SCM: 3 trendy w finansowaniu pojazdów w 2023 roku
Finansowanie pojazdów to jeden z kluczowych i nieodzownych elementów ich zakupu, co oznacza, że jego wybór jest ściśle powiązany z sytuacją na rynku motoryzacyjnym oraz rzeczywistością gospodarczą. Jak obecne otoczenie wpływa na trendy w tym obszarze? Odpowiada ekspert Santander Consumer Multirent.
Wrocław, 1 sierpnia 2023 r. Aktualny, wysoki poziom inflacji i stóp procentowych z jednej strony skłania konsumentów do korzystania ze swoich oszczędności, z drugiej jednak powoduje przeszkody na drodze do zakupu własnego pojazdu. Ma to związek ze zmniejszającą się podażą i wzrastającymi kosztami produkcji samochodów, które przekładają się na podwyżki ich cen. Nie bez znaczenia jest tutaj również kwestia dostępności podzespołów, których produkcja w wyniku pandemii koronawirusa i wojny na Ukrainie została mocno ograniczona. Wszystkie te czynniki powodują, że rośnie grono osób zainteresowanych alternatywnym finansowaniem pojazdów. Poniżej prezentujemy 3 trendy, które obserwujemy w związku z tym zjawiskiem.
Rosnący entuzjazm dla najmu długoterminowego
Z obserwacji rynku można wywnioskować, że najem długoterminowy zyskuje coraz większe zainteresowanie wśród przedsiębiorców. Jak informuje Polski Związek Wynajmu i Leasingu, tylko w 2022 roku z takiej możliwości skorzystało blisko 3 na 10 firm nabywających w tym czasie nowe auta, czyli o 10 proc. więcej w porównaniu z 2021 r. Popularność wśród osób indywidualnych jest mniejsza, ale nie bez znaczenia. Według badania Santander Consumer Multirent „Czas wynajmu aut” już co dziesiąty kierowca przyznał, że obecnie rozważałby skorzystanie z opcji najmu długoterminowego. To rosnące zainteresowanie jest spowodowane coraz większą mentalną przemianą Polaków w przejściu z posiadania na wypożyczanie pojazdu.
- Wpływ na to ma przede wszystkim możliwość korzystania z nowego samochodu i jego wymiana co 3-5 lat, dzięki czemu użytkownik może cieszyć się bezpiecznym autem wyposażonym we wszystkie techniczne nowinki – komentuje Jarosław Stadler, Starszy Menadżer ds. Produktów z Santander Consumer Multirent. – Ponadto dla przedsiębiorców bardzo istotne znaczenie ma choćby zarządzanie flotą, które bierze na siebie firma wynajmująca czy podobnie jak w leasingu koszt uzyskania przychodu, jaki stanowią miesięczne raty.
Popularność systemów car-sharing
Coraz więcej mówi się także o systemach car-sharing, czyli o wypożyczaniu pojazdu na bardzo krótki okres, za które płaci się określoną przez operatorów stawkę za każdy przejechany kilometr. Dzięki temu użytkownik w prosty sposób, korzystając z aplikacji na smartfonie, może przemieszczać się za pomocą wynajętego pojazdu. W tym przypadku wypożyczenie odbywa się bez żadnej umowy, na krótki okres i relatywnie niedużą liczbę przebytych kilometrów. Te proste warunki zwiększają atrakcyjność rozwiązania, zwłaszcza wśród młodych, dla których inne sposoby mogłyby nie być dostępne np. z powodu zbyt niskiego dochodu. Jak wynika z badania Santander Consumer Multirent „Czas wynajmu aut”, z car-sharingu korzystał już co szósty kierowca, z czego aż 35 proc. 18-29 latków.
Postępująca elektromobilność
Ten trend przyspieszyło rozporządzenie Rady Europejskiej o braku możliwości rejestracji w krajach Unii Europejskiej nowych pojazdów z silnikiem spalinowym z początkiem 2035 roku. Jest to wynikiem wprowadzenia rygorystycznej normy emisji dwutlenku węgla, zakładającej redukcję spalin do 100 proc. To jednak nie wszystko. Istotny wpływ mają również dotacje oferowane w programie „Mój elektryk” uruchomionym w drugiej połowie 2021 roku. Jak wskazuje raport przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, park pojazdów elektrycznych w 2025 r. osiągnie ponad 6-krotny wzrost do 226,2 tys. sztuk. Ten trend jest też wyraźnie widoczny w postawie kierowców – w badaniu „Czas aut elektrycznych” Santander Consumer Multirent już co czwarty rozważałby zakup elektryka.
- Mimo nowych trendów nie można zapominać o tradycyjnych formach finansowania, choćby o leasingu operacyjnym dostępnym np. w ofercie Santander Consumer Multirent – komentuje Jarosław Stadler z Santander Consumer Multirent. - Przywiązanie nabywców pojazdów do tego rodzaju finansowania jest cały czas silne, a jak pokazuje struktura aut pierwszy raz rejestrowanych w Polsce, 62 proc. z nich stanowią ponad 10-letnie pojazdy. W takim wieku nie mogą być finansowane za pomocą wynajmu, co powoduje konieczność sięgnięcia po inne środki. Osoby indywidualne mogą sięgnąć z kolei np. po pożyczkę konsumencką Santander Consumer Financial Solutions na zakup auta lub motocykla.

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.