SCM: Motocykl lub quad do jazdy po trudnym terenie, co warto wiedzieć?
Nie wszystkie motocykle i quady muszą posiadać tablice rejestracyjne – te przeznaczone do jazdy po trasach off-road czy torach enduro, czyli nie poruszające się po drogach publicznych, nie podlegają zapisom prawa o ruchu drogowym dotyczącym obowiązkowej rejestracji pojazdów. Są jednak warunki jakie należy spełnić, by jeżdżąc w trudnym terenie takim pojazdem nie zarobić kilkuset złotowego mandatu. O czym warto pamiętać decydując się na kupno motocykla lub quada do jazdy typowo rekreacyjnej? Jak sfinansować taki wydatek? Na ten temat wypowiedział się ekspert Santander Consumer Multirent.
Wrocław, 7 września 2022 r. Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, pojazdy takie jak samochody, motocykle czy quady, które poruszają się po drogach publicznych w Polsce muszą być zarejestrowane. Warto podkreślić, że za drogi publiczne, w rozumieniu ustawy, uważa się nie tylko miejskie ulice, drogi krajowe czy autostrady, lecz także drogi leśne, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów.
A co z motocyklami czy quadami, które nie poruszają się po drogach publicznych? Tymi, które kupowane są wyłącznie do celów rekreacyjnych czy rozwijania swoich pasji – przygotowanych do jazdy po torach enduro czy trasach off-road? Takie pojazdy nie muszą posiadać tablic rejestracyjnych.
– Trzeba jednak pamiętać, że niezarejestrowany pojazd mechaniczny może być wykorzystywany jedynie na specjalnie do tego przeznaczonych terenach, a jego transport powinien się odbywać wyłącznie na lawecie – mówi Marek Lewandowski, Menedżer ds. Produktu z Santander Consumer Multirent – Zgodnie z prawem nie musi być poddawany okresowym badaniom technicznym. Jednak ze względu na sposób użytkowania i przeciążenia jakim podlega, dla bezpieczeństwa powinno się go regularnie serwisować.
Popularność off-road i enduro cały czas rośnie. Coraz więcej Polaków interesuje się motocyklami i quadami, którymi można jeździć w trudnym terenie, często grzęznąc przy tym w wielkiej kałuży błota. Przybywa też specjalnych tras i torów oraz sklepów oferujących sprzęt dedykowany takiej formie rozrywki. Warto też podkreślić, że zainteresowanie sportami ekstremalnymi zdecydowanie zwiększyła… pandemia. Jak wynika z ubiegłorocznego raportu „Zwyczaje urlopowe Polaków”, co trzeci uważa, że po kolejnych lockdownach jesteśmy spragnieni mocnych wrażeń.
– Coraz większa liczba Polaków może pozwolić sobie na kupno specjalnego motocykla lub quada za gotówkę. Część jednak nie może bądź nie chce w tym celu naruszać swoich oszczędności czy bieżących dochodów. Z tego powodu, dealerzy coraz częściej podejmują współpracę z leasingodawcą oferującym finansowanie takich nierejestrowanych produktów. Rozwiązania te charakteryzuje minimum formalności, a oczekiwanie na upragniony sprzęt jest zdecydowanie krótsze, ponieważ leasingodawca nie musi rejestrować pojazdu w urzędzie wydziału komunikacji. Nie trzeba też czekać na otrzymanie tablic rejestracyjnych i dowodu – podkreśla Marek Lewandowski z Santander Consumer Multirent.
Klienci Toyota Leasing mogą zarządzać umowami leasingu i KINTO ze smartfonów
Goodyear z najwyższą oceną środowiskową od FIA
Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Transport
Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.