150 lat Geberit: Historia ukrytej technologii
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
W 1964 roku Geberit zrewolucjonizował projektowanie łazienek, wprowadzając pierwszą spłuczkę podtynkową. Technologia, która dotąd była widoczna, została ukryta w ścianie, odsłaniając jedynie elegancki czarny przycisk na białej płytce. Dzięki pierwszej plastikowej spłuczce do montażu ściennego firma zmieniła nie tylko wygląd łazienek na całym świecie, ale również sposób myślenia o ich funkcjonalności. Ten przełomowy moment zapoczątkował innowacyjną drogę rozwoju, którą Geberit kontynuuje, świętując 150-lecie jako lider rynku artykułów sanitarnych.
Dwanaście lat po wprowadzeniu na rynek pierwszej natynkowej spłuczki z tworzywa sztucznego, w 1964 roku Geberit po raz kolejny zaskoczył branżę hydrauliczną. Stworzenie plastikowej spłuczki przeznaczonej do montażu na ścianie było strzałem w dziesiątkę. Oficjalnie nazwana „spłuczką naścienną nr 15 000”, miała być „niezawodnym i cicho działającym systemem WC do ciasnych przestrzeni”, jak stwierdzono w pierwszej broszurze. W połączeniu z montowaną na ścianie toaletą, spłuczka podtynkowa oferowała najmniejszy w tamtym czasie wymiar, zaledwie 54 cm.
Początkowe wątpliwości
Choć pomysł był genialny, branża hydrauliczna początkowo sceptycznie podchodziła do tych innowacyjnych spłuczek. Instalacja produktu w ścianie zrywała z tradycyjnymi metodami instalacji i była postrzegana przez wielu hydraulików jako wymagająca znacznie więcej wysiłku. Spłuczki podtynkowe wyprzedzały swoje czasy i dlatego początkowo znalazły niszę rynkową.
Geberit zdawał sobie z tego sprawę, co skłoniło firmę w latach 60. do zastanowienia się, w jaki sposób można uprościć instalację spłuczek automatycznych za pomocą tak zwanych „bloków instalacyjnych”: metalowych ram zaprojektowanych, aby pomóc instalatorom w łatwym i szybkim montażu rur i armatury na miejscu. W 1975 roku wprowadził pierwszy taki produkt, Montagefix. W kolejnych latach natomiast wdrożył na rynek kolejne produkty instalacyjne, koncentrując się na koncepcji systemu: wszystko zostało zaprojektowane tak, aby współpracowało ze sobą w jak najprostszy sposób.
Czynnik sukcesu: systemy instalacyjne
Dopiero z rozpowszechnieniem montażu suchej zabudowy, szczególnie dzięki wprowadzeniu technik suchej konstrukcji w latach 80., nastąpił przełom. W 1996 r. roku Geberit wprowadził na rynek ramę Duofix. Te uniwersalne, szybko instalowane elementy montażowe w tradycyjnym niebieskim kolorze są obecnie najbardziej rozpowszechnionymi elementami instalacyjnymi w branży wodno-kanalizacyjnej.
Nowe możliwości w projektowaniu łazienek
Płyty gipsowo-kartonowe nie tylko zyskały na popularności dzięki szybkiemu montażowi i elastycznemu zastosowaniu, ale także poprawiły izolację przeciwpożarową i akustyczną. Dodatkowo, pozwoliły one na bardziej atrakcyjne wizualnie projekty pomieszczeń. Dzięki ukrytym spłuczkom i towarzyszącej im technologii instalacyjnej, wygląd łazienek na całym świecie uległ zmianie: dawny, prosty pokój to już przeszłość – łazienka stała się coraz bardziej przytulnym miejscem.
Dalszy rozwój
Sama spłuczka w ścianie to za mało: w 2019 roku Geberit wyznaczył nowe standardy w rozwiązaniach podtynkowych do łazienek dzięki serii Geberit ONE. Rozwiązania z tej serii to dalszy rozwój instalacji podtynkowych w całej łazience. Oprócz toalety, umywalka i strefa prysznica również wykorzystują stelaż podtynkowy. Syfon przy umywalce jest przeniesiony do przestrzeni podtynkowej, przestrzeń do przechowywania przy szafce z lustrem, a odpływ ścienny lub schowek przy prysznicu znikają w ścianie.
www.geberit.pl
Stylowa przestrzeń do czytania
Ciepło i cicho w domu
Meble Bizzarto uhonorowane w konkursach German Design Award oraz Dobry Wzór IWP
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Ochrona środowiska
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.