Komunikaty PR

Transformacja rynku – zmiany w obsłudze w salonach sprzedaży samochodów

2022-03-31  |  13:30
Biuro prasowe

Salony autoryzowanych dealerów to nadal główne miejsce zakupu samochodów. Z najnowszego badania Deloitte – „Global Automotive Consumer Study 2022” wynika, że aż 75% Polaków chciałoby kupić pojazd właśnie w salonie samochodowym. Dlaczego kupujący nadal wybierają dealerów? Obsługa sprzedaży w salonach samochodowych przechodzi transformację.

Doświadczenia płynącego z zakupu nowego samochodu w salonie sprzedaży nadal nie da się zastąpić. Choć popularność salonów dealerskich nie maleje, zmieniają się oczekiwania ich Klientów. Konsumenci są świadomi potrzeb, cenią swój czas, oczekują przejrzystości całego procesu zakupu, wygody i pełnego zaangażowania profesjonalnych doradców. 

- Elementem gry rynkowej firm jest robienie czegoś lepiej, szybciej lub mądrzej niż konkurencja. Ma to zwłaszcza znaczenie w przypadku produktów, które się od siebie nie różnią. Zakładając, że w dużym mieście są dwa lub trzy salony oferujące te same modele samochodów tej samej marki, to właśnie doświadczenie Klienta na całej ścieżce zakupowej może być wyróżnikiem - mówi Łukasz Murawski, ekspert ds. brandingu Wyższej Szkoły Bankowej w Gdyni.
 

Omnichannel w salonach sprzedaży

Zakup samochodu przez Internet poprzedzony jazdą testową w salonie, a może zakup samochodu w salonie i dopełnianie formalności online? Ustalanie zakresu serwisu za pomocą aplikacji, wideoczat z mechanikiem, wizyta w showroomie? Sprzedawcy w wielu branżach coraz chętniej sięgają po model sprzedaży wielokanałowej, w tym zakresie profesjonalizuje się również rynek sprzedaży samochodów. Głównym celem jest zapewnienie Klientowi spójnego doświadczenia zakupowego.

- Klienci coraz mniej czasu przeznaczają na zakup samochodu i rzadziej pojawiają się w salonach. Jeszcze kilka lat temu, kupując samochód, odwiedzali salon kilka razy, dzisiaj to najczęściej jedna lub dwie wizyty. Zainteresowani zakupem przychodzą do nas już z pewną wiedzą, którą czerpią z Internetu. To tam często zaczyna się proces zakupu. Dajemy konsumentom możliwość przejścia całego procesu online. Sami decydują kiedy, czy i na jakim etapie spotkają się z doradcą w salonie. Obie ścieżki sprzedaży prowadzone są równoległe i się przenikają. Wirtualny świat towarzyszy Klientom także w salonie, gdy doradca prezentuje ofertę, korzystając z nowych technologii – mówi Wojciech Dopierała, kierownik działu marketingu, Inchcape Polska.

Nowoczesne technologie wykorzystywane są m.in. w procesie obsługi Klientów w salonach Inchcape Polska, dealera marek BMW i MINI. Towarzyszą konsumentom w całym procesie zakupu i obsługi posprzedażowej. Dealer umożliwia zakup samochodów online, ale świat wirtualny gości również w salonach. Na Klientów czekają doradcy, którzy wykorzystując wirtualną rzeczywistość, indywidualnie dopasowują modele samochodów, ich funkcjonalności. Online można umawiać się na jazdy próbne, a oddając auto do serwisu, mamy możliwość kontaktu z mechanikiem przez wideoczat.

Tradycyjnym procesem zakupu w salonie sprzedaży zainteresowanych jest też większość firm (81%), ale już 39% przedsiębiorstw rozważa model hybrydowy – osoby odpowiedzialne za zakup firmowych samochodów chcą obejrzeć auto w salonie przed zakupem online – wynika z raportu EFL „Cyfrowa rewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”.

Nie bez znaczenia dla kupujących samochód nadal pozostaje możliwość poznania wybranego modelu podczas jazdy testowej. W ostatnim czasie i w tym segmencie zaszły zmiany. Jazdy testowe można odbywać samodzielnie lub z doradcą i zaplanować je według własnych potrzeb. Klient salonu może wyznaczyć własną trasę, dojechać do swojego garażu i sprawdzić, czy nowym samochodem będzie mu się wygodnie parkowało.  

- Podczas procesu sprzedaży samochodu jest siedem punktów styku, kluczowych momentów, w których sprzedawcy dbają o wyjątkowe doświadczenie Klienta. Pierwsze doświadczenie następuje w świecie cyfrowym, następnie Klient przychodzi do salonu sprzedaży i rozmawia z doradcą. Kolejnym jest jazda testowa, po której mogą nastąpić negocjacje i zakup. Czy to będzie wyjątkowy moment? Po sfinalizowaniu transakcji czekamy na odbiór lub dostarczenie samochodu. Czy to będzie wydarzenie? To też nie koniec drogi zakupu, przecież jest jeszcze obsługa posprzedażowa (np. serwisowanie) i relacja posprzedażowa - zauważa Łukasz Murawski z WSB w Gdyni.

 

Profesjonalni doradcy

Profesjonalne doradztwo od zawsze stanowiło silną stronę salonów sprzedaży samochodów. Kim dzisiaj są doradcy? Profesjonalny doradca wie, jak spełniać oczekiwania Klientów, czy to w doborze samochodu, czy też sposobu finansowania. Jak dealerzy rozwijają ich kompetencje? Przykładem jest program szkoleniowy przeprowadzony w Inchcape Polska. Wraz z rozwojem rynku samochodów elektrycznych wśród Klientów pojawiały się pytania i niepewności dotyczące użytkowania EV. Dealer, odpowiadając na potrzebę konsumentów, szukających doradztwa w tym zakresie, zdecydował się na przeszkolenie swoich pracowników. 

Z analizy opinii Klientów salonów samochodowych Inchcape Polska  wynika, że konsumenci cenią sobie pełne zaangażowanie doradców na każdym etapie sprzedaży, wyczuwanie przez nich potrzeb, indywidualne dopasowywanie oferty, a także przejrzystość procesu zakupu i dobrą komunikację.

- W procesie obsługi Klientów bardzo ważne jest doświadczenie, wiedza i pomoc profesjonalnych doradców. Wiemy, jak spełniać oczekiwania naszych Klientów. Potwierdzają to nagrody i wyróżnienia corocznie przyznawane naszym salonom przez BMW Group, w tym ostatnia nagroda Dealera Roku BMW 2021 dla warszawskiego salonu – dodaje Wojciech Dopierała z Inchcape Polska.

 

Zmiany, jakie zachodzą na rynku i w oczekiwaniach Klientów, wymuszają u sprzedawców szybką adaptację. To jedna z najistotniejszych kompetencji przyszłości. Tak dzieje się również w branży sprzedaży samochodów. Salony dealerów przystosowują zarówno ofertę, jak i sposób obsługi, stawiając na jakość doświadczenia zakupowego. Salony sprzedaży nie przechodzą do lamusa – przechodzą transformację.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Klienci Toyota Leasing mogą zarządzać umowami leasingu i KINTO ze smartfonów Biuro prasowe
2024-06-24 | 14:00

Klienci Toyota Leasing mogą zarządzać umowami leasingu i KINTO ze smartfonów

Toyota Leasing ogłasza wprowadzenie aplikacji mobilnej Portalu Klienta, dostępnej na systemy Android i iOS. Pierwsza tego typu aplikacja na polskim rynku, umożliwia łatwy i wygodny dostęp do
Motoryzacja Goodyear z najwyższą oceną środowiskową od FIA
2024-06-19 | 09:10

Goodyear z najwyższą oceną środowiskową od FIA

Zespół Goodyear Racing EMEA uzyskał najwyższą, 3-gwiazdkową ocenę w programie akredytacji środowiskowej FIA. Wyróżnienie to przyznano za długoterminowe plany
Motoryzacja Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive
2024-06-12 | 08:00

Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive

Universal Robots, duńska firma zajmująca się projektowaniem i produkcją robotów współpracujących (cobotów), wraz ze swoimi partnerami coraz śmielej wkracza w przemysł

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.