Przód najczęściej uszkodzoną częścią samochodów używanych
W Polsce najczęściej uszkodzoną częścią samochodu używanego jest jego przód – aż 21% przypadków szkód jest powiązanych z frontem pojazdu – wynika z danych autobaza.pl za rok 2021. W Europie pod tym kątem wyróżniają się Francuzi – w ich kraju aż co trzecie uszkodzenie dotknęło właśnie tę część samochodów „z drugiej ręki”. Ciekawa jest także statystyka związana ze średnią wartością pojedynczej szkody w Polsce – z roku na rok ona rośnie. Natomiast liczba incydentów w 2021 r. spadła blisko o połowę w porównaniu do 2020 r.
Najczęstsze uszkodzenia samochodów używanych
Tył i przód – to najczęściej uszkadzane części w samochodach używanych w Polsce. Odpowiednio to 21% i 14% wszystkich szkód, które wystąpiły w pojazdach dostępnych na rynku wtórnym w 2021 r. – wynika z danych autobaza.pl.
Często przyczyną powstania szkody w przedniej i tylnej części samochodu jest nieodpowiednio wykonany manewr parkowania, niedostosowanie prędkości jazdy czy niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Ciekawym faktem jest, że we Francji liczba uszkodzeń przodu aut zdecydowanie wyróżnia się na tle innych państw Europy – to aż 31% wszystkich szkód, czyli 10 pp. więcej niż w Polsce czy Niemczech – mówi Piotr Korab, ekspert autobaza.pl. Jeżeli kupujemy samochód z rynku wtórnego to niezbędna jest weryfikacja, czy nie ma on w swojej historii żadnej stłuczki – dodaje.
Rzadziej uszkodzeniu ulegają boczne części samochodu. W Polsce dla prawej i lewej strony to po 8% wszystkich szkód. Uszkodzenia mechaniczne, wewnętrzne czy podwozia to łącznie tylko 9% wszystkich usterek.
W Niemczech wyniki kształtują się podobnie. W 2021 r. najczęściej występującą szkodą w samochodach używanych było uszkodzenie przodu – to 20% wszystkich zdarzeń. Tylna część pojazdu odpowiada za 13% wszystkich szkód, a wnętrze, uszkodzenia mechaniczne i podwozie to łącznie 7% usterek.
Jaka jest średnia wartość szkody?
W 2021 r. przeciętna wartość szkody dla samochodu używanego w Polsce to 22 tys. zł – wynika z danych autobaza.pl. Dla porównania, w Niemczech to blisko 62 tys. zł, we Francji około 48 tys. zł, a w Rumunii 14,5 tys. zł.
Średnia wartość szkód w Europie rozkłada się w zależności od zamożności społeczeństw – w Europie Zachodniej te kwoty są wyższe niż w Polsce czy Rumunii. W naszym kraju ich wysokość z roku na rok rośnie. Warto więc wiedzieć, że z tego powodu możemy się spodziewać wyhamowania trendu spadkowego w przypadku cen ubezpieczeń, który był obserwowany pomimo znacznej inflacji, w tym również inflacji szkodowej, czyli cen napraw i części zamiennych. Możemy jedynie liczyć, że nadchodząca zmiana nie będzie gwałtowna, a ceny zaczną się zmieniać stopniowo– zaznacza Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.
Według danych autobaza.pl liczba szkód w Polsce do 2020 roku – w porównaniu z 2019 oraz 2018 rokiem – rosła. W przeciwieństwie do m.in. Niemiec, Belgii czy Francji. Sytuacja ta może jednak ulec zmianie przez wprowadzenie podwyżek mandatów. Pierwsze efekty zmian było już widać bezpośrednio po ich zastosowaniu. Według Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, w styczniu br. o ponad 55 proc. obniżyła się liczba przekroczeń prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 r.

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.