Wakacyjne statystyki lepsze, ale nietrzeźwych kierowców wciąż nie brakuje
Podczas tegorocznych wakacji odnotowano ponad 21,5 tys. przypadków kierowania pod wpływem alkoholu. I choć jest to mniej niż w czasie ubiegłorocznych wakacji, to jednak wciąż bardzo dużo. Obowiązujące w Polsce kary są surowe – ale jak widać nie zapobiegają wsiadaniu za kierownicę po alkoholu. Dlatego niezbędne są działania edukacyjne, które uświadomią kierowcom ryzyka na jakie narażają siebie i innych prowadząc po alkoholu. Takie jak „Autosobriety – ruszaj bez promili”.
Wakacyjne statystyki lepsze, ale nietrzeźwych kierowców wciąż nie brakuje
Według policyjnych statystyk w trakcie tegorocznych wakacji w Polsce odnotowano aż 21.557 przypadków kierowania pojazdem pod wpływem alkoholu, w tym w lipcu 9.590 (spadek o 10% w stosunku do lipca ’22) i 9.180 w sierpniu (spadek o 15% w stosunku do sierpnia’22). Choć tegoroczne statystyki są lepsze niż rok wcześniej – to dalekie od ideału, wciąż na drogi wyjeżdża mnóstwo nietrzeźwych kierowców... Dlatego nadal potrzebne są działania edukacyjne, które nie tylko uświadomią możliwe konsekwencje, ale też pokażą jak na organizm działa alkohol i na jakie ryzyka narażają siebie i innych użytkowników dróg. I to nie tylko w wakacje – ale przez cały rok.
Edukuj się i ruszaj bez promili!
Taką porcję wiedzy dostarcza kierowcom „Autosobriety – ruszaj bez promili”, program szkoleniowy, który powstał z inicjatywy UNITAR - Instytutu ONZ ds. Badań i Szkoleń (United Nations Institute for Training and Research). Polska jest pierwszym krajem w Unii Europejskiej, w którym jest wdrażany. Program jest bezpłatny, a jego adresatami są przede wszystkim młodzi kierowcy – kursanci ośrodków szkolenia kierowców, ale dostępny jest też dla osób już posiadających prawo jazdy.
Szkolenie odbyć można online - na stronie UNITAR lub bezpośrednio na platformie e-learningowej EdApp. Obejmuje takie zagadnienia jak statystyki dotyczące bezpieczeństwa na drogach, wpływ alkoholu na organizm i zdolność prowadzenia pojazdów, mity na temat metod szybkiego pozbycia się alkoholu z organizmu, kwestie prawne odnoszące się do prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu czy zasady bezpiecznej jazdy. Dodatkowo kursanci mogą korzystać z materiału video – na platformie YouTube dostępny jest film odwzorowujący postrzeganie rzeczywistości przez kierowcę będącego pod wpływem alkoholu i pokazujący konsekwencje prowadzenia pojazdu po alkoholu.
– Tegoroczne wakacje, aczkolwiek bezpieczniejsze niż w roku ubiegłym, zebrały tragiczne żniwo w postaci wielu wypadków, rannych i zabitych, mnóstwo kierowców prowadziło też pojazdy po alkoholu. Mimo coraz surowszych kar kierowcy wciąż lekceważą podstawowe zasady bezpieczeństwa i wciąż siadają za kierownicę pod wpływem alkoholu – zwłaszcza podczas wakacji. Jak widać sam kij nie wystarczy i potrzebna jest marchewka - edukowanie i przypominanie, jak tragiczne mogą być skutki jazdy po alkoholu. Właśnie dlatego tak istotne jest, aby program szkoleniowy „Autosobriety – ruszaj bez promili” został zrealizowany przez jak największą liczbę kierowców oraz kandydatów na kierowców. Wierzę, że wiedza - podana w przyjazny sposób i całkowicie bezpłatnie - otworzy oczy wielu z nim i poprawi bezpieczeństwo na naszych drogach, powiedział Artur Zieliński, zastępca prezydenta Płocka i Dyrektor Wykonawczy CIFAL w Polsce - jednego z 30 afiliowanych, międzynarodowych centrów szkoleniowych UNITAR, który zajmuje się koordynacją wdrażania projektu w Polsce.
CIFAL Płock został sygnatariuszem Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Drogowego (European Road Safety Charter – ERSC), koordynowanej przez Komisję Europejską. To największa platforma w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego społeczeństwa obywatelskiego, której celem jest wsparcie realizacji ambitnego celu - ograniczenia liczby zgonów i poważnych obrażeń na drogach UE o 50% w latach 2020 - 2030 oraz wyeliminowania ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń - do 2050 r. Jej sygnatariuszami jest ponad 4 tys. podmiotów publicznych i prywatnych, które zobowiązały się do realizacji inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego skierowanych do swoich członków, pracowników i szerzej - całego społeczeństwa obywatelskiego. Wszystkie te podmioty tworzą społeczność, której członkowie mogą dzielić się swoją wiedzą, inspirując się i ucząc od siebie nawzajem.
„Autosobriety” - partnerzy
Program „Autosobriety – ruszaj bez promili” wspierany jest też przez organizacje społeczne i pozarządowe. Program został objęty patronatem przez Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, działające na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych w Polsce oraz Instytut Transportu Samochodowego, zajmujący się m.in. kwestiami związanymi z bezpieczeństwem w transporcie i ruchu drogowym. Partnerem programu jest też Stowarzyszenie Polska Wódka (PVA), które od lat edukuje w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu i jego wpływu na organizm. Do partnerów dołączają również ośrodki szkolenia kierowców, wykorzystując zasoby szkolenia Autosobriety w swoich programach szkoleniowych i zajęciach z kursantami.
***
CIFAL Płock – jedyny w Polsce, działający od 2004 roku ośrodek szkoleniowy Instytutu ONZ ds. Badań i Szkoleń UNITAR, propagujący wdrażanie rozwiązań mających na celu realizację 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju, zgodnie z wytycznymi „Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030”. Pomaga budować kompetencje z zakresu zrównoważonego zarządzania transportem i przestrzenią miejską, SMART CITY, partnerstwa publiczno-prywatnego i rozwoju ekonomicznego. Odbiorcami szkoleń są urzędnicy szczebla centralnego, regionalnego i lokalnego Polski i krajów sąsiadujących, a także przedstawiciele sektora prywatnego oraz organizacji międzynarodowych. Płocki CIFAL koncentruje się również na popularyzacji przedsiębiorczych postaw wśród młodzieży, wspierając ich ma drodze do własnego biznesu.
Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego – działa na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych w Polsce. Od momentu powstania w 2000 roku do 2006 roku było afiliowane przy Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Ministerstwie Transportu. W maju 2007 zostało zarejestrowane jako stowarzyszenie i od tej pory jest niezależną instytucją skupiającą przedstawicieli trzech sektorów życia publicznego: biznesu, rządu i organizacji pozarządowych.
Instytut Transportu Samochodowego
Instytut prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS rozpoczął swoją działalność w 1952 roku na mocy Zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego. Przy ITS działa Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, wspierające władze centralne i lokalne w procesie zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. Bazą systemu informatycznego POBR jest portal www.obserwatoriumbrd.pl, który zapewnia narzędzia do analiz danych o wypadkach drogowych. W sferze aktywności badawczej Instytutu pozostają m.in. osoby z dysfunkcjami narządów ruchu. W wyniku realizowanych przez ITS prac w 2015 roku otwarto Centrum Usług Motoryzacyjnych dla Osób Niepełnosprawnych przy ITS – pierwszą w Polsce instytucję zapewniającą kompleksowy system wsparcia mobilności osób niepełnosprawnych ruchowo.
Stowarzyszenie Polska Wódka (Polish Vodka Association) – jednym z filarów działalności organizacji jest promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Programy edukacyjne i kampanie społeczne prowadzone przez Stowarzyszenie, skierowane są nie tylko do potencjalnych konsumentów alkoholu, w tym w szczególności ludzi młodych, ale także do organizacji, które mają wpływ na kształtowanie postaw społecznych oraz do producentów, hurtowników i sprzedawców. Stowarzyszenie przeprowadziło 15 edycji kampanii „Pływam bez promili”.

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.