Wynajem długoterminowy coraz popularniejszy wśród najmniejszych firm
Wynajem długoterminowy jest znaną formą finansowania samochodów oraz staje się dla małych przedsiębiorców coraz atrakcyjniejszą alternatywą dla klasycznego leasingu, kredytu, czy zakupu. Szczególnie w czasach rosnących, nieprzewidywalnych kosztów. Z badania IBRiS wynika, że słyszało o nim 84% badanych, a blisko połowa ankietowanych zna jego zasady. W ciągu najbliższych 12 miesięcy 19% spośród najmniejszych firm w Polsce planuje wymianę samochodu lub pozyskanie nowego, a 17% z nich będzie rozważać właśnie wynajem długoterminowy. O rosnącej popularności tej formy finansowania floty świadczą dane rynkowe – na koniec 2022 r. tempo wzrostu branży wynajmu długoterminowego osiągnęło poziom 10,3% r/r i nieprzerwanie rośnie od prawie 2 lat.
Jak wynika z danych PZWLP, w 2022 roku udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży w Polsce nowych samochodów do firm ogółem zwiększył się o 3,3 punktu procentowego rok do roku. Po taką formę finansowania sięgnęło blisko 3 na 10 firm w naszym kraju. Udział ten zwiększa się sukcesywnie i szybko w ostatnich latach. Dla porównania, w ciągu 5 minionych lat udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży aut do firm w Polsce zwiększył się o blisko 7 punktów procentowych – z 21,3% do 28,1%. To świadczy o wzroście zainteresowania wynajmem długoterminowym wśród firm i przedsiębiorców w Polsce – zarówno najmniejszych podmiotów gospodarczych, jak i dużych korporacji.
Z badania IBRiS przeprowadzonego wyłącznie wśród najmniejszych przedsiębiorców (mikro, małych i jednoosobowych działalności) wynika, że 19% badanych planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy wymianę auta firmowego lub pozyskanie nowego, a 17% będzie rozważać wynajem długoterminowy. Jeszcze kilka lat temu wynajem długoterminowy był przede wszystkim kojarzony z dużymi korporacjami i dużymi flotami pojazdów, obecnie jest już chętnie wykorzystywany w sektorze średnich firm, a także coraz częściej również wśród najmniejszych przedsiębiorców. Trudna sytuacja gospodarcza będzie zdaniem ekspertów przyśpieszała rozwój tej formy finansowania w segmencie najmniejszych firm, dla których stabilność i przewidywalność kosztów związanych z samochodem, którą gwarantuje wynajem długoterminowy, będzie kluczowa.
Jak wynika z danych IBRM Samar, niemal 300 tysięcy nowych aut osobowych zostało zakupionych w zeszłym roku w Polsce przez firmy, co stanowiło aż 71% całkowitej sprzedaży[1]. Jeśli zaś chodzi o grupę tylko najmniejszych przedsiębiorców, z wyłączeniem dużych i średnich firm, to w badaniu IBRiS wskazywali oni jako preferowaną dotychczas formę finansowania aut leasing, następnie zakup za gotówkę oraz wynajem długoterminowy. Jednak obecnie, w czasie niestabilności gospodarczej, kryzysu energetycznego oraz rosnących cen aut, możliwość wynajmu długoterminowego samochodu służbowego za relatywnie niską, stałą miesięczną ratę, uniezależnioną od stóp procentowych oraz uwzględniającą w sposób zryczałtowany wszelkie koszty obsługi auta takie jak serwis, ubezpieczenie, czy opony, jest odpowiedzą na aktualne wyzwania w prowadzeniu małej firmy. Zgodnie z danymi PZWLP, w 2022 roku klasyczne formy finansowania nowych samochodów przez przedsiębiorców w Polsce traciły na popularności. Zakup z własnych środków czy z wykorzystaniem kredytu lub klasycznego leasingu zanotował spadek sprzedaży na poziomie 14% rok do roku. W przypadku wynajmu długoterminowego natomiast odnotowany został wzrost o 2,3% r/r.
Widzimy coraz większe zainteresowanie wynajmem długoterminowym, także wśród małych, mikro i jednoosobowych firm. To właśnie one są najbardziej narażone na konsekwencje inflacji, rosnących stóp procentowych i spowolnienia gospodarczego, dlatego stabilność, którą gwarantuje stała rata, uwzględniająca wszystkie koszty związane z eksploatacją auta oraz brak konieczności wkładu własnego powodują, że ta forma jest dla nich atrakcyjną i dobrze dopasowaną do aktualnej sytuacji alternatywą dla klasycznego leasingu, kredytu czy zakupu za gotówkę – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Respondenci badania IBRiS, czyli mikro, mali i jednoosobowi przedsiębiorcy w Polsce, jako główne czynniki wpływające na decyzje o wyborze formy finansowania samochodu wskazali przede wszystkim stałą miesięczna ratę, niezależną od stóp procentowych (55%). Ponad 40% badanych podało również, że kluczowa jest dla nich niska rata. Jak podkreślają eksperci PZWLP, wskazywane przez badanych przedsiębiorców cechy występują w wynajmie długoterminowym. Ponadto, wynajem długoterminowy charakteryzuje się również innymi zaletami wyróżniającymi go na tle konkurencyjnych rozwiązań czyli klasycznego leasingu, zakupu za gotówkę czy kredytu. Właściciele firm korzystający z wynajmu długoterminowego nie są zobligowani do wykupu samochodu, a także, w większości przypadków, nie jest wymagany żaden wkład własny czy opłata wstępna.
Według danych PZWLP, udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych samochodów do firm w Polsce stale rośnie. Tylko w ciągu ostatnich 5 lat zwiększył się o prawie 7 punktów procentowych. Największe przyśpieszenie widać od momentu wybuchu pandemii Covid-19, czyli momentu, w którym rozpoczęły się problemy gospodarcze i funkcjonowanie firm stało się znacznie trudniejsze, niż wcześniej. To dowodzi, że wynajem długoterminowy zyskuje w oczach przedsiębiorców jeszcze szybciej w trudnych pod względem gospodarczych czasach.
Wynajem długoterminowy jest doskonałą odpowiedzią na aktualne potrzeby najmniejszych firm, gdyż jest to propozycja pozwalająca na bardzo dokładne zaplanowanie wszystkich kosztów związanych z eksploatacją samochodu służbowego. W miesięcznej racie, poza finansowaniem auta, przedsiębiorca ma również uwzględnione w sposób zryczałtowany koszty ubezpieczenia, serwisu, opon czy napraw. Niezależnie czy w danym miesiącu zdarzy się awaria auta, wypadnie przegląd, czy też trzeba będzie dokonać sezonowej wymiany opon, rata pozostanie taka sama i nie zmieni się przez cały okres trwania umowy, np. 3 lata. To pozwala precyzyjnie zaplanować budżet, co w obecnej sytuacji gospodarczej jest kluczowe – komentuje Rogier Klop, Członek Zarządu PZWLP.
2023 rok będzie kolejnym, już czwartym, trudnym rokiem dla branży motoryzacyjnej. Głównym czynnikiem wpływającym na wyniki sprzedaży nowych samochodów nie jest już ograniczona dostępność pojazdów, wynikająca z zerwania łańcucha dostaw czy dostępności półprzewodników, ale przede wszystkim spadek popytu, spowodowany sytuacją gospodarczą. Wyzwania związane z zachowaniem płynności finansowej najbardziej dotkną najmniejszych przedsiębiorców, którzy uważniej będą podchodzić do wydatków, w tym tych związanych z finansowaniem i eksploatacją samochodu. Przedsiębiorcy korzystający z kredytu, leasingu czy kupujący auta ze środków własnych będą poszukiwać alternatywy pozwalającej zachować stabilność finansową, a odpowiedzią na ich potrzeby może okazać się wynajem długoterminowy.
[1] Źródło IBRM Samar
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.