Roczny koszt utrzymania nowego auta? Nawet 1/4 jego wartości początkowej.
Zgodnie z aktualnymi danymi średnia wartość nowego auta wynosi dziś w Polsce niemal 167 tysięcy złotych. Koszt jego utrzymania, już przy założeniu dość mało intensywnej eksploatacji, tylko w ciągu roku może sięgnąć ponad 40 tys. zł.
Polska firma technologiczna Omni Calculator opracowała w pełni personalizowane, darmowe narzędzie obliczające roczny koszt utrzymania samochodu według kluczowych parametrów. W dobie niespotykanie wysokich cen nowych aut, notujących z miesiąca na miesiąc kolejne rekordy, może być ono przydatne w precyzyjnej identyfikacji ogółu kosztów jakie będzie musiał ponieść przyszły nabywca. Zarówno ten kierujący się do salonu jak i ten zainteresowany autem z drugiej ręki.
Rachunek a priori
Dostępne za darmo dla wszystkich zmotoryzowanych użytkowników narzędzie Omni Calculator uwzględnia początkową wartość pojazdu, zakładany okres jego użytkowania, roczny przebieg, rodzaj jednostki napędowej oraz jej pojemność, wybieraną spośród trzech zakresów. Należy także wskazać czy zakupione auto jest nowe czy używane, ile wyniesie roczna składka na ubezpieczenie a następnie ustalić częstość i odległość dojazdów do pracy, wyjazdów weekendowych i wakacyjnych.
W przykładowym wyliczeniu jako cenę pojazdu wprowadziliśmy aktualną średnią wartość nowego auta znajdującego nabywcę w Polsce (według ostatnich danych Instytutu Samar za 4 pierwsze miesiące 2023) w wysokości 167 tyś zł. Wskazany czas posiadania auta to 3 lata, średnioroczny przebieg 15000 kilometrów, zaś pojemność silnika mieściła się w przedziale od 1.4 do 1.8 litra. Roczną składkę ubezpieczeniową oszacowaliśmy na 4 tyś. zł. Eksploatacja pojazdu zakładała codzienne dojazdy do pracy oddalonej o 15 km od miejsca zamieszkania, 10 weekendowych wyjazdów rocznie (50 km w jedną stronę) oraz jeden wyjazd wakacyjny (500 km w jedną stronę). Przy tak skalkulowanych parametrach całkowity roczny koszt utrzymania auta, z uwzględnieniem utraty wartości, kosztów przeglądów technicznych, serwisu i wymiany opon oraz opłat ponoszonych na zakup paliwa wyniósł 43667 zł. To nieco ponad 26% wartości samochodu.
Używane relatywnie bardziej kosztowne
Narzędzie okaże się pomocne również osobom zainteresowanym kalkulacją ogółu kosztów eksploatacji auta używanego. Według najnowszych danych firmy AAA Auto mediana ceny samochodów używanych w Polsce w maju 2023 wyniosła 29900 zł. Zachowując parametry eksploatacyjne z poprzedniego wyliczenia, aktualizując jedynie wartość składki ubezpieczeniowej do kwoty tysiąca złotych, okaże się, że roczny koszt utrzymania pojazdu o takiej wartości wyniesie 12607 złotych. Stosunek kosztów eksploatacji do ceny zakupu będzie tutaj oczywiście znacznie wyższy, gdyż ogół rocznych wydatków towarzyszących posiadaniu takiego auta będzie równy ponad 42% jego wartości.
Własnych wyliczeń, opartych o indywidualne parametry eksploatacji oraz cenę zakupionego auta dokonać można na stronie narzędzia Omni Calculator, dostępnej pod poniższym linkiem (przycisk WIĘCEJ INFORMACJI).

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
Poprawa relacji z fiskusem i urzędnikami przeprowadzającymi kontrole to jeden z najczęściej podnoszonych postulatów przez przedsiębiorców. W ramach deregulacji prowadzonej przez rząd domagają się oni większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony organów podatkowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia. Te zmiany mogłyby poprawić atmosferę i klimat dyskusji między przedsiębiorcami a rządem.
Bankowość
Banki zainteresowane projektami gospodarki obiegu zamkniętego. Chętniej finansują takie inwestycje

Rynek zrównoważonego finansowania rośnie. Banki stawiają na rozwój oferty zielonych instrumentów, które przedsiębiorcy i inne instytucje mogą przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji z różnych obszarów ESG. Są wśród nich zarówno zielone obligacje, jak i kredyty połączone z realizacją konkretnych celów klimatycznych. Jednym z obszarów, które chcą finansować firmy w ramach ESG, jest gospodarka obiegu zamkniętego, czyli zamykanie obiegu produktów w myśl zasady reduce, reuse i recycle (ogranicz, użyj ponownie, przetwórz).
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.