Szyby samochodowe mają bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo
Szyba czołowa pełni niebagatelną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa kierującym pojazdami oraz pasażerom. Stanowi podporę dla poduszek powietrznych, umieszczone są na niej czujniki i kamery będące częścią systemów wspomagania kierowcy ADAS. Zdarza się jednak, że jesteśmy zmuszeni ją wymienić. – W takim przypadku naszym obowiązkiem jest korzystanie ze sprawdzonych firm i rozwiązań. W grę wchodzi przecież nasze życie – mówi Grzegorz Topolski, ekspert firmy Sika, której kleje używane są podczas wymiany ok. 33 proc. szyb samochodowych na świecie.
Jaką funkcję spełnia w pojeździe szyba? Większość z nas wie jedynie, że zapewnia odpowiednią widoczność potrzebną do tego, żeby kontrolować to, co dzieje się na drodze. Prawda, ale… niepełna. Szyba przednia w rzeczywistości ma dużo większe znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego niż nam się wydaje.
– Jej rolą jest także ochrona kierowcy i pasażerów podczas wypadku, wzmocnienie sztywności dachu podczas dachowania – tłumaczy mówi Grzegorz Topolski, ekspert firmy Sika, której kleje używane są podczas wymiany ok. 33 proc. szyb samochodowych na całym świecie. – Zwróćmy choćby uwagę na szybę przednią. Jest ona podporą dla poduszek powietrznych aktywujących się podczas wypadku. Jeśli więc nie wkleimy jej zgodnie z wymaganiami technologicznymi, nie zastosujemy odpowiedniego kleju do szyb, ryzykujemy, że zostanie wypchnięta podczas wypadku. Konsekwencje wynikające z nie wypełnienia się poduszki powietrznej mogą być dla kierowcy i pasażera tragiczne.
Nowe technologie w produkcji szyb samochodowych
Rozwój technologiczny motoryzacji sprawił, że szyby montowane w pojazdach różnią się od tych, które były częścią starszych samochodów. Są cieńsze, znacznemu zwiększeniu uległa ich powierzchnia. Ale to nie wszystko. Na przednich szybach montowane są kamery będące częścią systemów ADAS, czyli
zaawansowanych układów wspomagających kierowcę. Jakich? Wymienić można system hamowania awaryjnego z funkcją rozpoznawania pieszych, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu czy rozpoznawanie znaków drogowych. Na przednich szybach aut coraz częściej znajdziemy także czujniki pozwalające wykrywać natężenie światła i deszcz.
Oczywiście nie wszystkie pojazdy, szczególnie te starsze, są naszpikowane nowoczesną technologią służącą bezpieczeństwu kierowcy i pasażerów. Jednak już od maja 2022 r. wszystkie nowe modele i wersje samochodów sprzedawane na terenie Unii Europejskiej będą obowiązkowo wyposażone w różne systemy bezpieczeństwa, np. utrzymywanie pojazdu na pasie ruchu czy wykrywanie rozproszenia uwagi. Dwa lata później przepisy obejmą już wszystkie nowe auta.
Mało tego, fachowcy przewidują, że już niedługo bardzo popularne stanie się stosowanie w samochodach tzw. rozszerzonej rzeczywistości (augumented reality). Co to oznacza? Przednia szyba samochodu stanie się po prostu… cyfrowym kokpitem.
Wymiana szyby to bardzo skomplikowana i poważna sprawa
Jednak każda szyba, nawet najnowocześniejsza oraz naszpikowana elektroniką, może ulec zniszczeniu i trzeba ją wymienić. Biorąc pod uwagę jak ważną rolę pełni w samochodzie, jest to czynność, która wymaga od usługodawcy pełnego profesjonalizmu.
– Przede wszystkim ważne jest stosowanie materiałów profesjonalnych, opartych o zaawansowane technologie, dzięki którym będziemy mieli pewność, że wymieniona szyba będzie spełniała wszystkie funkcje przewidziane przez producenta. Zapewniony zostanie jednocześnie najkrótszy możliwy bezpieczny czas odjazdu auta (SDAT) – wyjaśnia Grzegorz Topolski z firmy Sika, która produkuje kleje SikaTack używane w procesie wymiany szyb samochodowych. – Kolejną kwestią jest właściwa kalibracja kamer i czujników umiejscowionych na szybie. Tylko wtedy możemy być pewni, że odjeżdżając z warsztatu, poczujemy się na drogach bezpiecznie. Dlatego należy zaufać sprawdzonym firmom pracującym w oparciu o produkty o najwyższej jakości. Tutaj w grę wchodzi przecież nasze życie!
O firmie
Sika to międzynarodowy koncern, który powstał w 1910 r. w Szwajcarii. Jest obecny w ponad 100 krajach na całym świecie, zatrudnia ponad 25 tys. pracowników. Sika specjalizuje się w tworzeniu wysokiej jakości systemów i produktów do klejenia, uszczelniania, tłumienia, wzmacniania oraz ochrony w sektorze budowlanym i wielu innych gałęziach przemysłu. W Polsce Sika obecna jest od 1991 r. Firma odgrywa wiodącą rolę w sektorze specjalistycznej chemii budowlanej dla budownictwa inżynieryjnego, przemysłu oraz rynku napraw pojazdów.
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.