SUV-y zagrożeniem dla klimatu. IEA ujawnia niepokojące dane
Rosnąca popularność SUV-ów okazuje się poważnym wyzwaniem w walce ze zmianami klimatu. Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), globalna sprzedaż tego typu pojazdów w 2022 roku doprowadziła do wzrostu emisji gazów cieplarnianych aż o miliard ton. To więcej niż łączna roczna emisja Wielkiej Brytanii i Niemiec.
SUV-y, czyli samochody sportowo-użytkowe, są coraz częściej wybierane przez kierowców, którzy cenią przestronne wnętrza i wysoką pozycję za kierownicą. Według badań National Highway Traffic Safety Administration, w 2022 roku stanowiły niemal połowę sprzedanych pojazdów na świecie. Ze względu na swoją wagę i gabaryty, SUV-y zużywają średnio o około 20% więcej paliwa niż przeciętny samochód, co przekłada się na zwiększenie emisji gazów cieplarnianych. Walka z nadmiernymi emisjami to jedno z największych wyzwań dla środowiska naturalnego.
Zielone wybory na drodze i w polityce
Podczas zakupu kolejnego auta warto brać pod uwagę alternatywne rozwiązania, takie jak samochody elektryczne lub hybrydowe, które emitują znacznie mniej gazów cieplarnianych, przez co są bardziej przyjazne dla środowiska. Z raportu Transport & Environment wynika, że pojazdy elektryczne w Europie emitują o 60-70% mniej CO2 niż samochody z silnikami spalinowymi, nawet po uwzględnieniu emisji związanych z produkcją baterii. Według szacunków, korzystanie z sieci energetycznej UE, która coraz bardziej opiera się na źródłach energii odnawialnej, oraz wprowadzanie 44 milionów samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej do 2030 roku pozwoli na ograniczenie emisji CO2 o około 47%.
Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem to jeden z kluczowych aspektów walki ze zmianami klimatu. Rządy będą coraz mocniej stawiać na jego rozbudowę i systemy zachęt finansowych dla osób korzystających z bardziej ekologicznych środków komunikacji niż tradycyjne auta z silnikami spalinowymi. Z drugiej strony, wzrost podatków na benzynę i olej napędowy jest nieunikniony - to m.in. z tych pieniędzy będzie rozwijana przyjazna środowisku infrastruktura i technologie związane z produkcją i wykorzystaniem energii odnawialnej.
- To nie jest tylko kwestia regulacji i działań rządów, ale przede wszystkim wzięcie odpowiedzialności przez każdego z nas i zmiana stylu życia. Liczy się nie tylko cena wyrażona w walucie, ale także cena jaką ponosi środowisko za nasze działania. Największym motorem do zmian biznesu w kierunku zielonej transformacji, nie będą regulacje i kary, ale presja ze strony nas - klientów - przekonuje Weronika Czaplewska, wiceprezeska Envirly, start-upu rozwijającego technologię do mierzenia śladu węglowego.
VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online
Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.