Wśród przedsiębiorców rośnie zainteresowanie elektrykami
Co czwarta firma z sektora MŚP deklaruje, że w ciągu najbliższego roku kupi przynajmniej jeden samochód. Przedsiębiorcy zdecydowanie częściej wybiorą nowe modele niż używane, choć popularność tych drugich z roku na rok idzie w górę. Znacznie wzrośnie zainteresowanie napędem elektrycznym i hybrydowym – wynika z drugiej edycji badania „Portfele Polaków pod lupą”. Preferowanym sposobem finansowania pozostanie leasing z niskimi ratami i opcją zwrotu auta na koniec umowy.
Więcej aut z napędem eko
Badanie „Portfele Polaków pod lupą” na zlecenie Volkswagen Financial Services wykazało, że 25 proc. firm zamierza w 2022 r. kupić przynajmniej jeden samochód. Spośród nich 58 proc. planuje zakup jednego auta, natomiast 40 proc. zakłada zakup od 2 do 5 pojazdów. Rośnie zainteresowanie autami elektrycznymi (skok o 4 punkty proc. w porównaniu z poprzednią edycją badania) oraz z napędem hybrydowym (z 2 do 16 proc.).
– Mocny wzrost zainteresowania proekologicznymi rodzajami napędu w połączeniu z faktem, że 18 proc. badanych firm nie wie jeszcze, jaki rodzaj napędu wybierze, może świadczyć, że jesteśmy świadkami przełomu. Widać, że zmienia się stosunek firm do aut o napędzie alternatywnym. Jeśli nic nie zakłóci rozwoju tego segmentu pojazdów, a wśród firm utrzyma się dążenie do zrównoważonego rozwoju i realizacji celów ESG, to w kolejnych badaniach trend może być bardziej widoczny – mówi Dariusz Brodnicki, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services.
Chętniej wybieramy używane
Zgodnie z deklaracjami w tym roku na nowe auto zdecyduje się 73 proc. przedsiębiorstw, a 27 proc. wybierze używane (wzrost o 7 p.p.). Z firm, które są zainteresowane zakupem samochodu używanego, ponad 40 proc. wybierze egzemplarz młodszy niż 3 lata. Wśród MŚP rośnie popularność pojazdów używanych. Już 36 proc., mając do dyspozycji podobną kwotę, wolałoby kupić pojazd używany, ale lepiej wyposażony, niż nowy w wersji podstawowej (30 proc. w poprzedniej edycji badania).
– Dostrzegamy, że firmy z roku na rok coraz bardziej przekonują się do samochodów używanych. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie już kilka lat temu uruchomiliśmy program Autonomia. To nowoczesna platforma finansowania samochodów używanych, w której klienci firmowi, ale też indywidualni, znajdą szeroki wybór pewnych i sprawdzonych modeli, ściśle dopasowanych do ich potrzeb. Osoba decydująca się na naszą ofertę spłaca tylko przewidywaną wartość utraty auta, a nie jego całą wartość, jak ma to miejsce w klasycznym leasingu czy kredycie – podkreśla Michał Dyc, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Volkswagen Financial Services.
Samochodowe e-commerce a namacalny kontakt z pojazdem
Lockdown i obostrzenia spowodowane pandemią zachęciły konsumentów do częstszych zakupów w sieci. Mimo to branża automotive jest jedną z tych, której klienci – w tym wypadku firmowi – pozostają tradycjonalistami. Zakup auta w sklepie online deklaruje jedynie 17 proc. przedstawicieli biznesu, doceniając przede wszystkim wygodę takiego rozwiązania. Z kolei sceptycy kupna auta przez Internet (83 proc.) argumentują swoją niechęć tym, że wolą bezpośredni kontakt ze sprzedawcą i stawiają na stacjonarne sposoby zakupu.
– Wyniki badania nie oznaczają jednak, że cyfrowe kanały dotarcia do klientów można lekceważyć. Prawie połowa przedsiębiorców przyznaje, że wiedzy na temat samochodów poszukuje na stronach internetowych producentów, a 18 proc. na stronach firm finansujących zakup auta. W obu przypadkach daje to 5-procentowy wzrost w stosunku do pierwszej edycji badania. I dokładnie o 10 punktów procentowych zmalał udział salonu sprzedaży jako źródła informacji o samochodach czy ofercie. Kupujący auta firmowe chętnie stosują model ROPO, czyli „research online – purchase offline”, dobrze znany w e-commerce jeszcze sprzed pandemii. Oczywiście rozwiązanie jest dostępne również w Volkswagen Financial Services i konsekwentnie je ulepszamy. Ale szukamy też innych kanałów sprzedaży. Wspólnie z całą Grupą Volkswagen idziemy o krok dalej i oferujemy klientom zakup samochodu całkowicie online. To innowacyjna metoda z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Jako prekursorzy sprzedaży online zawsze staramy się być blisko klientów i oferować im rozwiązania, których oczekują – tłumaczy Dariusz Brodnicki.
Droższe auto miarą sukcesu
Choć niemal trzy na cztery badane firmy (72 proc.) przyznają, że pandemia wpłynęła na spadek ich przychodów, to mimo wszystko deklarują zakup aut z wyższej półki. Na podobnym poziomie co przed rokiem utrzyma się zainteresowanie pojazdami powyżej 200 tys. zł (24 proc.). Skokowy wzrost widać z kolei w segmencie aut z przedziału 100-150 tys. zł. W tym przypadku chęć zakupu deklaruje 57 proc. (w porównaniu z 26 proc. z poprzedniej edycji badania).
– Aż 59 proc. firm postrzega swoją obecną sytuację finansową jako dobrą lub bardzo dobrą. Z kolei zaledwie 8 proc. ocenia ją jako raczej złą lub bardzo złą. Do tego prawie co czwarta firma przyznaje, że się rozwija. Firmy jako sposób finansowania chętniej decydują się na leasing z niskimi ratami i opcją zwrotu auta na koniec umowy. Deklaruje tak 61 proc. badanych wobec 58 proc. w poprzedniej edycji naszego badania. Co ważne, wspomniane rozwiązanie jest dostępne dla każdej marki samochodu w Volkswagen Group Polska. Rośnie też wynajem długoterminowy. Jako Volkswagen Financial Services uważamy, że ta tendencja w kolejnych latach będzie się nasilać – wskazuje Dariusz Brodnicki.
Podsumowując, najbliższe 12 miesięcy rysuje się dla rynku motoryzacyjnego raczej korzystnie. Co czwarty przedsiębiorca deklaruje, że w ciągu tego roku kupi przynajmniej jedno nowe auto. Do tego widać zwiększone zainteresowanie alternatywnymi rodzajami napędu, co w perspektywie może przełożyć się na modernizację floty dotychczas używanych pojazdów. To z kolei może przynieść kolejne pozytywne zmiany na rynku.
***
Cykliczne badanie „Portfele Polaków pod lupą” zrealizowała firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie Volkswagen Financial Services pod koniec listopada ub. roku na grupie 202 firm techniką wywiadów telefonicznych CATI.
![VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1404572337,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych
![Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1700192320,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
![Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1755203170,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1,w_274,_small.jpg)
Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.
Infrastruktura
Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-zielone-regulacje-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
IT i technologie
Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-ai-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.