SCM: Dofinansowanie z „Mojego elektryka” zachęca do zakupu auta elektrycznego
- Jak wynika z badania Santander Consumer Multirent 26 proc. polskich kierowców deklaruje, że gdyby mieli obecnie kupić samochód zastanawialiby się nad nabyciem auta elektrycznego, a 60 proc. nie rozważałoby takiej możliwości. Dziewięciu na dziesięciu badanych, którzy byliby zainteresowani posiadaniem samochodu „na prąd” przyznaje, że na ich decyzję miałby wpływ rządowy program „Mój elektryk”.
- Największy odsetek (41 proc.) polskich kierowców kupiłby elektryka korzystając z takich produktów bankowych jak kredyt samochodowy bądź leasing. Z kolei 24 proc. przyznało, że taki zakup sfinansowałoby gotówką z własnej kieszeni.
Wrocław, 27 września 2023 r. – INFORMACJA PRASOWA
Jedna czwarta (26 proc.) polskich kierowców decydując się na kupno nowego auta rozważałaby obecnie nabycie auta elektrycznego – to wyniki badania Santander Consumer Multirent zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”. Trzech na pięciu (60 proc.) z kolei nie zastanawiałoby się nad zakupem takiego pojazdu. Najbardziej skłonni do tego, by na co dzień korzystać z elektryka byli m.in. 30-latkowie (31 proc.) oraz mieszkańcy dużych miast jak Wrocław, Warszawa czy Gdańsk (33 proc.). Najmniej, seniorzy powyżej 70 roku życia (72 proc.) oraz osoby, których zarobki mieszczą się w przedziale od 6 000 do 7 499 złotych netto (69 proc.).
– Z naszego wcześniejszego raportu „Nadchodzi czas aut elektrycznych” wynika, że w 2022 roku 55 proc. polskich kierowców było negatywnie nastawionych do tego, by zasiąść za kierownicą elektryka, a 21 proc. nie miało na ten temat zdania. W relacji do tegorocznych danych widać więc, że zmniejszył się odsetek osób niezdecydowanych, a zwiększył tych, którzy nie rozważaliby obecnie kupna auta elektrycznego – mówi Piotr Półtorzycki, Dyrektor Działu Sprzedaży i Współpracy z Importerami z Santander Consumer Multirent. – Dobrym prognostykiem jest jednak fakt, że podobnie jak w roku ubiegłym kształtuje się odsetek osób, które rozważałyby kupno samochodu „na prąd” – w 2022 było to 24 proc. a obecnie 26 proc. Oznacza to, że zainteresowanie elektrykami w Polsce utrzymuje się na stabilnym poziomie, o czym może świadczyć chociażby wzrastająca z miesiąca na miesiąc liczba samochodów z zieloną rejestracją na naszych drogach – dodaje.
„Mój elektryk” stymuluje zainteresowanie
Wyniki badania Santander Consumer Multirent potwierdzają, że dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami. Na pytanie o to, czy możliwość skorzystania z rządowego dofinansowania na zakup auta elektrycznego w ramach programu „Mój elektryk” zachęciłaby do zakupu takiego pojazdu 43 proc. polskich kierowców rozważających elektryka odpowiedziało „zdecydowanie tak”, a 46 proc. „raczej tak”. Jedynie 3 proc. kierowców z tej grupy stwierdziło, że wsparcie Państwa raczej nie zmobilizowałoby ich do nabycia samochodu elektrycznego, a podobny odsetek przyznał, że nie miałoby to dla nich jakiegokolwiek znaczenia.
Co trzeci kierowca nie wie, w jaki sposób miałby sfinansować zakup elektryka
Badani pytani o to, w jaki sposób sfinansowaliby zakup samochodu elektrycznego, najczęściej wskazywali środki własne – po gotówkę sięgnąłby jeden na czterech (24 proc.) ankietowanych. W dalszej kolejności respondenci wskazywali kredyt samochodowy oraz kredyt gotówkowy (odpowiednio 16 i 15 proc. wskazań). Co dziesiąty z kolei deklarował, że elektryka wziąłby w leasing. Najmniej, bo jedynie 2 proc. polskich kierowców, skorzystałoby w tym celu z pożyczki leasingowej. Oznacza to, że łącznie dwóch na pięciu kierowców (41 proc.) w celu sfinansowania zakupu samochodu elektrycznego skorzystałoby z produktów oferowanych przez banki i instytucje finansowe.
– Co ciekawe, co trzeci ankietowany nie potrafił odpowiedzieć na pytanie o preferowany sposób sfinansowania zakup auta elektrycznego. Najwięcej niezdecydowanych było wśród seniorów powyżej 70 roku życia (46 proc. wskazań), mieszkańców małych miast (40 proc.) oraz osób zarabiających poniżej 1 999 złotych na rękę (43 proc.) – mówi Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent. – Warto pamiętać, że instytucje finansowe oferują dziś wiele elastycznych rozwiązań dla osób zainteresowanych zakupem elektryka. Klienci indywidualni mogą na przykład skorzystać z pożyczki konsumenckiej z dogodnym okresem spłaty nawet do 96 miesięcy dostępnej w Santander Consumer Financial Solutions. Z kolei osoby prowadzące własną działalność mogą wybrać leasing Santander Consumer Multirent na auto elektryczne z dotacją z programu „Mój elektryk”.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 14-23 sierpnia br. na osobach posiadających prawo jazdy na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000.
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.