SCM: Czy można zamontować instalację LPG w leasingowanym aucie?
Jak donosi ACEA, w ciągu trzech kwartałów 2022 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano aż 188 034 nowe samochody zasilane autogazem wobec 166 711 w tym samym okresie 2021 r. Stanowi to wzrost o 12,8 proc. Jest on spowodowany przede wszystkim ogromnym potencjałem LPG w zakresie ograniczania kosztów użytkowania samochodów, szczególnie widocznym w czasach wysokich cen paliw i nieustępującej inflacji. Czy można zamontować ją w leasingowanym aucie? Jak wygląda ten proces? Tłumaczy ekspert Santander Consumer Multirent.
Wrocław, 16 lutego 2023 r. Samochody z instalacją LPG w Polsce to potężna flota. Szybciej niż inne państwa europejskie zaczęliśmy zauważać płynące z nich korzyści. Według danych ACEA opublikowanych w styczniu 2023 roku, tylko auta osobowe zasilane w ten sposób stanowią w naszym kraju aż 13,4 proc. floty. Dla porównania we Włoszech jest to 7 proc., a w Holandii 1,1 proc. Świadczy to o dużym zainteresowaniu Polaków tym ograniczającym koszty środowiskowe i domowe paliwem. Z powodu niepewnej sytuacji na rynku paliwowym m.in. w związku z wejściem w życie embarga na import z Rosji, a także rosnących kosztów życia, można przewidywać, że będziemy mu jeszcze bardziej przychylni. Co zrobić w sytuacji, gdy chcemy zainstalować instalację LPG w leasingowanym aucie? Zazwyczaj nie ma ku temu przeszkód, ale musimy liczyć się z koniecznością spełnienia pewnych procedur.
Niezbędna zgoda leasingodawcy
- Osoba, która chce zainstalować LPG w swoim aucie powinna pamiętać przede wszystkim o tym, żeby poinformować leasingodawcę, który pozostaje właścicielem pojazdu – komentuje Andrzej Zapotoczny, Zastępca Kierownika Zespołu Obsługi Klienta – Sekcja Techniczna z Santander Consumer Multirent. – Leasingobiorca nie może zapominać, że każda nawet najmniejsza zmiana w przedmiocie leasingu powinna być poprzedzona pisemną zgodą firmy leasingowej. Jest to bardzo istotne, ponieważ doposażenie samochodu na własną rękę, leasingodawca może potraktować jako złamanie warunków umowy i w konsekwencji ją wypowiedzieć.
W celu poinformowania firmy leasingowej o swoich zamiarach, leasingobiorca ma obowiązek wypełnić stosowny wniosek i poczekać na jego akceptację. Musi zdawać sobie jednak sprawę, że wystawienie zgody wiąże się z określoną opłatą, która powinna być ujęta w tabeli opłat dodatkowych dołączonej do umowy leasingowej.
Instalację możemy zamontować samodzielnie… ale najczęściej na swój koszt
Po otrzymaniu zgody na doposażenie auta w instalację LPG, leasingobiorca może sam wybrać miejsce montażu. Trzeba pamiętać przy tym, że zakładana instalacja musi być nowa i dobrej jakości, ponieważ doposażenie samochodu nie powinno obniżyć jego wartości całkowitej. Zajmująca się tym stacja musi też posiadać stosowny certyfikat, który uprawnia ją do wprowadzania takich zmian w samochodach.
To jednak nie wszystko. Leasingobiorca musi zdawać sobie sprawę, że w większości przypadków to on poniesie koszty modyfikacji. Rzadziej zdarza się tak, że koszt instalacji pokrywa leasingodawca. W takiej sytuacji dochodzi do zmiany umowy leasingowej w taki sposób, że koszt instalacji jest doliczany do całkowitej sumy rat spłacanych przez korzystającego. Niezależnie od tego, kto pokryje koszt instalacji, leasingobiorcę czeka jeszcze opłata związana z wpisaniem adnotacji o instalacji w dowodzie rejestracyjnym.
Przeglądy i ubezpieczenie
Firma leasingowa w żaden sposób nie kontroluje założonej instalacji gazowej. Leasingobiorca musi pamiętać więc, że podczas montażu powinien otrzymać homologację na instalację gazową, zaświadczenie transportowego dozoru technicznego na zbiornik, fakturę za wykonaną usługę oraz książeczkę gwarancyjną. Jest to szczególnie ważne, ponieważ bez dwóch pierwszych dokumentów nie wykona on przeglądu technicznego i będzie miał problemy ze sprzedażą pojazdu. Ponadto każdy z nich jest niezbędny do uzyskania obowiązkowego wpisu w dowodzie rejestracyjnym.
Korzystający na własną rękę musi zająć się także przeglądami zgodnie z wytycznymi producenta instalacji. W nowych autach z instalacją LPG pierwszy odbywa się po roku, a każdy kolejny trzeba wykonać co następne 12 miesięcy. Częstotliwość ta może jednak ulec zmianie ze względu na konieczność wcześniejszej wymiany niektórych części eksploatacyjnych samochodu np. świec zapłonowych lub oleju silnikowego.
Istotną kwestią przy montażu LPG jest też ubezpieczenie. Taka zmiana w aucie wpływa na wysokość wartości pojazdu i powinna być zgłoszona. Dzięki temu w przypadku szkody lub kradzieży, ubezpieczenie uwzględni koszty naprawy instalacji lub wyższego odszkodowania.
- Z pewnością warto zwrócić uwagę na korzyści wynikające z posiadania LPG w użytkowanym samochodzie. Santander Consumer Multirent finansuje zarówno nowe pojazdy, fabrycznie wyposażone w instalację gazową, jak i te w których z łatwością można ją zamontować po wypełnieniu wniosku i otrzymaniu zgody leasingodawcy. Możemy więc leasingować auto z instalacją LPG, bez względu na to na jaki model się zdecydujemy – komentuje Andrzej Zapotoczny z Santander Consumer Multirent. - W pierwszym przypadku koszty montażu autogazu mogą być uwzględnione w całości finansowania pojazdu. Natomiast w sytuacji, gdy klient decyduje się na to doposażenie w trakcie trwania umowy, koszt ponosi leasingobiorca.
Na koniec warto jeszcze pamiętać, żeby przy instalacji LPG zawsze mieć przynajmniej 25 proc. benzyny w zbiorniku, ponieważ to na niej odbywa się rozruch zimnego silnika. Nawet podczas jazdy na autogazie, pompa paliwa nie przestaje pracować. Długotrwała jazda z minimalną ilością benzyny może skończyć się więc uszkodzeniem pompy lub innej części układu paliwowego.

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.