SCM: Motocykl lub quad do jazdy po trudnym terenie, co warto wiedzieć?
Nie wszystkie motocykle i quady muszą posiadać tablice rejestracyjne – te przeznaczone do jazdy po trasach off-road czy torach enduro, czyli nie poruszające się po drogach publicznych, nie podlegają zapisom prawa o ruchu drogowym dotyczącym obowiązkowej rejestracji pojazdów. Są jednak warunki jakie należy spełnić, by jeżdżąc w trudnym terenie takim pojazdem nie zarobić kilkuset złotowego mandatu. O czym warto pamiętać decydując się na kupno motocykla lub quada do jazdy typowo rekreacyjnej? Jak sfinansować taki wydatek? Na ten temat wypowiedział się ekspert Santander Consumer Multirent.
Wrocław, 7 września 2022 r. Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, pojazdy takie jak samochody, motocykle czy quady, które poruszają się po drogach publicznych w Polsce muszą być zarejestrowane. Warto podkreślić, że za drogi publiczne, w rozumieniu ustawy, uważa się nie tylko miejskie ulice, drogi krajowe czy autostrady, lecz także drogi leśne, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów.
A co z motocyklami czy quadami, które nie poruszają się po drogach publicznych? Tymi, które kupowane są wyłącznie do celów rekreacyjnych czy rozwijania swoich pasji – przygotowanych do jazdy po torach enduro czy trasach off-road? Takie pojazdy nie muszą posiadać tablic rejestracyjnych.
– Trzeba jednak pamiętać, że niezarejestrowany pojazd mechaniczny może być wykorzystywany jedynie na specjalnie do tego przeznaczonych terenach, a jego transport powinien się odbywać wyłącznie na lawecie – mówi Marek Lewandowski, Menedżer ds. Produktu z Santander Consumer Multirent – Zgodnie z prawem nie musi być poddawany okresowym badaniom technicznym. Jednak ze względu na sposób użytkowania i przeciążenia jakim podlega, dla bezpieczeństwa powinno się go regularnie serwisować.
Popularność off-road i enduro cały czas rośnie. Coraz więcej Polaków interesuje się motocyklami i quadami, którymi można jeździć w trudnym terenie, często grzęznąc przy tym w wielkiej kałuży błota. Przybywa też specjalnych tras i torów oraz sklepów oferujących sprzęt dedykowany takiej formie rozrywki. Warto też podkreślić, że zainteresowanie sportami ekstremalnymi zdecydowanie zwiększyła… pandemia. Jak wynika z ubiegłorocznego raportu „Zwyczaje urlopowe Polaków”, co trzeci uważa, że po kolejnych lockdownach jesteśmy spragnieni mocnych wrażeń.
– Coraz większa liczba Polaków może pozwolić sobie na kupno specjalnego motocykla lub quada za gotówkę. Część jednak nie może bądź nie chce w tym celu naruszać swoich oszczędności czy bieżących dochodów. Z tego powodu, dealerzy coraz częściej podejmują współpracę z leasingodawcą oferującym finansowanie takich nierejestrowanych produktów. Rozwiązania te charakteryzuje minimum formalności, a oczekiwanie na upragniony sprzęt jest zdecydowanie krótsze, ponieważ leasingodawca nie musi rejestrować pojazdu w urzędzie wydziału komunikacji. Nie trzeba też czekać na otrzymanie tablic rejestracyjnych i dowodu – podkreśla Marek Lewandowski z Santander Consumer Multirent.

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.