SCM: Rotacja na placach dealerskich wciąż jest na dobrym poziomie
Santander Consumer Multirent: Rotacja na placach dealerskich wciąż jest na dobrym poziomie
Coraz wyższa średnia cena nowego auta oraz wzrost liczby pojazdów wyjeżdżających z fabryk sprawiły, że zaczął rosnąć również poziom wykorzystania tzw. limitów stokowych przez dealerów. To z kolei wśród wielu z nich rodzi obawy związane z możliwym spadkiem popytu i wolniejszą rotacją na placach. Co to dokładnie oznacza i jak instytucje finansowe mogą wspierać dealerów w zarządzaniu stokiem? Wyjaśnia ekspertka Santander Consumer Multirent.
Wrocław, 28 czerwca 2023 r. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, średnia cena nowego pojazdu w kwietniu 2023 roku wyniosła ponad 174 tys. zł, czyli o niemal 13 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Zwiększyła się też liczba pojazdów wyjeżdżających z fabryk. Pierwszy taki wzrost nastąpił już w 2022 roku – z danych ACEA wynika, że w tym okresie w Unii Europejskiej wyprodukowano 10,9 miliona samochodów osobowych, czyli o 8,3 proc. więcej niż w 2021. Czynniki te sprawiają, że zmienia się również poziom finansowania udzielanego dealerom.
– W momencie dostawy nowego auta na plac, pojazd najpierw fakturowany jest na dealera. Taki zakup finansuje się w ramach tzw. limitu stokowego, czyli w dużym uproszczeniu celowej linii kredytowej przyznawanej przez instytucję finansową. Im więcej droższych aut wjeżdża na plac, tym wyższa kwota, którą wykorzystuje dealer – mówi Joanna Solecka, zastępca dyrektora działu sprzedaży i współpracy z importerami w Santander Consumer Multirent. – Obecnie obserwujemy rosnące poziomy limitów stokowych oraz wzrost ich wykorzystania przez dealerów. Na całości naszego portfela limity zwiększyły się od końca zeszłego roku o około 19 proc., porównując zaś maj 2023 r. z analogicznym okresem ubiegłego roku – o 40 proc. Równocześnie średnio do 72 proc. wzrósł poziom wykorzystania limitów.
Według obserwacji Santander Consumer Multirent największe przyrosty nowych aut widać w przypadku marek, gdzie w ubiegłym roku występowały kłopoty z dostępnością pojazdów, a sytuacja odmieniła się stosunkowo niedawno. Pociągnęło to za sobą wyraźny wzrost uruchamianego finansowania.
Dobra rotacja
Wzrost cen aut i normalizacja produkcji sprawiają, że dealerzy obawiają się, że ich stoki samochodowe (czyli zasób pojazdów dostępnych w sprzedaży od ręki) będą rosnąć ponad miarę. Taka sytuacja stanowiłaby dla większości z nich wyzwanie kosztowe. Więcej samochodów na stoku to wyższy poziom zobowiązania wobec instytucji finansowej.
– To, że rosną limity stokowe i ich wykorzystywanie jest w obecnych warunkach rzeczą zupełnie naturalną. Ważne jest, by obserwować tzw. rotację, czyli czas jaki średnio auto jest na stoku dealerskim. Analizując dane na koniec maja 2023, wskaźnik rotacji jest na stabilnym poziomie i nie widzimy niepokojącego starzenia się stoków u naszych dealerów – zaznacza Joanna Solecka z Santander Consumer Multirent. – Trzeba jednak pamiętać, że jeśli popyt na samochody będzie się schładzał, to w statystykach finansowania będzie to widoczne z opóźnieniem. Obecnie spora grupa dealerów wciąż posiada dość pokaźne banki zamówień z poprzednich kwartałów. Część aut, które zjeżdżają na plac, została zamówiona przez klientów od kilku do nawet kilkunastu miesięcy temu. Takie pojazdy zaniżają więc średni czas rotacji pojazdów w finansowaniu stokowym. Stąd ważne, by dealer miał świadomość jaka jest rotacja na każdym pojeździe, który jest na jego stoku.
Wsparcie w zarządzaniu stokiem
Rosnące obroty i wysokie stopy procentowe NBP powodują, że polityka stokowa urasta obecnie do rangi najważniejszej dziedziny codziennego zarządzania stacją dealerską. Ważne staje się wybranie odpowiedniej instytucji finansującej, która rozumie sytuację jaka jest na rynku motoryzacyjnym oraz potrzeby dealerów.
– W Santander Consumer Multirent wspieramy dealerów w codziennym zarządzaniu biznesem, w tym zarządzaniu stokiem pojazdów. Udostępniamy zaawansowany system informatyczny, który umożliwia bieżący monitoring posiadanej u nas linii stokowej. Zarządzanie stokiem pojazdów staje się łatwiejsze dzięki raportom pokazującym bieżący poziom wykorzystania limitu, harmonogramy spłat czy koszty odsetkowe. Informacja o długości trwania transzy na finansowanie danego pojazdu wraz z informacją o zapłaconych odsetkach, daje dealerowi wiedzę na ile koszt finansowy obniżył potencjalną marżę na pojeździe i na ile ważna staje się jego szybka sprzedaż - podkreśla Joanna Solecka z Santander Consumer Multirent.

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.