Komunikaty PR

Deweloperskie apartamenty: gdzie jest ich więcej?

2024-10-14  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt
Mikołaj Ostrowski
RynekPierwotny.pl

ul. Adama Naruszewicza 27/101
02-627 Warszawa
m.ostrowski|rynekpierwotny.pl| |m.ostrowski|rynekpierwotny.pl
530619988
rynekpierwotny.pl
Do pobrania KOMUNIKAT ( 0.06 MB )

Klienci firm deweloperskich najczęściej szukają mieszkań o powierzchni 40 mkw. - 60 mkw. Wspomniana sytuacja nie zmienia się już od lat. Te mieszkania, które ze względu na metraż (powyżej 100 mkw.) faktycznie można nazwać apartamentami, stanowią niewielką część oferty rynkowej deweloperów. Jest to jednak ciekawy segment rynku pierwotnego mieszkań. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili mu się przyjrzeć odrobinę bliżej.

Na wstępie warto sprawdzić, jaką część całej podaży nowych mieszkań stanowią lokale o powierzchni użytkowej przekraczającej 100 mkw. Udział największych mieszkań w całej ofercie deweloperów według danych BIG DATA RynekPierwotny.pl z września br. wynosił:

  • Bydgoszcz - 2,8%
  • Katowice - 4,7%
  • Kraków - 2,2%
  • Lublin - 0,8%
  • Łódź - 1,3%
  • Poznań - 2,9%
  • Szczecin - 1,2%
  • Trójmiasto - 2,6%
  • Warszawa - 2,8%
  • Wrocław - 2,3%

Wynik dotyczący Katowic może wydawać się nieco zaskakujący. Dokładniejsza analiza danych wskazuje, że w Stolicy Górnego Śląska deweloperzy oferują całkiem sporo lokali liczących 100 mkw. - 120 mkw. (3,3% całej podaży). Pod względem łącznej liczby dostępnych lokali o powierzchni ponad 100 mkw. przoduje jednak oczywiście Warszawa (prawie 400 ofert deweloperów we wrześniu 2024 r.).

Ciekawe wydają się również dane o średniej ofertowej cenie 1 mkw. nowych lokali liczących sobie ponad 100 mkw. Taka wrześniowa średnia stawka z ofert deweloperów była następująca:

  • Bydgoszcz - 12 627 zł/mkw.
  • Katowice - 11 633 zł/mkw.
  • Kraków - 15 705 zł/mkw.
  • Lublin - 11 297 zł/mkw.
  • Łódź - 12 181 zł/mkw.
  • Poznań - 14 792 zł/mkw.
  • Szczecin - 13 069 zł/mkw.
  • Trójmiasto - 17 814 zł/mkw.
  • Warszawa - 20 997 zł/mkw.
  • Wrocław - 14 072 zł/mkw.

Największą dodatnią różnicę prezentowanych cen 1 mkw. względem średnich stawek z całego rynku widzimy w przypadku Bydgoszczy (+23%), Warszawy (+18%) oraz Trójmiasta (+15%). Ciekawa sytuacja dotyczy Katowic, Krakowa i Wrocławia, gdzie oferta największych lokali była we wrześniu br. wyraźnie tańsza od średniej obliczonej dla całego rynku pierwotnego.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: RynekPierwotny.pl
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele? Biuro prasowe
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.
Nieruchomości Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
2025-04-25 | 06:00

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Zakup mieszkania to decyzja, której skutki odczuwamy przez lata. Metraż i liczba pokoi są ważne, ale to układ pomieszczeń decyduje o tym, czy nowe mieszkanie będzie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.