Komunikaty PR

Przód najczęściej uszkodzoną częścią samochodów używanych

2022-04-05  |  12:00
Biuro prasowe

W Polsce najczęściej uszkodzoną częścią samochodu używanego jest jego przód – aż 21% przypadków szkód jest powiązanych z frontem pojazdu – wynika z danych autobaza.pl za rok 2021. W Europie pod tym kątem wyróżniają się Francuzi – w ich kraju aż co trzecie uszkodzenie dotknęło właśnie tę część samochodów „z drugiej ręki”. Ciekawa jest także statystyka związana ze średnią wartością pojedynczej szkody w Polsce – z roku na rok ona rośnie. Natomiast liczba incydentów w 2021 r. spadła blisko o połowę w porównaniu do 2020 r.

Najczęstsze uszkodzenia samochodów używanych

Tył i przód – to najczęściej uszkadzane części w samochodach używanych w Polsce. Odpowiednio to 21% i 14% wszystkich szkód, które wystąpiły w pojazdach dostępnych na rynku wtórnym w 2021 r. – wynika z danych autobaza.pl.

Często przyczyną powstania szkody w przedniej i tylnej części samochodu jest nieodpowiednio wykonany manewr parkowania, niedostosowanie prędkości jazdy czy niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Ciekawym faktem jest, że we Francji liczba uszkodzeń przodu aut zdecydowanie wyróżnia się na tle innych państw Europy – to aż 31% wszystkich szkód, czyli 10 pp. więcej niż w Polsce czy Niemczech – mówi Piotr Korab, ekspert autobaza.pl. Jeżeli kupujemy samochód z rynku wtórnego to niezbędna jest weryfikacja, czy nie ma on w swojej historii żadnej stłuczki – dodaje.

Rzadziej uszkodzeniu ulegają boczne części samochodu. W Polsce dla prawej i lewej strony to po 8% wszystkich szkód. Uszkodzenia mechaniczne, wewnętrzne czy podwozia to łącznie tylko 9% wszystkich usterek.

W Niemczech wyniki kształtują się podobnie. W 2021 r. najczęściej występującą szkodą w samochodach używanych było uszkodzenie przodu – to 20% wszystkich zdarzeń. Tylna część pojazdu odpowiada za 13% wszystkich szkód, a wnętrze, uszkodzenia mechaniczne i podwozie to łącznie 7% usterek.

Jaka jest średnia wartość szkody?

W 2021 r. przeciętna wartość szkody dla samochodu używanego w Polsce to 22 tys. zł – wynika z danych autobaza.pl. Dla porównania, w Niemczech to blisko 62 tys. zł, we Francji około 48 tys. zł, a w Rumunii 14,5 tys. zł.

Średnia wartość szkód w Europie rozkłada się w zależności od zamożności społeczeństw – w Europie Zachodniej te kwoty są wyższe niż w Polsce czy Rumunii. W naszym kraju ich wysokość z roku na rok rośnie. Warto więc wiedzieć, że z tego powodu możemy się spodziewać wyhamowania trendu spadkowego w przypadku cen ubezpieczeń, który był obserwowany pomimo znacznej inflacji, w tym również inflacji szkodowej, czyli cen napraw i części zamiennych. Możemy jedynie liczyć, że nadchodząca zmiana nie będzie gwałtowna, a ceny zaczną się zmieniać stopniowo– zaznacza Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.

Według danych autobaza.pl liczba szkód w Polsce do 2020 roku – w porównaniu z 2019 oraz 2018 rokiem – rosła. W przeciwieństwie do m.in. Niemiec, Belgii czy Francji. Sytuacja ta może jednak ulec zmianie przez wprowadzenie podwyżek mandatów. Pierwsze efekty zmian było już widać bezpośrednio po ich zastosowaniu. Według Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, w styczniu br. o ponad 55 proc. obniżyła się liczba przekroczeń prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 r.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe
2025-07-09 | 12:30

Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

W 2024 r. w naszym kraju było zarejestrowanych niecałe 20,5 mln samochodów osobowych – na każdego Polaka w wieku produkcyjnym przypadło zatem prawie jedno auto. Autorzy
Motoryzacja Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu
2025-06-18 | 06:00

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Wyjątkowa szansa na ekskluzywną podróż na lotnisko. Każda podróż zaczyna się od drogi na lotnisko, ale tym razem może to być coś znacznie więcej niż zwykły przejazd. Easy
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.