RAPORT NaviExpert i Mazda Motor Poland: czym kierowaliśmy się jadąc na wakacje w
Estoria PR
Rudzka 5A/3
01-689 Warszawa
poczta|estoria.pl| |poczta|estoria.pl
+48 600 800 004
estoria.pl
Podczas planowania tegorocznych urlopów staraliśmy się oszczędzać, ale jednocześnie wakacje chętniej, niż rok temu, spędzaliśmy za granicą. To wnioski z najnowszej edycji corocznego badania kierowców poświęconego wakacyjnym wyjazdom, które realizuje dostawca nawigacji NaviExpert we współpracy z Mazdą Motor Poland. W badaniu wzięło udział ponad 2,2 tys. osób – użytkowników nawigacji.
- W ramach badania ankietowego respondenci odpowiadali na pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Osoby, które letni urlop miały już za sobą, zostały poproszone o odpowiedzi związane z jego przebiegiem. Ci, którzy dopiero się do niego przygotowywali o plany wakacyjne - wyjaśnia Katarzyna Przybylska z Telematics Technologies, firmy, która jest dostawcą nawigacji NaviExpert. Co wynika z badań?
Ceny miały wpływ na nasze wakacyjne plany
Ankietowani zapytani o to, czy utrzymujący się ogólny wzrost cen towarów i usług wpłynął w jakikolwiek sposób na ich podejście do wakacyjnych podróży, w większości - 58 proc., odpowiedzieli twierdząco. W pytaniu można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź. 54 proc. Ankietowanych zadeklarowało, że w ramach oszczędności ograniczało wydatki na dodatkowe atrakcje, a 37 proc. rezygnowało z dłuższego urlopu i jako alternatywę wybierało kilka krótszych wycieczek w rejony znajdujące się bliżej miejsca zamieszkania. 20 proc. oszczędzało na miejscu pobytu wybierając hostele czy campingi zamiast hoteli. Co 10. respondent zdecydował się wyłącznie na jednodniowe wyjazdy, bez noclegu. 4% zamieniło auta na komunikację zbiorową.
Wakacje w Polsce, na urlop najchętniej nad morze
Gdzie najchętniej wyjeżdżaliśmy? 38 proc. (spadek o 4 proc. względem 2022 r.) jako docelowy kierunek wybrało morze, tuż za nim na podium znalazły się wycieczki objazdowe - 20 proc. i góry - 18 proc.
Porównując dane 2022 vs. 2023 - wyniki są bardzo podobne i nic nie wskazuje na to, abyśmy podróżowali mniej niż przed rokiem. - Choć aż 65 proc. ankietowanych odpoczywa w Polsce, to wart odnotowania jest fakt, że chętniej niż w ubiegłym roku jeździmy za granicę - mówi Przybylska. Tę opcję wskazało 14 proc. ankietowanych - o 4 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Od ubiegłego roku powiększył się też odsetek badanych, którzy podczas tegorocznych wakacji zdecydowali się na urlop zarówno w kraju jak i za granicą. Z kolei o 6 proc. deklaracji mniej w porównaniu z zeszłorocznym sezonem wakacyjnym, dotyczyło wakacji w kraju (71 vs. 65 proc.).
Poza utrzymującą się w kraju inflacją, wpływ na to może mieć zrównanie cen wyjazdów wakacyjnych na przestrzeni ostatnich lat. W efekcie, za nocleg z posiłkiem nad rodzimym morzem poniesiemy koszt zbliżony do tego, jaki przyjdzie nam zapłacić np. w kurorcie w Grecji, czy we Włoszech.
W wakacyjne podróże zdecydowana większość, jak na użytkowników nawigacji samochodowej przystało, wciąż wybiera się autem – aż 86 proc. ankietowanych. 8 proc. decyduje się na samolot, a tylko 2 proc. na komunikację zbiorową. Na popularności zyskują także podróże rowerowe, motocyklowe eskapady i transport wodny.
Według danych pochodzących z aplikacji NaviExpert, w te wakacje najdłuższe trasy były przez kierowców pokonywane tradycyjnie w weekendy, głównie w niedziele. Średnia dobowa liczba kilometrów pokonywana przez statystycznego użytkownika nawigacji wynosiła w te dni 121 km. W dni robocze - 87 km.
Planowanie letnich podróży
Wypoczynek to aktywność bardzo indywidualna, każdy z nas relaksuje się w innym otoczeniu – dla niektórych będzie to plaża w pakiecie z radosnym gwarem, dla innych rzadko uczęszczany szlak w górach. 49 proc. ankietowanych jest jednak zgodna, że inspiracje czerpie głównie z sieci. 24 proc. wybiera miejscówki, w których już kiedyś było, z kolei 16 proc. polega na poleceniach znajomych. Wśród odpowiedzi nie zabrakło także wpływu rodziny na urlopową destynację, jak np. podporządkowywanie się temu, co powie współmałżonek. 9 proc. jako źródło inspiracji wskazuje nawigację – co, jak zauważa Przybylska, może być zasługą unikatowej bazy miejsc SLOW TRAVEL, którą od kilku lat rozwija Mazda Motor Poland w ramach projektu Slow Road. Slow Road to prawie 80 nieszablonowych tras i 615 urokliwych miejscówek dostępnych w NaviExpert, w ramach osobnej kategorii użytecznych punktów.
- Slow Road, to projekt przełamujący konwencje, oparty na założeniach filozofii Slow Life – dążeniu do spokoju i ucieczki blisko natury. Przewodnik zamieszczony na www.slowroad.pl przybliża i opisuje malownicze trasy, miejsca warte odwiedzenia, piękne krajobrazy, sugeruje miejsca na posiłek i nocleg, które gwarantują coś więcej niż dobre wakacje - mówi Szymon Sołtysik z Mazda Motor Poland.
Metoda badania
W elektronicznym badaniu ankietowym udział wzięło 2 217 respondentów, którzy odpowiadali na pytania jedno i wielokrotnego wyboru. Badanie zostało przeprowadzone między 11 a 21 sierpnia 2023 roku wśród aktywnych użytkowników aplikacji NaviExpert, niezależnie od tego czy korzystali z wersji płatnej aplikacji, czy darmowej (np. w wersji testowej). Na potrzeby badania Telematics Technologies przeanalizował także dane pochodzące od użytkowników systemu NaviExpert (aplikacja w wersji open market, wersji operatorskich oraz LINK4 Kasa Wraca) w okresie od 23.06 do 15.08.2023 r.

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.