Wynajem długoterminowy bardziej popularny wśród najmniejszych przedsiębiorców
Przedstawiciele mikro, małych i jednoosobowych firm w Polsce wykazują coraz większe zainteresowanie bezgotówkowymi formami finansowania samochodu służbowego – wynika z badania IBRiS przeprowadzonego w lipcu tego roku. Jak zmieniały się ich preferencje w porównaniu z ubiegłym rokiem?
- Według badania o 6% więcej przedstawicieli najmniejszych przedsiębiorstw, zdecydowałoby się na wynajem długoterminowy niż w listopadzie 2022 r.
- Zdecydowana większość badanych przedsiębiorców słyszała o wynajmie długoterminowym samochodów (89%), a odsetek ten wzrósł o 5% w stosunku do poprzedniego badania.
Badanie przeprowadzone przez IBRiS wśród przedstawicieli małych, mikro i jednoosobowych działalności gospodarczych, na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) wykazało, że wynajem długoterminowy jest coraz bardziej popularną formą finansowania samochodów. Zainteresowanie wynajmem długoterminowym wzrosło o 6% – z 17% w listopadzie 2022 r. do 23% w lipcu br1. Ta forma finansowania jest też coraz bardziej rozpoznawalna – 89% badanych odpowiedziało, że słyszało o niej1, to o 5% więcej, niż w listopadzie 2022 r.2. Zgodnie z wynikami badania, nieznacznie słabnie zainteresowanie zakupem aut za gotówkę wśród najmniejszych przedsiębiorców – 36% w 2022 r. i 33% w tym roku. 68% respondentów wśród najmniejszych przedsiębiorców zdecydowałoby się na leasing samochodu1.
Firmy coraz częściej oczekują elastycznych i dopasowanych indywidualnie rozwiązań, co jest zrozumiałe w obecnej sytuacji gospodarczej. Tym bardziej cieszy zainteresowanie i wysoka świadomość wśród małych, mikro i jednoosobowych firm, usług takich jak wynajem długoterminowy, który wyróżnia się na tle konkurencyjnych sposobów finansowania aut dużą stabilnością gwarantowaną klientowi. Stałej wysokości rata niezależna od zmieniających się stóp procentowych, uwzględniająca pełen serwis pojazdu, a także np. opony, czy ubezpieczenie, czy brak konieczności wnoszenia wkładu własnego, to szczególnie cenione obecnie atuty wynajmu długoterminowego wśród najmniejszych przedsiębiorców w Polsce – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Jak wynika z badania, do najważniejszych czynników branych pod uwagę przez najmniejszych przedsiębiorców w naszym kraju przy wyborze finansowania auta służbowego należą: stała miesięczna rata, niezależna od stóp procentowych (49%), niska miesięczna rata (41%) oraz pełna obsługa, ubezpieczenie i serwis wliczone w ratę (37%)1. Dla niespełna co trzeciej firmy ważne są proste formalności, zaś dla przeszło co czwartej – dowolność decyzji o wykupie auta[1]. Zestawienie najważniejszych kwestii branych pod uwagę nie uległo zmianie w porównaniu z 2022 r. – badani nadal kierują się przede wszystkim stałą miesięczną ratą, jej wysokością oraz uwzględnieniem w racie pełnej obsługi auta. Należy zwrócić uwagę, że wszystkie wymieniane wśród najważniejszych cechy występują w przypadku wynajmu długoterminowego. Natomiast, pojawiły się zmiany procentowe w przypadku niektórych z czynników – stała miesięczna rata została wskazana nieco rzadziej niż w 2022 r. (różnica 6%), a jednocześnie obecnie częściej badani zwracają uwagę na usługi wliczone w cenę raty (różnica 6%). Dla większej liczby respondentów (wzrost o 7%)1,[2] ważna stała się dowolność decyzji o wykupie auta.
[1] Badanie IBRiS „Oczekiwania i potrzeby przedsiębiorców wobec samochodów służbowych”, lipiec 2023
[2] Badanie IBRiS „Formy finansowania samochodów w firmach”, listopad 2022
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) to organizacja skupiająca 19 firm, specjalizujących się w wynajmie i leasingu aut na polskim rynku flotowym. Członkowie PZWLP tworzą czołówkę głównych graczy w branży. Organizacja reprezentuje ok. 85% rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego oraz należą do niej największe polskie i międzynarodowe firmy Rent a Car. Celem działalności organizacji jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce. Firmy członkowskie PZWLP dysponują obecnie w Polsce łączną flotą ponad 261 tys. pojazdów w wynajmie długoterminowym oraz ponad 15,5 tys. samochodów w wynajmie krótko- i średnioterminowym (dane nie uwzględniają floty firmy Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o. oraz Sixt / EuroRent Sp. z o.o.).
Do PZWLP należą: ALD Automotive Polska Sp. z o.o., Alphabet Polska Fleet Management Sp. z o.o., Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., Avis Budget / Jupol-Car Sp. z o.o., mLeasing Sp. z o.o., Business Lease Poland Sp. z o.o., Carefleet S.A., MHC Mobility Polska Sp. z o.o., Express sp. z o.o. sp. k., LeasePlan Fleet Management Polska Sp. z o.o., Nivette Fleet Management Sp. z o.o., Idea Fleet S.A., Hertz / Motorent Sp. z o.o., 99rent Sp. z o.o., Rentis S.A., Sixt / EuroRent Sp. z o.o., Volkswagen Financial Services Polska, MM Cars Rental (MM Service Lease Polska sp. z o.o.) oraz Grupa Masterlease.
PZWLP jest członkiem zbiorowym Związku Polskiego Leasingu (ZPL), Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP). Organizacja współtworzy ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) uruchomione w 2017 roku jako pierwsze w Polsce, pełnowymiarowe podyplomowe studia flotowe „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. PZWLP został założony w 2005 r.
Więcej informacji o PZWLP i Członkach organizacji na naszej stronie www oraz profilach w mediach społecznościowych:
- Strona internetowa pzwlp.pl
- Profil organizacji na Facebook facebook.com/pzwlp
- Profil organizacji na LinkedIn linkedin.com/company/pzwlp/
VEHIS z dealerami budują stock samochodowy dostępny online
Atrakcyjna i przejrzysta oferta Mazdy – nowe samochody dostępne od ręki
Wyprzedaż aut z rocznika 2024 w salonach Toyoty. Najpopularniejsze modele w Polsce w obniżonych cenach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Infrastruktura
Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.
Problemy społeczne
40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.