Spotawheel pozyskało 100 mln euro finansowania.

Spotawheel, czyli jeden z najszybciej rozwijających się start-upów w Europie[1], pozyskało 100 mln euro finansowania w serii B w postaci kapitału własnego i długu zabezpieczonego aktywami. Firma zajmująca się sprzedażą samochodów używanych planuje w 2022 roku osiągnąć przychód na poziomie 200 mln euro, a od 2023 roku prowadzić dalszą ekspansję na kolejne rynki europejskie.
Obecną serię finansowania poprowadził fundusz VentureFriends z udziałem m.in. Adevinta Ventures, UNIQUA Ventures, Rockaway Ventures, Endeavor Catalyst, Velocity Partners, FJ Labs, Collective Spark i innych znaczących inwestorów. Instrument dłużny zabezpieczony aktywami był prowadzony przez fundusz kredytowy o wartości 3,5 mld euro z siedzibą w Wielkiej Brytanii, do którego dołączyli inwestorzy instytucjonalni. Fundusz kredytowy dołączył także do rundy kapitałowej.
Spotawheel zajmuje się sprzedażą samochodów używanych w Europie Środkowej i Wschodniej zapewniając prosty, wygodny i szybki sposób zakupu niezawodnego pojazdu na rynku wtórnym. Start-up odnotował już liczne sukcesy w Polsce, Grecji i Niemczech, a w 2022 roku rozpoczął działalność także w Rumuni. Do końca bieżącego roku firma planuje osiągnąć łączny przychód w wysokości 200 mln euro na rynkach greckim, polskim i rumuńskim, zapowiadając jednocześnie dalszą ekspansję w Europie w roku 2023.
– Jesteśmy szczęśliwi, że dzięki zaufaniu naszych klientów oraz wsparciu pracowników i partnerów finansujących możemy przyczynić się do transformacji cyfrowej rynku samochodów używanych w Europie Środkowo-Wschodniej. Zależy nam, aby Europejczycy mogli cieszyć się jak największym asortymentem samochodów doskonałej jakości, jednocześnie oferując im najlepsze opcje finansowania. Dlatego, aby zapewnić jeszcze większą elastyczność, pracujemy nad rozszerzeniem naszej oferty o modele subskrypcyjne – powiedział Charis Arvanitis, założyciel i dyrektor generalny Spotawheel.
W 2022 roku flota samochodów oferowanych przez Spotawheel ma powiększyć się aż 5-krotnie. W przyszłości firma chce przygotowywać do sprzedaży aż 50 000 samochodów rocznie. Spotawheel spodziewa się również, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy zatrudni ponad 700 nowych pracowników, rozszerzając działalność w Niemczech i tworząc nowe zespoły w całej Europie Zachodniej.
Nowy kierunek dla branży
Spotawheel postawiło na innowacyjny model biznesowy – sprzedaż samochodów używanych przez Internet. Firma koncentruje się przede wszystkim na przejrzystości procesu i maksymalnym uproszczeniu ścieżki zakupu i sprzedaży auta przez klienta, tak aby cały proces był dla niego tylko i wyłącznie pozytywnym doświadczeniem. Główną przewagą konkurencyjną firmy jest jej autorska metoda pozyskiwania aut, łącząca najnowsze technologie ze specjalistycznym know-how, dzięki której start-up jest w stanie niezwykle precyzyjnie przewidzieć popyt, podaż, trendy rynkowe i wartość oferowanych pojazdów.
Spotawheel jako pierwsze zaoferowało też darmową dostawę aut na terenie całej Polski, możliwość zwrotu samochodu i pieniędzy w ciągu 14 dni oraz nawet pięcioletnią gwarancję, ustanawiając tym samym nowy standard w branży. Dziś ponad 60% klientów firmy wybiera zdalną formę zakupu przechodząc cały proces przez Internet.
– Cieszymy się, że będziemy dalej wspierać Spotawheel w dążeniu firmy do międzynarodowej ekspansji, jednocześnie przyczyniając się do rozwoju autorskich technologii wpływających na proces pozyskiwania samochodów. Zespół nieustannie pracuje nad poprawą sytuacji klientów na strukturalnie problematycznym rynku dążąc jednocześnie do jakościowego rozszerzenia oferty produktowej – powiedział George Dimopoulos, partner w VentureFriends.
Spotawheel to dealer oraz innowacyjna platforma e-commerce zajmująca się sprzedażą samochodów używanych. Firma rozpoczęła działalność w Polsce w 2019 roku. Zajmuje pierwsze miejsce w rankingu najszybciej rozwijających się firm na rynku aut używanych w Europie i 39. pozycję wśród 1000 najszybciej rosnących przedsiębiorstw na naszym kontynencie.
[1] Według zestawienia Financial Times „Europe’s Fastest Growing Companies 2021”.

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.