Komunikaty PR

Samochody elektryczne według Polaków – Mindshare prezentuje wyniki badania

2023-03-02  |  01:00
Biuro prasowe

Agencja mediowa Mindshare zbadała nastawienie Polaków do samochodów elektrycznych. Raport Elektryki oczami Polaków pokazuje jak postrzegane są tego typu pojazdy, jakie atrybuty są im przypisywane oraz jak widziani są ich użytkownicy. Dodatkowo, pozyskane dane poruszają zagadnienia zmian w sposobie przemieszczania się Polaków, ich stosunku do ekologii oraz opinii na temat zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych w UE.

Transport drogowy odpowiada dziś za 15 proc. emisji dwutlenku węgla w UE. Ustawodawcy chcą temu przeciwdziałać, dlatego w 2035 r. w życie wejdzie całkowity zakaz sprzedaży na terenie UE nowych pojazdów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi oraz napędem hybrydowym. Nastawienie Polaków do samochodów elektrycznych sprawdziła agencja mediowa Mindshare (należąca do GroupM).

- Rosnące w społeczeństwie zainteresowanie samochodami elektrycznymi oraz lokowanie w nich nadziei na odnalezienie neutralnego ekologicznie środka transportu przywiodło nam na myśl pytania – kim są sami użytkownicy, czy auta mogą być inkluzywne oraz jaki jest wektor tych przemian. O ile kwestie techniczne zostały już przez rynek dość dobrze zaadresowane, o tyle uchwycenie bardziej dalekosiężnych zmian w kontekście przemieszczania się i użytkowania aut to tematy warte głębszej eksploracji – komentuje Agata Karwacka, badaczka w Mindshare, autorka projektu.

Korzyść tylko dla wybranych?

Przeciętny „elektryk” w UE emituje około 90 g CO2e/km, czyli niemal 3 razy mniej niż pojazdy z silnikiem diesla lub na benzynę. Według badania Mindshare, przyjazność środowisku aut elektrycznych na tle samochodów z innym napędem częściej dostrzegają kobiety (58 proc.), niż mężczyźni (48 proc.), natomiast w przekroju pokoleniowym to młodsi Polacy, w wieku 18-24 lata, częściej zauważają ten aspekt. Ponadto, co 3 osoba wśród najmłodszych zgadza się ze stwierdzeniem, że zakup takiego pojazdu to inwestycja, która zwróci się w przyszłości.

Mimo pozytywnego wizerunku, większość Polaków (61 proc.) uważa, że auta elektryczne stanowią niszę i są przeznaczone przede wszystkim dla konkretnej grupy odbiorców – lubiących nowinki technologiczne i ceniących design (43 proc.). Dystans powodują również opinie o samych użytkownikach jako tych, którzy chcą robić wrażenie (takie zdanie ma 48 proc. mężczyzn i 40 proc. kobiet). Ponadto, jedynie 23 proc. badanych jest zdania, że pojazdy te można ładować w łatwo dostępnych miejscach.

Zielona moto-zmiana a szerszy kontekst

Niszowość postrzegania elektryków niejako potwierdzają również opinie polskich konsumentów na temat wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE. Niespełna 30 proc. badanych wyraża poparcie wobec tego planu. Wyniki badania pokazują jednak, że niezależnie czy zakaz zostanie wprowadzony – większości Polaków zależy na ograniczeniu liczby pojazdów na drogach, na rzecz bardziej ekologicznych rozwiązań komunikacyjnych. Niemal 40 proc. badanych rezygnuje na co dzień z samochodu, wybierając komunikację miejską, a co piąta osoba ma zamiar lub już zdecydowała się na całkowitą rezygnację z korzystania z samochodu ze względów ekologicznych.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności Biuro prasowe
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica
Motoryzacja Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
2024-12-13 | 09:35

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku

W sezonach 2025-2027 Goodyear pozostanie sponsorem tytularnym oraz wyłącznym dostawcą opon do najwyższej klasy wyścigów pojazdów ciężarowych, European Truck Racing

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.