Komunikaty PR

Opony całoroczne niezawodne na śniegu jak zimowe – jak to się robi w Goodyear

2022-10-26  |  10:15
Biuro prasowe
Kontakt
Marlena Garucka-Kubajek
Biuro Prasowe Goodyear Polska

Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Do pobrania Goodyear ( 0.26 MB )

Innowacyjne technologie mieszanek, zimowe laboratorium i wirtualny cykl rozwojowy - tak Goodyear opracowuje swoje opony całoroczne o bardzo niskich oporach toczenia i pewnym prowadzeniu na mokrej nawierzchni, które właściwościami dorównują oponom zimowym.

Przyczepność na śniegu i lodzie a niskie opory toczenia

Czy da się stworzyć oponę całoroczną, która zapewniałaby przyczepność na śniegu i lodzie, a jednocześnie miałaby bardzo niskie opory toczenia? Zazwyczaj te dwa elementy są ze sobą sprzeczne, ale dzięki zastosowaniu najnowszych technologii zaczerpniętych z badań i bogatych doświadczeń Goodyeara, jest to możliwe do osiągnięcia, czego przykładem jest opona Vector 4Seasons Gen-3.

Goodyear jest pierwszym producentem opon, który wprowadził na rynek model całoroczny oznaczony symbolem trzech szczytów górskich (3PMSF), o niskich oporach toczenia klasy ‘A’ i kwalifikacji jako wyposażenie fabryczne. Te parametry są uznawane w całej Europie jako wskaźniki osiągów i niezawodności opony w każdym obszarze. Symbol 3PMSF potwierdza, że opona spełnia rygorystyczne normy testowe niezawodności i bezpieczeństwa na śniegu, i jest zwykle stosowany w przypadku opon zimowych. Jako opona całoroczna, Vector 4Seasons Gen-3 musi sprawdzać się nie tylko w zimowych warunkach, ale także podczas letnich podróży, gdzie opory toczenia odgrywają większą rolę w wymaganiach kierowców.

Z klasą energetyczną ‘A’, produkt Goodyeara należy do najbardziej paliwooszczędnych opon na rynku, co pozwala zaoszczędzić pieniądze na stacji benzynowej i zmniejszyć wpływ na środowisko [1]. Dla przypomnienia: unijna etykieta opony obejmuje pięć klas efektywności paliwowej, mierzących opory toczenia od A do E. Pomiędzy klasami zużycie paliwa wzrasta o około 0,1 litra na 100 km.

Jak to się robi?

Opracowanie produktu łączącego tak skrajne właściwości wymaga ścisłego współdziałania zespołów i połączenia wielu informacji. W Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu (GIC*L) specjaliści ds. badań i rozwoju często korzystają z danych i doświadczeń z różnych dziedzin, czy to z wygranych wyścigów, takich jak 24-godzinny wyścig Le Mans, czy też z wymagających zastosowań w pojazdach terenowych. Dzięki temu udało im się opracować innowacyjną mieszankę do opon Vector 4Seasons Gen-3, która spełniła wszystkie kryteria.

„W przypadku Vector 4Seasons Gen-3 kluczowe znaczenie miało dla nas uzyskanie zrównoważonej opony, która będzie w stanie sprostać zadaniom, zarówno podczas hamowania na suchej nawierzchni, jak i w trakcie jazdy po śniegu,” wyjaśnił Claude Jacoby, pracownik GIC*L działu badań i rozwoju w zespole ds. technologii mieszanek. „Aby to osiągnąć zastosowaliśmy technologię opierającą się na mieszance polimerów o niskim współczynniku Tg, która zapewnia lepszą elastyczność gumy w niskich temperaturach, a tym samym doskonałe osiągi w niskich temperaturach. Ma ona również wpływ na dobre parametry zużycia bieżnika. Z drugiej strony, wysoki poziom krzemionki i żywicy zwiększającej trakcję na mokrej nawierzchni podnosi właściwości Vector 4Seasons Gen-3 na mokrej nawierzchni”.

Sztuczny śnieg, prawdziwe badania

„Zimowe laboratorium” w Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu (GIC*L) umożliwia dokładne i powtarzalne testy - coraz więcej czynności można symulować w warunkach laboratoryjnych, eliminując potrzebę wyjazdów i badania produktów w zimowym terenie. To nie tylko zmniejsza koszty, ale także zwiększa dokładność pomiarów.

Frank Schmitz, główny inżynier ds. metrologii fizycznej w GIC*L, jest odpowiedzialny za laboratoria fizyczne wykorzystywane do testowania części nowej opony. Jako przykład złożoności procesu testowania opon podaje fakt, że „wymagania stawiane mieszankom w ścianie bocznej, która nie ma bezpośredniego kontaktu z nawierzchnią drogi, i w bieżniku, który styka się z drogą, są bardzo różne”.

Posiadanie własnego centrum badań, które pozwala odtworzyć określone warunki pogodowe i wyprodukować sztuczny śnieg, czyni ten proces dla Goodyeara znacznie łatwiejszym, tańszym i bardziej przyjaznym dla środowiska. „Dzięki własnemu laboratorium zimna mamy pełną kontrolę nad warunkami. Niezależność i elastyczność są kluczowe dla możliwości testowania i odtwarzania warunków w takim stopniu, w jakim jest to konieczne,” dodał Schmitz.

Zaawansowane technologie w służbie zrównoważonego rozwoju

Będąc liderem w branży wirtualnego rozwoju produktów, Goodyear rozszerzył swoją działalność o symulację pojazdów. Obejmuje to instalację

kompaktowych, jak i w pełni dynamicznych symulatorów jazdy, co jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w branży. Zapewnia to zaawansowany poziom symulacji, który pozwala Goodyearowi na dokonywanie przełomowych odkryć w tworzeniu przyszłych opon.

Wirtualna symulacja pomoże też zmniejszyć liczbę fizycznych testów, a to ma znaczenie dla zrównoważonej przyszłości testowania. Goodyear chce ograniczyć liczbę fizycznych testów do jednego na jednostkę magazynową do 2024 r. Nowa droga symulacji wpisuje się w ogólny trend przemysłu motoryzacyjnego do przechodzenia na wirtualny cykl rozwojowy i pozwala Goodyearowi na lepszą współpracę z producentami samochodów w zakresie wyposażenia fabrycznego.

Śmiałe cele w zakresie zrównoważonego rozwoju

Wysiłki Goodyeara na rzecz zrównoważonej przyszłości stanowią istotną część etosu firmy, która stawia sobie za cel osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 r. i pełne wykorzystanie energii odnawialnej we wszystkich swoich zakładach do 2040 r. W ubiegłym roku Goodyear opracował demonstracyjną oponę w 70% wykonaną z materiałów odnawialnych w ramach realizacji celu, jakim jest wyprodukowanie do końca dekady opony w 100% wykonanej z materiałów zrównoważonych.

[1] Więcej informacji na temat unijnego oznakowania opon można znaleźć na stronie https://www.goodyear.eu/en_gb/consumer/learn/eu-tire-label-explained.html

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Biuro Prasowe Goodyear Polska
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada Biuro prasowe
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Ochrona środowiska

Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii

Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do końca 2025 roku Polska powinna osiągnąć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie min. 65 proc. Trudno to osiągnąć bez wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), który w świetle unijnych zaleceń powinien być zaimplementowany już w 2023 roku, a którego ostatecznego kształtu jeszcze nie znamy. Zagraniczni eksperci uważają, że Polska powinna iść w ślady Czech, Belgii i Włoch, stawiając na elastyczną organizację odpowiedzialności producenta (OOP).

Handel

Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej

– Liczne decyzje prezydenta Trumpa, nie tylko na polu ekonomicznym, są po prostu oparte na nieracjonalnych przesłankach, są fałszywe, są szkodliwe i dla Stanów Zjednoczonych, i dla innych, mówiąc językiem popularnym, są chore – ocenia prof. Grzegorz Kołodko, były minister finansów, i wskazuje m.in. na chaos spowodowany wprowadzaniem, zawieszaniem i przywracaniem ceł. Ekonomista w książce „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku” analizuje trumponomikę, a więc ekonomię i politykę gospodarczą pomysłu prezydenta oraz jej wpływ na gospodarkę, przestrzega przed zagrożeniami i wskazuje sposoby wyjścia z nasilającego się globalnego zamieszania. Autor ocenia też negatywnie pozaekonomiczne aspekty działalności amerykańskiego prezydenta z wyjątkiem jednego aspektu.

Farmacja

Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.