Stabilizacja na rynku samochodów używanych oraz rosnąca popularność LPG?
Sytuacja na rynku samochodów używanych wydaje się stabilizować, aczkolwiek wciąż daleko jej do powrotu na odpowiednie tory. W II kwartale 2022 r. ofert pojazdów z drugiej ręki było o 3% więcej niż w I kwartale – wynika z danych autobaza.pl. Jednak w porównaniu do analogicznego okresu w przedpandemicznym 2019 r. to aż o 20% mniejszy wolumen. Co ciekawe, od kwietnia do czerwca zaobserwować można spadek liczby ofert aut z napędem na gaz – czy to efekt rekordowych cen benzyny? Warto także zapytać – czy wartość używanych pojazdów dalej rośnie?
Stabilizacja na rynku?
Rynek samochodów używanych powoli się stabilizuje – w II kwartale 2022 r. liczba dostępnych ofert była o 3% większa niż w I kwartale. Takie dane mogą sugerować, że trend coraz mniejszej dostępności samochodów wyhamował. Jednakże ceny aut z drugiej ręki dalej rosną – wynika z danych autobaza.pl
W naszych danych z II kwartału br. zaobserwowaliśmy największy przyrost tych ofert samochodów używanych, które są najdroższe, czyli kosztują ponad 100 tys. zł. Dla kontrastu, największy spadek mamy w tych najtańszych – do 5 tys. zł. To potwierdza, że cena auta z drugiej ręki nieustannie rośnie. Wpływ na to ma m.in. wysoka inflacja, wciąż niższa dostępność nowych pojazdów u dealerów, a także popyt ze strony ukraińskich obywateli – mówi Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl. Ceny benzyny, choć bardzo wysokie, nie odstraszają jeszcze przed zakupem własnych czterech kółek – dodaje.
Przyrost liczby ofert aut z drugiej ręki w II kwartale br., które kosztują ponad 100 tys. zł, to 12%, natomiast samochody z przedziału 50-100 tys. zł zaliczają wzrost 5%. O 14% mniej na rynku jest najtańszych pojazdów do 5 tys. zł.
LPG rozwiązaniem na wysokie ceny
Wysokie ceny paliwa, dochodzące nawet do 8 zł/l, były dla wielu kierowców sporym wyzwaniem finansowym. Poza promocjami na stacjach paliw, część właścicieli samochodów znalazło inne rozwiązanie – inwestycję w auto wyposażone w butlę gazu. W II kwartale 2022 r., w porównaniu z poprzednim kwartałem, aż o blisko 10% spadła liczba dostępnych na rynku samochodów używanych z napędem LPG – wynika z danych autobaza.pl
Jeżeli weźmiemy pod uwagę II kwartał 2021 r., to obecnie liczba pojazdów „na gaz” dostępnych na rynku jest niższa o prawie 25%. Niepewność pod względem dalszych wzrostów cen, ale także chęć oszczędności na codziennym transporcie do pracy, mogła skłonić część Polaków do kupna samochodu z napędem LPG. Nawet ten rodzaj paliwa jest rekordowo drogi, jednak cena na poziomie 3,50 zł to wciąż bardzo niewiele w porównaniu do benzyny czy diesla – wyjaśnia Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl.
Po sporych podwyżkach w czerwcu, przed rozpoczęciem wakacji, ceny paliw na stacjach nieco spadły. W tygodniu 29.06-06.07 średnia w całej Polsce wynosiła 7,74 zł/l dla Pb 95, 7,74 zł/l dla ON oraz 3,45 zł/l dla LPG – wynika z danych portalu e-petrol.pl.
Najpopularniejsza marka na rynku wtórnym
Sytuacja na rynku samochodów używanych – na którym nastąpiły głębokie zmiany – skłoniła ekspertów autobaza.pl do przyjrzenia się najczęściej występującym markom pojazdów.
W II kwartale 2022 r. najpopularniejszy znów był Volkswagen, który wyprzedził niemieckiego Opla, liderującego w I kwartale br. Następnymi, najczęściej dostępnymi samochodami używanymi na rynku były: Ford i francuski Renault, a pierwszą piątkę rankingu zamyka Audi.

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.