SUV-y zagrożeniem dla klimatu. IEA ujawnia niepokojące dane
Rosnąca popularność SUV-ów okazuje się poważnym wyzwaniem w walce ze zmianami klimatu. Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), globalna sprzedaż tego typu pojazdów w 2022 roku doprowadziła do wzrostu emisji gazów cieplarnianych aż o miliard ton. To więcej niż łączna roczna emisja Wielkiej Brytanii i Niemiec.
SUV-y, czyli samochody sportowo-użytkowe, są coraz częściej wybierane przez kierowców, którzy cenią przestronne wnętrza i wysoką pozycję za kierownicą. Według badań National Highway Traffic Safety Administration, w 2022 roku stanowiły niemal połowę sprzedanych pojazdów na świecie. Ze względu na swoją wagę i gabaryty, SUV-y zużywają średnio o około 20% więcej paliwa niż przeciętny samochód, co przekłada się na zwiększenie emisji gazów cieplarnianych. Walka z nadmiernymi emisjami to jedno z największych wyzwań dla środowiska naturalnego.
Zielone wybory na drodze i w polityce
Podczas zakupu kolejnego auta warto brać pod uwagę alternatywne rozwiązania, takie jak samochody elektryczne lub hybrydowe, które emitują znacznie mniej gazów cieplarnianych, przez co są bardziej przyjazne dla środowiska. Z raportu Transport & Environment wynika, że pojazdy elektryczne w Europie emitują o 60-70% mniej CO2 niż samochody z silnikami spalinowymi, nawet po uwzględnieniu emisji związanych z produkcją baterii. Według szacunków, korzystanie z sieci energetycznej UE, która coraz bardziej opiera się na źródłach energii odnawialnej, oraz wprowadzanie 44 milionów samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej do 2030 roku pozwoli na ograniczenie emisji CO2 o około 47%.
Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem to jeden z kluczowych aspektów walki ze zmianami klimatu. Rządy będą coraz mocniej stawiać na jego rozbudowę i systemy zachęt finansowych dla osób korzystających z bardziej ekologicznych środków komunikacji niż tradycyjne auta z silnikami spalinowymi. Z drugiej strony, wzrost podatków na benzynę i olej napędowy jest nieunikniony - to m.in. z tych pieniędzy będzie rozwijana przyjazna środowisku infrastruktura i technologie związane z produkcją i wykorzystaniem energii odnawialnej.
- To nie jest tylko kwestia regulacji i działań rządów, ale przede wszystkim wzięcie odpowiedzialności przez każdego z nas i zmiana stylu życia. Liczy się nie tylko cena wyrażona w walucie, ale także cena jaką ponosi środowisko za nasze działania. Największym motorem do zmian biznesu w kierunku zielonej transformacji, nie będą regulacje i kary, ale presja ze strony nas - klientów - przekonuje Weronika Czaplewska, wiceprezeska Envirly, start-upu rozwijającego technologię do mierzenia śladu węglowego.

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.