RAPORT NaviExpert i Mazda Motor Poland: czym kierowaliśmy się jadąc na wakacje w
Estoria PR
Rudzka 5A/3
01-689 Warszawa
poczta|estoria.pl| |poczta|estoria.pl
+48 600 800 004
estoria.pl
Podczas planowania tegorocznych urlopów staraliśmy się oszczędzać, ale jednocześnie wakacje chętniej, niż rok temu, spędzaliśmy za granicą. To wnioski z najnowszej edycji corocznego badania kierowców poświęconego wakacyjnym wyjazdom, które realizuje dostawca nawigacji NaviExpert we współpracy z Mazdą Motor Poland. W badaniu wzięło udział ponad 2,2 tys. osób – użytkowników nawigacji.
- W ramach badania ankietowego respondenci odpowiadali na pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Osoby, które letni urlop miały już za sobą, zostały poproszone o odpowiedzi związane z jego przebiegiem. Ci, którzy dopiero się do niego przygotowywali o plany wakacyjne - wyjaśnia Katarzyna Przybylska z Telematics Technologies, firmy, która jest dostawcą nawigacji NaviExpert. Co wynika z badań?
Ceny miały wpływ na nasze wakacyjne plany
Ankietowani zapytani o to, czy utrzymujący się ogólny wzrost cen towarów i usług wpłynął w jakikolwiek sposób na ich podejście do wakacyjnych podróży, w większości - 58 proc., odpowiedzieli twierdząco. W pytaniu można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź. 54 proc. Ankietowanych zadeklarowało, że w ramach oszczędności ograniczało wydatki na dodatkowe atrakcje, a 37 proc. rezygnowało z dłuższego urlopu i jako alternatywę wybierało kilka krótszych wycieczek w rejony znajdujące się bliżej miejsca zamieszkania. 20 proc. oszczędzało na miejscu pobytu wybierając hostele czy campingi zamiast hoteli. Co 10. respondent zdecydował się wyłącznie na jednodniowe wyjazdy, bez noclegu. 4% zamieniło auta na komunikację zbiorową.
Wakacje w Polsce, na urlop najchętniej nad morze
Gdzie najchętniej wyjeżdżaliśmy? 38 proc. (spadek o 4 proc. względem 2022 r.) jako docelowy kierunek wybrało morze, tuż za nim na podium znalazły się wycieczki objazdowe - 20 proc. i góry - 18 proc.
Porównując dane 2022 vs. 2023 - wyniki są bardzo podobne i nic nie wskazuje na to, abyśmy podróżowali mniej niż przed rokiem. - Choć aż 65 proc. ankietowanych odpoczywa w Polsce, to wart odnotowania jest fakt, że chętniej niż w ubiegłym roku jeździmy za granicę - mówi Przybylska. Tę opcję wskazało 14 proc. ankietowanych - o 4 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Od ubiegłego roku powiększył się też odsetek badanych, którzy podczas tegorocznych wakacji zdecydowali się na urlop zarówno w kraju jak i za granicą. Z kolei o 6 proc. deklaracji mniej w porównaniu z zeszłorocznym sezonem wakacyjnym, dotyczyło wakacji w kraju (71 vs. 65 proc.).
Poza utrzymującą się w kraju inflacją, wpływ na to może mieć zrównanie cen wyjazdów wakacyjnych na przestrzeni ostatnich lat. W efekcie, za nocleg z posiłkiem nad rodzimym morzem poniesiemy koszt zbliżony do tego, jaki przyjdzie nam zapłacić np. w kurorcie w Grecji, czy we Włoszech.
W wakacyjne podróże zdecydowana większość, jak na użytkowników nawigacji samochodowej przystało, wciąż wybiera się autem – aż 86 proc. ankietowanych. 8 proc. decyduje się na samolot, a tylko 2 proc. na komunikację zbiorową. Na popularności zyskują także podróże rowerowe, motocyklowe eskapady i transport wodny.
Według danych pochodzących z aplikacji NaviExpert, w te wakacje najdłuższe trasy były przez kierowców pokonywane tradycyjnie w weekendy, głównie w niedziele. Średnia dobowa liczba kilometrów pokonywana przez statystycznego użytkownika nawigacji wynosiła w te dni 121 km. W dni robocze - 87 km.
Planowanie letnich podróży
Wypoczynek to aktywność bardzo indywidualna, każdy z nas relaksuje się w innym otoczeniu – dla niektórych będzie to plaża w pakiecie z radosnym gwarem, dla innych rzadko uczęszczany szlak w górach. 49 proc. ankietowanych jest jednak zgodna, że inspiracje czerpie głównie z sieci. 24 proc. wybiera miejscówki, w których już kiedyś było, z kolei 16 proc. polega na poleceniach znajomych. Wśród odpowiedzi nie zabrakło także wpływu rodziny na urlopową destynację, jak np. podporządkowywanie się temu, co powie współmałżonek. 9 proc. jako źródło inspiracji wskazuje nawigację – co, jak zauważa Przybylska, może być zasługą unikatowej bazy miejsc SLOW TRAVEL, którą od kilku lat rozwija Mazda Motor Poland w ramach projektu Slow Road. Slow Road to prawie 80 nieszablonowych tras i 615 urokliwych miejscówek dostępnych w NaviExpert, w ramach osobnej kategorii użytecznych punktów.
- Slow Road, to projekt przełamujący konwencje, oparty na założeniach filozofii Slow Life – dążeniu do spokoju i ucieczki blisko natury. Przewodnik zamieszczony na www.slowroad.pl przybliża i opisuje malownicze trasy, miejsca warte odwiedzenia, piękne krajobrazy, sugeruje miejsca na posiłek i nocleg, które gwarantują coś więcej niż dobre wakacje - mówi Szymon Sołtysik z Mazda Motor Poland.
Metoda badania
W elektronicznym badaniu ankietowym udział wzięło 2 217 respondentów, którzy odpowiadali na pytania jedno i wielokrotnego wyboru. Badanie zostało przeprowadzone między 11 a 21 sierpnia 2023 roku wśród aktywnych użytkowników aplikacji NaviExpert, niezależnie od tego czy korzystali z wersji płatnej aplikacji, czy darmowej (np. w wersji testowej). Na potrzeby badania Telematics Technologies przeanalizował także dane pochodzące od użytkowników systemu NaviExpert (aplikacja w wersji open market, wersji operatorskich oraz LINK4 Kasa Wraca) w okresie od 23.06 do 15.08.2023 r.
VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online
Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Infrastruktura
Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.
Problemy społeczne
40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.