Trend: nie kupuj auta – wynajmij i używaj
Dla wielu przedsiębiorstw samochód jest niezbędnym narzędziem do prowadzenia działalności, większość z nich stoi przed dylematem: czy warto go kupić, wziąć w leasing czy może skorzystać z coraz bardziej popularnego wynajmu długoterminowego? Ta kwestia dotyczy zwłaszcza małych, mikro i jednoosobowych działalności gospodarczych, których liczba w Polsce stale wzrasta. Według badań Głównego Urzędu Statystycznego, spośród około 370 tysięcy nowych rejestracji przedsiębiorstw w 2022 roku, aż 80% stanowiły jednoosobowe działalności gospodarcze. W obliczu rosnących kosztów zakupu, eksploatacji i utrzymania własnego pojazdu, coraz większa liczba przedsiębiorców zaczyna decydować się na formy finansowania samochodu, które mogą okazać się atrakcyjną alternatywą dla zakupu ze środków własnych, kredytu czy klasycznego leasingu, jak na przykład wynajem długoterminowy.
Liczba jednoosobowych działalności gospodarczych znacząco wzrosła w ostatnich latach. Wzrost ten wynika z różnych czynników, takich jak postępująca automatyzacja, zmiany na rynku pracy oraz rozwój technologii, które ułatwiają prowadzenie działalności na mniejszą skalę. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą zrealizować swoje pomysły i zyskać niezależność finansową. Analiza struktury podmiotów gospodarczych pod względem liczby pracujących pracowników pokazuje, że grupą dominującą we wszystkich województwach są działalności zatrudniające maksymalnie 9 pracowników (mapka 1)[1].
Wraz z rozwojem mniejszych i jednoosobowych przedsiębiorstw pojawia się potrzeba posiadania samochodu jako niezbędnego narzędzia pracy. Zadania takie jak dostawa towarów, spotkania z klientami, zdobywanie nowych kontraktów czy obsługa różnych lokalizacji wymagają mobilności i skutecznego zarządzania czasem. Wielu przedsiębiorców z sektorów takich jak handel detaliczny, usługi budowlane, czy transport, nie jest w stanie osiągnąć sukcesu bez odpowiedniej floty samochodów. Dlatego też wynajem długoterminowy auta staje się coraz popularniejszą opcją dla różnych branż, także dla małych firm i działalności gospodarczych takich jak trenerzy personalni, organizatorki wesel, makijażystki oraz małe firmy remontowe, cateringowe, usługowe czy eventowe.
Wiele nowych na rynku, mniejszych przedsiębiorstw decyduje się na wynajem długoterminowy samochodu, ponieważ w ten sposób mogą uniknąć dużych początkowych inwestycji związanych z zakupem czy klasycznym leasingiem auta, co pozwala im skoncentrować się na rozwoju swojej działalności. – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). – W wynajmie długoterminowym zazwyczaj nie jest wymagana żadna opłata wstępna czy wkład własny i to bardzo ważna zaleta dla tej grupy klientów. Dodatkowo, koszty utrzymania pojazdu, takie jak serwisowanie, ubezpieczenia i naprawy, są wliczone w sposób zryczałtowany w ratę wynajmu, wysokość raty pozostaje niezmienna przez cały okres umowy, co eliminuje nieprzewidziane wydatki, zapewnia stabilne koszty związane z samochodem i umożliwia precyzyjne planowanie budżetu. Ponadto, dzięki wynajmowi długoterminowemu mali przedsiębiorcy mogą elastycznie prowadzić biznes, dostosowując flotę pojazdów do zmieniających się potrzeb biznesowych, bez konieczności angażowania dużych dodatkowych środków finansowych. – dodaje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Dla małych, mikro i jednoosobowych działalności gospodarczych inwestycja związana z zakupem samochodu może być znaczącym obciążeniem. Konieczność sfinansowania pojazdu i poniesienia kosztów związanych z jego zakupem stanowi wyzwanie dla przedsiębiorców, którzy często muszą sięgać po kredyty lub inne formy finansowania, aby sprostać tym wydatkom. Ponadto, małe firmy muszą stawić czoła rosnącym kosztom związanym z eksploatacją samochodu - wydatki na paliwo, ubezpieczenie, naprawy i inne czynności związane z utrzymaniem pojazdu. Te rosnące i mało przewidywalne w obecnych czasach koszty mogą poważnie obciążać budżet firm, zwłaszcza na początku ich działalności i stanowić istotne wyzwanie finansowe. Dodatkowo, zmieniające się potrzeby biznesowe mogą wymagać elastyczności, której zakup czy leasing auta nie zapewniają.
Dlatego też wynajem długoterminowy jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla małych przedsiębiorstw, spełniającym ich aktualne oczekiwania i potrzeby, przede wszystkim pod względem przewidywalności i stabilności kosztów. Umożliwia lepszą kontrolę wydatków związanych z autem, na dodatek bez konieczności ponoszenia wysokich początkowych nakładów finansowych. Tym samym pozwala na lepsze zarządzanie budżetem i unikanie nieprzewidzianych kosztów, np. wynikających z awarii pojazdu. Wynajem długoterminowy staje się w Polsce coraz bardziej popularny, także wśród najmniejszych firm. Zgodnie z danymi PZWLP, w 2022 r. po rozwiązanie to sięgało już 28,1% przedsiębiorców i firm Polsce nabywających w tym czasie nowe samochody. W ciągu 5 lat udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych aut w naszym kraju powiększył się o prawie 7 punktów procentowych. Wynajem długoterminowy zyskuje wobec zakupu samochodów ze środków własnych, w kredycie czy z wykorzystaniem klasycznego leasingu.
[1] Źródło „Podmioty krajowe należące do grup przedsiębiorców w 2021 roku (https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/podmioty-gospodarcze-wyniki-finansowe/przedsiebiorstwa-niefinansowe/grupy-przedsiebiorstw-w-polsce-w-2021-roku,14,14.html)
VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online
Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.