Komunikaty PR

Spotawheel zbadało zachowania Polaków na rynku aut używanych

2022-04-14  |  13:30

Jakich samochodów szukają polscy kierowcy? Co sądzą o zakupie aut przez Internet? Czy pojazd jest dla nich jedynie środkiem transportu? Spotawheel opublikował właśnie raport na temat zachowań i trendów zakupowych klientów na rynku samochodów używanych w Polsce. Na potrzeby publikacji przeprowadzono badanie, z którego wynika m.in., że coraz mniej boimy się zakupów przez Internet - co piąty respondent, zadeklarował, że jest w stanie zdecydować się na zakup auta „z drugiej ręki” w sieci. Najpopularniejszą metodą płatności wciąż pozostaje gotówka[1].

Pandemia zmieniła branżę motoryzacyjną. Globalny kryzys związany z przerwaniem łańcuchów dostaw miał olbrzymi wpływ na ograniczenie dostępności nowych samochodów, co miało duże znaczenie także dla rynku wtórnego. Sytuację jeszcze bardziej skomplikowała trwająca wojna na Ukrainie oraz rosnąca inflacja. Problemy te zmodyfikowały oczekiwania współczesnych klientów. Spotawheel, dealer oraz innowacyjna platforma e-commerce zajmująca się sprzedażą samochodów używanych postanowiła zbadać, jak zmieniły się trendy zakupowe Polaków. Wyniki zostały opublikowane w raporcie branżowym.

Większości Polaków nie stać na auta z salonu

Ponad 40% osób biorących udział w badaniu Spotawheel przyznało, że decyduje się na samochód z rynku wtórnego, ponieważ jest to tańszy wybór. Blisko połowa z nich zwraca uwagę na fakt, że spadek wartości pojazdu jest mniejszy po 1 roku, dlatego traktuje wybór „z drugiej ręki” jako „mądrą inwestycję”. Coraz więcej osób kieruje się też w stronę tego sektora z powodu ograniczonej dostępności oraz długiego okresu oczekiwania na auto bezpośrednio od producenta[2].

Obecnie terminy oczekiwania na nowe auto po krótkiej stabilizacji ponownie się wydłużają. Część z osób, które planują wymienić samochód w tej sytuacji zwraca się do rynku wtórnego, szukając kilkuletnich pojazdów. Moim zdaniem, trend ten nasili się w najbliższych miesiącach ze względu na trudności w pozyskaniu nowych aut przez firmy wynajmu krótko- i długoterminowego, a co za tym idzie ograniczoną podaż samochodów poleasingowych – zwraca uwagę Radosław Grzela, General Manager Spotawheel w Polsce. 

Polscy kierowcy chcą jeździć przede wszystkim bezpiecznymi samochodami

Polacy nie są pewni samochodów, które są wystawiane na sprzedaż. Potencjalni kupcy wciąż kojarzą sektor aut używanych z pojazdami, które posiadają ukryte wady. A to właśnie dobry stan techniczny, nie cena, jest kluczowym czynnikiem, mającym wpływ na ich decyzję zakupową. Ponad 66% osób biorących udział w badaniu wskazało, że bezpieczeństwo ma dla nich największe znaczenie przy wyborze konkretnego pojazdu. Co więcej, ponad 50% jest w stanie dopłacić do sprawdzonego i certyfikowanego auta[3].

Na drugim miejscu badani wskazali cenę (62%), a na trzecim komfort (53%). Dużo mniejsze znaczenie w tym sektorze mają takie cechy jak technologia, przyjazność środowisku i prestiż[4]. 

Rosnąca rola Internetu

Branża samochodów używanych coraz chętniej korzysta także z możliwości, jakie daje jej Internet. Do niedawna, stawiano wyłącznie na publikowanie ogłoszeń na aukcjach i serwisach sprzedażowych, a cały proces zakupu trzeba było przeprowadzić „w realu”. Dziś, coraz więcej firm decyduje się na sprzedaż samochodów w 100% przez Internet, z dostawą do domu i możliwością zwrotu pojazdu. 

Mimo że większość klientów wciąż woli obejrzeć swój przyszły samochód na żywo przed podjęciem decyzji, to tendencja ta mocno zmieniła się w ostatnim czasie. Co piąty uczestnik badania przeprowadzonego przez Spotawheel zadeklarował, że jest w stanie zdecydować się na zakup samochodu używanego przechodząc cały proces w całości przez Internet, bez uprzedniego sprawdzenia pojazdu podczas jazdy próbnej[5].

Spotawheel jest pierwszą firmą w Polsce, która udostępniła klientom możliwość zakupu samochodu w 100% przez Internet.  Dziś, to bardzo szybko rosnący segment naszej działalności. W naszym odczuciu, taka forma kupna będzie stanowiła przyszłość rynku pojazdów z drugiej ręki. Na ten moment niemal 2/3 naszej sprzedaży odbywa się w sposób zdalny – podsumował cytowany w raporcie Karol Grochowiecki, Sales Manager Spotawheel w Polsce. 

Wśród innych tendencji, które ulegają zmianie, jest sposób płatności – mimo, iż nadal blisko 70% badanych wskazuje, że kupiło lub planuje zakup samochodu za gotówkę, to coraz większą rolę zaczyna odgrywać dostępność elastycznych form finansowania[6]. Specjaliści Spotawheel oceniają, że tendencja ta będzie rosnąć wraz z wyższą ceną pojazdów, a także zwracają uwagę, że obecnie dużym zainteresowaniem cieszą się modele subskrypcyjne, zwłaszcza wśród młodszej grupy kierowców. 

- Zmieniające się potrzeby klientów wymusiły na branży samochodów używanych zrewidowanie swojego dotychczasowego podejścia do sprzedaży pojazdów. Aby skutecznie odpowiedzieć na oczekiwania współczesnych konsumentów, musimy poznać aktualne trendy zakupowe, testować nowoczesne rozwiązania i jeszcze bardziej zwracać uwagę na najwyższą jakość oferowanych pojazdów. Chcemy, aby Spotawheel było nie tylko pierwszym wyborem dla poszukujących niezawodnego samochodu, ale także Partnerem, który zagwarantuje, że zakup nowego auta stanie się szybki i bezstresowy – dodaje Radosław Grzela. 

Pełen raport dostępny jest na stronie: www.blog.spotawheel.pl

Metodologia badania: 

Badanie przeprowadzone na zlecenie Spotawheel, 

Próba: N=400 

Osoby biorące udział w badaniu zadeklarowały kupno samochodu używanego w ciągu ostatnich 6 miesięcy lub chęć jego zakupu w perspektywie najbliższych 6 miesięcy. 

Spotawheel to dealer oraz innowacyjna platforma e-commerce zajmująca się sprzedażą samochodów używanych. Firma rozpoczęła działalność w Polsce w 2019 roku. Zajmuje pierwsze miejsce w rankingu najszybciej rozwijających się firm na rynku aut używanych w Europie i 39. pozycję wśród 1000 najszybciej rosnących przedsiębiorstw na naszym kontynencie.


[1] Raport: Jak Polacy kupują auta? Zachowania konsumentów i trendy zakupowe na rynku samochodów używanych w Polsce, Spotawheel, kwiecień 2022. 

[2] Raport: Jak Polacy kupują auta? Zachowania konsumentów i trendy zakupowe na rynku samochodów używanych w Polsce, Spotawheel, kwiecień 2022.

[3] Raport: Jak Polacy kupują auta? Zachowania konsumentów i trendy zakupowe na rynku samochodów używanych w Polsce, Spotawheel, kwiecień 2022.

[4] Raport: Jak Polacy kupują auta? Zachowania konsumentów i trendy zakupowe na rynku samochodów używanych w Polsce, Spotawheel, kwiecień 2022.

[5] Raport: Jak Polacy kupują auta? Zachowania konsumentów i trendy zakupowe na rynku samochodów używanych w Polsce, Spotawheel, kwiecień 2022.

[6] Raport: Jak Polacy kupują auta? Zachowania konsumentów i trendy zakupowe na rynku samochodów używanych w Polsce, Spotawheel, kwiecień 2022.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe
2025-07-09 | 12:30

Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

W 2024 r. w naszym kraju było zarejestrowanych niecałe 20,5 mln samochodów osobowych – na każdego Polaka w wieku produkcyjnym przypadło zatem prawie jedno auto. Autorzy
Motoryzacja Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu
2025-06-18 | 06:00

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Wyjątkowa szansa na ekskluzywną podróż na lotnisko. Każda podróż zaczyna się od drogi na lotnisko, ale tym razem może to być coś znacznie więcej niż zwykły przejazd. Easy
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności

W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.

Farmacja

Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.

Prawo

Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.