Komunikaty PR

SCM: Jakie wyzwania stoją przed elektromobilnością?

2023-01-10  |  15:35
Biuro prasowe
Kontakt
CCG
CCG

CCG
02-518 Warszawa
clearcom|clearcom.pl| |clearcom|clearcom.pl
512 643 009
CCG

Obecnie rynek samochodów elektrycznych rozwija się bardzo dynamicznie. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego z końca listopada 2022 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 135 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze jedenaście miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 23 869 sztuk, tj. o 39 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. Mimo, że elektromobilność to jeden z najważniejszych trendów sektora motoryzacyjnego, nadal stoi przed nią sporo wyzwań,  m.in. wysokie ceny czy brak wystarczająco rozwiniętej infrastruktury.

Wrocław, 10 stycznia 2023 r. Czy elektryki mogą stanowić alternatywę dla modeli z napędem spalinowym? Może jeszcze nie dla wszystkich, ale nie da się ukryć, że ich popularność w ostatnich latach rośnie. Według raportu „Global EV Outlook 2022. Securing supplies for an electric future” Międzynarodowej Agencji Energii (IEA), w 2021 roku na światowych drogach poruszało się około 16,5 mln pojazdów elektrycznych. Co więcej, sprzedaż tego typu aut w 2021 r. odnotowała rekord i wyniosła 6,6 mln (BEV + PHEV). Jak na tym tle wypada Europa? Spośród ponad 6 mln sprzedanych pojazdów elektrycznych, 2,3 mln zakupiono na starym kontynencie. Łącznie po europejskich drogach w ubiegłym roku poruszało się około 5,5 mln samochodów elektrycznych (ponad trzykrotnie więcej niż w 2019 r.) – informuje Międzynarodowa Agencja Energii (IEA).

-  Wzrost liczby pojazdów elektrycznych w Europie niewątpliwie przyspieszają zaostrzenie norm emisji CO2 oraz rozszerzenie dopłat do zakupu i ulg podatkowych. Przykładem takiego dofinansowania w Polsce jest program „Mój elektryk”. Istotnym czynnikiem może być również to, że co roku rośnie wybór pojazdów elektrycznych w ofercie dystrybutorów. Według danych Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) na całym świecie w 2021 r. dostępnych było ponad 450 różnych modeli, co stanowi wzrost o ponad 15 proc. w stosunku do ofert z 2020 roku – mówi Piotr Półtorzycki, Dyrektor Sprzedaży i Współpracy z Importerami z Santander Consumer Multirent.

Już co czwarty polski kierowca rozważałby zakup elektryka

Żywe zainteresowanie takimi samochodami wyrażają  również Polacy. Potwierdzają to wyniki najnowszego raportu Santander Consumer Multirent „Nadchodzi czas aut elektrycznych”, według których już co czwarty polski kierowca deklaruje, że prawdopodobnie zdecydowałby się na elektryka, gdyby rozważał obecnie zakup auta (24 proc.). Z badania wynika również, że dostrzegamy korzyści takich pojazdów. Aż 55 proc. zmotoryzowanych Polaków jako główną zaletę elektryka wymieniło ekologiczność. Inne plusy wskazywane przez badanych to m.in. możliwość ładowania w domu (31 proc.), cicha praca samochodu i brak uciążliwych odgłosów silnika (28 proc.) oraz dodatkowe przywileje wynikające z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych np. opcja poruszania się buspasem (26 proc.). Świadomość konsumentów w temacie aut elektrycznych i korzyści z ich posiadania wzrasta wraz z  poziomem inwestycji w sektorze elektromobilności. To wszystko przekłada się na rosnącą sprzedaż takich aut. Nie jest ona jednak pozbawiona wyzwań.

Rosnące ceny energii barierą dla rynku samochodów elektrycznych

Mimo tego, że na polskich drogach coraz częściej można zaobserwować pojazdy elektryczne, przed tym rynkiem nadal stoi wiele wyzwań. Największym z nich zarówno dla klientów, producentów i importerów jest wysoka cena takiego samochodu, która może zniechęcać potencjalnych nabywców do zakupu. W badaniu Santander Consumer Multirent „Nadchodzi czas aut elektrycznych” 45 proc. respondentów wymieniło ten czynnik jako wadę elektryka. Kolejną kwestią jest rosnący koszt energii elektrycznej. Oba czynniki sprawiają, że posiadanie takiego pojazdu niektórym może wydać się obecnie mało opłacalne. Barierą dla posiadaczy elektryków w Polsce jest również ograniczona liczba stacji ładowania. Jak wskazuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, jeszcze dwa-trzy lata temu prognozowano, że liczba pojazdów przypadająca na jedną ładowarkę będzie wynosić 11. Obecnie jest to ponad 20, a w przyszłości będzie tylko rosła. Zbyt mała liczba stacji ładowania jest dużym utrudnieniem i wymaga dokładnego planowania trasy i postojów, co zniechęca do prowadzenia elektryka.

Kolejnym wyzwaniem, na jakie należy zwrócić uwagę, jest przestarzała sieć przesyłowa w Polsce. Infrastruktura energetyczna w obecnej formie zupełnie nie jest gotowa na rozwój elektromobilności. Sieć dystrybucyjna była budowana z myślą o dostarczaniu energii dla mieszkańców i przemysłu. Tymczasem jedna szybka ładowarka DC podczas pracy potrzebuje tyle energii elektrycznej, ile wynosi przeciętny pobór 11-15 domów jednorodzinnych. By rozwiązać ten problem kluczowe jest szybkie wdrożenie strategii, która przy wsparciu spółek skarbu państwa i prywatnych inwestorów przyczyniłaby się np. do powstawania magazynów energii poprzez wykorzystanie zużytych akumulatorów z elektryków.

- Nie da się ukryć, że przed dalszym rozwojem elektromobilności jest wiele barier. Można jednak przewidywać, że w ciągu kilku najbliższych lat przeszkody te zostaną choć częściowo wyeliminowane, w czym może pomóc porozumienie przyjęte przez Państwa Unii Europejskiej. Według niego od 1 stycznia 2035 r. wszystkie zarejestrowane pojazdy osobowe i dostawcze muszą mieć zerową emisję spalin. Z pewnością wpłynie to m.in. na rozwój infrastruktury ładowania oraz na zmiany w technologii akumulatorów tak, aby skrócić czas zasilania pojazdu i zwiększyć liczbę pokonywanych kilometrów między niezbędnymi postojami. Można również przewidywać, że w perspektywie najbliższych lat dojdzie do optymalizacji kosztów technologii produkcji aut elektrycznych z ceną osiągalną dla konsumentów – komentuje Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent. – Warto poczekać na rozwiązania dzisiejszych barier, biorąc pod uwagę korzyści wynikające z użytkowania auta elektrycznego m.in. zerową emisję CO2, uniezależnienie od paliw kopalnych czy cichą pracę takiego pojazdu.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych Biuro prasowe
2024-07-16 | 12:00

VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

Udział w rynku leasingu i CFM na poziomie 18,7 proc., ponad 215 tys. finansowanych samochodów oraz 83 proc. zadowolonych klientów. Volkswagen Financial Services to nr
Motoryzacja Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
2024-07-15 | 14:48

Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO

Projekt PZO II ponownie został w pełni skomercjalizowany. Nowy najemca – Grupa Cichy-Zasada – wynajął blisko 1000 mkw. powierzchni na parterze budynku. We współpracy
Motoryzacja Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu
2024-07-09 | 10:00

Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu

1 lipca br. rozpoczęła się kolejna edycja konkursu „Ambasador Bezpiecznej Jazdy Arval” – wiodącego programu CSR-owego dla kierowców flotowych korzystających z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.