Ciepło kolejnym problemem? Jak zatrzymać ciepło w domu i nie wydać majątku.
Autorem komentarza jest Mariusz Łubiński, Prezes Zarządu Admus Sp. z o.o., firmy specjalizującej się w zarządzaniu nieruchomościami.
Ogrzewanie to jeden z bardzo istotnych elementów wpływających na koszty utrzymania nieruchomości. W większości spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych zaliczka jest uśredniona na takim samym poziomie przez 12 miesięcy. Sezon grzewczy trwa zwykle 7-8 miesięcy, w okresie letnim zaliczka jest kumulowana, po to aby w okresie zimowym pokryć zwiększone koszty. Są one bowiem wyższe niż te które ponosimy wiosną i latem. Opłaty związane z ogrzewaniem stanowią średniorocznie około 16% kosztów utrzymania całej nieruchomości. Na tę wartość składają się koszty ogrzewania mieszkań, jak i części wspólnych. Z naszych statystyk wynika, że miesiącem newralgicznym i generującym najwyższe opłaty za ogrzewanie jest styczeń. Faktury za ciepło w tym okresie stanowią 60% kosztów całego utrzymania nieruchomości. Sama zima, jej łagodny bądź srogi wymiar ma dość niewielki wpływ na koszty ogrzewania w budynkach odpowiednio docieplonych. Na wysokość opłat związanych z ciepłem w nieruchomościach wpływają trzy główne czynniki. Pierwszym i jednocześnie bardzo ważnym aspektem cenotwórczym jest długość okresu grzewczego. Dla przykładu w tym sezonie zaczęliśmy sezon odkręcania grzejników stosunkowo wcześnie bowiem już pod koniec września. Dla porównania, jeszcze parę lat temu zaczynaliśmy grzać dopiero pod koniec października. Im dłuższy sezon tym koszty roczne będą wyższe.
Drugim elementem wpływającym na wysokość opłat za ogrzewanie danej nieruchomości jest jej odpowiednie przygotowanie do sezonu grzewczego. Do tych elementów można zaliczyć takie czynniki jak klasa energetyczna budynku, która jest uzależniona od izolacji cieplnej, szczelności okien, odpowiedniej regulacji węzłów cieplnych i kotłowni oraz zastosowanie nowoczesnej automatyki sterującej ogrzewaniem.
Trzecia i zarazem bardzo istotna kwestia to zbiorowa świadomość mieszkańców w kontekście zarządzania odpowiednią temperaturą w prywatnych lokalach. W niektórych mieszkaniach użytkownicy potrafią zarządzać temperaturą efektywniej niż w innych. Ustawiają termostaty na utrzymanie odpowiedniej średniej temperatury, zakręcają grzejniki na czas wietrzenia mieszkań i są bardzo świadomi czynników, które mogą im podwyższyć koszty za ogrzewanie. W innych lokalach z kolei obserwujemy pełne zróżnicowanie. Jedni mieszkańcy grzeją tyle ile można, a drudzy mieszkańcy praktycznie wyziębiają nieruchomość. Takie postępowanie może przyczynić się do niewłaściwej pracy systemu ogrzewania całej nieruchomości i podnieść koszty ciepła dla niektórych mieszkańców.
Należy pamiętać, że koszty ogrzewania w ostatnich latach nie uległy znaczącej podwyżce. Nowoczesne nieruchomości wielorodzinne są ogrzewane dzisiaj poprzez węzły cieplne lub kotły gazowe. Paliwo i jego zakup jest jedną ze składowych ceny, przy czym największe znaczenie w strukturze kosztów ma odpowiednia izolacja termiczna budynku. Widać to np. w starych kamienicach, gdzie cena za ogrzewanie potrafi być 2-3 krotnie wyższa niż w ekologicznych i nowoczesnych inwestycjach.
Jako przyczyny bardzo wysokich opłat za ciepło możemy podać właśnie niewłaściwe ocieplenie budynku, stare nieszczelne okna, zbyt drogi zakup paliwa lub niewłaściwie wyregulowany system zarządzania pracą węzła lub kotłowni. Jeśli chcemy obniżyć koszty związane z ogrzewaniem konieczne jest zastosowanie nowoczesnych technologii. Odpowiedni system do automatycznego zarządzania, dostosowania i uruchamiania ogrzewania w zależności od warunków atmosferycznych pozwoli nam efektywnie zarządzać kosztami.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.