Santander Consumer Multirent: Jak polscy kierowcy kupują auta używane?
- Badanie przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent na rzecz raportu „Polak kupuje auto używane” wykazało, że większość polskich kierowców ostatni samochód z drugiej ręki kupiło bezpośrednio od sprzedawcy, korzystając z oferty prywatnej (55 proc.). Co szósty z nas udał się do autokomisu, a co ósmy skorzystał z oferty dealera samochodowego.
- Santander Consumer Multirent zapytał ankietowanych również o inne kwestie dotyczące ostatnio zakupionego samochodu używanego m.in. o jego wiek. Jak wynika z badania, najstarsze samochody wyprodukowane 15 lat temu i wcześniej przeważnie kupują najmłodsi ankietowani w wieku 18-29 lat.
Wrocław, 2 czerwca 2022 r. Aby zbadać podejście polskich kierowców do zakupu aut używanych, Santander Consumer Multirent zlecił badanie na rzecz raportu „Polak kupuje auto używane”, w którym zapytał ankietowanych m.in. o to gdzie kupili ostatni pojazd z drugiej ręki, ile auto miało lat w momencie zakupu i w jaki sposób go szukali. Jak wynika z zebranych danych, przeważająca liczba ankietowanych skorzystała z oferty prywatnej, kupując samochód bezpośrednio od sprzedawcy (55 proc.). Byli to głównie mężczyźni (59 proc. w porównaniu do 46 proc. kobiet) i osoby przed 30 rokiem życia (78 proc.). Co szósty z nas udał się do autokomisu (17 proc.). W tej grupie znalazło się więcej kobiet niż mężczyzn (21 proc. w zestawieniu z 16 proc.), ta opcja była też najpopularniejsza wśród respondentów między 50 a 59 i powyżej 60 roku życia (w obu przypadkach po 23 proc. wskazań).
- Dodatkowo co ósmy z nas skorzystał z oferty dealera samochodowego – komentuje Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent. – Na tę formę kupna zdecydowało się 12 proc. ankietowanych. Była ona niemal równie popularna wśród kobiet i mężczyzn (kolejno 13 i 12 proc.). Najchętniej korzystali z niej respondenci w średnim wieku między 40 a 49 lat oraz seniorzy od 60 lat w górę. Jest to korzystna opcja ze względu na to, że dealer samochodowy zawsze dokładnie sprawdza auto zanim je zakupi i przeznaczy do sprzedaży, na co nie zawsze możemy liczyć u prywatnego sprzedawcy. Pracownik dealera ma również obowiązek poinformowania nas o całej historii pojazdu, dzięki czemu mamy szansę uniknięcia nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości – dodaje.
Co ciekawe, według danych zebranych w badaniu, ostatni samochód używany zakupiony przez ankietowanych w wieku 18-29 lat miał od 13 do 15 lat (33 proc. wskazań) lub więcej (22 proc.). Z kolei pozostałe grupy wiekowe sięgały raczej po auta 10-12 letnie. Różnica ta może być związana z rozbieżnością dochodów. Osoby w wieku 18-29 lat z racji ograniczonych środków lub pozostawaniu na utrzymaniu rodziców często nie mogą pozwolić sobie na zakup „młodszego” auta.
Ile samochodów używanych oglądali polscy kierowcy zanim zdecydowali się na zakup? Tutaj wyniki są różne i można założyć, że zależą zarówno od oferty w miejscu poszukiwania pojazdu, jak i od tego na ile sprecyzowane są wymagania samego szukającego. 28 proc. Polaków przed zakupem ostatniego auta używanego obejrzało tylko ten konkretny model. Ten sam odsetek oglądał 7 i więcej pojazdów. Następnie 22 proc. obejrzało 2-3 samochody, a 16 proc. od 4 do 6 aut.
Samochodów szukamy głównie w sieci
Santander Consumer Multirent w zleconym badaniu zapytał również polskich kierowców o to, gdzie szukają ofert aut używanych. Większość osób korzysta w tym celu z portali z ogłoszeniami aut (46 proc.). Są to głównie mężczyźni (52 proc. w porównaniu do 30 proc. kobiet). Na kolejnym miejscu znalazło się poszukiwanie wśród znajomych (28 proc.), gdzie również przeważali panowie (31 proc. w porównaniu do 20 proc. pań).
- Ankietowani chętnie korzystają również z internetowych platform zakupowych np. Carvago (23 proc.) oraz z ofert dealerów samochodowych czy komisów (w obu przypadkach po 16 proc.). 9 proc. respondentów wskazało sklepy internetowe firm finansujących samochody – komentuje Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent. – Warto pamiętać o korzystaniu z tych ostatnich, zwłaszcza gdy prowadzi się własną firmę. Do auta można otrzymać wtedy dopasowaną ofertę leasingu, który nadal pozostaje niezwykle popularnym i korzystnym sposobem finansowania pojazdu.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 26-29 kwietnia br. na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=500.

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.