Komunikaty PR

Paliwa alternatywne napędzają zrównoważony transport i czystszą mobilność

2021-06-25  |  01:00
Biuro prasowe

Zrównoważony biznes, jak również styl życia to trendy szczególnie widoczne w transporcie i logistyce. Chociaż tradycyjne paliwa do silników samochodowych, benzyna i olej napędowy, nadal dominują w transporcie drogowym, widać coraz większe zainteresowanie napędami alternatywnymi opartymi na gazie ziemnym sprężonym (CNG) czy skroplonym (LNG). Skąd wynika ich popularność w całej Europie?

Jak wynika z najnowszych danych Czeskiego Stowarzyszenia Gazownictwa (CGA), pomimo negatywnego wpływu pandemii koronawirusa na transport ciężarowy, zużycie CNG w 2020 r. osiągnęło podobny wynik co w 2019 r., a zużycie LNG wzrosło o 57% rok do roku (do 956 tys. kilogramów w 2020 r.).

„CNG staje się paliwem wybieranym przez miasta, które przechodzą na ekologiczny transport. Zaobserwowaliśmy również wzrost zainteresowania LNG w transporcie ciężarowym. Szacuje się, że infrastruktura LNG znacznie się rozwinie w ciągu najbliższych dwóch lat” – zauważa Lenka Kovačovská, dyrektor wykonawczy CGA.

Korzyści środowiskowe i finansowe

Zarówno sprężony, jak i skroplony gaz ziemny ma wiele zalet w porównaniu z tradycyjnymi paliwami kopalnymi w transporcie drogowym. Pojazdy użytkowe i ciężarówki napędzane CNG i LNG wytwarzają znacznie mniej gazów cieplarnianych i cząstek stałych, powodując mniejsze zanieczyszczenie powietrza (w tym do 20% niższą emisję CO2 i do 95% niższą emisję z bio-LNG lub bio-CNG). Takie pojazdy są również znacznie cichsze i dlatego są dozwolone w miejscach, w których obowiązuje zakaz używania samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi (np. są zwolnione z zakazów dla ciężarówek w miastach oraz z ograniczeń nocnych).

Warto również wziąć pod uwagę korzyści finansowe. Pojazdy CNG lub LNG mogą mieć wyższą cenę niż np. samochody z silnikiem diesla, ale ich całkowity koszt eksploatacji może być niższy. Dzieje się tak za sprawą tańszego paliwa, a także dotacji państwowych, zwolnień z opłat drogowych i innych rodzajów wsparcia.

Według danych Eurowag, LNG może obniżyć koszty paliwa nawet o 20% dzięki połączeniu niższej ceny i mniejszego zużycia. Ciężarówki na LNG mają obecnie zasięg od 900 do 1600 kilometrów, w zależności od konfiguracji pojazdu, a produkowane są przez renomowanych producentów samochodów ciężarowych, takich jak Scania, Volvo czy Iveco.

Rozbudowa infrastruktury paliw alternatywnych

W całej Europie rośnie liczba stacji tankowania CNG i LNG. Eksperci uważają, że zachęty rządowe i rosnący popyt na rynku będą napędzać dalszą rozbudowę infrastruktury paliw alternatywnych. „Chcemy oferować klientom jak największą sieć stacji paliw LNG. Nasze karty paliwowe są akceptowane na 93 stacjach w dziewięciu krajach Europy. Na przykład w Niemczech obsługujemy ponad 41% dostępnych stacji LNG” – wyjaśnia Jan Laluch, odpowiedzialny za paliwa alternatywne w Eurowag.

Liczba stacji LNG w Europie do 2030 r. powinna przekroczyć dwa tysiące zgodnie z „zielonymi” planami UE dotyczącymi redukcji emisji z transportu. Badania sugerują, że do tego czasu liczba ciężarówek LNG poruszających się po europejskich drogach sięgnie około 280 tys. Będzie to znaczący wzrost w porównaniu do 9500 takich pojazdów w 2019 roku.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja The novelties from OMODA. Premiere of OMODA 7 at the Beijing Motor Show Biuro prasowe
2024-04-30 | 01:00

The novelties from OMODA. Premiere of OMODA 7 at the Beijing Motor Show

After releasing OMODA 5 ICE and the fully electric OMODA 5E variant, the manufacturer is not slowing down. OMODA is preparing to introduce the eagerly awaited OMODA 7 model to the global market.
Motoryzacja Pierwsze samochody marki OMODA&JAECOO już w Polsce
2024-04-30 | 01:00

Pierwsze samochody marki OMODA&JAECOO już w Polsce

W ubiegłym tygodniu do Polski dotarły pierwsze samochody pokazowe marki  OMODA&JAECOO. Chiński producent samochodów przygotowuje się do wejścia na polski rynek ze swoimi
Motoryzacja The first OMODA&JAECOO cars are already in Poland
2024-04-30 | 01:00

The first OMODA&JAECOO cars are already in Poland

Last week, the first OMODA&JAECOO show cars arrived in Poland. The Chinese car manufacturer is preparing to enter the Polish market with its flagship OMODA 5 model, which may happen as early

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Finanse

Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach

Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.

Transport

Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.