Ubezpieczenia komunikacyjne odporne na inflację.
- Pierwsze miesiące roku przyniosły podwyżki dla kierowców- drożeje paliwo, części zamienne i usługi serwisowe. Tanieją za to ubezpieczenia.
- Polisy OC są średnio o 3 proc. niższe niż przed rokiem, a spadki cen dotyczą wszystkich województw.
- AC podrożało z kolei ok. 2,7 proc., najwięcej w świętokrzyskim (24 proc.) i na Podkarpaciu (8,9 proc.).
- Obok marek premium z wyższymi kosztami ubezpieczeń muszą liczyć się posiadacze aut z amerykańskim rodowodem.
Ceny polis OC spadają – najwięcej w Małopolsce i na Mazowszu
Średnia cena ubezpieczenia OC komunikacyjnego była w pierwszym kwartale 2022 roku o 3 proc. niższa niż przed rokiem. To spadek z poziomu 551 zł do 534 zł w skali kraju. Ceny obniżyły się we wszystkich województwach. W przypadku małopolskiego, mazowieckiego oraz Podlasia polisy potaniały najwięcej, bo ok. 5 proc. Oznacza to, że w tych regionach kierowcy zaoszczędzili na ubezpieczeniu średnio 30-40 zł (a w praktyce, biorąc pod uwagę inflację jeszcze więcej). Podobna sytuacja miała miejsce w zachodniopomorskim i lubuskim, gdzie za ochronę OC płacono przeciętnie 4 proc. mniej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Więcej niż w innych regionach kraju potaniały także ubezpieczenia w Wielkopolsce (3,3 proc.), aglomeracji łódzkiej (2,8 proc.) oraz na Śląsku (2,7 proc.). Symboliczne spadki na poziomie 1 proc. odnotowały z kolei Dolny Śląsk, świętokrzyskie i lubelskie.
- Jedną z głównych przyczyn, spadku cen polis OC w ciągu ostatniego roku, jest duża konkurencja wśród ubezpieczycieli w tym segmencie rynku. Należy ponadto zdawać sobie sprawę, że sfera ubezpieczeń charakteryzuje się nieco odmiennym cyklem koniunkturalnym, niż ma to miejsce w innych obszarach gospodarki. Nie bez znaczenia jest również aktualna sytuacja podażowa na rynku motoryzacyjnym. Jednak niskie poziomy składek nie będą trwać w nieskończoność i należy przypuszczać, że wkrótce ceny polis pójdą w górę – stwierdza Kamila Grandzicka z CUK Ubezpieczenia.
AC drożeje wolniej od inflacji. Świętokrzyskie liderem wzrostów, opolskie z największym spadkiem cen.
W ostatnich 12 miesiącach średnia cena polisy AC wzrosła o niespełna 2,7 proc. W zdecydowanej większości województw podwyżki nie przekroczyły właśnie tego poziomu. Ceny ubezpieczenia najbardziej poszybowały w górę w województwie świętokrzyskim. Osoby, które zdecydowały się na zawarcie polisy AC w tym regionie, zapłaciły aż o 24 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2021 roku. W ujęciu kwotowym ubezpieczenie było tu droższa przeciętnie o 190 zł. Stosunkowo dużo wzrosły także ceny na Podkarpaciu (9 proc.) i w warmińsko-mazurskim (6,8 proc.). Na przeciwległym biegunie są województwa opolskie i dolnośląskie, w których stawki były niższe niż przed rokiem – odpowiednio o 3,7 i 0,5 proc. Sytuacja nie zmieniła się z kolei w kujawsko-pomorskim, które zanotowało analogiczny średni poziom składki autocasco, tj. 800 zł.
- Ceny polis autocasco rosną, ale zdecydowanie wolniej niż poziom inflacji, więc realnie można stwierdzić, że też tanieją. Od tego trendu wyraźnie odstaje województwo świętokrzyskie. Jednak bez względu na to, gdzie kierowca kupuje ubezpieczenie, w pakiecie może liczyć na dodatkowe zniżki. Korzystając z kalkulatorów online, kierowcy mogą również samodzielnie przeglądać oferty wszystkich towarzystw ubezpieczeniowych i wybrać pakiet dopasowany do swoich potrzeb – dodaje Kamila Grandzicka z CUK Ubezpieczenia.
Chcesz tańsze ubezpieczenie – nie kupuj amerykańskich aut
W I kwartale tego roku najdrożej za ubezpieczenie OC zapłaciły osoby w wieku 18-24 lata. To średnio 1080 zł i ponad 50 proc. więcej niż kierowcy w przedziale wiekowym 55 plus. Podobnie było w przypadku polisy AC. Składka dla osób powyżej 55 roku życia wyniosła średnio 720 zł przy 1371 zł dla najmłodszych kierowców.
Biorąc pod uwagę marki samochodów, to właściciele aut z amerykańskim rodowodem ponieśli relatywnie wysokie koszty ubezpieczeń. Średnie składki za OC i AC dla Chryslera, Cadillaca, Chevroleta, czy Jeepa oscylowały w granicach 3,3 tys. zł. To wprawdzie ok. 40 proc. mniej niż w przypadku Porsche i ponad 50 proc. od Tesli, ale średnio 900 zł więcej w porównaniu do pozycjonowanych na zbliżonym poziomie marek japońskich tj. Mazda, czy Lexus.
W przypadku samej polisy OC najmniej za ubezpieczenie zapłacili właściciele Fiatów, Opli, Renault, czy popularnych marek koreańskich. Kwoty ubezpieczenia kształtowały się w tych przypadkach w przedziale 450-600 zł. Najdroższe polisy OC – oscylujące w granicach tysiąca złotych kupowali z kolei użytkownicy Land Roverów, Jeepów, BMW i marki Abarth.
- Wpływ na wzrost cen ubezpieczeń AC mają rosnące koszty usług serwisowych, pracy, a także energii zużywanej w warsztatach samochodowych. Naprawa po zdarzeniu drogowym wymaga również coraz wyższych wydatków na części zamienne oraz stosowania skomplikowanej i kosztownej technologii. To również dlatego ceny polis dla luksusowych oraz rzadkich modeli, jak np. amerykańskie są wyższe, niż w przypadku bardziej popularnych i produkowanych w Europie aut – podsumowuje Kamila Grandzicka z CUK Ubezpieczenia.
Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.