Na terenie lotniska startuje punkt do testów na COVID-19
PR Expert
Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl
Już od poniedziałku 23 listopada w Porcie Lotniczym Wrocław można się testować. Punkt ma charakter drive-thru i będzie dostępny dla wszystkich chętnych, bez rejestracji. We współpracy z lotniskiem uruchamia go wrocławski instytut badawczy Łukasiewicz – PORT. Procedury i sposób organizacji punktu zapewniają bezpieczeństwo osobom badanym, pasażerom oraz pracownikom lotniska.
Punkt będzie działał na terenie lotniska, ale niezależnie od procedur lotniskowych i poza budynkiem terminalu, na wydzielonym specjalnie do tego celu parkingu B. To znaczy, że na lotnisko przyjechać może każda osoba zainteresowana przeprowadzeniem testu, niekoniecznie przed lub po zakończeniu podróży lotniczej. Punkt ma charakter drive-thru, czyli osoba badana przez cały czas pozostaje w samochodzie.
– Przygotowaliśmy wydzieloną strefę i wyznaczyliśmy specjalną ścieżkę dla osób kierujących się do punktu. Jest to więc rozwiązanie bezpieczne i wygodne, a przy tym otwarte dla wszystkich chętnych. Oczywiście pasażerowie również mogą z niego skorzystać przy okazji pobytu na lotnisku – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Przetestuj się i jedź
Punkt na lotnisku będzie dostępny od godz. 8.00 do 12.00. Koszt jednego badania to 435 zł brutto. Testy wykonywane są metodą Real Time-qPCR, jedną z najbardziej sprawdzonych i polecanych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) genetycznych technik diagnostycznych w kierunku koronawirusa. Badanie pozwala zweryfikować, czy w danej chwili w organizmie pacjenta obecny jest wirus SARS-CoV-2.
Cała procedura w punkcie na lotnisku trwa kilka minut. Jak przebiega? W pierwszym etapie personel przeprowadza krótki wywiad niezbędny do uzupełnienia dokumentacji medycznej, prosi pacjenta o zdezynfekowanie rąk i, po ściągnięciu przez niego maseczki, specjalną szpatułką pobiera wymaz z gardła i nosa.
Tak przygotowana próbka zostaje zabezpieczona w specjalnym pojemniku i przekazana do Laboratorium Diagnostycznego na terenie Łukasiewicz – PORT. Dodajmy, że Laboratorium zostało wpisane na prowadzoną przez Ministerstwo Zdrowia listę laboratoriów COVID-19.
Wyniki wydawane są do 48 h. Możliwe jest też tłumaczenie wyniku na angielski (dodatkowo kosztuje to 50 zł).
Współpraca nieszablonowa, ale sprawna
Pod względem organizacyjnym i logistycznym wszystko jest już dopięte na ostatni guzik i gotowe do startu od poniedziałku 23 listopada. To pierwszy punkt testowania uruchomiony przez Łukasiewicz – PORT poza siedzibą instytutu, znajdującą się na Praczach Odrzańskich, gdzie również można się przetestować.
– Niecodzienne sytuacje wymagają nieszablonowego podejścia. Połączyliśmy zespół wykwalifikowanych pracowników, doświadczenie zdobyte w trakcie pandemii i nowoczesną infrastrukturę laboratoryjną Łukasiewicz – PORT z możliwościami, jakie daje nam wrocławskie lotnisko. Cieszymy się na tę współpracę, bo dzięki niej wszyscy zainteresowani – wrocławianie, ale i mieszkańcy regionu – zyskują możliwość pewnej, szybkiej i bezpiecznej diagnostyki w kierunku koronawirusa – mówi Andrzej Dybczyński, dyrektor Łukasiewicz – PORT Polskiego Ośrodka Rozwoju Technologii.
Obsługa punktu działa oczywiście w reżimie sanitarnym i zgodnie z procedurami zapewniającymi pełne bezpieczeństwo zarówno dla osób badanych, jak i pasażerów oraz dla pracowników lotniska.
– Bezpieczeństwo od początku pandemii jest dla nas kwestią priorytetową, w każdym aspekcie działania lotniska. Współpraca przy organizacji punktu przebiegła bardzo sprawnie. To dla nas ważne, że przynajmniej w tym zakresie możemy wesprzeć walkę z koronawirusem – podkreśla Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Lokalizacja punktu na lotnisku jest bardzo dogodna komunikacyjnie, zarówno dla mieszkańców Wrocławia, jak i wszystkich Dolnoślązaków. Terminal jest położony bardzo blisko zjazdu z Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i niedaleko węzła z autostradą A4. Ma też bezpośrednie połączenie z Obwodnicą Leśnicy, co ułatwia dojazd od strony zachodniej.
Osoby poddające się testom, które wjadą na teren terminalu, nie będą ponosić opłaty parkingowej (wjazd na parking B znajduje przed głównymi szlabanami parkingowymi). Bilety są walidowane w punkcie pobrań.
Jak się przygotować do pobrania wymazu?*
Przed przyjazdem należy przepłukać usta przegotowaną wodą i nie jeść przynajmniej na 2-3 godziny przed pobraniem wymazu.
Bezpośrednio przed pobraniem wymazu:
· nie myć zębów
· nie stosować płynów do płukania ust
· nie używać gum do żucia lub tabletek/cukierków do ssania
· nie czyścić nosa (płukanie, wydmuchiwanie)
· wyjąć ruchome protezy zębowe.
Osoba, od której pobierany będzie wymaz, musi posiadać dowód osobisty – niezbędny do identyfikacji danych, maseczkę/przyłbicę – założoną minimum na czas obecności na terenie lotniska, środek do dezynfekcji rąk – przed pobraniem należy zdezynfekować ręce.
*Informacje udostępnione przez Łukasiewicz – PORT.

Biznes z misją. Diagnostyka podsumowała działania w obszarze ESG

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.