liderem w branży wirtualnego rozwoju produktów, Goodyear rozszerzył swoją działalność o symulację pojazdów. Obejmuje to instalację
kompaktowych, jak i w pełni dynamicznych symulatorów jazdy, co jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w branży. Zapewnia to zaawansowany poziom symulacji, który pozwala Goodyearowi na dokonywanie przełomowych odkryć w tworzeniu przyszłych opon.
Wirtualna symulacja pomoże też zmniejszyć liczbę fizycznych testów, a to ma znaczenie dla zrównoważonej przyszłości testowania. Goodyear chce ograniczyć liczbę fizycznych testów do jednego na jednostkę magazynową do 2024 r. Nowa droga symulacji wpisuje się w ogólny trend przemysłu motoryzacyjnego do przechodzenia na wirtualny cykl rozwojowy i pozwala Goodyearowi na lepszą współpracę z producentami samochodów w zakresie wyposażenia fabrycznego.
Śmiałe cele w zakresie zrównoważonego rozwoju
Wysiłki Goodyeara na rzecz zrównoważonej przyszłości stanowią istotną część etosu firmy, która stawia sobie za cel osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 r. i pełne wykorzystanie energii odnawialnej we wszystkich swoich zakładach do 2040 r. W ubiegłym roku Goodyear opracował demonstracyjną oponę w 70% wykonaną z materiałów odnawialnych w ramach realizacji celu, jakim jest wyprodukowanie do końca dekady opony w 100% wykonanej z materiałów zrównoważonych.
[1] Więcej informacji na temat unijnego oznakowania opon można znaleźć na stronie https://www.goodyear.eu/en_gb/consumer/learn/eu-tire-label-explained.html
Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.