Komunikaty PR

Galeria doświadczeń – klient w dobie omnichannel

2023-09-27  |  11:00
Biuro prasowe

Dziś zakupy zaczynają się w jednym miejscu, a kończą w drugim – zacierają się granice między sprzedażą online i offline. To ogromna szansa, ale również wyzwanie, z jakim obecnie mierzy się branża retail. Omnichannel, czyli pełne i satysfakcjonujące client experience niezależnie od kanału sprzedaży, to kierunek, w którym centra handlowe podążają coraz śmielej.[1] Mimo prognoz klienci chętnie kupują stacjonarnie, jednak zapewnienie unikalnych doświadczeń nigdy dotąd nie było aż tak ważne.

Obecne trendy na rynku retail kształtowane przez postpandemiczną rzeczywistość i trudną sytuację społeczno-ekonomiczną stawiają klienta w centrum działań. Domeną konkurencyjności stało się elastyczne dopasowanie do oczekiwań i preferencji współczesnych konsumentów, których nawyki zakupowe są naznaczone nieustannymi zmianami. Zrealizowany przez firmę EY raport „Future Consumer Index” wskazał, że wraz ze zniesieniem pandemicznych obostrzeń Polacy chętnie wrócili do sklepów stacjonarnych. Jeszcze w marcu 2021 roku 43 proc. respondentów deklarowało, że odwiedza je rzadziej niż przed pandemią COVID-19, podczas, gdy w maju 2022 ten odsetek wynosił ponad połowę mniej (20 proc.). Natomiast około 30 proc. przyznało, że będzie częściej zamawiać produkty online i odbierać je w sklepie, aby uniknąć jednego z najbardziej frustrujących aspektów zakupów internetowych – płatnej lub zbyt długiej dostawy.

Lockdown bezapelacyjnie sprzyjał e-commerce, który w tym czasie rozwinął się w błyskawicznym tempie, przynosząc blisko 50 proc. wzrost sklepów internetowych.[2] Dynamika wzrostu sprzedaży online w Polsce na koniec 2022 roku powróciła jednak do poziomu sprzed pandemii, a prognozy, że zakupy internetowe całkowicie zastąpią te stacjonarne, okazały się mylne. Sprzedaż detaliczna w tym kanale wyniosła w poprzednim roku średnio 11 proc. z zauważalną tendencją spadkową w IV. kwartale.[3] Z kolei w 2023 roku wg GUS w porównaniu z 2022 r. odnotowano wprawdzie wzrost w obszarze sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (odpowiednio 4,1 proc. w kwietniu i 8,1 proc. w maju br.), ale wartości te nie osiągają już poziomów dwucyfrowych.

W tym samym miesiącu obrót w handlu stacjonarnym w obiektach od 40 do 60 tysięcy m.kw. GLA rósł średnio o 2,3 do 4,9 proc., najszybciej w obszarze rozrywki (15 proc.) i gastronomii (11,1 proc.)[4]. To pokazuje, że dla współczesnego konsumenta galeria to dziś dużo więcej niż tylko miejsce korzystnych zakupów – to multifunkcjonalna przestrzeń, zapewniająca realizację szerokiego wachlarza potrzeb pod jednym dachem, gromadząca wszystkie grupy wiekowe wokół bogatego tenant mix, a także oferty kulturalnej i edukacyjnej oraz atrakcyjne miejsce spotkań i spędzania czasu wolnego.

Rozwój formuły online przyczynił się tymczasem do dostrzeżenia potencjału płynącego z sojuszu sprzedaży off- i online i spowodował, że klient w dobie omnichannel (wielokanałowości) zdecydowanie zmienił swoje przyzwyczajenia zakupowe. Obecnie proces decyzyjny wiedzie przez wiele ścieżek w myśl innowacyjnej koncepcji „phygital”, która zaciera stereotypowe różnice pomiędzy sprzedażą online i offline. Blisko co drugi kupujący uważa, że integracja kanałów zakupowych online, na urządzeniach mobilnych i w sklepach to najbardziej efektywny sposób na poprawę jakości i doświadczeń związanych z zakupami.[5]

Statystyki wskazują również, że efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline) ponownie sięgnął poziomu z 2018 roku, a w raporcie „Omni-commerce - Kupuję wygodnie” nawet 63 proc. badanych przyznało, że do wizyty w sklepie stacjonarnym zachęcają ich informacje znalezione w Internecie. Warto podkreślić, że w 2021 roku było to zaledwie 39 proc.[6] Omnichannel to zatem także „efekt halo” – obecność offline poprawia wyniki online i na odwrotnie. Wykorzystanie w pełni potencjału e-commerce i zakupów tradycyjnych pozwala zapewnić klientom interaktywne i o wiele bardziej satysfakcjonujące doznania związane z zakupami. Izolacja wzmocniła potrzebę doświadczania i poziom wrażliwości klientów, dlatego zmieniły się również oczekiwania wobec galerii handlowych.

Nieodzownym elementem w procesie decyzyjnym stał się komfort i przyjemność płynąca z zakupów. Centra handlowe dążą do budowania pozytywnych emocji i zadowolenia odwiedzających, dbając o doświadczenia związane z pobytem w obiekcie. Coraz istotniejsza w procesie decyzyjnym staje się wygoda, bogata oferta handlowo-usługowa, w tym topowe marki, unikalne propozycje gastronomiczne oraz niebanalna rozrywka. Zmiana zachowań konsumentów wzmacnia rolę galerii handlowych jako miejsca budowania więzi i lojalności z markami poprzez doświadczanie wszystkimi zmysłami. Dostęp online pozwala klientom zdobyć wstępną wiedzę o możliwych opcjach, natomiast wizyta w centrum handlowym zweryfikować zebrane informacje i wybrać najkorzystniejsze rozwiązanie. Możliwość dotknięcia produktu, zainspirowania się różnorodną ofertą, przymierzenia czy profesjonalne doradztwo to nadal bardzo ważny aspekt procesu decyzyjnego klientów.

Na doświadczenia związane z przestrzenią handlową wpływa także odległość od miejsca zamieszkania oraz bogaty tenant-mix. Nabywcy poszukują możliwości dokonania kompleksowych zakupów w jednym miejscu. Obiekty typu one-stop-shopping zapewniają szeroki wybór oraz skracają czas niezbędny na zaspokojenie wszystkich potrzeb. Co więcej, 2 na 5 konsumentów zwraca uwagę także na aspekt społeczny towarzyszący zakupom w galeriach handlowych.[7] Jako miejsce spotkań i spędzania wolnego czasu powinny zapewniać one również atrakcyjną przestrzeń gastronomiczną i rozrywkową, której oczekuje 50 proc. badanych.[8]

Różnorodny i kompleksowy tenant-mix, bliskie sąsiedztwo, lokalny charakter i odpowiedzialne podejście oraz unikalna oferta gastronomiczno-rozrywkowa to kwestie, które skutecznie przyciągają kupujących do galerii handlowych. W dobie omnichannel klienci doceniają możliwość płynnego połączenia doświadczeń w myśl psygital, co jedynie podkreśla znaczenie obiektów handlowych jako złożonych ekosystemów łączących różnorodność funkcji i interesów. Przewagę konkurencyjną uzyskają te podmioty, które zapewnią unikalne doświadczenia i kompleksową odpowiedź na potrzeby klientów poprzez umiejętne połączenie innowacyjnych narzędzi z jakościowym client experience – podkreśla Anna Malcharek, dyrektor zarządzająca Gemini Holding oraz wiceprezes zarządu Polskiej Rady Centrów Handlowych.

 

[1] PRCH Retail Research Forum, Raport II poł. 2022, s. 11.

[2] PRCH i GFK, raport „Przyszłość centrów handlowych”, 2022, s. 8.

[3] PRCH Retail Research Forum, Raport II poł. 2022, s. 8.

[4] https://prch.org.pl/centra-handlowe-w-maju-2023-r-obroty-i-odwiedzalonosc/

[5] Raport “Handel” 2023, s. 55.

[6] PRCH Retail Research Forum, Raport II poł. 2022, s. 8.

[7] PRCH i GFK, raport „Przyszłość centrów handlowych”, 2022, s. 13.

[8] Raport „Handel 2022”, s. 34.

 

 

O Gemini Holding

Gemini Holding to wielokrotnie nagradzana, zorientowana na nowoczesne inwestycje polska firma deweloperska, która od ponad 30 lat z sukcesem rozwija swoje portfolio, a także wspiera największych graczy rynkowych w realizacji inwestycji.

Spółka jest jednym z pionierów rodzimego rynku handlowego, stojąc za projektami deweloperskimi takich marek jak m.in. Géant, Carrefour, Tesco, Lidl czy McDonald’s. Od ponad dekady Gemini Holding rozwija także własne portfolio, tworząc sieć centrów handlowych Gemini Park.

Do aktywów będących własnością firmy należą dziś 3 obiekty – Gemini Park Bielsko-Biała, Gemini Park Tarnów oraz Gemini Park Tychy, których łączna powierzchnia handlowa wynosi 131 000 m kw. GLA. Laureat wielu prestiżowych nagród,m.in. European Property Awards, Eurobuild Awards, PRCH Retail Awards i CEE Retail Awards.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:00

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów

Rosnące ceny mieszkań skłaniają wiele osób do wyboru mikroapartamentów jako przystępnej cenowo i funkcjonalnej alternatywy. Koszty ich zakupu i utrzymania są niższe, co czyni
Nieruchomości Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
2024-12-30 | 15:00

Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?

Kraków nieustannie buduje swoją pozycję na rynku mieszkaniowym. Rosnące inwestycje, turystyczny urok i zwiększająca się liczba mieszkańców sprawiają, że zapotrzebowanie na
Nieruchomości Deweloperzy nie nadążają za popytem
2024-12-30 | 15:00

Deweloperzy nie nadążają za popytem

Mieszkania drożeją, a nowych powstaje rekordowo mało. W 2023 roku deweloperzy rozpoczęli budowę 114,5 tys. lokali – to najmniej od sześciu lat. Ceny za mkw. w Warszawie zdążyły

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

NEWSERIA POLECA

Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku

Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zamrożenie cen prądu do końca września br. Takie mechanizmy nie rozwiązują przyczyn problemu wysokich cen

Zgodnie z decyzją rządu zamrożenie cen energii dla gospodarstw domowych na poziomie 500 zł netto za 1 MWh zostało wydłużone do 30 września 2025 roku. Dzięki temu odbiorcy jeszcze przez co najmniej dziewięć miesięcy nie odczują  wzrostu rachunków za energię elektryczną. – Dopłaty jako sposób walki z wysokimi cenami energii nie są dobrym rozwiązaniem, bo one nie zlikwidują problemu. Znacznie prostszym rozwiązaniem byłby powrót do tańszych źródeł energii, w przypadku Polski takim tanim źródłem jest węgiel i elektrownia atomowa – ocenia europoseł z Konfederacji Marcin Sypniewski.

Prawo

Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą

Projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Polski został przyjęty w grudniu przez rząd i trafił już do Sejmu. Nowe przepisy zakładają pełną elektronizację wnioskowania i wydawania zezwoleń na pracę i rezygnację z testu rynku pracy. Niekoniecznie jednak oznacza to większą otwartość na pracowników z zagranicy. – To nie zmiana jakościowa, ale co najwyżej próba sanacji przeciążonego systemu – ocenia dr Michał Szypniewski z kancelarii BKB Baran Książek Bigaj.

IT i technologie

Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji ma wystartować w tym roku. Polskie wojsko coraz szerzej korzysta z tej technologii

– Opracowujemy koncepcję funkcjonowania Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji. Szkolimy też odpowiednio naszych inżynierów, współpracujemy z uczelniami wyższymi w tym aspekcie, aby mieć gotowy odpowiedni potencjał intelektualny – mówi gen. dyw. Karol Molenda, dowódca Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni. Nowa formacja będzie odpowiadać za opracowywanie i wdrażanie rozwiązań AI na potrzeby działań militarnych. Podobne instytucje są już powoływane przez inne kraje NATO.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.