Polska myśl techniczna w Indiach
Elimen Group, polski startup tworzący napędy elektryczne podpisał porozumienie o współpracy z firmą FLASH – liderem indyjskiego sektora produkcji części elektrycznych dla pojazdów 2- i 3-kołowych. FLASH od trzech dekad podbija indyjski rynek pojazdów osobowych, przyczyniając się do tworzenia czystego transportu w jednym z najbardziej zaludnionych państw świata. Współpraca obejmować będzie projekty oraz produkcję silników i sterowników. Wspólny projekt będzie pierwszym tego rodzaju przedsięwzięciem w Indiach. Partnerstwo z indyjską firmą to dla polskiego podmiotu bardzo ważny krok na drodze do międzynarodowej ekspansji. Stanowi znaczący impuls dla rozwoju nowoczesnych napędów elektrycznych istotnych dla budowania zielonej przyszłości transportu.
W ciągu minionych dwóch lat globalna branża motoryzacyjna wykazała się niezwykłą odpornością na kryzys. Pandemia oraz wojna w Ukrainie przyczyniły się do spowolnienia globalnej sprzedaży, ale długoterminowe perspektywy dla sektora pozostają stabilne. Prym w branży wiodą rynki wschodzące, takie jak Indie, gdzie w ostatnich latach szczególną popularnością cieszą się pojazdy z napędem elektrycznym (EV), a pierwszym wyborem wśród nabywców pozostają elektryczne pojazdy 2- i 3-kołowe. Według analiz można spodziewać się wzrostu tego segmentu odpowiednio o 50% i 70% do roku 2030, podczas gdy kolejne innowacje oraz ekspansja światowa mogą być dla lokalnej gospodarki warte nawet 25-40 mld USD w tym samym okresie[1]. Innowacyjna oferta Elimen Group trafia zatem w sedno zapotrzebowania indyjskiego rynku.
– Cieszymy się na współpracę z FLASH w zakresie opracowania i produkcji komponentów dla szybko rozwijającej się branży pojazdów elektrycznych na rynku indyjskim. Dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu jesteśmy w stanie tworzyć i rozwijać napędy elektryczne, które znajdą zastosowanie w produkcji masowej. Indie to jeden z największych rynków azjatyckich i światowych, a potencjał rozwoju komponentów elektrycznych jest tam ogromny – powiedział Cezary Klimont, prezes Elimen Group. – Wierzymy, że dzięki współpracy z FLASH polska myśl techniczna znajdzie zastosowanie w dynamicznie rosnącym segmencie elektrycznych 2- i 3-kołowców. Wspólnie planujemy rozszerzenie współpracy o kolejne segmenty pojazdów. Elektromobilność jest naszą pasją, a budowanie zielonej przyszłości jest naszym celem – dodał Cezary Klimont.
Firma FLASH ma siedzibę w Pune, jednym z najważniejszych ośrodków przemysłowych w zachodnich Indiach, gdzie dynamicznie rozwija się przemysł samochodowy, zbrojeniowy oraz elektroniczny. FLASH jest jednym z wiodących na rynku indyjskim producentów komponentów do pojazdów elektrycznych. Współpraca z Elimen Group obejmie produkcję napędów i sterowników o mocy do 300 kW dla wszystkich segmentów pojazdów elektrycznych, od pojazdów 2- i 3-kołowych, przez pojazdy osobowe i użytkowe, aż po autobusy elektryczne. W Indiach FLASH będzie produkować i sprzedawać systemy opracowane przez polską firmę, podczas gdy Elimen Group będzie nadal obsługiwać pozostałe rynki międzynarodowe. Według zawartej umowy FLASH zainwestuje w rozwój wspólnego projektu równowartość 87 mln zł (Rs 150 crore).
– Postawy i świadomość konsumentów stale ulegają zmianom wraz z coraz częstszym akceptowaniem alternatywnych form zrównoważonej mobilności. Rządy wielu krajów świata i samorządy miejskie wprowadzają przepisy i zachęty, które pomogą przyspieszyć zmiany dotyczące elektromobilności – powiedział Łukasz Blichewicz, prezes Grupy Assay, współwłaściciela Elimen Group. – W Indiach, gdzie mobilność i transport odpowiadają za ponad 10% emisji całego kraju[2] wdrażana jest mapa drogowa zmian w branży transportowej[3], której celem jest etapowe przejście na pojazdy napędzane elektrycznie. Cieszymy się, że Elimen może być częścią tej istotnej dla ludzi i środowiska transformacji w jednym z największych rynków świata – dodał Łukasz Blichewicz.
Wcześniej firma FLASH podpisała umowę z francuską firmą Enerstone, obejmującą produkcję zaawansowanego systemu zarządzania układem akumulatorów (Battery Management System – BMS) oraz nabycie pakietu mniejszościowego w tym podmiocie, dzięki czemu fabryka FLASH w Pune została wyłącznym miejscem wytwarzania układów BMS w odpowiedzi na zapotrzebowanie globalne. FLASH zamierza stale rozwijać zaawansowane technologicznie rozwiązania EV dla klientów w Indiach oraz globalnie.
– Współpraca z Elimen Group pozwoli FLASH nie tylko rozszerzyć dotychczasową działalność, ale także umocnić pozycję w przestrzeni pojazdów elektrycznych – powiedział Sanjeev Vasdev, dyrektor zarządzający FLASH. – Rozległe doświadczenie Elimen w zakresie projektowania silników elektrycznych w połączeniu z nowoczesnym potencjałem produkcyjnym naszej firmy pozwoli nam wejść na nowe rynki i zwiększyć dostępność kompleksowych rozwiązań dla producentów pojazdów elektrycznych – dodał Sanjeev Vasdev.
[1] https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/the-future-of-mobility-transforming-to-be-ahead-of-the-opportunity
[2] https://www.washingtonpost.com/business/energy/this-is-where-climate-tech-meets-global-venture-capital/2022/09/29/97039fdc-403c-11ed-8c6e-9386bd7cd826_story.html?cid=other-eml-onp-mip-mck&hlkid=cc1c89dcd0364146b2ef00e160c9a8df&hctky=13835223&hdpid=096b0ebd-f2ab-43c4-8534-9f2c3dc50d6a
[3] https://pib.gov.in/newsite/PrintRelease.aspx?relid=191337
![Klienci Toyota Leasing mogą zarządzać umowami leasingu i KINTO ze smartfonów Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_687698614,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Klienci Toyota Leasing mogą zarządzać umowami leasingu i KINTO ze smartfonów
![Goodyear z najwyższą oceną środowiskową od FIA](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1969075435,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Goodyear z najwyższą oceną środowiskową od FIA
![Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1917879136,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/jakub-zerdzicki-ip7gfn5jqx8-unsplash,w_274,_small.jpg)
Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
![](https://www.newseria.pl/files/11111/rolnictwo-transformacja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Transport
Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
![](https://www.newseria.pl/files/11111/furgalski-inwestycje-srodki-foto,w_133,r_png,_small.png)
W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.