SCM: 6 rzeczy, które warto zrobić przygotowując auto do wiosny
Zima to wymagający czas zarówno dla nas, jak i dla naszych samochodów. Układ kierowniczy, zawieszenie czy lakier – każda z tych rzeczy może ulec uszkodzeniu podczas tej pory roku. Wszechobecna wilgoć i chłód czy niespodzianki w postaci ukrytych pod śniegiem lub w kałużach dziur w nawierzchni, wpływają na zużywanie się elementów pojazdu. Dlatego, gdy luty powoli zamienia się w marzec, zbliża się czas, w którym powinniśmy pomyśleć o tym, jak przygotować nasze auto do nowej pory roku. Co dokładnie powinniśmy zrobić i od czego zacząć? Radzi ekspert Santander Consumer Multirent.
Wrocław, 21 lutego 2023 r. Chociaż o auto powinniśmy dbać przez cały rok, nie ma co ukrywać, że niesprzyjające zimowe warunki często stają nam na przeszkodzie. Dlatego powinniśmy wykorzystać końcówkę tego okresu na przygotowanie listy spraw, które warto zrobić, by przywrócić nasze auto do stanu zero.
Na dobry początek mycie i odkurzanie
Pierwszym krokiem w tym kierunku powinno być gruntowne wymycie pojazdu. Tę czynność należy zacząć od dokładnego opłukania nadwozia wodą, co pozwoli usunąć zaschnięte błoto, piasek i sól . Najskuteczniejsza w tym przypadku będzie myjka ciśnieniowa. Z jej pomocą warto wyczyścić również podwozie, dzięki któremu usuniemy zabrudzenia, które mogłyby przyczynić się do rozwoju korozji. Następnie należy umyć nadwozie przy pomocy szamponu i np. gąbki samochodowej, i spłukać wodą. Jeśli często myjemy koła ręcznie, możemy użyć tego samego zestawu do wyczyszczenia również ich. Jeśli nie, najlepiej powinien sprawdzić się płyn do mycia felg z neutralnym Ph. Na koniec mycia trzeba dokładnie wysuszyć auto, żeby nie dopuścić do powstania zacieków – w tym celu najlepiej użyć ręcznika z mikrofibry. Nie należy zapominać także o porządnym oczyszczeniu wnętrza samochodu – powinniśmy je gruntownie odkurzyć, nie pomijając tapicerki na siedzeniach czy dywaników. Karoserię z kolei możemy pokryć woskiem, który ochroni go przed promieniami słońca oraz ułatwi kolejne mycie.
Sprawdzenie zużycia elementów pojazdu
- Ważnym aspektem przygotowania się do nowej pory roku, którego nie możemy pominąć, jest kontrola układu jezdnego i kierowniczego, a zwłaszcza hamulców. Ich intensywna eksploatacja na śliskiej drodze mogła bowiem doprowadzić do znacznej degradacji tarcz. Kontroli należy poddać także stan płynu hamulcowego – co najmniej raz na dwa lata. To ważne, ponieważ płyn hamulcowy odpowiada m.in. za skrócenie drogi hamowania, szybkość reakcji na wciśnięcie pedału hamulca, zabezpieczenia części układu przed działaniem korozji, a tym samym przedłużanie ich żywotności czy ochronę części gumowych przed pęcznieniem. Użytkowanie płynu, który nie ma prawidłowych parametrów może doprowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze – komentuje Radosław Major, starszy specjalista ds. floty z Santander Consumer Multirent.
Istotnym aspektem jest również kontrola pozostałych płynów eksploatacyjnych. Wielu specjalistów zaleca, żeby przynajmniej raz w roku wymienić olej silnikowy, którego świeżość ma duży wpływ na żywotność naszych czterech kółek. Warto pamiętać także o sprawdzeniu płynu chłodniczego. Może okazać się, że nadal jest w dobrym stanie, ale jeżeli będzie inaczej, roztropnie będzie wymienić go zawczasu, gdy jeszcze nie grożą nam wysokie temperatury.
Wszechobecne zimą wilgoć i brud to idealne warunki do rozwoju drobnoustrojów. W związku z tym powinniśmy przyjrzeć się także naszej klimatyzacji, a w razie potrzeby przeprowadzić jej odgrzybianie – optymalnie minimum raz w roku. Poza nią warto zwrócić uwagę również na stan wycieraczek. Jeśli używaliśmy ich do odśnieżania szyb, mogą nie być w pełni sprawne, a co za tym idzie, nie będą odpowiednio zbierać wody, co przełoży się na gorszą widoczność.
- Przygotowując się na wiosnę warto skontrolować również filtry, zwłaszcza biorąc pod uwagę zwyczajową, niską jakość powietrza i obecność smogu w sezonie zimowym – dodaje Radosław Major z Santander Consumer Multirent. - Poza wymianą filtra olejowego, należy przyjrzeć się filtrowi kabinowemu i powietrza. Warto pamiętać, że mają one znaczenie nie tylko dla żywotności samochodu, lecz również dla zdrowia kierowcy i pasażerów. Nie bagatelizujmy także kontroli i wymiany piór wycieraczek, które szczególnie w trudnych warunkach zimowych szybko się zużywają. W efekcie zamiast wyraźnej drogi widzimy smugi, a szyba nie jest właściwie oczyszczana z wody.
VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online
Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.