Roczny koszt utrzymania nowego auta? Nawet 1/4 jego wartości początkowej.
Zgodnie z aktualnymi danymi średnia wartość nowego auta wynosi dziś w Polsce niemal 167 tysięcy złotych. Koszt jego utrzymania, już przy założeniu dość mało intensywnej eksploatacji, tylko w ciągu roku może sięgnąć ponad 40 tys. zł.
Polska firma technologiczna Omni Calculator opracowała w pełni personalizowane, darmowe narzędzie obliczające roczny koszt utrzymania samochodu według kluczowych parametrów. W dobie niespotykanie wysokich cen nowych aut, notujących z miesiąca na miesiąc kolejne rekordy, może być ono przydatne w precyzyjnej identyfikacji ogółu kosztów jakie będzie musiał ponieść przyszły nabywca. Zarówno ten kierujący się do salonu jak i ten zainteresowany autem z drugiej ręki.
Rachunek a priori
Dostępne za darmo dla wszystkich zmotoryzowanych użytkowników narzędzie Omni Calculator uwzględnia początkową wartość pojazdu, zakładany okres jego użytkowania, roczny przebieg, rodzaj jednostki napędowej oraz jej pojemność, wybieraną spośród trzech zakresów. Należy także wskazać czy zakupione auto jest nowe czy używane, ile wyniesie roczna składka na ubezpieczenie a następnie ustalić częstość i odległość dojazdów do pracy, wyjazdów weekendowych i wakacyjnych.
W przykładowym wyliczeniu jako cenę pojazdu wprowadziliśmy aktualną średnią wartość nowego auta znajdującego nabywcę w Polsce (według ostatnich danych Instytutu Samar za 4 pierwsze miesiące 2023) w wysokości 167 tyś zł. Wskazany czas posiadania auta to 3 lata, średnioroczny przebieg 15000 kilometrów, zaś pojemność silnika mieściła się w przedziale od 1.4 do 1.8 litra. Roczną składkę ubezpieczeniową oszacowaliśmy na 4 tyś. zł. Eksploatacja pojazdu zakładała codzienne dojazdy do pracy oddalonej o 15 km od miejsca zamieszkania, 10 weekendowych wyjazdów rocznie (50 km w jedną stronę) oraz jeden wyjazd wakacyjny (500 km w jedną stronę). Przy tak skalkulowanych parametrach całkowity roczny koszt utrzymania auta, z uwzględnieniem utraty wartości, kosztów przeglądów technicznych, serwisu i wymiany opon oraz opłat ponoszonych na zakup paliwa wyniósł 43667 zł. To nieco ponad 26% wartości samochodu.
Używane relatywnie bardziej kosztowne
Narzędzie okaże się pomocne również osobom zainteresowanym kalkulacją ogółu kosztów eksploatacji auta używanego. Według najnowszych danych firmy AAA Auto mediana ceny samochodów używanych w Polsce w maju 2023 wyniosła 29900 zł. Zachowując parametry eksploatacyjne z poprzedniego wyliczenia, aktualizując jedynie wartość składki ubezpieczeniowej do kwoty tysiąca złotych, okaże się, że roczny koszt utrzymania pojazdu o takiej wartości wyniesie 12607 złotych. Stosunek kosztów eksploatacji do ceny zakupu będzie tutaj oczywiście znacznie wyższy, gdyż ogół rocznych wydatków towarzyszących posiadaniu takiego auta będzie równy ponad 42% jego wartości.
Własnych wyliczeń, opartych o indywidualne parametry eksploatacji oraz cenę zakupionego auta dokonać można na stronie narzędzia Omni Calculator, dostępnej pod poniższym linkiem (przycisk WIĘCEJ INFORMACJI).

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.