Przód najczęściej uszkodzoną częścią samochodów używanych
W Polsce najczęściej uszkodzoną częścią samochodu używanego jest jego przód – aż 21% przypadków szkód jest powiązanych z frontem pojazdu – wynika z danych autobaza.pl za rok 2021. W Europie pod tym kątem wyróżniają się Francuzi – w ich kraju aż co trzecie uszkodzenie dotknęło właśnie tę część samochodów „z drugiej ręki”. Ciekawa jest także statystyka związana ze średnią wartością pojedynczej szkody w Polsce – z roku na rok ona rośnie. Natomiast liczba incydentów w 2021 r. spadła blisko o połowę w porównaniu do 2020 r.
Najczęstsze uszkodzenia samochodów używanych
Tył i przód – to najczęściej uszkadzane części w samochodach używanych w Polsce. Odpowiednio to 21% i 14% wszystkich szkód, które wystąpiły w pojazdach dostępnych na rynku wtórnym w 2021 r. – wynika z danych autobaza.pl.
Często przyczyną powstania szkody w przedniej i tylnej części samochodu jest nieodpowiednio wykonany manewr parkowania, niedostosowanie prędkości jazdy czy niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Ciekawym faktem jest, że we Francji liczba uszkodzeń przodu aut zdecydowanie wyróżnia się na tle innych państw Europy – to aż 31% wszystkich szkód, czyli 10 pp. więcej niż w Polsce czy Niemczech – mówi Piotr Korab, ekspert autobaza.pl. Jeżeli kupujemy samochód z rynku wtórnego to niezbędna jest weryfikacja, czy nie ma on w swojej historii żadnej stłuczki – dodaje.
Rzadziej uszkodzeniu ulegają boczne części samochodu. W Polsce dla prawej i lewej strony to po 8% wszystkich szkód. Uszkodzenia mechaniczne, wewnętrzne czy podwozia to łącznie tylko 9% wszystkich usterek.
W Niemczech wyniki kształtują się podobnie. W 2021 r. najczęściej występującą szkodą w samochodach używanych było uszkodzenie przodu – to 20% wszystkich zdarzeń. Tylna część pojazdu odpowiada za 13% wszystkich szkód, a wnętrze, uszkodzenia mechaniczne i podwozie to łącznie 7% usterek.
Jaka jest średnia wartość szkody?
W 2021 r. przeciętna wartość szkody dla samochodu używanego w Polsce to 22 tys. zł – wynika z danych autobaza.pl. Dla porównania, w Niemczech to blisko 62 tys. zł, we Francji około 48 tys. zł, a w Rumunii 14,5 tys. zł.
Średnia wartość szkód w Europie rozkłada się w zależności od zamożności społeczeństw – w Europie Zachodniej te kwoty są wyższe niż w Polsce czy Rumunii. W naszym kraju ich wysokość z roku na rok rośnie. Warto więc wiedzieć, że z tego powodu możemy się spodziewać wyhamowania trendu spadkowego w przypadku cen ubezpieczeń, który był obserwowany pomimo znacznej inflacji, w tym również inflacji szkodowej, czyli cen napraw i części zamiennych. Możemy jedynie liczyć, że nadchodząca zmiana nie będzie gwałtowna, a ceny zaczną się zmieniać stopniowo– zaznacza Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.
Według danych autobaza.pl liczba szkód w Polsce do 2020 roku – w porównaniu z 2019 oraz 2018 rokiem – rosła. W przeciwieństwie do m.in. Niemiec, Belgii czy Francji. Sytuacja ta może jednak ulec zmianie przez wprowadzenie podwyżek mandatów. Pierwsze efekty zmian było już widać bezpośrednio po ich zastosowaniu. Według Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, w styczniu br. o ponad 55 proc. obniżyła się liczba przekroczeń prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 r.
Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.