Polska myśl techniczna w Indiach
Elimen Group, polski startup tworzący napędy elektryczne podpisał porozumienie o współpracy z firmą FLASH – liderem indyjskiego sektora produkcji części elektrycznych dla pojazdów 2- i 3-kołowych. FLASH od trzech dekad podbija indyjski rynek pojazdów osobowych, przyczyniając się do tworzenia czystego transportu w jednym z najbardziej zaludnionych państw świata. Współpraca obejmować będzie projekty oraz produkcję silników i sterowników. Wspólny projekt będzie pierwszym tego rodzaju przedsięwzięciem w Indiach. Partnerstwo z indyjską firmą to dla polskiego podmiotu bardzo ważny krok na drodze do międzynarodowej ekspansji. Stanowi znaczący impuls dla rozwoju nowoczesnych napędów elektrycznych istotnych dla budowania zielonej przyszłości transportu.
W ciągu minionych dwóch lat globalna branża motoryzacyjna wykazała się niezwykłą odpornością na kryzys. Pandemia oraz wojna w Ukrainie przyczyniły się do spowolnienia globalnej sprzedaży, ale długoterminowe perspektywy dla sektora pozostają stabilne. Prym w branży wiodą rynki wschodzące, takie jak Indie, gdzie w ostatnich latach szczególną popularnością cieszą się pojazdy z napędem elektrycznym (EV), a pierwszym wyborem wśród nabywców pozostają elektryczne pojazdy 2- i 3-kołowe. Według analiz można spodziewać się wzrostu tego segmentu odpowiednio o 50% i 70% do roku 2030, podczas gdy kolejne innowacje oraz ekspansja światowa mogą być dla lokalnej gospodarki warte nawet 25-40 mld USD w tym samym okresie[1]. Innowacyjna oferta Elimen Group trafia zatem w sedno zapotrzebowania indyjskiego rynku.
– Cieszymy się na współpracę z FLASH w zakresie opracowania i produkcji komponentów dla szybko rozwijającej się branży pojazdów elektrycznych na rynku indyjskim. Dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu jesteśmy w stanie tworzyć i rozwijać napędy elektryczne, które znajdą zastosowanie w produkcji masowej. Indie to jeden z największych rynków azjatyckich i światowych, a potencjał rozwoju komponentów elektrycznych jest tam ogromny – powiedział Cezary Klimont, prezes Elimen Group. – Wierzymy, że dzięki współpracy z FLASH polska myśl techniczna znajdzie zastosowanie w dynamicznie rosnącym segmencie elektrycznych 2- i 3-kołowców. Wspólnie planujemy rozszerzenie współpracy o kolejne segmenty pojazdów. Elektromobilność jest naszą pasją, a budowanie zielonej przyszłości jest naszym celem – dodał Cezary Klimont.
Firma FLASH ma siedzibę w Pune, jednym z najważniejszych ośrodków przemysłowych w zachodnich Indiach, gdzie dynamicznie rozwija się przemysł samochodowy, zbrojeniowy oraz elektroniczny. FLASH jest jednym z wiodących na rynku indyjskim producentów komponentów do pojazdów elektrycznych. Współpraca z Elimen Group obejmie produkcję napędów i sterowników o mocy do 300 kW dla wszystkich segmentów pojazdów elektrycznych, od pojazdów 2- i 3-kołowych, przez pojazdy osobowe i użytkowe, aż po autobusy elektryczne. W Indiach FLASH będzie produkować i sprzedawać systemy opracowane przez polską firmę, podczas gdy Elimen Group będzie nadal obsługiwać pozostałe rynki międzynarodowe. Według zawartej umowy FLASH zainwestuje w rozwój wspólnego projektu równowartość 87 mln zł (Rs 150 crore).
– Postawy i świadomość konsumentów stale ulegają zmianom wraz z coraz częstszym akceptowaniem alternatywnych form zrównoważonej mobilności. Rządy wielu krajów świata i samorządy miejskie wprowadzają przepisy i zachęty, które pomogą przyspieszyć zmiany dotyczące elektromobilności – powiedział Łukasz Blichewicz, prezes Grupy Assay, współwłaściciela Elimen Group. – W Indiach, gdzie mobilność i transport odpowiadają za ponad 10% emisji całego kraju[2] wdrażana jest mapa drogowa zmian w branży transportowej[3], której celem jest etapowe przejście na pojazdy napędzane elektrycznie. Cieszymy się, że Elimen może być częścią tej istotnej dla ludzi i środowiska transformacji w jednym z największych rynków świata – dodał Łukasz Blichewicz.
Wcześniej firma FLASH podpisała umowę z francuską firmą Enerstone, obejmującą produkcję zaawansowanego systemu zarządzania układem akumulatorów (Battery Management System – BMS) oraz nabycie pakietu mniejszościowego w tym podmiocie, dzięki czemu fabryka FLASH w Pune została wyłącznym miejscem wytwarzania układów BMS w odpowiedzi na zapotrzebowanie globalne. FLASH zamierza stale rozwijać zaawansowane technologicznie rozwiązania EV dla klientów w Indiach oraz globalnie.
– Współpraca z Elimen Group pozwoli FLASH nie tylko rozszerzyć dotychczasową działalność, ale także umocnić pozycję w przestrzeni pojazdów elektrycznych – powiedział Sanjeev Vasdev, dyrektor zarządzający FLASH. – Rozległe doświadczenie Elimen w zakresie projektowania silników elektrycznych w połączeniu z nowoczesnym potencjałem produkcyjnym naszej firmy pozwoli nam wejść na nowe rynki i zwiększyć dostępność kompleksowych rozwiązań dla producentów pojazdów elektrycznych – dodał Sanjeev Vasdev.
[1] https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/the-future-of-mobility-transforming-to-be-ahead-of-the-opportunity
[2] https://www.washingtonpost.com/business/energy/this-is-where-climate-tech-meets-global-venture-capital/2022/09/29/97039fdc-403c-11ed-8c6e-9386bd7cd826_story.html?cid=other-eml-onp-mip-mck&hlkid=cc1c89dcd0364146b2ef00e160c9a8df&hctky=13835223&hdpid=096b0ebd-f2ab-43c4-8534-9f2c3dc50d6a
[3] https://pib.gov.in/newsite/PrintRelease.aspx?relid=191337
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.