SUV-y zagrożeniem dla klimatu. IEA ujawnia niepokojące dane
Rosnąca popularność SUV-ów okazuje się poważnym wyzwaniem w walce ze zmianami klimatu. Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), globalna sprzedaż tego typu pojazdów w 2022 roku doprowadziła do wzrostu emisji gazów cieplarnianych aż o miliard ton. To więcej niż łączna roczna emisja Wielkiej Brytanii i Niemiec.
SUV-y, czyli samochody sportowo-użytkowe, są coraz częściej wybierane przez kierowców, którzy cenią przestronne wnętrza i wysoką pozycję za kierownicą. Według badań National Highway Traffic Safety Administration, w 2022 roku stanowiły niemal połowę sprzedanych pojazdów na świecie. Ze względu na swoją wagę i gabaryty, SUV-y zużywają średnio o około 20% więcej paliwa niż przeciętny samochód, co przekłada się na zwiększenie emisji gazów cieplarnianych. Walka z nadmiernymi emisjami to jedno z największych wyzwań dla środowiska naturalnego.
Zielone wybory na drodze i w polityce
Podczas zakupu kolejnego auta warto brać pod uwagę alternatywne rozwiązania, takie jak samochody elektryczne lub hybrydowe, które emitują znacznie mniej gazów cieplarnianych, przez co są bardziej przyjazne dla środowiska. Z raportu Transport & Environment wynika, że pojazdy elektryczne w Europie emitują o 60-70% mniej CO2 niż samochody z silnikami spalinowymi, nawet po uwzględnieniu emisji związanych z produkcją baterii. Według szacunków, korzystanie z sieci energetycznej UE, która coraz bardziej opiera się na źródłach energii odnawialnej, oraz wprowadzanie 44 milionów samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej do 2030 roku pozwoli na ograniczenie emisji CO2 o około 47%.
Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem to jeden z kluczowych aspektów walki ze zmianami klimatu. Rządy będą coraz mocniej stawiać na jego rozbudowę i systemy zachęt finansowych dla osób korzystających z bardziej ekologicznych środków komunikacji niż tradycyjne auta z silnikami spalinowymi. Z drugiej strony, wzrost podatków na benzynę i olej napędowy jest nieunikniony - to m.in. z tych pieniędzy będzie rozwijana przyjazna środowisku infrastruktura i technologie związane z produkcją i wykorzystaniem energii odnawialnej.
- To nie jest tylko kwestia regulacji i działań rządów, ale przede wszystkim wzięcie odpowiedzialności przez każdego z nas i zmiana stylu życia. Liczy się nie tylko cena wyrażona w walucie, ale także cena jaką ponosi środowisko za nasze działania. Największym motorem do zmian biznesu w kierunku zielonej transformacji, nie będą regulacje i kary, ale presja ze strony nas - klientów - przekonuje Weronika Czaplewska, wiceprezeska Envirly, start-upu rozwijającego technologię do mierzenia śladu węglowego.

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.