Komunikaty PR

Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie

2022-07-27  |  13:37

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Gwarantuje ochronę finansową np. w przypadku zdarzenia drogowego, które spowoduje szkody w mieniu innego uczestnika ruchu. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?

 

Dlaczego się ubezpieczyć?

 

Ubezpieczenie OC w praktyce chroni zarówno sprawcę, jak i poszkodowanego. Ofiara wypadku drogowego nie musi się obawiać, że wypłata odszkodowania będzie opóźniona ze względu na problemy finansowe osoby, która go spowodowała. Kierowca za to może być pewien, że nie zostanie nagle zmuszony do zapłacenia bardzo dużej kwoty. Należy pamiętać, że świadczenia za szkody osobowe (np. poważne uszkodzenia ciała) sięgają czasem poziomu kilkuset tysięcy złotych. Warto też wiedzieć, że w przypadku niektórych krajów nie ma górnej granicy odpowiedzialności w przypadku szkód osobowych – informuje Jerzy Kowalczyk z TUZ Ubezpieczenia.

 

Ważnym argumentem za dbaniem o ciągłość ubezpieczenia jest też to, że średnio OC jest tańsze niż najniższa kara za brak ubezpieczenia pojazdu. Dla przykładu, w okresie styczeń – wrzesień 2019 do kasy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego kierowcy wpłacili ponad 220 mln zł kar za brak OC. Średnia wartość szkody, jakie zapłacili nieubezpieczeni, wyniosła 16,5 tys. zł. Rekordzista musiał zwrócić UFG ponad 1,4 mln zł po wypadku. Warto wiedzieć, że od 2022 roku wzrosły opłaty karne za brak OC. Jeśli właściciel nie posiada ważnego obowiązkowego ubezpieczenia powyżej 14 dni, zapłaci karę w wysokości 6020 zł.

 

Warto pamiętać, że do odpowiedzialności finansowej może być pociągnięty nie tylko właściciel pojazdu, ale również kierowca, który prowadził pożyczony (i nieubezpieczony) samochód i spowodował wypadek.

 

AC, jako dodatkowa ochrona

Ubezpieczenie Autocasco dedykowane jest osobom, którym zależy na dodatkowej ochronie pojazdu od uszkodzeń, zniszczenia i kradzieży, szczególnie kiedy planują poruszać się po nieznanym terenie czy parkować w okolicach, w których często dochodzi do aktów wandalizmu.

 

Ubezpieczenie Autocasco obejmuje szkody polegające na zniszczeniu, uszkodzeniu lub utracie ubezpieczonego pojazdu, jego części, a także wyposażenia podstawowego, dodatkowego i bagażu.

 

NNW Komunikacyjne

Oferta ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków kierowcy i pasażerów kierowana jest do wszystkich, którzy chcą uzyskać dodatkowe wsparcie po zaistniałym zdarzeniu komunikacyjnym. Gwarantuje wypłatę świadczeń w przypadkach trwałego uszczerbku na zdrowiu czy śmierci ubezpieczonego w następstwie nieszczęśliwego wypadku komunikacyjnego. Ochroną objęty jest kierowca oraz pasażerowie pojazdu.

 

Czym jest Assistance?

Ubezpieczenie Auto Assistance, podobnie jak wiele innych produktów ubezpieczeniowych, zazwyczaj jest proponowane przez ubezpieczycieli w kilku różnych wariantach ubezpieczenia. Bardzo istotne jest dobranie odpowiedniego do swoich potrzeb. W standardowym  wariancie ubezpieczenia Assistance najczęściej znajduje się podstawowa pomoc, jaką jest holowanie w przypadku zaistnienia kolizji drogowej. W wariancie podstawowym ubezpieczyciel zwykle pokrywa koszty holowania pojazdu na lawecie do 100 km. To bardzo ważny aspekt, kiedy pod uwagę brany jest dalszy wyjazd wakacyjny.

 

W wariantach o szerszym zakresie ochrony  polisa obejmuje ochroną zdarzenia wynikające nie tylko z kolizji/wypadku, ale też z awarii bądź unieruchomienia pojazdu. Pokrywa świadczenia w zakresie naprawy na miejscu zdarzenia, holowania, przewozu osób, parkingu, zakwaterowania, usług informacyjnych.

 

Limit holowania zależy od wykupionego wariantu ubezpieczenia, niektórzy ubezpieczyciele proponują większą liczbę kilometrów, nawet do 1500 km za granicą. W wariantach o szerszym zakresie ochrony  można otrzymać również nocleg w hotelu, pojazd zastępczy czy zwrot kosztów powrotu do miejsca zamieszkania. Ważne są również takie aspekty ubezpieczenia, jak np. brak limitu kilometrowego od miejsca zdarzenia lub zamieszkania czy holowanie do miejsca wskazanego przez ubezpieczającego, a nie do najbliższego warsztatu samochodowego. Rozszerzony wariant Auto Assistance jest szczególnie ważny w okresie wakacyjnym. Co bowiem zrobi kierowca, kiedy w drodze nad morze czy w góry, na środku trasy, 300 kilometrów od domu, zepsuje się samochód? Dla przykładu, w pakiecie Auto Assistance TUZ Ubezpieczenia zwiększyliśmy sumę ubezpieczenia, limit kilometrów na usługę holowania oraz znieśliśmy limity na dostarczenie paliwa w przypadku awarii czy unieruchomienia pojazdu  - dodaje Jerzy Kowalczyk.

 

Jednym z podstawowych aspektów, jakie rozważają właściciele pojazdów zastanawiający się nad wykupieniem polisy Auto Assistance, jest to, czy ochrona ubezpieczeniowa będzie obowiązywała jedynie na terytorium Polski, czy również poza granicami kraju. Zasadniczą rolę w odpowiedzi wyjaśniającej to zagadnienie odgrywa zazwyczaj wariant ubezpieczenia Assistance, na jaki zdecydował się ubezpieczony. W przypadku podstawowych wariantów tego rodzaju ubezpieczenia, z ochrony będzie można skorzystać jedynie na terenie Polski. Jeżeli często wyjeżdżamy za granicę, warto rozważyć wykupienie rozszerzonego wariantu ubezpieczenia pojazdu. Wówczas z pomocy w przypadku unieruchomienia samochodu będzie można skorzystać także we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

 

Zielona Karta

Obowiązek jej wykupienia i posiadania nakładany jest obecnie na posiadacza pojazdu mechanicznego (np. samochodu bądź motocykla) w krajach, które wylistowane są na stronie: https://www.pbuk.pl/system-zielonej-karty/mapa-systemu. Aktualnie Zieloną Kartę trzeba posiadać wjeżdżając na teren Rosji, Białorusi, Ukrainy, Mołdawii, Czarnogóry, Albanii, Macedonii, Turcji, Azerbejdżanu, Iranu, Izraela, Maroko i Tunezji.

 

Gdzie bez Zielonej Karty?

Podróżując po terytorium wielu państw nie musimy posiadać Zielonej Karty. Jest tak w krajach zrzeszonych w Unii Europejskiej. Posiadacze polskiej polisy ubezpieczeniowej OC pojazdu mogą także bez dodatkowych dokumentów poruszać się po terytorium takich państw jak: Szwajcaria, Norwegia, Wielka Brytania, Lichtenstein, Islandia, Monako, San Marino, Wyspy Owcze, Gibraltar, a od niedawna także Bośnia i Hercegowina.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności Biuro prasowe
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica
Motoryzacja Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
2024-12-13 | 09:35

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku

W sezonach 2025-2027 Goodyear pozostanie sponsorem tytularnym oraz wyłącznym dostawcą opon do najwyższej klasy wyścigów pojazdów ciężarowych, European Truck Racing

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych

5 marca Komisja Europejska przedstawi plan działań dla przemysłu motoryzacyjnego, który ma zapewnić wsparcie dla sektora pozostającego pod dużą presją. Dyskusje na forum UE dotyczą m.in. możliwości rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku, o co wnioskują europosłowie z Europejskiej Partii Ludowej, podkreślając, że cel ten wydaje się trudny do osiągnięcia. Marcin Korolec, prezes zarządu Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, ocenia, że będzie to jednak decyzja szkodliwa dla przyszłości sektora motoryzacyjnego.

IT i technologie

Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu

Ministerstwo Cyfryzacji zaprezentowało w ubiegłym tygodniu polski model językowy PLLuM. Polish Large Language Model to rodzina modeli sztucznej inteligencji, która pozwala przetwarzać i generować teksty w języku polskim. Ma to być przełomowy krok w cyfryzacji kraju, który może zmienić sposób funkcjonowania administracji publicznej. PLLuM jako wirtualny asystent w mObywatelu przeprowadzi przez aplikację, a jako inteligentny asystent urzędniczy zautomatyzuje przetwarzanie dokumentów.

Problemy społeczne

Biznes coraz chętniej angażuje się w działania społeczne. To ważny partner dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy w ciągu 32 lat działalności zebrała blisko 2,3 mld zł i kupiła ponad 74,5 tys. urządzeń. Fundacja realizuje ogólnonarodowe programy medyczne, uczy pierwszej pomocy i krzewi ideę wolontariatu. W działania organizacji chętnie angażuje się też biznes. Jerzy Owsiak, współzałożyciel i prezes fundacji, otrzymał nagrodę specjalną Business Centre Club, m.in. za wkład w budowanie empatycznego i solidarnego społeczeństwa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.