Komunikaty PR

Wśród przedsiębiorców rośnie zainteresowanie elektrykami

2022-02-14  |  13:45
Biuro prasowe

Co czwarta firma z sektora MŚP deklaruje, że w ciągu najbliższego roku kupi przynajmniej jeden samochód. Przedsiębiorcy zdecydowanie częściej wybiorą nowe modele niż używane, choć popularność tych drugich z roku na rok idzie w górę. Znacznie wzrośnie zainteresowanie napędem elektrycznym i hybrydowym – wynika z drugiej edycji badania „Portfele Polaków pod lupą”. Preferowanym sposobem finansowania pozostanie leasing z niskimi ratami i opcją zwrotu auta na koniec umowy.

Więcej aut z napędem eko

Badanie „Portfele Polaków pod lupą” na zlecenie Volkswagen Financial Services wykazało, że 25 proc. firm zamierza w 2022 r. kupić przynajmniej jeden samochód. Spośród nich 58 proc. planuje zakup jednego auta, natomiast 40 proc. zakłada zakup od 2 do 5 pojazdów. Rośnie zainteresowanie autami elektrycznymi (skok o 4 punkty proc. w porównaniu z poprzednią edycją badania) oraz z napędem hybrydowym (z 2 do 16 proc.).

Mocny wzrost zainteresowania proekologicznymi rodzajami napędu w połączeniu z faktem, że 18 proc. badanych firm nie wie jeszcze, jaki rodzaj napędu wybierze, może świadczyć, że jesteśmy świadkami przełomu. Widać, że zmienia się stosunek firm do aut o napędzie alternatywnym. Jeśli nic nie zakłóci rozwoju tego segmentu pojazdów, a wśród firm utrzyma się dążenie do zrównoważonego rozwoju i realizacji celów ESG, to w kolejnych badaniach trend może być bardziej widoczny – mówi Dariusz Brodnicki, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services.

Chętniej wybieramy używane

Zgodnie z deklaracjami w tym roku na nowe auto zdecyduje się 73 proc. przedsiębiorstw, a 27 proc. wybierze używane (wzrost o 7 p.p.). Z firm, które są zainteresowane zakupem samochodu używanego, ponad 40 proc. wybierze egzemplarz młodszy niż 3 lata. Wśród MŚP rośnie popularność pojazdów używanych. Już 36 proc., mając do dyspozycji podobną kwotę, wolałoby kupić pojazd używany, ale lepiej wyposażony, niż nowy w wersji podstawowej (30 proc. w poprzedniej edycji badania).

– Dostrzegamy, że firmy z roku na rok coraz bardziej przekonują się do samochodów używanych. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie już kilka lat temu uruchomiliśmy program Autonomia. To nowoczesna platforma finansowania samochodów używanych, w której klienci firmowi, ale też indywidualni, znajdą szeroki wybór pewnych i sprawdzonych modeli, ściśle dopasowanych do ich potrzeb. Osoba decydująca się na naszą ofertę spłaca tylko przewidywaną wartość utraty auta, a nie jego całą wartość, jak ma to miejsce w klasycznym leasingu czy kredycie – podkreśla Michał Dyc, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Volkswagen Financial Services.

Samochodowe e-commerce a namacalny kontakt z pojazdem

Lockdown i obostrzenia spowodowane pandemią zachęciły konsumentów do częstszych zakupów w sieci. Mimo to branża automotive jest jedną z tych, której klienci – w tym wypadku firmowi – pozostają tradycjonalistami. Zakup auta w sklepie online deklaruje jedynie 17 proc. przedstawicieli biznesu, doceniając przede wszystkim wygodę takiego rozwiązania. Z kolei sceptycy kupna auta przez Internet (83 proc.) argumentują swoją niechęć tym, że wolą bezpośredni kontakt ze sprzedawcą i stawiają na stacjonarne sposoby zakupu.

Wyniki badania nie oznaczają jednak, że cyfrowe kanały dotarcia do klientów można lekceważyć. Prawie połowa przedsiębiorców przyznaje, że wiedzy na temat samochodów poszukuje na stronach internetowych producentów, a 18 proc. na stronach firm finansujących zakup auta. W obu przypadkach daje to 5-procentowy wzrost w stosunku do pierwszej edycji badania. I dokładnie o 10 punktów procentowych zmalał udział salonu sprzedaży jako źródła informacji o samochodach czy ofercie. Kupujący auta firmowe chętnie stosują model ROPO, czyli „research online – purchase offline”, dobrze znany w e-commerce jeszcze sprzed pandemii. Oczywiście rozwiązanie jest dostępne również w Volkswagen Financial Services i konsekwentnie je ulepszamy. Ale szukamy też innych kanałów sprzedaży. Wspólnie z całą Grupą Volkswagen idziemy o krok dalej i oferujemy klientom zakup samochodu całkowicie online. To innowacyjna metoda z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Jako prekursorzy sprzedaży online zawsze staramy się być blisko klientów i oferować im rozwiązania, których oczekują – tłumaczy Dariusz Brodnicki.

Droższe auto miarą sukcesu

Choć niemal trzy na cztery badane firmy (72 proc.) przyznają, że pandemia wpłynęła na spadek ich przychodów, to mimo wszystko deklarują zakup aut z wyższej półki. Na podobnym poziomie co przed rokiem utrzyma się zainteresowanie pojazdami powyżej 200 tys. zł (24 proc.). Skokowy wzrost widać z kolei w segmencie aut z przedziału 100-150 tys. zł. W tym przypadku chęć zakupu deklaruje 57 proc. (w porównaniu z 26 proc. z poprzedniej edycji badania).

– Aż 59 proc. firm postrzega swoją obecną sytuację finansową jako dobrą lub bardzo dobrą. Z kolei zaledwie 8 proc. ocenia ją jako raczej złą lub bardzo złą. Do tego prawie co czwarta firma przyznaje, że się rozwija. Firmy jako sposób finansowania chętniej decydują się na leasing z niskimi ratami i opcją zwrotu auta na koniec umowy. Deklaruje tak 61 proc. badanych wobec 58 proc. w poprzedniej edycji naszego badania. Co ważne, wspomniane rozwiązanie jest dostępne dla każdej marki samochodu w Volkswagen Group Polska. Rośnie też wynajem długoterminowy. Jako Volkswagen Financial Services uważamy, że ta tendencja w kolejnych latach będzie się nasilać – wskazuje Dariusz Brodnicki.

Podsumowując, najbliższe 12 miesięcy rysuje się dla rynku motoryzacyjnego raczej korzystnie. Co czwarty przedsiębiorca deklaruje, że w ciągu tego roku kupi przynajmniej jedno nowe auto. Do tego widać zwiększone zainteresowanie alternatywnymi rodzajami napędu, co w perspektywie może przełożyć się na modernizację floty dotychczas używanych pojazdów. To z kolei może przynieść kolejne pozytywne zmiany na rynku.

 

***

Cykliczne badanie „Portfele Polaków pod lupą” zrealizowała firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie Volkswagen Financial Services pod koniec listopada ub. roku na grupie 202 firm techniką wywiadów telefonicznych CATI.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności Biuro prasowe
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica
Motoryzacja Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
2024-12-13 | 09:35

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku

W sezonach 2025-2027 Goodyear pozostanie sponsorem tytularnym oraz wyłącznym dostawcą opon do najwyższej klasy wyścigów pojazdów ciężarowych, European Truck Racing

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

Konsument

W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

Firma

Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.