Komunikaty PR

SCM: Czy można zamontować instalację LPG w leasingowanym aucie?

2023-02-16  |  11:35
Biuro prasowe
Kontakt
CCG
CCG

CCG
02-518 Warszawa
clearcom|clearcom.pl| |clearcom|clearcom.pl
512 643 009
CCG

Jak donosi ACEA, w ciągu trzech kwartałów 2022 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano aż 188 034 nowe samochody zasilane autogazem wobec 166 711 w tym samym okresie 2021 r. Stanowi to wzrost o 12,8 proc. Jest on spowodowany przede wszystkim ogromnym potencjałem LPG w zakresie ograniczania kosztów użytkowania samochodów, szczególnie widocznym w czasach wysokich cen paliw i nieustępującej inflacji. Czy można zamontować ją w leasingowanym aucie? Jak wygląda ten proces? Tłumaczy ekspert Santander Consumer Multirent.

Wrocław, 16 lutego 2023 r. Samochody z instalacją LPG w Polsce to potężna flota. Szybciej niż inne państwa europejskie zaczęliśmy zauważać płynące z nich korzyści. Według  danych ACEA opublikowanych w styczniu 2023 roku, tylko auta osobowe zasilane w ten sposób stanowią w naszym kraju aż 13,4 proc. floty. Dla porównania we Włoszech jest to 7 proc., a w Holandii 1,1 proc. Świadczy to o dużym zainteresowaniu Polaków tym ograniczającym koszty środowiskowe i domowe paliwem. Z powodu niepewnej sytuacji na rynku paliwowym m.in. w związku z wejściem w życie embarga na import z Rosji, a także rosnących kosztów życia, można przewidywać, że będziemy mu jeszcze bardziej przychylni. Co zrobić w sytuacji, gdy chcemy zainstalować instalację LPG w leasingowanym aucie? Zazwyczaj nie ma ku temu przeszkód, ale musimy liczyć się z koniecznością spełnienia pewnych procedur.

Niezbędna zgoda leasingodawcy

- Osoba, która chce zainstalować LPG w swoim aucie powinna pamiętać przede wszystkim o tym, żeby poinformować leasingodawcę, który pozostaje właścicielem pojazdu – komentuje Andrzej Zapotoczny, Zastępca Kierownika Zespołu Obsługi Klienta – Sekcja Techniczna z Santander Consumer Multirent. – Leasingobiorca nie może zapominać, że każda nawet najmniejsza zmiana w przedmiocie leasingu powinna być poprzedzona pisemną zgodą firmy leasingowej. Jest to bardzo istotne, ponieważ doposażenie samochodu na własną rękę, leasingodawca może potraktować jako złamanie warunków umowy i w konsekwencji ją wypowiedzieć.

W celu poinformowania firmy leasingowej o swoich zamiarach, leasingobiorca ma obowiązek wypełnić stosowny wniosek i poczekać na jego akceptację. Musi zdawać sobie jednak sprawę, że wystawienie zgody wiąże się z określoną opłatą, która powinna być ujęta w tabeli opłat dodatkowych dołączonej do umowy leasingowej.

Instalację możemy zamontować samodzielnie… ale najczęściej na swój koszt

Po otrzymaniu zgody na doposażenie auta w instalację LPG, leasingobiorca może sam wybrać miejsce montażu. Trzeba pamiętać przy tym, że zakładana instalacja musi być nowa i dobrej jakości, ponieważ doposażenie samochodu nie powinno obniżyć jego wartości całkowitej. Zajmująca się tym stacja musi też posiadać stosowny certyfikat, który uprawnia ją do wprowadzania takich zmian w samochodach.

To jednak nie wszystko. Leasingobiorca musi zdawać sobie sprawę, że w większości przypadków to on poniesie koszty modyfikacji. Rzadziej zdarza się tak, że koszt instalacji pokrywa leasingodawca. W takiej sytuacji dochodzi do zmiany umowy leasingowej w taki sposób, że koszt instalacji jest doliczany do całkowitej sumy rat spłacanych przez korzystającego. Niezależnie od tego, kto pokryje koszt instalacji, leasingobiorcę czeka jeszcze opłata związana z wpisaniem adnotacji o instalacji w dowodzie rejestracyjnym.

Przeglądy i ubezpieczenie

Firma leasingowa w żaden sposób nie kontroluje założonej instalacji gazowej. Leasingobiorca musi pamiętać więc, że podczas montażu powinien otrzymać homologację na instalację gazową, zaświadczenie transportowego dozoru technicznego na zbiornik,  fakturę za wykonaną usługę oraz książeczkę gwarancyjną. Jest to szczególnie ważne, ponieważ bez dwóch pierwszych dokumentów nie wykona on przeglądu technicznego i będzie miał problemy ze sprzedażą pojazdu. Ponadto każdy z nich jest niezbędny do uzyskania obowiązkowego wpisu w dowodzie rejestracyjnym.

Korzystający na własną rękę musi zająć się także przeglądami zgodnie z wytycznymi producenta instalacji. W nowych autach z instalacją LPG pierwszy odbywa się po roku, a każdy kolejny trzeba wykonać co następne 12 miesięcy. Częstotliwość ta może jednak ulec zmianie ze względu na konieczność wcześniejszej wymiany niektórych części eksploatacyjnych samochodu np. świec zapłonowych lub oleju silnikowego.

Istotną kwestią przy montażu LPG jest też ubezpieczenie. Taka zmiana w aucie wpływa na wysokość wartości pojazdu i powinna być zgłoszona. Dzięki temu w przypadku szkody lub kradzieży, ubezpieczenie uwzględni koszty naprawy instalacji lub wyższego odszkodowania.

- Z pewnością warto zwrócić uwagę na korzyści wynikające z posiadania LPG w użytkowanym samochodzie. Santander Consumer Multirent finansuje zarówno nowe pojazdy, fabrycznie wyposażone w instalację gazową, jak i te w których z łatwością można ją zamontować po wypełnieniu wniosku i otrzymaniu zgody leasingodawcy. Możemy więc leasingować auto z instalacją LPG, bez względu na to na jaki model się zdecydujemy – komentuje Andrzej Zapotoczny z Santander Consumer Multirent. - W pierwszym przypadku koszty montażu autogazu mogą być uwzględnione w całości finansowania pojazdu. Natomiast w sytuacji, gdy klient decyduje się na to doposażenie w trakcie trwania umowy, koszt ponosi leasingobiorca.

Na koniec warto jeszcze pamiętać, żeby przy instalacji LPG zawsze mieć przynajmniej 25 proc. benzyny w zbiorniku, ponieważ to na niej odbywa się rozruch zimnego silnika. Nawet podczas jazdy na autogazie, pompa paliwa nie przestaje pracować. Długotrwała jazda z minimalną ilością benzyny może skończyć się więc uszkodzeniem pompy lub innej części układu paliwowego.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności Biuro prasowe
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica
Motoryzacja Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
2024-12-13 | 09:35

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku

W sezonach 2025-2027 Goodyear pozostanie sponsorem tytularnym oraz wyłącznym dostawcą opon do najwyższej klasy wyścigów pojazdów ciężarowych, European Truck Racing

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.