Roczny koszt utrzymania nowego auta? Nawet 1/4 jego wartości początkowej.
Zgodnie z aktualnymi danymi średnia wartość nowego auta wynosi dziś w Polsce niemal 167 tysięcy złotych. Koszt jego utrzymania, już przy założeniu dość mało intensywnej eksploatacji, tylko w ciągu roku może sięgnąć ponad 40 tys. zł.
Polska firma technologiczna Omni Calculator opracowała w pełni personalizowane, darmowe narzędzie obliczające roczny koszt utrzymania samochodu według kluczowych parametrów. W dobie niespotykanie wysokich cen nowych aut, notujących z miesiąca na miesiąc kolejne rekordy, może być ono przydatne w precyzyjnej identyfikacji ogółu kosztów jakie będzie musiał ponieść przyszły nabywca. Zarówno ten kierujący się do salonu jak i ten zainteresowany autem z drugiej ręki.
Rachunek a priori
Dostępne za darmo dla wszystkich zmotoryzowanych użytkowników narzędzie Omni Calculator uwzględnia początkową wartość pojazdu, zakładany okres jego użytkowania, roczny przebieg, rodzaj jednostki napędowej oraz jej pojemność, wybieraną spośród trzech zakresów. Należy także wskazać czy zakupione auto jest nowe czy używane, ile wyniesie roczna składka na ubezpieczenie a następnie ustalić częstość i odległość dojazdów do pracy, wyjazdów weekendowych i wakacyjnych.
W przykładowym wyliczeniu jako cenę pojazdu wprowadziliśmy aktualną średnią wartość nowego auta znajdującego nabywcę w Polsce (według ostatnich danych Instytutu Samar za 4 pierwsze miesiące 2023) w wysokości 167 tyś zł. Wskazany czas posiadania auta to 3 lata, średnioroczny przebieg 15000 kilometrów, zaś pojemność silnika mieściła się w przedziale od 1.4 do 1.8 litra. Roczną składkę ubezpieczeniową oszacowaliśmy na 4 tyś. zł. Eksploatacja pojazdu zakładała codzienne dojazdy do pracy oddalonej o 15 km od miejsca zamieszkania, 10 weekendowych wyjazdów rocznie (50 km w jedną stronę) oraz jeden wyjazd wakacyjny (500 km w jedną stronę). Przy tak skalkulowanych parametrach całkowity roczny koszt utrzymania auta, z uwzględnieniem utraty wartości, kosztów przeglądów technicznych, serwisu i wymiany opon oraz opłat ponoszonych na zakup paliwa wyniósł 43667 zł. To nieco ponad 26% wartości samochodu.
Używane relatywnie bardziej kosztowne
Narzędzie okaże się pomocne również osobom zainteresowanym kalkulacją ogółu kosztów eksploatacji auta używanego. Według najnowszych danych firmy AAA Auto mediana ceny samochodów używanych w Polsce w maju 2023 wyniosła 29900 zł. Zachowując parametry eksploatacyjne z poprzedniego wyliczenia, aktualizując jedynie wartość składki ubezpieczeniowej do kwoty tysiąca złotych, okaże się, że roczny koszt utrzymania pojazdu o takiej wartości wyniesie 12607 złotych. Stosunek kosztów eksploatacji do ceny zakupu będzie tutaj oczywiście znacznie wyższy, gdyż ogół rocznych wydatków towarzyszących posiadaniu takiego auta będzie równy ponad 42% jego wartości.
Własnych wyliczeń, opartych o indywidualne parametry eksploatacji oraz cenę zakupionego auta dokonać można na stronie narzędzia Omni Calculator, dostępnej pod poniższym linkiem (przycisk WIĘCEJ INFORMACJI).
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.