Paliwa alternatywne napędzają zrównoważony transport i czystszą mobilność

Zrównoważony biznes, jak również styl życia to trendy szczególnie widoczne w transporcie i logistyce. Chociaż tradycyjne paliwa do silników samochodowych, benzyna i olej napędowy, nadal dominują w transporcie drogowym, widać coraz większe zainteresowanie napędami alternatywnymi opartymi na gazie ziemnym sprężonym (CNG) czy skroplonym (LNG). Skąd wynika ich popularność w całej Europie?
Jak wynika z najnowszych danych Czeskiego Stowarzyszenia Gazownictwa (CGA), pomimo negatywnego wpływu pandemii koronawirusa na transport ciężarowy, zużycie CNG w 2020 r. osiągnęło podobny wynik co w 2019 r., a zużycie LNG wzrosło o 57% rok do roku (do 956 tys. kilogramów w 2020 r.).
„CNG staje się paliwem wybieranym przez miasta, które przechodzą na ekologiczny transport. Zaobserwowaliśmy również wzrost zainteresowania LNG w transporcie ciężarowym. Szacuje się, że infrastruktura LNG znacznie się rozwinie w ciągu najbliższych dwóch lat” – zauważa Lenka Kovačovská, dyrektor wykonawczy CGA.
Korzyści środowiskowe i finansowe
Zarówno sprężony, jak i skroplony gaz ziemny ma wiele zalet w porównaniu z tradycyjnymi paliwami kopalnymi w transporcie drogowym. Pojazdy użytkowe i ciężarówki napędzane CNG i LNG wytwarzają znacznie mniej gazów cieplarnianych i cząstek stałych, powodując mniejsze zanieczyszczenie powietrza (w tym do 20% niższą emisję CO2 i do 95% niższą emisję z bio-LNG lub bio-CNG). Takie pojazdy są również znacznie cichsze i dlatego są dozwolone w miejscach, w których obowiązuje zakaz używania samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi (np. są zwolnione z zakazów dla ciężarówek w miastach oraz z ograniczeń nocnych).
Warto również wziąć pod uwagę korzyści finansowe. Pojazdy CNG lub LNG mogą mieć wyższą cenę niż np. samochody z silnikiem diesla, ale ich całkowity koszt eksploatacji może być niższy. Dzieje się tak za sprawą tańszego paliwa, a także dotacji państwowych, zwolnień z opłat drogowych i innych rodzajów wsparcia.
Według danych Eurowag, LNG może obniżyć koszty paliwa nawet o 20% dzięki połączeniu niższej ceny i mniejszego zużycia. Ciężarówki na LNG mają obecnie zasięg od 900 do 1600 kilometrów, w zależności od konfiguracji pojazdu, a produkowane są przez renomowanych producentów samochodów ciężarowych, takich jak Scania, Volvo czy Iveco.
Rozbudowa infrastruktury paliw alternatywnych
W całej Europie rośnie liczba stacji tankowania CNG i LNG. Eksperci uważają, że zachęty rządowe i rosnący popyt na rynku będą napędzać dalszą rozbudowę infrastruktury paliw alternatywnych. „Chcemy oferować klientom jak największą sieć stacji paliw LNG. Nasze karty paliwowe są akceptowane na 93 stacjach w dziewięciu krajach Europy. Na przykład w Niemczech obsługujemy ponad 41% dostępnych stacji LNG” – wyjaśnia Jan Laluch, odpowiedzialny za paliwa alternatywne w Eurowag.
Liczba stacji LNG w Europie do 2030 r. powinna przekroczyć dwa tysiące zgodnie z „zielonymi” planami UE dotyczącymi redukcji emisji z transportu. Badania sugerują, że do tego czasu liczba ciężarówek LNG poruszających się po europejskich drogach sięgnie około 280 tys. Będzie to znaczący wzrost w porównaniu do 9500 takich pojazdów w 2019 roku.

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.