Pojedynek gigantów LMP2 na torze Monza już w ten weekend
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
• Samochody klasy LMP2 wyznaczyły nowe standardy niezawodności i wydajności w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.
• Zespoły przejechały dłuższy dystans w porównaniu z wyścigami sprzed dziesięciu lat, zużywając przy tym mniej paliwa i mniej opon.
• Trzy tygodnie po Le Mans, na torze Monza odbędą się Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA (WEC).
24-godzinny wyścig w Le Mans przyniósł imponujące wyniki dla Goodyeara i kategorii LMP2. 26 z 27 samochodów, które wystartowały w wyścigu, ukończyło go, a zespoły osiągnęły niespotykane przebiegi opon. Po trzytygodniowej przerwie, Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA (WEC) przybywają do Włoch na 6-godzinny wyścig na torze Monza, o podobnej charakterystyce do Le Mans, z wysokimi średnimi prędkościami i technicznymi szykanami.
W Le Mans temperatury na torze wahały się od 17 do 43 stopni Celsjusza podczas całego wyścigu. W Monza klimat jest podobny do tego w Le Mans, ale nawierzchnia włoskiego toru pochłania mniej ciepła, co stanowi inne wyzwanie dla inżynierów zajmujących się ustawieniami.
Czterokrotne przebiegi są już powszechne, co zmusza zespoły do zastanowienia się nad tym, jak w pełni wykorzystać możliwości swoich samochodów przy zachowaniu jak największej wydajności. Podczas Le Mans zarówno United Autosports, jak i Nielsen Racing zdołali przejechać pięć przebiegów w nocy na jednym komplecie opon, nie doświadczając przy tym ekstremalnego zużycia. Oznacza to, że na jednym komplecie opon można przejechać nawet 750 kilometrów. Zespoły Jota i Prema pokonały 369 okrążeń 13,6-kilometrowego toru, co oznacza, że ponad 16 dystansów wyścigów Formuły 1 zostało przejechanych na zaledwie 12 kompletach opon.
Dane z Le Mans świadczą o szybkości i niezawodności kategorii, a odległości między pit stopami na wymianę opony zmieniają sposób, w jaki wyścigi długodystansowe są rozgrywane strategicznie.
Nieustanny rozwój bez rozbijania banku
25 lat temu Tom Kristensen, Michele Alboreto i Stefan Johansson poprowadzili Porsche WSC-95 do zwycięstwa w Le Mans. Był to jeden z dwóch skonstruowanych samochodów, których jedynym celem było wykorzystanie najnowocześniejszych technologii tamtych czasów do osiągnięcia zwycięstwa w Le Mans. Goodyear dostarczył specjalne opony na kwalifikacje i całą gamę mieszanek na wyścig, a zespoły wykorzystywały maksymalnie dwa tankowania na jedną zmianę opon. Był to przykład innowacyjności i ambicji w erze bezdennych budżetów producentów.
Dla porównania, w 2022 roku Roberto Gonzalez, Antonio Felix Da Costa i Will Stevens zdobyli dla Joty zwycięstwo w klasie LMP2. Oreca 07-Gibson miała mniejszą moc niż Porsche WSC-95, jedną specyfikację „suchej” opony Goodyeara, dającą wszechstronne osiągi niezależnie od temperatury i budżet prywatnego zespołu, a nie producenta. W ciągu 24 godzin przejechali 60 km więcej niż Porsche, zużywając mniej paliwa, mniej opon i ponosząc ułamek kosztów.
W ciągu ostatniej dekady tempo i wytrzymałość samochodów LMP2 bardzo się poprawiły. W 2012 roku zwycięski zespół Starworks-Zytek przejechał 585 kilometrów mniej niż tegoroczna Jota w wyścigu, w którym tylko 12 z 20 startujących pojazdów dotarło do linii mety.
LMP2 demonstrują spektakularne osiągi i wydajność
Magia LMP2 polega na tym, że łączy zrównoważony rozwój z niesamowitym tempem i niezawodnością. Najszybszy czas kwalifikacji podczas Le Mans w kategorii LMP2 był zaledwie o 1,95% wolniejszy od Toyoty GR010 Hybrid, która zdobyła pole startowe w kategorii hipersamochodów. Jest to szczególnie imponujące, biorąc pod uwagę, że samochody LMP2 mogą przewozić nie więcej niż 75 litrów paliwa. Co więcej, pojazdy LMP2 są ograniczone ilością powietrza, które mogą przepuścić przez silnik. Oznacza to, że zespoły stają przed ekstremalnym wyzwaniem intelektualnym, polegającym na znalezieniu nowych sposobów na szybszą i dalszą jazdę, a strategia oponiarska odgrywa znaczącą rolę w wydobyciu każdego najmniejszego kawałka wydajności.
To samo dążenie do efektywności i wydajności sprawia, że wyścigi długodystansowe są istotne dla rozwoju opon drogowych Goodyeara. Na przykład najnowsza opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 to nie tylko krok naprzód w zakresie przyczepności, ale także energooszczędne opory toczenia w porównaniu z poprzednim modelem. Jest to przykład jak filozofia wyścigów wytrzymałościowych i rozwoju opon drogowych wzajemnie się uzupełniają.
Mike McGregor, kierownik programu Goodyear Endurance, wyjaśnił: „Sukces LMP2 można przypisać temu, jak wysoko postawiona jest poprzeczka w całej kategorii. W porównaniu z sytuacją sprzed dziesięciu lat zespoły podwoiły swoją liczebność, a pod względem wykonania i dbałości o szczegóły wiele z nich rywalizuje z klasą hipersamochodów. Równie imponująca jest interakcja i współpraca zespołów z Goodyearem. Do każdego zespołu przydzielany jest inżynier wsparcia technicznego Goodyeara, aby wydobyć z pojazdu jak najwięcej. Wszystko to składa się na samochody, które nadal są w stanie pokazać klasę na odcinkach takich jak Porsche Curves czy Parabolica na Monzie, mimo że w ostatnich latach zostały one spowolnione przez przepisy. Kategoria ta jest świadectwem tego, jak ACO i FIA rozwinęły i wsparły wyścigi wytrzymałościowe.
„Przepisy wydobywają z dostawców podwozi, paliwa i silników to, co najlepsze, aby zapewnić osiągi i niezawodność, co sprawia, że jest to doskonały poligon doświadczalny dla Goodyeara. Jesteśmy dumni z tego, że możemy w sposób zrównoważony zapewnić twarde osiągi, zmniejszając liczbę specyfikacji opon poprzez zwiększenie ich uniwersalności”.
„Dziesięć lat temu poczwórny przebieg był rzadkością. Teraz to norma. Zespoły odnoszące największe sukcesy zoptymalizowały najnowsze, niezawodne osiągi Goodyeara, aby zmaksymalizować przebieg opon i ograniczyć cenny czas tracony na zmianę opon w pit stopie.”
6-godzinny wyścig na torze Monza to czwarta runda Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC), która odbędzie się 10 lipca. Następnie mistrzostwa przeniosą się do Japonii na 6-godzinny wyścig Fuji, po czym nastąpi finał sezonu - 8-godzinny wyścig w Bahrajnie. Na każdy wyścig w kalendarzu zmagań Goodyear dostarcza opony wyścigowe typu Slick i Wet o tej samej specyfikacji.
Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.