Stabilizacja na rynku samochodów używanych oraz rosnąca popularność LPG?
Sytuacja na rynku samochodów używanych wydaje się stabilizować, aczkolwiek wciąż daleko jej do powrotu na odpowiednie tory. W II kwartale 2022 r. ofert pojazdów z drugiej ręki było o 3% więcej niż w I kwartale – wynika z danych autobaza.pl. Jednak w porównaniu do analogicznego okresu w przedpandemicznym 2019 r. to aż o 20% mniejszy wolumen. Co ciekawe, od kwietnia do czerwca zaobserwować można spadek liczby ofert aut z napędem na gaz – czy to efekt rekordowych cen benzyny? Warto także zapytać – czy wartość używanych pojazdów dalej rośnie?
Stabilizacja na rynku?
Rynek samochodów używanych powoli się stabilizuje – w II kwartale 2022 r. liczba dostępnych ofert była o 3% większa niż w I kwartale. Takie dane mogą sugerować, że trend coraz mniejszej dostępności samochodów wyhamował. Jednakże ceny aut z drugiej ręki dalej rosną – wynika z danych autobaza.pl
W naszych danych z II kwartału br. zaobserwowaliśmy największy przyrost tych ofert samochodów używanych, które są najdroższe, czyli kosztują ponad 100 tys. zł. Dla kontrastu, największy spadek mamy w tych najtańszych – do 5 tys. zł. To potwierdza, że cena auta z drugiej ręki nieustannie rośnie. Wpływ na to ma m.in. wysoka inflacja, wciąż niższa dostępność nowych pojazdów u dealerów, a także popyt ze strony ukraińskich obywateli – mówi Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl. Ceny benzyny, choć bardzo wysokie, nie odstraszają jeszcze przed zakupem własnych czterech kółek – dodaje.
Przyrost liczby ofert aut z drugiej ręki w II kwartale br., które kosztują ponad 100 tys. zł, to 12%, natomiast samochody z przedziału 50-100 tys. zł zaliczają wzrost 5%. O 14% mniej na rynku jest najtańszych pojazdów do 5 tys. zł.
LPG rozwiązaniem na wysokie ceny
Wysokie ceny paliwa, dochodzące nawet do 8 zł/l, były dla wielu kierowców sporym wyzwaniem finansowym. Poza promocjami na stacjach paliw, część właścicieli samochodów znalazło inne rozwiązanie – inwestycję w auto wyposażone w butlę gazu. W II kwartale 2022 r., w porównaniu z poprzednim kwartałem, aż o blisko 10% spadła liczba dostępnych na rynku samochodów używanych z napędem LPG – wynika z danych autobaza.pl
Jeżeli weźmiemy pod uwagę II kwartał 2021 r., to obecnie liczba pojazdów „na gaz” dostępnych na rynku jest niższa o prawie 25%. Niepewność pod względem dalszych wzrostów cen, ale także chęć oszczędności na codziennym transporcie do pracy, mogła skłonić część Polaków do kupna samochodu z napędem LPG. Nawet ten rodzaj paliwa jest rekordowo drogi, jednak cena na poziomie 3,50 zł to wciąż bardzo niewiele w porównaniu do benzyny czy diesla – wyjaśnia Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl.
Po sporych podwyżkach w czerwcu, przed rozpoczęciem wakacji, ceny paliw na stacjach nieco spadły. W tygodniu 29.06-06.07 średnia w całej Polsce wynosiła 7,74 zł/l dla Pb 95, 7,74 zł/l dla ON oraz 3,45 zł/l dla LPG – wynika z danych portalu e-petrol.pl.
Najpopularniejsza marka na rynku wtórnym
Sytuacja na rynku samochodów używanych – na którym nastąpiły głębokie zmiany – skłoniła ekspertów autobaza.pl do przyjrzenia się najczęściej występującym markom pojazdów.
W II kwartale 2022 r. najpopularniejszy znów był Volkswagen, który wyprzedził niemieckiego Opla, liderującego w I kwartale br. Następnymi, najczęściej dostępnymi samochodami używanymi na rynku były: Ford i francuski Renault, a pierwszą piątkę rankingu zamyka Audi.
Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.