SCM: Przychody dealerów i leasingodawców będą rosły wraz z cenami aut
Według raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, liczba rejestracji nowych samochodów w 2022 roku spadła o 7,4 proc. w porównaniu do poprzedniego roku i wyniosła 481 988. Oznacza to, że pod względem wolumenu zanotowano gorszy rezultat niż w pandemicznym 2020 roku, gdzie według danych PZPM, zarejestrowano 487 996 samochodów osobowych i lekkich dostawczych do 3,5t. Co ciekawe, mimo niższej jednostkowej sprzedaży aut, obroty stacji dealerskich, podobnie jak firm leasingowych, wciąż rosną. Eksperci rynku automotive podejrzewają, że ten trend będzie się utrzymywał.
Wrocław, 1 marca 2023 r. Przyczyny takiego stanu rzeczy dla dealerów można doszukiwać się w coraz wyższej cenie aut, zarówno nowych, jak i używanych, oraz ich niskiej dostępności, co wiąże się z łatwiejszym utrzymywaniem marż handlowych. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku firm leasingowych, gdzie przychody utrzymywane są na stabilnym poziomie, mimo niższej liczby podpisywanych umów na finansowanie.
Mimo niższej rejestracji aut, ich ceny będą wyższe
Według ekspertów rynku automotive, trend ten może się utrzymywać. Przede wszystkim ceny aut dalej mają rosnąć, jednak w mniejszej skali niż w roku 2022. Zależeć będą między innymi od kursu złotego, zachwianego wojną na wschodniej granicy, wymogów prawnych płynących z Unii Europejskiej czy eliminacji problemów z produkcją i łańcuchami dostaw.
- Wymogi prawne płynące z UE , takie jak obowiązkowe systemy bezpieczeństwa pojazdu czy normy emisji CO2, w połączeniu z daleką od ideału dostępnością aut i rosnącymi kosztami transportu, sprawią, że ceny samochodów będą nadal rosły, przynajmniej katalogowo – komentuje Piotr Półtorzycki, Dyrektor Działu Sprzedaży i Współpracy z Santander Consumer Multirent. - Nie spodziewam się, że sytuacja na rynku zmusi przedsiębiorców do wprowadzania wysokich rabatów, które doprowadzą do spadku cen „transakcyjnych”. Taka sytuacja byłaby bardzo niekorzystna, bo świadczyłaby o dużych problemach w sprzedaży. Wierzę, że do tego nie dojdzie, choć przychylam się do ocen większości ekspertów, że rejestracje nowych aut okażą się niższe rok do roku w granicach 5 proc.
Zmiany w strukturze sprzedaży
Ograniczona oferta nowych samochodów oraz ich wysokie ceny rynkowe to jedne z czynników, które sprawiły, że rynek zapełnia się coraz starszymi pojazdami, mimo że ich koszt również idzie w górę. Jak informuje w swoim raporcie jedna z polskich porównywarek ubezpieczeniowych, w ciągu zaledwie dwóch lat przeciętny wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia wzrósł z 13,4 lat do 14,2 lat. Jest to spowodowane m.in. faktem, że pierwsi posiadacze aut nie są dziś tak skorzy do tego, żeby wymienić swoje cztery kółka przez co mniejsza liczba aut trafia na rynek wtórny. Spadł również ich import – według danych CEPIK w ciągu pierwszy 10 miesięcy 2022 r. do Polski przyjechało 648 tys. samochodów używanych, czyli 18 proc. mniej niż w 2021 r. To sprawia, że chociaż łatwiej dziś o samochód używany niż nowy, na rynku jest ich mniej niż w latach ubiegłych, a ponieważ zainteresowanie nimi jest na wysokim poziomie – ceny takich aut rosną.
- Ta sytuacja ma odbicie również w naszych wynikach z 2022 roku. Wysoki wzrost, bo o 25 proc. r/r, w obszarze aut używanych sprawił jednak, że nawet pomimo nieco niższych obrotów w samochodach nowych, spowodowanych spadkiem wolumenu rejestracji i wyższym udziałem gotówki, w Santander Consumer Multirent utrzymaliśmy wartość udzielonego finansowania. Jesteśmy dumni, że mimo pełnego wyzwań okresu, udało nam się osiągnąć to dzięki realizacji naszej długoterminowej strategii – komentuje Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent.
Perspektywy są obiecujące
Mimo tego, że, według danych Związku Polskiego Leasingu, przez trzy czwarte zeszłego roku branża była na minusie i rynek skurczył się o 0,9 proc. w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku, IV kwartał nadrobił ogólny wynik i ostatecznie udało się poprawić historyczny rekord z 2021 roku.
Prognozy dla branży na najbliższe miesiące są dość obiecujące, mieszczą się jednak w zakresie jednocyfrowego skoku. Według ZPL łączne aktywa finansowane przez firmy z tego obszaru, na koniec roku 2023 mogą wynieść nawet 95 mld 135 mln zł, co oznaczałoby wzrost o 8,7 proc. we wszystkich grupach aktywów. Zauważalne wzrosty mają dotyczyć przede wszystkim pojazdów lekkich (10 proc.), ciężkich (9,3 proc.) i innych (ok. 9 proc.). Nawet mimo potencjalnego spadku liczby rejestracji, łączna wartość finansowania nie będzie symetrycznie malała. Przemawiają za tym, prócz wymienionych wcześniej w kontekście cen aut czynników, oferowany przez producentów miks modelowy i wzrost udziału pojazdów elektrycznych i hybryd

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.