Komunikaty PR

Trend: nie kupuj auta – wynajmij i używaj

2023-05-30  |  11:20
Biuro prasowe
Kontakt

Dla wielu przedsiębiorstw samochód jest niezbędnym narzędziem do prowadzenia działalności, większość z nich stoi przed dylematem: czy warto go kupić, wziąć w leasing czy może skorzystać z coraz bardziej popularnego wynajmu długoterminowego? Ta kwestia dotyczy zwłaszcza małych, mikro i jednoosobowych działalności gospodarczych, których liczba w Polsce stale wzrasta. Według badań Głównego Urzędu Statystycznego, spośród około 370 tysięcy nowych rejestracji przedsiębiorstw w 2022 roku, aż 80% stanowiły jednoosobowe działalności gospodarcze. W obliczu rosnących kosztów zakupu, eksploatacji i utrzymania własnego pojazdu, coraz większa liczba przedsiębiorców zaczyna decydować się na formy finansowania samochodu, które mogą okazać się atrakcyjną alternatywą dla zakupu ze środków własnych, kredytu czy klasycznego leasingu, jak na przykład wynajem długoterminowy.

Liczba jednoosobowych działalności gospodarczych znacząco wzrosła w ostatnich latach. Wzrost ten wynika z różnych czynników, takich jak postępująca automatyzacja, zmiany na rynku pracy oraz rozwój technologii, które ułatwiają prowadzenie działalności na mniejszą skalę. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą zrealizować swoje pomysły i zyskać niezależność finansową. Analiza struktury podmiotów gospodarczych pod względem liczby pracujących pracowników pokazuje, że grupą dominującą we wszystkich województwach są działalności zatrudniające maksymalnie 9 pracowników (mapka 1)[1].

 

Wraz z rozwojem mniejszych i jednoosobowych przedsiębiorstw pojawia się potrzeba posiadania samochodu jako niezbędnego narzędzia pracy. Zadania takie jak dostawa towarów, spotkania z klientami, zdobywanie nowych kontraktów czy obsługa różnych lokalizacji wymagają mobilności i skutecznego zarządzania czasem. Wielu przedsiębiorców z sektorów takich jak handel detaliczny, usługi budowlane, czy transport, nie jest w stanie osiągnąć sukcesu bez odpowiedniej floty samochodów. Dlatego też wynajem długoterminowy auta staje się coraz popularniejszą opcją dla różnych branż, także dla małych firm i działalności gospodarczych takich jak trenerzy personalni, organizatorki wesel, makijażystki oraz małe firmy remontowe, cateringowe, usługowe czy eventowe.    

Wiele nowych na rynku, mniejszych przedsiębiorstw decyduje się na wynajem długoterminowy samochodu, ponieważ w ten sposób mogą uniknąć dużych początkowych inwestycji związanych z zakupem czy klasycznym leasingiem auta, co pozwala im skoncentrować się na rozwoju swojej działalności. – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). – W wynajmie długoterminowym zazwyczaj nie jest wymagana żadna opłata wstępna czy wkład własny i to bardzo ważna zaleta dla tej grupy klientów. Dodatkowo, koszty utrzymania pojazdu, takie jak serwisowanie, ubezpieczenia i naprawy, są wliczone w sposób zryczałtowany w ratę wynajmu, wysokość raty pozostaje niezmienna przez cały okres umowy, co eliminuje nieprzewidziane wydatki, zapewnia stabilne koszty związane z samochodem i umożliwia precyzyjne planowanie budżetu. Ponadto, dzięki wynajmowi długoterminowemu mali przedsiębiorcy mogą elastycznie prowadzić biznes, dostosowując flotę pojazdów do zmieniających się potrzeb biznesowych, bez konieczności angażowania dużych dodatkowych środków finansowych. – dodaje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Dla małych, mikro i jednoosobowych działalności gospodarczych inwestycja związana z zakupem samochodu może być znaczącym obciążeniem. Konieczność sfinansowania pojazdu i poniesienia kosztów związanych z jego zakupem stanowi wyzwanie dla przedsiębiorców, którzy często muszą sięgać po kredyty lub inne formy finansowania, aby sprostać tym wydatkom. Ponadto, małe firmy muszą stawić czoła rosnącym kosztom związanym z eksploatacją samochodu - wydatki na paliwo, ubezpieczenie, naprawy i inne czynności związane z utrzymaniem pojazdu. Te rosnące i mało przewidywalne w obecnych czasach koszty mogą poważnie obciążać budżet firm, zwłaszcza na początku ich działalności i stanowić istotne wyzwanie finansowe. Dodatkowo, zmieniające się potrzeby biznesowe mogą wymagać elastyczności, której zakup czy leasing auta nie zapewniają.

Dlatego też wynajem długoterminowy jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla małych przedsiębiorstw, spełniającym ich aktualne oczekiwania i potrzeby, przede wszystkim pod względem przewidywalności i stabilności kosztów. Umożliwia lepszą kontrolę wydatków związanych z autem, na dodatek bez konieczności ponoszenia wysokich początkowych nakładów finansowych. Tym samym pozwala na lepsze zarządzanie budżetem i unikanie nieprzewidzianych kosztów, np. wynikających z awarii pojazdu. Wynajem długoterminowy staje się w Polsce coraz bardziej popularny, także wśród najmniejszych firm. Zgodnie z danymi PZWLP, w 2022 r. po rozwiązanie to sięgało już 28,1% przedsiębiorców i firm Polsce nabywających w tym czasie nowe samochody. W ciągu 5 lat udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych aut w naszym kraju powiększył się o prawie 7 punktów procentowych. Wynajem długoterminowy zyskuje wobec zakupu samochodów ze środków własnych, w kredycie czy z wykorzystaniem klasycznego leasingu. 

 


[1] Źródło „Podmioty krajowe należące do grup przedsiębiorców w 2021 roku (https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/podmioty-gospodarcze-wyniki-finansowe/przedsiebiorstwa-niefinansowe/grupy-przedsiebiorstw-w-polsce-w-2021-roku,14,14.html)

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: .
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe
2025-07-09 | 12:30

Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

W 2024 r. w naszym kraju było zarejestrowanych niecałe 20,5 mln samochodów osobowych – na każdego Polaka w wieku produkcyjnym przypadło zatem prawie jedno auto. Autorzy
Motoryzacja Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu
2025-06-18 | 06:00

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Wyjątkowa szansa na ekskluzywną podróż na lotnisko. Każda podróż zaczyna się od drogi na lotnisko, ale tym razem może to być coś znacznie więcej niż zwykły przejazd. Easy
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.