Komunikaty PR

Budownictwo mieszkaniowe – śrubowanie rekordów i koronawirus

2020-04-15  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

Budownictwo mieszkaniowe rozwijało się w minionych latach na zwiększonych obrotach: sprzedaż mieszkań deweloperskich utrzymywała się od trzech lat na rekordowo wysokim poziomie, ruch budowlany rokrocznie poprawiał statystyki. W 2019 r. rozpoczęto rekordową liczbę budów, wydano także najwięcej pozwoleń budowlanych. Rynek kredytów hipotecznych osiągnął historyczną wartość udzielonych kredytów mieszkaniowych, korekta na rynku mieszkaniowym oddalała się, ceny mieszkań rosły. Rynek zamarł niespodziewanie w obliczu ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa. Co zastaniemy po powrocie do normalnego funkcjonowania w branży mieszkaniowej?

W minionych kwartałach uwagę analityków przyciągały imponujące statystyki obrazujące hossę w budownictwie mieszkaniowym. Hossa na rynku deweloperskim trwała praktycznie nieprzerwanie od 2013 r., a ostatnie trzy lata charakteryzowały się bardzo wysoką aktywnością na rynku mieszkaniowym.

Rok 2019 zapisał się jako rekordowy okres pod względem aktywności w budownictwie mieszkaniowym:

  • rozpoczęto realizację 237,3 tys. mieszkań (+6,9% r/r, poprawiony został rekord 221,9 tys. rozpoczętych mieszkań z 2018 r.);
  • oddano do użytku 207,2 tys. mieszkań (+12,0% r/r), co było najlepszym rezultatem od 1980 r.;
  • wydano pozwolenia na budowę lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym 268,5 tys. mieszkań (+4,4% r/r).

Pierwsze dwa miesiące 2020 r. wpisywały się jeszcze we wzrostową tendencję statystyk ruchu budowlanego w budownictwie mieszkaniowym. Luty br. okazał się paradoksalnie najlepszym miesiącem na przestrzeni minionej dekady zarówno pod względem ukończonych mieszkań, jak i nowo rozpoczętych budów.

Wydaje się jednak, że wybuch pandemii koronawirusa i jej opłakane skutki będą punktem zwrotnym, przyniosą odwrócenie trendu i długo wieszczoną korektę rynkową. Spadnie zarówno podaż na rynku mieszkaniowym, popyt na mieszkania, jak i ich ceny.

Argumenty za takim scenariuszem:

- wszyscy deweloperzy i agencje pośrednictwa nieruchomości zamknęli w marcu biura sprzedaży, prowadzą kontakt z klientami i oferowanie mieszkań poprzez wirtualne biura i Internet. Nie sprzyja to jednak finalizowaniu transakcji, sprzedaż mieszkań praktycznie zamarła. Zamknięte pozostają kancelarie notarialne. Deweloperzy giełdowi wypuścili komunikaty o możliwym negatywnym wpływie COVID-19 na plany sprzedażowe;

- zamknięcie urzędów i praca zdalna sprawiają, że kompletowanie wniosków i decyzji administracyjnych potrzebnych do ubiegania się o pozwolenie budowlane jest bardzo utrudnione i spowolnione. Sygnały od poszczególnych deweloperów wskazują, że inwestycje budowlane ruszą późno ze względu na brak możliwości załatwienia wszystkiego poprzez system ePUAP. W urzędach zostały wystawione skrzynki, do których można wrzucać wnioski, jednak cały proces uzyskania pozwolenia nadal przebiega wolniej. Sytuacja ta wpłynie bez wątpienia na opóźnienia w rozpoczynaniu nowych inwestycji deweloperskich;

 - wstrzymywanie się z decyzjami zakupowymi ze strony kupujących: gigantyczna niepewność sprzyja wyczekiwaniu. Kupujący są świadomi, że kłopoty związane z opóźnieniami i perturbacjami dotkną także i wykonawców i deweloperów, stąd oczekują spadków cen mieszkań;

- zakaz funkcjonowania najmu krótkoterminowego uderza w inwestorów, którzy utrzymywali mieszkania w tym modelu wynajmu. Inwestorzy nie mogą czerpać przychodów z mieszkań, szukają więc najemców długoterminowych. Jeżeli jednak ich nie znajdą, a będą chcieli zachować płynność finansową – będą sprzedawali mieszkania. Fala takich mieszkań doprowadzi z pewnością do obniżek cenowych na rynku mieszkaniowym

- efekt obniżonych stóp procentowych w dużej mierze zostanie zniwelowany przez obostrzenia i wyższe marże stosowane przez banki w obecnych warunkach premia za ryzyko), trudno zatem oczekiwać, by niższe stopy procentowe przełożyły się na zwiększoną skłonność do zaciągania kredytów w tak niepewnych okolicznościach. Sytuacja w wielu branżach jest bardzo poważna, nie unikniemy fali bankructw i kłopotów finansowych, co także ochłodzi rozgrzany rynek hipoteczny.

Pozytywne czynniki, które złagodzą wpływ odwrócenia fazy cyklu koniunkturalnego na wykonawców robót w budownictwie mieszkaniowym:

- deweloperzy po kilku naprawdę tłustych latach, gdy osiągali corocznie imponujące wyniki finansowe mają poduszkę finansową – nie powinna im grozić utrata płynności finansowej;

- część środków za już sprzedane mieszkania przez deweloperów znajduje się na rachunkach powierniczych – stąd kluczową sprawą dla deweloperów jest dokończenie trwających budów w zakładanych harmonogramach. Kolejne projekty z pewnością będą opóźniane. Stąd w krótkim okresie czasu nie należy spodziewać się dostrzegalnego spadku popytu na usługi generalnych wykonawców – uwidoczni się on w perspektywie II półrocza 2020 r.;

- możliwość zawieszenia spłat kredytów hipotecznych dla kredytobiorców, którzy utracili płynność – może to przynajmniej na początku zatrzymać potencjalną falę wyprzedaży mieszkań;

- po mizernych wynikach w początkowym okresie funkcjonowania, wreszcie widać pewne ożywienie realizacji rządowego programu Mieszkanie +. Realizacja tych inwestycji nie powinna być zagrożona i może być w pewnym stopniu amortyzatorem spodziewanego spadku popytu na usługi budowlane ze strony deweloperów w dłuższym okresie czasu. Zaawansowanie programu Mieszkanie +:

  • 907 mieszkań na etapie budowy (stan na 31.12.2019)
  • 18 000 mieszkań na etapie projektowania z zatwierdzonym finansowaniem
  • w 2019 rozpoczęto budowę Mieszkań + m.in. w Dębicy (201 mieszkań), Mińsku Mazowieckim (138), Świdniku (108), Krakowie (481), Zamościu (96), Radomiu (124) i Łowiczu (96)
  • w 2020 roku mają się rozpocząć budowy w ok. 20 lokalizacjach.

Dokładny wpływ na poziom produkcji budowlano-montażowej w budownictwie mieszkaniowym oszacować będzie można, gdy zniesione zostaną ograniczenia związane z pandemią. Przedstawimy wtedy najbardziej prawdopodobny scenariusz. Zachęcamy do zapoznania się z prognozami bazowymi zaprezentowanymi w raporcie Sektor budowlany w Polsce I połowa 2020 r.

 

KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Zrównoważone budownictwo (w końcu) wkracza “na salony” Biuro prasowe
2024-04-29 | 12:13

Zrównoważone budownictwo (w końcu) wkracza “na salony”

Zarówno aktywność regulatorów, jak i rosnąca świadomość społeczeństwa napędzają zmiany w zakresie zrównoważonego budownictwa. Dotyka to także deweloperów
Nieruchomości Augustowska Vita – nowa rodzinna inwestycja Develii na wrocławskich Maślicach
2024-04-29 | 11:15

Augustowska Vita – nowa rodzinna inwestycja Develii na wrocławskich Maślicach

Develia rozpoczyna sprzedaż nowej inwestycji we Wrocławiu. Osiedle Augustowska Vita, które powstanie na zielonych Maślicach, to projekt dostosowany zwłaszcza do potrzeb młodych
Nieruchomości Wraz z wiosną rośnie zainteresowanie domami
2024-04-29 | 11:00

Wraz z wiosną rośnie zainteresowanie domami

Wiosną i latem zdecydowanie mocniej dostrzegamy zalety wyboru domu bądź mieszkania z ogrodem. Choć nie jest to na rynku duży trend, to taką prawidłowość zauważa przedstawiciel firmy More

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.