Komunikaty PR

Spotawheel zbadało zachowania Polaków na rynku aut używanych

2022-04-14  |  13:30

Jakich samochodów szukają polscy kierowcy? Co sądzą o zakupie aut przez Internet? Czy pojazd jest dla nich jedynie środkiem transportu? Spotawheel opublikował właśnie raport na temat zachowań i trendów zakupowych klientów na rynku samochodów używanych w Polsce. Na potrzeby publikacji przeprowadzono badanie, z którego wynika m.in., że coraz mniej boimy się zakupów przez Internet - co piąty respondent, zadeklarował, że jest w stanie zdecydować się na zakup auta „z drugiej ręki” w sieci. Najpopularniejszą metodą płatności wciąż pozostaje gotówka[1].

Pandemia zmieniła branżę motoryzacyjną. Globalny kryzys związany z przerwaniem łańcuchów dostaw miał olbrzymi wpływ na ograniczenie dostępności nowych samochodów, co miało duże znaczenie także dla rynku wtórnego. Sytuację jeszcze bardziej skomplikowała trwająca wojna na Ukrainie oraz rosnąca inflacja. Problemy te zmodyfikowały oczekiwania współczesnych klientów. Spotawheel, dealer oraz innowacyjna platforma e-commerce zajmująca się sprzedażą samochodów używanych postanowiła zbadać, jak zmieniły się trendy zakupowe Polaków. Wyniki zostały opublikowane w raporcie branżowym.

Większości Polaków nie stać na auta z salonu

Ponad 40% osób biorących udział w badaniu Spotawheel przyznało, że decyduje się na samochód z rynku wtórnego, ponieważ jest to tańszy wybór. Blisko połowa z nich zwraca uwagę na fakt, że spadek wartości pojazdu jest mniejszy po 1 roku, dlatego traktuje wybór „z drugiej ręki” jako „mądrą inwestycję”. Coraz więcej osób kieruje się też w stronę tego sektora z powodu ograniczonej dostępności oraz długiego okresu oczekiwania na auto bezpośrednio od producenta[2].

Obecnie terminy oczekiwania na nowe auto po krótkiej stabilizacji ponownie się wydłużają. Część z osób, które planują wymienić samochód w tej sytuacji zwraca się do rynku wtórnego, szukając kilkuletnich pojazdów. Moim zdaniem, trend ten nasili się w najbliższych miesiącach ze względu na trudności w pozyskaniu nowych aut przez firmy wynajmu krótko- i długoterminowego, a co za tym idzie ograniczoną podaż samochodów poleasingowych – zwraca uwagę Radosław Grzela, General Manager Spotawheel w Polsce. 

Polscy kierowcy chcą jeździć przede wszystkim bezpiecznymi samochodami

Polacy nie są pewni samochodów, które są wystawiane na sprzedaż. Potencjalni kupcy wciąż kojarzą sektor aut używanych z pojazdami, które posiadają ukryte wady. A to właśnie dobry stan techniczny, nie cena, jest kluczowym czynnikiem, mającym wpływ na ich decyzję zakupową. Ponad 66% osób biorących udział w badaniu wskazało, że bezpieczeństwo ma dla nich największe znaczenie przy wyborze konkretnego pojazdu. Co więcej, ponad 50% jest w stanie dopłacić do sprawdzonego i certyfikowanego auta[3].

Na drugim miejscu badani wskazali cenę (62%), a na trzecim komfort (53%). Dużo mniejsze znaczenie w tym sektorze mają takie cechy jak technologia, przyjazność środowisku i prestiż[4]. 

Rosnąca rola Internetu

Branża samochodów używanych coraz chętniej korzysta także z możliwości, jakie daje jej Internet. Do niedawna, stawiano wyłącznie na publikowanie ogłoszeń na aukcjach i serwisach sprzedażowych, a cały proces zakupu trzeba było przeprowadzić „w realu”. Dziś, coraz więcej firm decyduje się na sprzedaż samochodów w 100% przez Internet, z dostawą do domu i możliwością zwrotu pojazdu. 

Mimo że większość klientów wciąż woli obejrzeć swój przyszły samochód na żywo przed podjęciem decyzji, to tendencja ta mocno zmieniła się w ostatnim czasie. Co piąty uczestnik badania przeprowadzonego przez Spotawheel zadeklarował, że jest w stanie zdecydować się na zakup samochodu używanego przechodząc cały proces w całości przez Internet, bez uprzedniego sprawdzenia pojazdu podczas jazdy próbnej[5].

Spotawheel jest pierwszą firmą w Polsce, która udostępniła klientom możliwość zakupu samochodu w 100% przez Internet.  Dziś, to bardzo szybko rosnący segment naszej działalności. W naszym odczuciu, taka forma kupna będzie stanowiła przyszłość rynku pojazdów z drugiej ręki. Na ten moment niemal 2/3 naszej sprzedaży odbywa się w sposób zdalny – podsumował cytowany w raporcie Karol Grochowiecki, Sales Manager Spotawheel w Polsce. 

Wśród innych tendencji, które ulegają zmianie, jest sposób płatności – mimo, iż nadal blisko 70% badanych wskazuje, że kupiło lub planuje zakup samochodu za gotówkę, to coraz większą rolę zaczyna odgrywać dostępność elastycznych form finansowania[6]. Specjaliści Spotawheel oceniają, że tendencja ta będzie rosnąć wraz z wyższą ceną pojazdów, a także zwracają uwagę, że obecnie dużym zainteresowaniem cieszą się modele subskrypcyjne, zwłaszcza wśród młodszej grupy kierowców. 

- Zmieniające się potrzeby klientów wymusiły na branży samochodów używanych zrewidowanie swojego dotychczasowego podejścia do sprzedaży pojazdów. Aby skutecznie odpowiedzieć na oczekiwania współczesnych konsumentów, musimy poznać aktualne trendy zakupowe, testować nowoczesne rozwiązania i jeszcze bardziej zwracać uwagę na najwyższą jakość oferowanych pojazdów. Chcemy, aby Spotawheel było nie tylko pierwszym wyborem dla poszukujących niezawodnego samochodu, ale także Partnerem, który zagwarantuje, że zakup nowego auta stanie się szybki i bezstresowy – dodaje Radosław Grzela. 

Pełen raport dostępny jest na stronie: www.blog.spotawheel.pl

Metodologia badania: 

Badanie przeprowadzone na zlecenie Spotawheel, 

Próba: N=400 

Osoby biorące udział w badaniu zadeklarowały kupno samochodu używanego w ciągu ostatnich 6 miesięcy lub chęć jego zakupu w perspektywie najbliższych 6 miesięcy. 

Spotawheel to dealer oraz innowacyjna platforma e-commerce zajmująca się sprzedażą samochodów używanych. Firma rozpoczęła działalność w Polsce w 2019 roku. Zajmuje pierwsze miejsce w rankingu najszybciej rozwijających się firm na rynku aut używanych w Europie i 39. pozycję wśród 1000 najszybciej rosnących przedsiębiorstw na naszym kontynencie.


[1] Raport: Jak Polacy kupują auta? Zachowania konsumentów i trendy zakupowe na rynku samochodów używanych w Polsce, Spotawheel, kwiecień 2022. 

[2] Raport: Jak Polacy kupują auta? Zachowania konsumentów i trendy zakupowe na rynku samochodów używanych w Polsce, Spotawheel, kwiecień 2022.

[3] Raport: Jak Polacy kupują auta? Zachowania konsumentów i trendy zakupowe na rynku samochodów używanych w Polsce, Spotawheel, kwiecień 2022.

[4] Raport: Jak Polacy kupują auta? Zachowania konsumentów i trendy zakupowe na rynku samochodów używanych w Polsce, Spotawheel, kwiecień 2022.

[5] Raport: Jak Polacy kupują auta? Zachowania konsumentów i trendy zakupowe na rynku samochodów używanych w Polsce, Spotawheel, kwiecień 2022.

[6] Raport: Jak Polacy kupują auta? Zachowania konsumentów i trendy zakupowe na rynku samochodów używanych w Polsce, Spotawheel, kwiecień 2022.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych Biuro prasowe
2024-07-16 | 12:00

VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

Udział w rynku leasingu i CFM na poziomie 18,7 proc., ponad 215 tys. finansowanych samochodów oraz 83 proc. zadowolonych klientów. Volkswagen Financial Services to nr
Motoryzacja Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
2024-07-15 | 14:48

Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO

Projekt PZO II ponownie został w pełni skomercjalizowany. Nowy najemca – Grupa Cichy-Zasada – wynajął blisko 1000 mkw. powierzchni na parterze budynku. We współpracy
Motoryzacja Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu
2024-07-09 | 10:00

Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu

1 lipca br. rozpoczęła się kolejna edycja konkursu „Ambasador Bezpiecznej Jazdy Arval” – wiodącego programu CSR-owego dla kierowców flotowych korzystających z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.